Ben ik verantwoordelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:40

Je vriend vindt dat je te ver gegaan bent? Nou ik geef je groot gelijk! Goed duidelijk

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:40

SVRL schreef:
Kan aan mij liggen, maar als ik zo'n bericht krijg, dan snap ik wel wat de eigenaar wil zeggen. Ik verwacht toch zeker van een volwassen persoon, dat die zoiets begrijpt. Heb duidelijk gezegd dat ik de pineut ben en voor de kosten moet opdraaien als er iets met het kindje gebeurd wanneer zij hem op mijn pony zetten.

Sorry hoor, als je de boodschap dan nog niet begrijpt, heb je echt wel een bord voor je hoofd.


Dit kwam in je eerdere bericht niet naar voren. Ik denk echt dat je duidelijker moet zijn en gewoon concreet moet zeggen dat je niet wil dat er iemand op de pony zit als je er niet bij bent :)
Jij stuurt het berichtje met een bepaalde achtergrond en context in je hoofd. Daar zijn zij niet mee bekend, en dan komt het soms niet duidelijk over.

Edit: lees nu je bericht hierna. In ieder geval duidelijk!!

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:41

Nu ben je idd duidelijk en zeker niet te ver gegaan hoor. Je komt gewoon voor jezelf en je paarden op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:44

daffodil schreef:
Ze hoeven er niet eens op te zitten hoor, alles wat jouw paard/pony doet en daarmee schade aan iemand berokkent, kan op jouw WA verzekering worden verhaald.


Weet ik wel, maar als hij dan een slecht momentje zou hebben, is zo'n klein kindje toch net wat sneller uit de gevarenzone getrokken als wanneer hij erop zit. Pony wordt ook uit de wei genomen, dus mijn andere paarden kunnen niet aan het kindje.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:45

daffodil schreef:
Je bent niet verantwoordelijk maar wel aansprakelijk. Zo heeft mijn verzekering bijna 40 mille uitgekeerd aan iemand die haar enkel gebroken heeft op mijn paard.....

Dus ja, dit is wel een risico!

Wow! Gelukkig kent een WA verzekering geen eigen risico of no claim.
Heb vroeger ook op allerlei paarden her en der gereden maar had er geen weet van dat je de eigenaar aansprakelijk kom stellen als je er af viel. Heb gelukkig nooit iets dramatisch meegemaakt op dat gebied maar het was niet in me opgekomen dat als je zelf op andermans paard besluit te gaan rijden je niet zelf verantwoordelijk bent.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:48

Elnienjo, ze viel er niet eens af.....ze heeft iemand anders geraakt tijdens het rijden en daarbij haar enkel gebroken.

Nou moet ik wel zeggen dat ze echt alles uit de kast getrokken heeft en gedeclareerd bij de verzekering. Dat is vooral erg jammer en was niet nodig maar goed zulke mensen bestaan......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:54

daffodil schreef:
Elnienjo, ze viel er niet eens af.....ze heeft iemand anders geraakt tijdens het rijden en daarbij haar enkel gebroken.

Nou moet ik wel zeggen dat ze echt alles uit de kast getrokken heeft en gedeclareerd bij de verzekering. Dat is vooral erg jammer en was niet nodig maar goed zulke mensen bestaan......


Zulke verhalen vind ik verschrikkelijk om lezen. Ik ben als enige aan het werk met mijn 4 jarige en merk dat hij een 1-kennig kantje krijgt. Hij heeft weinig respect voor andere mensen, ook al heb ik echt wel moeite gedaan om hem met verschillende mensen in contact te brengen. Alleen is aaien niet hetzelfde als werken in zijn ogen, dus loopt hij gewoon, bij wijze van spreken, over iedereen over die met hem aan de slag wil. Wilde nu een buurvrouw bij zijn opleiding betrekken. Zal die plannen maar opbergen.

Heb net antwoord gekregen op mijn laatste bericht, kreeg gewoon "ok".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:56

SVRL schreef:
Ik wil echt niet dat er iemand op mijn paarden zit als ik niet thuis ben. Borstellen, knuffelen en aaien geen probleem. Als ik erbij ben en de toestemming geef, wil ik gerust voor de kosten opdraaien als iemand van mijn paarden valt. Maar nu ben ik niet thuis en als er nu iets gebeurd, moet ik ook voor de kosten opdraaien.

Heb dit nu gestuurd, hoop dat het dan wat duidelijker is. Al vindt mijn vriend nu wel dat ik te ver gegaan ben.

Hoezo? Je eerdere bericht laat nog ruimte voor interpretatie en is niet concreet, ook al vind je zelf dat het duidelijk genoeg is. Dit bericht is gewoon concreet: ik wil niet dat jullie op mijn paarden zitten als ik er niet ben. Verdere uitleg had er niet eens bij gehoeven, temeer omdat je nu ook aansprakelijk zou zijn als iemand bijvoorbeeld een trap krijgt. :+

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:57

Ik wilde een moeder van een lesklantje van mij helpen met leren rijden. Dat ging goed en toen ik een weekend weg was, heeft ze m alleen gereden. Dat ging dus fout. Het jammere is dat daarna de ware aard van iemand naar boven komen. Dat is zuur. Ik heb ook echt op een gegeven moment naar mijn verzekering gemeld dat ik het bespottelijk vond als er nog steeds uitgekeerd werd.

Overigens heb ik nog steeds nu twee verzorgers voor mijn paard. Ik laat mijn vertrouwen in de goedheid van mensen niet beschamen door 1 rotte appel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:57

Misschien ben ik te kort door de bocht maar voor mij zou dit reden genoeg zijn om per direct aan te geven dat ze niet meer bij je pony mogen komen en zou ik een andere verzorgster gaan zoeken..
Helemaal de nuchtere "ok" van de moeder maakt dat ik denk ze heeft lak aan wat je nu stuurt en ben ik bang dat ze er niks mee doen.
Zulke mensen zijn niet te vertrouwen maar jij bent zwaar de pineut als er nu wat gebeurd..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:02

daffodil schreef:
Elnienjo, ze viel er niet eens af.....ze heeft iemand anders geraakt tijdens het rijden en daarbij haar enkel gebroken.

Nou moet ik wel zeggen dat ze echt alles uit de kast getrokken heeft en gedeclareerd bij de verzekering. Dat is vooral erg jammer en was niet nodig maar goed zulke mensen bestaan......

Wat naar zeg! Zelf was ik altijd erg blij als ik paarden mocht rijden en er een slaatje uit slaan zou nooit in me opgekomen zijn.
Al snap ik het dat als het paard materiele schade aanricht dit wel op de WA van de eigenaar verhaalt moet worden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:03

elnienjo schreef:
daffodil schreef:
Elnienjo, ze viel er niet eens af.....ze heeft iemand anders geraakt tijdens het rijden en daarbij haar enkel gebroken.

Nou moet ik wel zeggen dat ze echt alles uit de kast getrokken heeft en gedeclareerd bij de verzekering. Dat is vooral erg jammer en was niet nodig maar goed zulke mensen bestaan......

Wat naar zeg! Zelf was ik altijd erg blij als ik paarden mocht rijden en er een slaatje uit slaan zou nooit in me opgekomen zijn.
Al snap ik het dat als het paard materiele schade aanricht dit wel op de WA van de eigenaar verhaalt moet worden.


Het is doorgaans niet aan de persoon die slachtoffer is geworden van een ongeval. Het is meestal de verzekering die zover gaat. Zijn namelijk gewoon regels voor de onkosten. En onder onkosten vallen ook arbeidsongeschiktheid, vervoer etc. etc.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:22

Janine90, in dit geval heb ik echt bewijs dat er kosten gedeclareerd zijn die echt dikke vette onzin zijn. Maar goed als de verzekering ervoor kiest om gewoon uit te keren ondanks mijn waarschuwing, dan is het niet meer aan mij.

OVerigens heb ik zelf aangeboden om dit te melden bij mijn verzekering hoor, laat ik daar heel duidelijk in zijn. Zo is de wet namelijk en ik vind ook niet dat iemand voor schade zelf op hoeft te draaien. Maar op dat moment kon ik niet bedenken hoe dit kon ontaarden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:28

daffodil schreef:
Janine90, in dit geval heb ik echt bewijs dat er kosten gedeclareerd zijn die echt dikke vette onzin zijn. Maar goed als de verzekering ervoor kiest om gewoon uit te keren ondanks mijn waarschuwing, dan is het niet meer aan mij.

OVerigens heb ik zelf aangeboden om dit te melden bij mijn verzekering hoor, laat ik daar heel duidelijk in zijn. Zo is de wet namelijk en ik vind ook niet dat iemand voor schade zelf op hoeft te draaien. Maar op dat moment kon ik niet bedenken hoe dit kon ontaarden.


Was ook meer een reactie in het algemeen hoor, ik had uit jouw bericht al wel enigszins door dat het een en ander overbodig was uit de kosten...

Maar een vriendin van mij (ZZP) kreeg onlangs weer een aardige schadevergoeding omdat ze 3 weken haar werk niet kon uitvoeren na een beet van een hond in haar been.

Anoniem

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:30

Echt, als ik het hier allemaal lees, dan daalt de moed me in de schoenen. Wil sociale paarden, een mens weet nooit hoe zijn leven verloopt, maar financieel uitgekleed worden als er iets fout loopt, daar zit ik ook niet op te wachten.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:32

SVRL schreef:
Echt, als ik het hier allemaal lees, dan daalt de moed me in de schoenen. Wil sociale paarden, een mens weet nooit hoe zijn leven verloopt, maar financieel uitgekleed worden als er iets fout loopt, daar zit ik ook niet op te wachten.


Ik denk dat het begint bij ouders die weten dat hun kind niet met een fiets aan het spelen is.

Zoals Daffodil aangeeft is het niet het je privé geld gaat kosten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:32

SVRL schreef:
Echt, als ik het hier allemaal lees, dan daalt de moed me in de schoenen. Wil sociale paarden, een mens weet nooit hoe zijn leven verloopt, maar financieel uitgekleed worden als er iets fout loopt, daar zit ik ook niet op te wachten.

Maar daar is je WA verzekering toch voor? Lijkt me niet dat je ook maar 1 cent privé moet betalen.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:37

Nee hoor, dat dekt je verzekering volledig. Zolang het maar hobby is.......

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:47

SVRL schreef:
Echt, als ik het hier allemaal lees, dan daalt de moed me in de schoenen. Wil sociale paarden, een mens weet nooit hoe zijn leven verloopt, maar financieel uitgekleed worden als er iets fout loopt, daar zit ik ook niet op te wachten.


Daar heb jij geen last van hoor. Daar is je AVP voor. (Niet je wa, die is alleen voor auto’s)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:50

SVRL schreef:
Ik ben als enige aan het werk met mijn 4 jarige en merk dat hij een 1-kennig kantje krijgt. Hij heeft weinig respect voor andere mensen, ook al heb ik echt wel moeite gedaan om hem met verschillende mensen in contact te brengen. Alleen is aaien niet hetzelfde als werken in zijn ogen, dus loopt hij gewoon, bij wijze van spreken, over iedereen over die met hem aan de slag wil. Wilde nu een buurvrouw bij zijn opleiding betrekken. Zal die plannen maar opbergen.


Ik zou dat wat er nu is gebeurd niet meteen in het meest dramatische doortrekken...
Je hebt een verzorgstertje (blijkbaar nog jong/kind?) die je een paar weken geleden hebt verteld dat je geen kindjes meer op jouw pony wilde omdat hij toen hoefbevangen was, maar daarvoor mocht het nog wel en als de hoefbevangenheid nu weer voorbij is en je verzorgster is inderdaad nog maar een kind/puber, dan is het zomaar mogelijk dat ze er nu niet bij na heeft gedacht en dacht dat het nu met haar moeder ernaast wel weer kon.
Dat is gewoon een stapeling van onhandige factoren: onduidelijke communicatie en een kinder/puberbrein.

Wat jouw volwassen buurvrouw betreft is dat toch een heel ander verhaal? Ja, als jouw paard een ander beschadigt dan moet jouw verzekering daarvoor betalen. That's life. Jouw paard begint volgens jouw stukje hierboven nu al te lijden onder een op mensengebied te eenzijdig en te prikkelarm leven. Dan zul je hem toch gewoon nieuwe prikkels moeten introduceren in de vorm van nieuwe mensen die hem ook rondsturen omdat je hem anders een ontzettend belangrijk deel van zijn persoonlijke ontwikkeling ontzegt en je paard daar de rekening voor moet betalen als hij op een dag door het noodlot naar een andere baas moet. Je kunt ook redeneren dat je dan nooit meer de straat op gaat want als hij daar iemand schade toebrengt... Maar dat maakt het hem steeds moeilijker om op een goede en veilige manier mee te draaien in onze samenleving met alle verkeer en wisselende menselijke contacten die erbij horen.
Ik zou dus dit even parkeren, eerst genieten van je vakantie en pas als je terug bent weer met een frisse blik kijken naar hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw paarden op een goede, verantwoorde manier wennen aan meerdere mensen. :)

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:09

SVRL schreef:
Kan aan mij liggen, maar als ik zo'n bericht krijg, dan snap ik wel wat de eigenaar wil zeggen. Ik verwacht toch zeker van een volwassen persoon, dat die zoiets begrijpt. Heb duidelijk gezegd dat ik de pineut ben en voor de kosten moet opdraaien als er iets met het kindje gebeurd wanneer zij hem op mijn pony zetten.

Sorry hoor, als je de boodschap dan nog niet begrijpt, heb je echt wel een bord voor je hoofd.


Nee.
Jij wil; 'ga niet op mijn pony'.
Jij zegt; 'doe voorzichtig'.
Moeder denkt; ok, houd ik het kindje nog beter vast'. Of;'ik zet het wel een cap op'
Als jij niet wil dat men op je pony zit, moet je zeggen dat je niet wil dat men op je pony zit. Duidelijk zijn.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:14

SVRL schreef:
Echt, als ik het hier allemaal lees, dan daalt de moed me in de schoenen. Wil sociale paarden, een mens weet nooit hoe zijn leven verloopt, maar financieel uitgekleed worden als er iets fout loopt, daar zit ik ook niet op te wachten.


Even een kanttekening vanaf de andere kant. Ruim 5 jaar geleden ben ik onderste boven gelopen door het paard van een ander. Dat heeft nu na 5 jaar nog steeds inpact op mijn leven. Daarom ook dat ik de schade verhaal op die andere persoon (ik moet wel). Maar je wordt echt niet zomaar uitgekleed, er zijn wel degelijk verzachtende omstandigheden in zulke gevallen. Dingen waar een rechter of een verzekering rekening mee houdt als het hierom gaat. Duidelijke instructies bv over wat wel en niet mag. Als jij uitdrukkelijk verbied dat een handeling gedaan wordt... En die persoon doet dat vervolgens toch, dan moet dat meegewogen worden in de bepaling van het schadebedrag. Wat niet dan wil zeggen dat zo iemand geen geld krijgt, maar bv dat het dan 50/50 wordt.

Voor mijn verzorgers maak ik altijd duidelijk een overzicht op de app. Elke vakantie weer. Wat wel, wat niet en waarom. Het is een zekerheidsdingetje, maar het maakt ook regels en verstandhoudingen duidelijk. (en wie zich er niet aan houdt mag vertrekken)

Verder goed checken of je WA verzekering ook je dieren dekt. Daar kom je het verst mee.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:20

Ik zou idd duidelijk communiceren over dat je niet wilt dat er iemand op de pony zit als jij er niet bij bent. Je kan vertellen dat t te maken heeft met aansprakelijkheid. Dus ook niet voor een foto..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:42

Ik verplaats je topic naar Transport, afspraken en overige.
Daar past het beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:57

xyzutu2 schreef:
SVRL schreef:
Ik ben als enige aan het werk met mijn 4 jarige en merk dat hij een 1-kennig kantje krijgt. Hij heeft weinig respect voor andere mensen, ook al heb ik echt wel moeite gedaan om hem met verschillende mensen in contact te brengen. Alleen is aaien niet hetzelfde als werken in zijn ogen, dus loopt hij gewoon, bij wijze van spreken, over iedereen over die met hem aan de slag wil. Wilde nu een buurvrouw bij zijn opleiding betrekken. Zal die plannen maar opbergen.


Ik zou dat wat er nu is gebeurd niet meteen in het meest dramatische doortrekken...
Je hebt een verzorgstertje (blijkbaar nog jong/kind?) die je een paar weken geleden hebt verteld dat je geen kindjes meer op jouw pony wilde omdat hij toen hoefbevangen was, maar daarvoor mocht het nog wel en als de hoefbevangenheid nu weer voorbij is en je verzorgster is inderdaad nog maar een kind/puber, dan is het zomaar mogelijk dat ze er nu niet bij na heeft gedacht en dacht dat het nu met haar moeder ernaast wel weer kon.
Dat is gewoon een stapeling van onhandige factoren: onduidelijke communicatie en een kinder/puberbrein.

Wat jouw volwassen buurvrouw betreft is dat toch een heel ander verhaal? Ja, als jouw paard een ander beschadigt dan moet jouw verzekering daarvoor betalen. That's life. Jouw paard begint volgens jouw stukje hierboven nu al te lijden onder een op mensengebied te eenzijdig en te prikkelarm leven. Dan zul je hem toch gewoon nieuwe prikkels moeten introduceren in de vorm van nieuwe mensen die hem ook rondsturen omdat je hem anders een ontzettend belangrijk deel van zijn persoonlijke ontwikkeling ontzegt en je paard daar de rekening voor moet betalen als hij op een dag door het noodlot naar een andere baas moet. Je kunt ook redeneren dat je dan nooit meer de straat op gaat want als hij daar iemand schade toebrengt... Maar dat maakt het hem steeds moeilijker om op een goede en veilige manier mee te draaien in onze samenleving met alle verkeer en wisselende menselijke contacten die erbij horen.
Ik zou dus dit even parkeren, eerst genieten van je vakantie en pas als je terug bent weer met een frisse blik kijken naar hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw paarden op een goede, verantwoorde manier wennen aan meerdere mensen. :)


Meisje is een tiener. Mijn pony was zo zwaar hoefbevangen, dat de hoefsmid even ervoor vreesde dat zijn hoefbeen door zijn zool zou komen. Zijn hoefjes zijn nu zwaar misvormd. Heb toen gezegd dat ik nooit geen kinderen meer op die pony wil. Zij heeft toen nog gevraagd, of ik daarmee ook haar neefje bedoelde, waarop ik geantwoord heb, geen enkel kind. 2 weken geleden had ze spulletjes gekocht voor mijn pony en op fb foto's gezet. Hoefsmid moest toen dringend komen, waarop zij commentaar kreeg. Heb toen het verhaal over mijn pony gedaan en nogmaals gezegd dat hij van mij niet bereden mag worden. Dan ben ik toch echt wel duidelijk geweest denk ik dan.