Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:05

Varekaj schreef:
Ik zat net hetzelfde te denken :))

@sieltjuh: misschien dat die mensen op BE rijden? Dan kijken ze naar de werkelijke gewichten. Kan best dat je dan met een tweepaards met 1 paard in dan alsnog onder het max. trekgewicht van de auto zit.

Bijvoorbeeld mijn 4x4. Ledig 1800kg, tmm 2500 en mag 2800 trekken.
Keur de auto terug naar TMM 2000 en hang er een 1,5-paards achter met TMM 1500. De totalen komen dan op 3500, perfect als B-combinatie. En die 1500kg trekt ie met 2 vingers in de neus.
Nadeel: behalve chauffeur en passagier kan je amper nog wat meenemen of je auto is overladen. Dan maar duimen dat het nog in de trailer erbij kan.

Andere auto van 2000 TMM en mag 1500 trekken. Bestuurder heeft B.
De TMM trailer mag max. 1500 bedragen. Dat vind je enkel bij 1,5-trailers.

Zelfde auto, zelfde cijfers. Bestuurder heeft BE.
Er mag een 2-paards achter met TMM 2000 zolang de lading en het ledig gewicht van de trailer NIET boven 1500 uitkomen, want meer mag de auto niet trekken.

Dat extra papiertje kan dus wel degelijk het verschil maken als je een trailer wil aanschaffen om een combinatie te maken.
Vandaar dat je misschien wel combinaties ziet waarvan je denkt "dit kan niet". Onder B misschien niet, maar dus wel onder BE.


Nopes, heb het over dezelfde auto als de mijne, deze auto mag niet meer dan 1400kg trekken, vind maar een 2-paardstrailer met daadwerkelijk 2 paarden erin, waarvan dat onder de 1400kg zit.
Ik vroeg de desbetreffende eigenaar van de auto hoe dat zat en hij gaf zelf toe dat deze auto het ws eigenlijk niet mocht trekken...

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:10

Kaitlyn schreef:
Wanneer je het kenteken intypt op autoweek.nl dan zie je alle specificaties wbt gewichten etc. :j

Daar had ik gekeken, maar kon het echt niet vinden :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:12

Je haalt je BE, je hangt er een trailer met TMM 2000 achter met ledig gewicht 700kg en je mag er dan nog steeds 700kg paard in duwen :D want lege trailer + paard (700+700) is dan 1400 en dat mag de auto trekken.

Maar op alleen B met een tweepaards ga je dat inderdaad nooit redden, er bestaan geen tweepaards met zo'n lage TMM.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:16

bobje26 schreef:
ElCid, super gaaf maar geen B combinatie <3 :')


Het is inderdaad BE maar eerlijk gezegd zou ik weinig van de hier getoonde combinaties durven te gebruiken voor het vervoer wat wij doen ( dus echt lange afstanden over soms hele drukke wegen) . Met alleen B ben je wel heel beperkt in de mogelijkheden en is het allemaal net kantje boord qua gewicht etc.
Maar ook bij sommige BE combinaties zet ik grote vraagtekens....die zijn niet altijd meteen veiliger of beter al denken veel mensen van wel.
We hebben 1 x een aanrijding ( kop/ staart) gehad met onze combinatie en toen was ik toch wel heel blij met het gewicht en de massa. De paarden stonden er bij als of er niks aan de hand was, de pickup had een klein haarscheurtje in grillbeschermer......de auto die de aanrijding veroorzaakt had was 1 meter korter........ en dus total loss. Overigens was die de schuldige i.v.m. gevaarlijk weggedrag.


P.S. Ik had eigenlijk over het alleen "B" heen gelezen, excuses :o?
Laatst bijgewerkt door ElCid op 27-07-19 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:19

Bwoah... ik denk dat de meeste met B er wel bij stilstaan dat je geen plastic karretje voor de trailer moet willen knopen. Je bent toch met je dierbare bezig op weg.

Ik merk wel dat er in NL veel meer 1,5-paards te vinden zijn dan in BE die met B rijden mogelijk maken.

Ik maak me vaker zorgen over de rijstijl van velen die met trailer op pad zijn en de staat van die trailers trouwens. Zag vorig jaar eentje waarvan je letterlijk zo door de gaten in de houten wanden naar binnen kon kijken. En daar stond gewoon een paard in!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:38

ElCid schreef:
bobje26 schreef:
ElCid, super gaaf maar geen B combinatie <3 :')


Het is inderdaad BE maar eerlijk gezegd zou ik weinig van de hier getoonde combinaties durven te gebruiken voor het vervoer wat wij doen ( dus echt lange afstanden over soms hele drukke wegen) . Met alleen B ben je wel heel beperkt in de mogelijkheden en is het allemaal net kantje boord qua gewicht etc.
Maar ook bij sommige BE combinaties zet ik grote vraagtekens....die zijn niet altijd meteen veiliger of beter al denken veel mensen van wel.
We hebben 1 x een aanrijding ( kop/ staart) gehad met onze combinatie en toen was ik toch wel heel blij met het gewicht en de massa. De paarden stonden er bij als of er niks aan de hand was, de pickup had een klein haarscheurtje in grillbeschermer......de auto die de aanrijding veroorzaakt had was 1 meter korter........ en dus total loss. Overigens was die de schuldige i.v.m. gevaarlijk weggedrag.


P.S. Ik had eigenlijk over het alleen "B" heen gelezen, excuses :o?

Sterker nog, voor de jongere chauffeurs onder ons is dit zeer waarschijnlijk een C1-E combi.

Als het dan niet uit maakt, doe mij dan maar gewoon mijn LF-je.

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:55

Varekaj schreef:
Je haalt je BE, je hangt er een trailer met TMM 2000 achter met ledig gewicht 700kg en je mag er dan nog steeds 700kg paard in duwen :D want lege trailer + paard (700+700) is dan 1400 en dat mag de auto trekken.


Maar er wordt toch gekeken naar de maximale te beladen gewicht in je trailer? Dan zou je je 2-paards moeten terug keuren naar 1400kg. Wie doet dat nou?

Wij hebben ook geen piepjonge trailer, maar de onze is wel goed onderhouden (en heeft kunststof kap). Maar ik zie inderdaad soms trailers rondrijden, waar ik liever niet mijn paard in zou zetten.

ElCid, als je veel en op lange afstanden op pad bent, snap ik echt wel de investering van jouw combi. Prachtig toffe combi hoor :j

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 07:43

Varekje (onder andere) mooi lange uitleg maar niet bedoelt voor dit topic.!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 08:14

Sieltjuh schreef:
Varekaj schreef:
Je haalt je BE, je hangt er een trailer met TMM 2000 achter met ledig gewicht 700kg en je mag er dan nog steeds 700kg paard in duwen :D want lege trailer + paard (700+700) is dan 1400 en dat mag de auto trekken.


Maar er wordt toch gekeken naar de maximale te beladen gewicht in je trailer? Dan zou je je 2-paards moeten terug keuren naar 1400kg. Wie doet dat nou?

Wij hebben ook geen piepjonge trailer, maar de onze is wel goed onderhouden (en heeft kunststof kap). Maar ik zie inderdaad soms trailers rondrijden, waar ik liever niet mijn paard in zou zetten.

ElCid, als je veel en op lange afstanden op pad bent, snap ik echt wel de investering van jouw combi. Prachtig toffe combi hoor :j

LEES de FAQ! waar ik eerder al naar verwees en als je het dan nog niet snapt, stuur even een PB.

jojoleinee

Berichten: 2662
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 08:44

Ik lees al een poosje mee en kwam gisteren dit tegen op vakantie. We doen ook allemaal veel te moeilijk :').
Afbeelding

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:07

jojoleinee schreef:
Ik lees al een poosje mee en kwam gisteren dit tegen op vakantie. We doen ook allemaal veel te moeilijk :').
[ [url=m/x3Mx4D.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zeg doen! :+

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:11

Duhelo schreef:
Trailer ziet er idd apart uit. Ik ben benieuwd naar meer fotos van de binnenkant :)


Ik heb hem zelf tweedehands gekocht want nieuw zijn ze behoorlijk prijzig!
Ik was er niet specifiek naar opzoek maar kwam hem destijds gewoon tegen op een tweedehandssite en zijn gewicht en uitstraling was perfect voor bij mijn auto.

Het is wel een echte 1 paards, dus best small maar de paarden hebben wel gewoon echt genoeg ruimte hoor.
Sommige paarden kunnen dit misschien als wat eng ervaren, maar mijn 3 Tinkers maken er allemaal geen probleem van. :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:28

Ojee, ik zal in ieder geval niet mee rijden bij harde wind.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:48

Blussem schreef:
Ojee, ik zal in ieder geval niet mee rijden bij harde wind.


Is dit een reactie op mijn post?

scooby09

Berichten: 2209
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:10

Ik vind hem geweldig wat is zijn max toegestane gewicht..?

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:20

ikke schreef:
LEES de FAQ! waar ik eerder al naar verwees en als je het dan nog niet snapt, stuur even een PB.


Je kan ook normaal reageren zonder schreeuwerige caps-lock. Niet echt uitnodigend om je een pb te sturen zo hè?


Maarre, ik zal niet meer off-topic gaan hoor :evaw:

Anoniem

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:42

Ik vind het echt een enige trailer. <3
Echt een schatje haha!

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:51

Door dit toppic ben ik ook even de koppeldruk gaan meten van mijn trailer en ben ik erachter gekomen dat ik geen druk of te wel onder druk heb. Ik dacht dat mijn vering niet goed was.. Nu hebben we voorop gewicht gemonteerd en heb ik ewn kogeldruk van 60 als de trailer beladen is. Mijn auto heeft een max kogeldruk van 75. Is dit nu goed zo?

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:54

SumSum schreef:
Door dit toppic ben ik ook even de koppeldruk gaan meten van mijn trailer en ben ik erachter gekomen dat ik geen druk of te wel onder druk heb. Ik dacht dat mijn vering niet goed was.. Nu hebben we voorop gewicht gemonteerd en heb ik ewn kogeldruk van 60 als de trailer beladen is. Mijn auto heeft een max kogeldruk van 75. Is dit nu goed zo?

Huh? Geen gewicht op je koppeling? Doe eens een plaatje hoe je dat vastgesteld hebt.
Op zich is 60kg kogeldruk prima als je auto 75kg mag hebben (er vanuit gaand dat de trekhaak dat ook mag hebben)

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:28

Afbeelding

Op deze manier. 0 kg op de koppeling.. Had de bilstang ook op de grootste stand.. Nu op de kleinste en dat past nog makkelijk, zo kan ze niet te ver achterin gaan staan. De koppeldruk van de trekhaak is inderdaag 75 kg.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:33

Dat is wel heel bijzonder.
Je kunt alles in twijfel trekken, natuurlijk, maar ik zie een koppeling die wel ongeveer op de goede hoogte lijkt te zitten, weegpunt is op de goede plek, weegschaal blijkbaar niet stuk.

Voor jou is het dus zaak dat je er extra op let dat paard zo ver naar voren staat als je trailer toelaat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:50

Hoe weet je of de koppeling hier op de goede hoogte zit? Een cm hoger en je hebt al meer druk, denk ik.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:46

@stalnollie: ik antwoord op de vraag waarom sommige combi's die op het eerste zicht niet kunnen soms wel mogelijk blijken en waarmee je dan moet puzzelen.

Sommige mensen nemen een 2-paards en keuren die terug omdat zo een trailer breder is op grondvlak en dus meestal ook stabieler bij stevige zijwind etc. En soms ook omdat ze dan na het behalen van een BE geen nieuwe moeten kopen, maar de teruggekeerde gewoon weer omzetten naar de originele cijfers.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:46

bobje26 schreef:
Ik vind het echt een enige trailer. <3
Echt een schatje haha!


Haha bedankt! Ik ben er zelf ook erg blij mee! Heel fijne trailer in gebruik en erg degelijk. :)

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:55

Varekaj schreef:
@stalnollie: ik antwoord op de vraag waarom sommige combi's die op het eerste zicht niet kunnen soms wel mogelijk blijken en waarmee je dan moet puzzelen.

Sommige mensen nemen een 2-paards en keuren die terug omdat zo een trailer breder is op grondvlak en dus meestal ook stabieler bij stevige zijwind etc. En soms ook omdat ze dan na het behalen van een BE geen nieuwe moeten kopen, maar de teruggekeerde gewoon weer omzetten naar de originele cijfers.


Snap ik maar niet doel van dit topic