Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 15:20

Hallo allemaal,

Mijn droom is (al zo'n 37 jaar :j ) een eigen pony of paard. Mijn plan was om over een aantal jaren een grote pony te kopen waar ik samen met mijn kinderen (nu 6 en 8 en allebei voorals nog dol op paarden, de oudste zit al op les) op kan rijden. Deze droom lijkt misschien al eerder uit te komen, want ik kan misschien samen met iemand (gelijkgestemd iemand, van mijn leeftijd, heeft vroeger ook altijd gereden (veel meer ervaring dan ik overigens) en ook een dochter die nu rijdt) een pony kopen. Deze pony zou in eerste instantie voor onszelf zijn, later, als de kinderen groot genoeg zijn, ook voor onze kinderen. Dit lijkt mij ideaal, zoals qua kosten, tijd als verantwoordelijkheid. We zouden de kosten delen (stalling, dierenarts, hoefsmid, etc) en de dagen ook. Samen kopen klopt misschien niet helemaal, want het zou dan waarschijnlijk zo zijn dat zij de pony koopt en dat ik de helft van de maandelijkse lasten mee betaal. Dat is dan meer een soort lease constructie misschien?

Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die met een dergelijke constructie samen een paard of pony hebben, en hoe jullie deze constructie hebben vormgegeven. Wie heeft bij jullie het paard betaald, samen of een van jullie? en werken jullie met een contract?

Ik ben heel benieuwd!
Laatst bijgewerkt door eferiz op 22-12-19 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:27

Een paard delen is moeilijker dan gedacht. Er onstaan vaak problemen door verschil van mening over training, kosten en bijvoorbeeld wanneer je een dierenarts laat komen of niet.
Ik zou mijn paard dan ook nooit willen delen zonder dat ik er de volledige zeggenschap over heb. Een bijrijder prima, maar het blijft mijn paard.

Er zijn al menig vriendschappen door gesneuveld.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:27

Niet doen, er staan al zoveel topics op bokt dat het misgaat.

anjali
Berichten: 15120
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:46

Dit gaat vrijwel nooit goed. Ik heb het ooit willen doen met een vriendin van stal toen we allebei tegelijkertijd op zoek waren. Is me toen afgeraden door onze stalhouder. Gelukkig maar,want kort daarna ging vriendin verhuizen. Wat dan met het gezamenlijke paard????

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41645
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:48

Recipe for disaster.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:48

Wat hierboven al aangegeven is, niet doen. Je kunt beter zelf het paard kopen en je vriendin als betalende bijrijder nemen.
Er komt geheid gesteggel over training, voer of weet ik wat.

Heb al vele zussen over 1 paard knallende ruzies zien maken en dan zit je omdat ze zussen zijn aan elkaar vast. Maar vriendschap op spel zetten is geen goed idee.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:49

Wanneer het te mooi klinkt om waar te zijn dan is het dat ook meestal.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 15:50

Goed punt. Ik heb mijn post even aangepast, het is misschien niet zozeer samen kopen, maar meer een soort: de een koopt, de ander least constructie? Ik denk ook dat het beter is dan een van de 2 de uiteindelijke zeggenschap heeft om ruzie te voorkomen. Overigens gaat het niet om een vriendin van me, maar om een kennis. Dat scheelt hopelijk, omdat we er allebei wat zakelijker in staan. We willen allebei niet de volledige maandelijkse kosten en volledige verantwoordelijkheid/verplichting om 7 dagen per week te gaan, dan redden we niet met ons gezin en werk, dus dit leek ons een goede oplossing....

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:51

Ik zeg ook niet doen.
Als alles volgens plan gaat, goede afspraken gemaakt zijn en beide geven en nemen wat dan kan het best lang goed gaan is mijn ervaring.
Het venijn zit in veranderende omstandigheden cq ambities...wat als één van beide landurig of blijvend ziek wordt, gaat scheiden, baan kwijt raakt enz? Praten en oplossingen zoeken zou je zeggen, maar dat is lang niet altijd even eenvoudig.

Ik doe het in ieder geval nooit meer :n .

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:53

Heb je ooit al ergens gehoord van zo'n constructie die dan ook werkelijk werkte. Wat wanneer je kinderen en haar kind allebei tegelijkertijd ergens heen willen. Wie gaat zijn kind teleurstellen? Je kinderen rijden nu 1 keer in de week hoe lang vinden ze het werkelijk leuk vaker te rijden?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:53

Zorg in ieder geval dat alles goed op papier staat.
En wie het paard koopt en wie de leaser wordt en welke rechten en plichten de leaser heeft.
Denk hierbij aan da, zadelmaker en hoefsmid kosten. Wie koopt zadel, hoofdstel en andere nodige spullen.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 15:57

myk_en_shant schreef:
Zorg in ieder geval dat alles goed op papier staat.
En wie het paard koopt en wie de leaser wordt en welke rechten en plichten de leaser heeft.
Denk hierbij aan da, zadelmaker en hoefsmid kosten. Wie koopt zadel, hoofdstel en andere nodige spullen.


Dat sowieso inderdaad. daarom was ik benieuwd of meer mensen een dergelijke constructie hebben, ik ben benieuwd naar hoe een dergelijk contract er dan uit ziet.
Maar dit geeft wel stof tot nadenken....

Bedankt voor alle reacties!

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 15:57

Dinopino schreef:
Heb je ooit al ergens gehoord van zo'n constructie die dan ook werkelijk werkte. Wat wanneer je kinderen en haar kind allebei tegelijkertijd ergens heen willen. Wie gaat zijn kind teleurstellen? Je kinderen rijden nu 1 keer in de week hoe lang vinden ze het werkelijk leuk vaker te rijden?


Klopt, het zou ook in de eerste plaats voor onszelf zijn ;-). Eerst maar eens zien of mijn kinderen over 4 jaar nog steeds zo dol zijn op paardrijden, dat kan zomaar veranderen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:58

Bij mij is er een vriendschap door stuk gelopen, niet doen

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:02

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, koop lekker een paard die geschikt is voor jou en je kind.
Het klinkt leuk om financieel makkelijker te hebben. Maar als je het simpelweg niet zelfstandig kan onderhouden betreft financiële plaatje. Dan moet je er niet aan beginnen en kun je beter op zoek gaan naar een geschikt lease paard of bijrijdpaard.

Stel je koopt het paard en je kennis stopt na een half jaar met de lease. Kun je dan zonder dat geld je paard onderhouden?

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 16:04

myk_en_shant schreef:
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, koop lekker een paard die geschikt is voor jou en je kind.
Het klinkt leuk om financieel makkelijker te hebben. Maar als je het simpelweg niet zelfstandig kan onderhouden betreft financiële plaatje. Dan moet je er niet aan beginnen en kun je beter op zoek gaan naar een geschikt lease paard of bijrijdpaard.

Stel je koopt het paard en je kennis stopt na een half jaar met de lease. Kun je dan zonder dat geld je paard onderhouden?


Dat is inderdaad de vraag. Het zou ook eerder andersom zijn: zij koopt en wij betalen mee in de maandelijkse lasten.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:07

Oké Dus de risico's zijn niet voor jou. Maar kan je kennis een paard onderhouden zonder jouw bijdrage.
Als dit nee is, niet doen. Dan kent de situatie alleen maar verliezers bij stoppen van de lease.
Jij gaat je erg bezwaard voelen als jouw situatie veranderd en moet stoppen. En bij escalatie zal paard halsoverkop verkocht moeten worden en daarbij zijn er ook nog 2 kinderen in het verhaal betrokken.

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 16:14

myk_en_shant schreef:
Oké Dus de risico's zijn niet voor jou. Maar kan je kennis een paard onderhouden zonder jouw bijdrage.
Als dit nee is, niet doen. Dan kent de situatie alleen maar verliezers bij stoppen van de lease.
Jij gaat je erg bezwaard voelen als jouw situatie veranderd en moet stoppen. En bij escalatie zal paard halsoverkop verkocht moeten worden en daarbij zijn er ook nog 2 kinderen in het verhaal betrokken.


Dat moet ik inderdaad zeker met haar bespreken. Ik zou sowieso ook een opzegtermijn (van bv een half jaar?) in het contract op willen nemen, zodat er bij een verandering in omstandigheden de tijd is om een alternatief te verzinnen. En dan natuurlijk zorgen dat je sowieso een buffer hebt om dat half jaar te kunnen betalen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41645
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:15

Klinkt als een hele hoop gedoe. Lekker doorsparen en zelf een pony kopen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:17

Een half jaar is wel erg lang, er kan zoveel in een half jaar gebeuren. Fikse ruzie, baan verliezen, grote financiële tegenslagen etc etc.
Een maand is in feite prima te doen, langer zou ik echt niet doen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:23

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:42

1 kopen en de ander leasen lijkt mij een goed plan.

Een opzegtermijn van 6 maanden vind ik erg lang, ik zou op papier gewoon 1 kalendermaand zetten. Wanneer je langer van tevoren weet dat je wilt stoppen kan je dit gewoon aangeven zodat de ander meer tijd heeft, maar er zijn genoeg dingen te verzinnen wanneer je niet nog maanden aan elkaar vast wil zitten.

anjali
Berichten: 15120
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:11

cobiie schreef:
1 kopen en de ander leasen lijkt mij een goed plan.

Een opzegtermijn van 6 maanden vind ik erg lang, ik zou op papier gewoon 1 kalendermaand zetten. Wanneer je langer van tevoren weet dat je wilt stoppen kan je dit gewoon aangeven zodat de ander meer tijd heeft, maar er zijn genoeg dingen te verzinnen wanneer je niet nog maanden aan elkaar vast wil zitten.

Jij als leaser loopt in elk geval minder risico dan de eigenaresse. Wat zou je doen als het paard geblesseerd raakt en langdurig niet bereden kan worden? Bij een peesblessure moet hij wel een half jaar op rust. Betaal je de lease dan toch door?

rosslover

Berichten: 1133
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:13

Ik denk dat ik de enige hier ben met een positieve ervaring, maar het kan écht wel werken!

Ik heb samen met een vriendin sinds september 2018 samen een pony en het gaat bij ons echt heel erg goed. Ik kende haar toen we pony kochten nog niet heel erg goed, ze kwam net van de manege af en had nog nooit een (verzorg)paard gehad, ik heb wel verzorgpony’s gehad en mijn moeder heeft altijd al paarden gehad. We hebben dezelfde constructie als wat jullie plan is, zij heeft de pony gekocht en de rest betalen we allemaal samen. We gaan minstens 2/3x per week samen en de rest van de week verdelen we. Ik vind het super gezellig! Vaak gaan we samen rijden of op buitenrit, we helpen elkaar met wedstrijden etc en hebben nog geen enkele keer ruzie of gedoe gehad. We bespreken alles gewoon en als er iets is zeggen we dat. Ik heb er nog geen een keer spijt van gehad en vind het eigenlijk alleen maar gezelliger! :)

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 19:20

rosslover schreef:
Ik denk dat ik de enige hier ben met een positieve ervaring, maar het kan écht wel werken!

Ik heb samen met een vriendin sinds september 2018 samen een pony en het gaat bij ons echt heel erg goed. Ik kende haar toen we pony kochten nog niet heel erg goed, ze kwam net van de manege af en had nog nooit een (verzorg)paard gehad, ik heb wel verzorgpony’s gehad en mijn moeder heeft altijd al paarden gehad. We hebben dezelfde constructie als wat jullie plan is, zij heeft de pony gekocht en de rest betalen we allemaal samen. We gaan minstens 2/3x per week samen en de rest van de week verdelen we. Ik vind het super gezellig! Vaak gaan we samen rijden of op buitenrit, we helpen elkaar met wedstrijden etc en hebben nog geen enkele keer ruzie of gedoe gehad. We bespreken alles gewoon en als er iets is zeggen we dat. Ik heb er nog geen een keer spijt van gehad en vind het eigenlijk alleen maar gezelliger! :)


Wat super om te horen!! Er moesten ook gewoon wel verhalen zijn van mensen bij wie het wel goed gaat :j