Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:19

Hallo bokkers,

Ik ben erg benieuwd hoe jullie afspraken maken met jullie hoefsmid.
Ik app altijd tegen de tijd dat ik vind dat ze weer aan de beurt zijn.
Zomers is dat om de 6 a 7 weken, in de winter om de 8 a 10 weken.

Laatste tijd gebeurt het vaak dat als ik app dat ik dan 2 a 3 weken later pas aan de beurt ben.
Dit is niet standaard zo, soms ben ik ook binnen een week aan de beurt.

Op moment moet ik ook weer dik 2 weken wachten. En qua lengte gaat het dan net op het randje van wat ik acceptabel vind. Het is een goeie hoefsmid en ik ben al 10 jaar klant dus wil ook niet zomaar overstappen.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:20

Maar als je dat weet, dan app je toch gewoon wat eerder?

Zowel mijn hoefsmid, tandarts als instructie plan ik vaak 2 weken vooruit.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:21

Ik maak gewoon direct een afspraak voor over 8 weken (of 7, of 9, net hoe we het samen inschatten dat nodig is).

Sabbientje

Berichten: 4701
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:22

Tot nu toe kan ik bij mijn huidige smid altijd binnen een week terecht.
Hooguit in vakantietijd dat het wat langer duurt.

Bij mijn vorige smid maakte ik altijd meteen een afspraak voor de volgende keer.

rozemissiej
Berichten: 47
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:23

Hij zal het wel druk hebben. Je kan ook al eerder een afspraak maken voor 2 weken later, je ziet vanzelf wel of ze bijna nodig zijn. Lijkt mij geen reden om over te stappen als je tevreden bent.

Doe t zelfde bij mij smid, of ik plan gelijk volgende afspraak al in, na al die jaren kan je wel beetje inschatten hoeveel weken er tussen moeten zitten.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:23

Ik heb ook een drukke (populaire) hoefsmid.
Vooral in de zomer is hij extra druk.
Ik weet dat het dan ook zeker 2 weken kan duren voordat hij kan.

Je kan ook direct een afspraak voor de x erop plannen als hij er is.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:23

Wij maken altijd al gelijk weer een afspraak als ie er is. Dus plannen gelijk 8 A 9 weken later gelijk weer een datum. Kan ik mooi die dag vrij regelen van werk en geen gestresst of ie wel beschikbaar is.
Wij gaan wel met meerdere paarden tegelijk dus moeilijker ook om op laatste moment ergens tussen te zetten

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:24

Binnen de week is mijn smid geweest als ik hem even app. Maar waarom app jij dan niet gewoon wat eerder? Zodat hij je tijdig kan inplannen?

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:26

Ik maak ook altijd meteen de afspraak voor de volgende keer. Goede hoefsmeden hebben het druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:27

Ik heb een tijdje eerder geappt (2 a 3 wkn van te voren) maar dan kreeg ik iedere keer commentaar dat ik wel heel vroeg was met afspreken.

Maar denk inderdaad dat ik nu gewoon een afspraak maak voor de volgende keer.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:28

Gewoon verder vooruit plannen. Ik heb ook een hoefsmid gehad waarmee ik elke keer als hij kwam alvast een nieuwe afspraak inplande.
Zolang hij me maar wel snel kan helpen bij los ijzer oid, lijkt me vooruit plannen niet zon probleem

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:29

Oh dat is wel een beetje dubbel idd. Dan zou ik gewoon even met je smid bespreken volgende keer dat hij er is, wat voor hem het makkelijkst is qua afspraak maken. of inderdaad gewoon de nieuwe afspraak al maken. Weet je zeker hoe lang je wachttijd is etc.

Voor veel smeden is dit wel verweg het drukste seizoen. Veel wedstrijden, langere buitenritten etc zorgt natuurlijk ook voor meer slijtage aan ijzers.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:36

Mijn hoefsmid plant zelf mijn paard door en houdt het in de gaten. Ik zie eigenlijk alleen de rekening.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:43

Voor een gewone bekapbeurt of opnieuw beslaan vind ik twee weken wachten niet erg, dan bel ik gewoon eerder. Voor bijv een hoefzweer 5 dagen of langer wachten vind ik wel echt te lang. Had dat bij mijn vorige smid, die zit echt dagelijks van 8-22u ingepland waardoor hij geen tijd heeft voor spoedgevallen ook niet.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:45

Hier duurt het ook gauw 2 weken maar ik heb dan ook gelijk 2 paarden. Gaat toch minder snel even tussendoor.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:45

Meestal dezelfde week nog dat ie komt soms iets later ligt aan zijn schema of hij in de buurt is.

Met spoed heb ik hem 1x nodig gehad en toen was hij de volgende ochtend gelijk.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:50

Waarom maak je niet gewoon meteen een afspraak voor de volgende keer? Doe ik ook altijd, ideaal! En als ze een keer per ongeluk een ijzer eraf trapt dan is hij er of dezelfde dag nog, of hooguit een keer de volgende dag.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:58

Ik weet dat mijn paarden altijd op 8 wkn moeten, die zet ik dan na 6 wkn als herinnering in mn agenda, dat ik een afspraak moet maken voor over 2 wkn. Zo heeft de hoefsmid ook voldoende tijd om de planning rond te krijgen. Ik kan me voorstellen dat ze echt niet in dezelfde week tijd hebben om langs te komen. Als iedereen zo zn afspraak inplant is dat niet te doen voor een hoefsmid. Dus netjes een aantal weken van tevoren al inplannen

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:59

April,mei,juni zijn gewoonlijk nog drukkere maanden voor een smid dan anders :Y)

In deze periode moet ik ook wel eens 2 weken wachten.
En ja, dan zullen die voeten wel iets langer zijn, maar daar valt een paard ook niet van om :+

Wil je altijd vaste termijnen, ongeacht de hoefgroei, is meteen een afspraak voor de volgende beurt maken de enige oplossing.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:03

Gisteren is bij mij de smid ook geweest en de afspraak voor over 8 weken staat ook al weer. Ik weet dat hij erg druk is en als ik op die manier de afspraken ga maken kan ik ook wachten bij hem.

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:29

Bij mij komt hij na ongeveer een week als ik bel, als ik wil dat hij sneller komt kan dat meestal ook nog.
Maar bij mij zou het normaal gesproken ook niet uitmaken als het nog een weekje langer zou duren, zo snel groeien de hoeven nou ook weer niet in een week.
Ik spreek nooit gelijk voor de volgende keer af, ik kijk wanneer het nodig is, dat is niet altijd precies hetzelfde, dat vindt hij zelf ook beter.
Mijne staan wel blootsvoets, met ijzers kun je wel strakker plannen.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:32

Ik weet dat ik bijna altijd in ongeveer 2 weken terecht kan.
Aangezien ik niet altijd kan voorspellen hoelang ik met een set ijzers doe, maak ik nooit een afspraak voor over X weken.
De ene keer is het 5 weken, de andere keer 7 of 8 nl.
Maar ik kan dus aardig inschatten wanneer ik nog zo'n 2 weken met het beslag kan doen en app dan de hoefsmid of hij mijn pony in kan plannen.
En dan ben ik doorgaans precies op tijd als 't nodig is.

Bij spoed is hij er vaak wel snel en anders kan ik bij spoed ook nog pony in de trailer zetten en naar hem toe rijden in de avond of op zaterdag.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Afspraak hoefsmid, hoe lang mag het duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:45

Ik denk dat je het beste na iedere afspraak meteen een afspraak maakt voor de volgende keer.

Mijn smid woont 3 uur bij mij vandaan en hij plant zelf zijn ronde en stuurt een sms als hij onderweg is. Hij is nest druk maar maakt standaard iedere 7 weken een ronde bij mij in de ‘buurt’ en weet welke klanten hij vast heeft.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:46

Ik maak altijd gelijk weer een afspraak. In de zomer om de 7 weken en winter om de 8 weken.
Als ik iets wil verzetten app ik meestal wel 1/2 weken van te voren. Hij heeft het namelijk ontzettend druk.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:17

Ik heb met mijn hoefsmid de afspraak, deze week bellen, volgende week een plekje.
Gezien de weinige ruimte in mijn agenda wordt dat wel eens de week erna, maar dat ligt dus geheel aan mij en ik vind dat ook niet erg. Zodra mijn paard iets heeft kunnen we meestal snel wat regelen en anders (hij is vaak enkele dagen in het buitenland) vraag ik hem of hij een collega kan aanraden die op korte termijn komt.

Denk in jouw geval dat ik het gewoon aan hem zou vragen wat hij graag heeft, hoe lang vantevoren hij vind dat je moet bellen en wanneer je dan een plekje mag verwachten.