E rijbewijs halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:59

Ik heb hem gelijk gehaald na mijn auto en motor rijbewijs.
Gelukkig met alles in 1x geslaagd al ben ik met de auto theorie gezakt de 1e keer... (18jaar beho ik aan mijn auto rijbewijs, toen ik 19 was motor en aanhanger)
1dag en dat was lang zat.. Pff
Bochtje achteruit ging voor geen meter...
Maar de beste man reed zelf ook paard, en snapte dat een rijbewijs heel handig is als je paard reed!
Rest ging overigens goed...
Dus geslaagd!

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:45

Hier eentje met faalangst! :+
B-rijbewijs net op het nippertje gehaald, in 1998
E achter B met 1 dag cursus gehaald in 2011

Ik vond E echter B heel anders rijden dan destijds voor B.
Je hebt nu immers veel meer rij ervaring en hoeft nu eigenlijk alleen op te letten dat je met een langere combinatie rijdt dus wat meer ruimte nodig hebt, en strax (als er een paard in je trailer staat) met beleid moet optrekken & remmen. En een beetje theorie over de combinatie auto-aanhanger weten.

Je zou nu alvast met een kleine aanhanger kunnen gaan oefenen. Als je dat kan, kun je dat met een grotere aanhanger helemaal. Een kleine aanhanger is veel moeilijker namelijk }>

Tip: vooral veel kijken-kijken-kijken en kleine rustige (stuur)bewegingen maken. En met manoeuvres banden rustig laten rollen. Vooral rustig blijven!

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:37

wat ben ik blij met dit Topic! ik zit zelf zo erg te twijfelen om ook mijn aanhangerrijbewijs te halen. ik wil dat zo graag maar ik ben bang dat als ik het rijbewijs heb, dat ik dan niet durf te rijden met een paard in de trailer _O-

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:45

Ik heb na 7 jaar mijn E gehaald! Dit was een soort einde stage cadeau waarbij je de opleiding in 1 dag had, dus extra druk :+ Gelukkig in 1 keer gehaald, ik was zo blij *\o/*

Ondertussen zijn we een jaar verder en rij ik af en toe met trailer. Wat mijn instructeur veel zei, en wat ik nog steeds onthoud, is 'sturen met liefde'. Dus zoals MissYvette4u hierbij zegt inderdaad rustig sturen en dan komt het snel wel!

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:06

Ik heb hem 4 jaar na mijn b rijbewijs gehaald.
Had een dagcursus afgesproken bij de rijschool maar het eerst volgende examenmoment kwam pas na 3 weken. Heb dus de lessen verspreid over 3 weken en ben in 1 keer geslaagd.
Vond het examen erg makkelijk. Klein stukje rijden door smalle straatjes met geparkeerde auto’s aan beide zijde. Bochtje achteruit en weer terug. Dit is nu 9 jaar geleden.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:18

Ik heb nu 25 jaar mijn rijbewijs en wil nog steeds graag mijn E achter B halen. Het financiële plaatje houdt mij nogal tegen. Was het eerst zo rond de 250 - 300 gulden, nu is het al bijna 700 Euro. Beetje overdreven duur, als je het mij vraagt. Mijn moeder 'kreeg' het er nog bij toen ze haar rijbewijs haalde, maar heeft er nooit wat mee gedaan. Ik zou maar wat graag haar E-tje willen hebben. Helaas werkt het niet zo.

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:25

Ik ga binnenkort ook voor mijn É rijbewijs. Heb net een auto gekocht waarvoor dit nodig is. Normaal reed ik met een combinatie waarvoor É niet nodig was. Ik heb nu 10 jaar geleden mijn B behaald en heb er helaas 3x over gedaan. Ik bezwijk een beetje onder examendruk en dan kan ik niets meer. Vandaar dat ik het E rijbewijs zo lang mogelijk heb uitgesteld. Maar nu gaan we er voor! Het idee dat ik dan lekker zelf op pad kan met mijn eigen combinatie is zo fijn!

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:44

Ik heb gister mijn eerste les gehad. Heel blij dat ik hier geen dag cursus voor heb gekozen, het was best wel intensief! Vooral het vele kijken vond ik lastig, ik ben zo gewend dat ik met mijn i10 overal doorheen scheur, keertje spiegel kijken en over de schouder en gaan met die banaan :')
En achteruit ging helaas ook nog niet heel soepel, er zit echt een flinke bak achter en eigenlijk kan je gewoon niet goed zien wat er achter je zit, heel raar ook dat je geen achteruitkijk spiegel meer hebt, je ziet niet goed waar je heen gaat en hoe de weg loopt enzo. Of de smalle woonwijk straatjes met tegenliggers.. Waar je niet echt lekker opzij kan en dan beslissen wat je gaat doen, als ik alleen rijd vind ik dat niet zo erg, maar op het examen als ik er op beoordeeld ga worden vind ik dat heel spannend, dan ga ik denken wat hij wil dat ik doe en als ik dan zo zenuwachtig ben is dat lastig.
Sorry TS ik maak het je niet makkelijker :') Ik zal laten weten hoe het gegaan is, volgende week donderdag afrijden.. 5 keer over B gedaan, dat CBR terrein bevalt mij totaal niet. :')

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:47

Over mijn autorijbewijs heb ik 5 x gedaan. E achter B 10 jaar later gehaald.
Had nog nooit met een aanhanger of iets dergelijks gereden. Maar na een proefles in 1 middag geslaagd.
Ging echt prima.
Maar heb er denk ik ook wel gevoel voor. Kan mijn trailer echt op de cm parkeren, voor en achteruit maakt me ook niks uit. Of er nu een kleine auto voor staat of een dikke Dodge.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:47

Ik heb m'n E gehaald bij een rijschool waar je eerst een intake doet en aan de hand daarvan geven ze aan of ze denken dat je aan een dagcursus genoeg hebt of dat je beter meerdere lessen kan volgen. Dit vond ik zelf echt heel fijn!
Instructrice heeft zelf ook een paard, dus was nog hartstikke gezellig ook.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:24

Ik ben geslaagd *\o/*
man wat was ik zenuwachtig, ik had ook nog eens 2 examinatoren omdat het een opleidingsrit was schijnbaar.
het ging ook echt niet vlekkeloos vond ik, met achteruit rijden moest ik 2x steken bijv voordat ik de bocht mooi door ging om te keren, en ik had de koppeling niet direct boven te kogel waardoor ik niet meteen aan kon koppelen en nog een keer terug de auto in moest, maar omdat ik alles netjes en rustig deed hadden ze geen op of aanmerkingen en werd gelijk gefeliciteerd :D Dus ik ben heel blij :o

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 15:52

Gefeliciteerd!

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:12

RenskeCeylan schreef:
Ik wil straks mijn toekomstige paarden willen vervoeren in een trailer. Dus dat wordt een E rijbewijs halen. Ik dacht eerst ik laat m’n man hem wil halen, Maarja dan zit ik nog met het probleem dat ik hem altijd nodig heb als ik op pad wil.

Nu vallen de kosten me nog wel mee, ik lees dat je voor 500/600 euro al binnen 1 dag je E kunt halen. Ik heb inmiddels 11 jaar rij ervaring en werk in de automotive en veel verschillende soorten auto’s gereden.

Maar toch zakt de moed me een beetje in de schoenen. Voor mm B heb ik namelijk 6 (!!!) keer af moeten rijden. Ja echt... 6 keer. Dus de eerste keer staatsexamen ben ik ook gezakt. Waarom ik er zo’n zooitje van maakte? Geen idee. Ik heb geen faalangst ofzo en kan prima rijden. Maar ik wordt gewoon super nerveus als er mensen op me letten tijdens het rijden.

Ben ik me voor niks aan het druk maken? Ik ben geen 20 meer, ik rij al jaren waarom stress ik?

Zijn er hier meiden die langer dan 10 jaar later nog hun E hebben gehaald? Hoe is dat gegaan? In 1 dag gelukt? In 1 keer? Of gebeurt het ook daar nog best vaak dat je zakt?



Ik heb ook 6x moeten afrijden voor mijn B rijbewijs. Maar wees niet te zenuwachtig, ik heb gewoon ook 1 dag cursus gedaan en ben ik 1x geslaagd.
Als je goed oefend thuis al met achteruit parkeren en langs een stoep kunnen rijden zonder aan te raken, ben je al echt een heel eind.

Ik kreeg als enige te horen dat ik nog iets zekerder moest gaan rijden met de aanhanger erachter. Maar dat komt allemaal in de jaren als je de E op je rijbewijs hebt.
Nu heb ik hem al een jaar en rij er nu zo mee weg en parkeer ook zo achteruit in met de trailer.

Zorg dat je een goede rijschool neemt, en die de tijd neemt om het je allemaal goed aan te leren.
De theorie die je krijgt is heel simpel & begrijp je onwijs snel ( en raak je nooit meer kwijt )

Succes en het gaat je lukken

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:26

Faelynn schreef:
Ik ben geslaagd *\o/*
man wat was ik zenuwachtig, ik had ook nog eens 2 examinatoren omdat het een opleidingsrit was schijnbaar.
het ging ook echt niet vlekkeloos vond ik, met achteruit rijden moest ik 2x steken bijv voordat ik de bocht mooi door ging om te keren, en ik had de koppeling niet direct boven te kogel waardoor ik niet meteen aan kon koppelen en nog een keer terug de auto in moest, maar omdat ik alles netjes en rustig deed hadden ze geen op of aanmerkingen en werd gelijk gefeliciteerd :D Dus ik ben heel blij :o


Super gefeliciteerd! Volgens mij is het uitgangspunt ook dat je je ermee moet kunnen redden. Dus als alles veilig gaat ben je al een heel eind op weg! :D

Rockefeller0

Berichten: 33
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:50

Gister ben ik ook in 1 x geslaagd met de dagcursus! *\o/*
Ik moet zeggen dat het best wel een pittige dag was. Om 8 uur begon de les samen met een andere cursist en om 1 uur mocht ik af rijden. Van te voren had ik wel een aantal keer geoefend dus het bochtje achteruit zat er al in.

@Faelynn Gefeliciteerd!!

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:23

Gefeliciteerd! Ik mag 28 augustus examen doen. Net een intake gehad en wij gaan 3 uurtjes lessen voorafgaand aan het examen.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:27

Gefeliciteerd!

Ik heb nog 1x les en dan augustus examen. Volgens mij de 16e haha

jojoleinee

Berichten: 2663
Geregistreerd: 11-05-10

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:29

Hoe zit het met theorie als je voor E gaat?

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:36

jojoleinee schreef:
Hoe zit het met theorie als je voor E gaat?

Heb je niet. Er is geen theorie voor de kar

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:44

Er worden wel degelijk theorievragen gevraagd begreep ik vandaag van de instructeur. Over de kentekenpapieren van de auto en de aanhanger,laadvermogen en ttm ed.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:47

Ik ben 6 keer gezakt geloof ik voor mn B rijbewijs, ik zakte zelfs bij het BNOR nog |( (12 jaar geleden ongeveer). Omdat ik toch wel heel graag een 2paards trailer wilde trekken me over mn fobie heengezet en een dagcursus geboekt. Halverwege de dag een enorme emotionele inzakker gehad omdat mn instructeur begon over het aantal malen wat ik gezakt was voor B, toen afgereden en geslaagd *\o/* . Ga aankomend weekend met een vriendin voor de eerste keer met zn tweeen naar het bos, ik kan niet wachten!

Er worden inderdaad wat theorie vragen gesteld over de kentekenpapieren van de auto en aanhanger en iets over de totale massa en laadvermogen, prima te doen overigens.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:02

lianne125 schreef:
Er worden wel degelijk theorievragen gevraagd begreep ik vandaag van de instructeur. Over de kentekenpapieren van de auto en de aanhanger,laadvermogen en ttm ed.

Mijn instructeur zegt van niet. Wel de bandenspanning en controle van de kar. Verder niet...

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:06

Prima te doen in een dagje als je een beetje feeling hebt.
Kostte mij ren paar jaar terug net geen €400

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:14

lianne125 schreef:
Er worden wel degelijk theorievragen gevraagd begreep ik vandaag van de instructeur. Over de kentekenpapieren van de auto en de aanhanger,laadvermogen en ttm ed.


Bij mij werden er idd vragen gesteld voorafgaand aan het examen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:53

Bij mij werden er ook theorievragen gesteld. :j