Paard dat al een jaar stilstaat in bruikleen/verkopen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LISA_L
Berichten: 150
Geregistreerd: 11-04-11

Paard dat al een jaar stilstaat in bruikleen/verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 13:59

Beste bokkers ik hoop dat mijn bericht hier goed staat.

Momenteel zit ik met een dilemma en ik hoop dat jullie mij misschien nieuwe inzichten kunnen geven.
Ik hoop dat jullie door het lange verhaal heenkomen!

Ik zal even de situatie proberen te schetsen.

Het betreft mijn eigen paardje. Het aller liefste beestje dat er is!
Paardje heeft een jaar stil gestaan. Het plan om hem weer op te pakken werd steeds uitgesteld, omdat ik er maar geen tijd(door afstuderen) voor kon vinden. Ik heb in april ongeveer 7 keer gereden en dat deed hij onwijs fijn. Hij loopt als een trein! Maar niet verder uit kunnen bouwen door een te druk schema. Hij is dus totaal niet in conditie nu.
Nu blijk ik te zijn ingeloot voor een master waarbij ik al helemaal geen tijd voor hem ga hebben en ben ik ondertussen een uur van hem vandaan gaan wonen. Hij staat bij mijn ouders prima, maar ik merk dat hij de aandacht enorm mist... Het is een onwijs sociaal paard die houdt van knuffelen. Nu wil ik rond kijken naar de opties, want zo is hij niet gelukkig.

De opties die bij mij opkomen zijn: bruikleen of verkopen. Mocht iemand nog een andere optie hebben hoor ik het graag!

Heeft iemand hier ervaring met bruikleen? Dit lijk perfect en dan zou hij na mijn studie gewoon weer bij mij kunnen komen. Kan ik een paard uitbesteden doormiddel van bruikleen die dus totaal uit conditie is? En wat als er dan wat gebeurt? Zijn hier geldige contracten voor?

Verkopen hebben we ook over nagedacht, maar het liefst wil ik hem niet kwijt. Mijn vorige paardje is ook nog jaren met pensioen bij ons gebleven. Maar mocht hij het perfecte plekje vinden is dit natuurlijk wel te overwegen. Kan je een paard verkopen wat uit conditie is? Wat als het dan niet klikt onder het zadel met de nieuwe eigenaar? En is het mogelijk een soort van contract te maken zodra zij hem willen verkopen ik de eerste optie weer heb?

Het liefst vinden we een tijdelijk plek (2 jaar) voor hem waar hij aandacht krijgt de hij verdient. Is het mogelijk hem anders op een soort zorgboerderij te zetten waar gehandicapte of kinderen met hem kunnen werken? Met kinderen is hij super, ook is hij 100% verkeersmak!

Paardje is al vanaf 3 jarige leeftijd bij mij en heb ik zelf opgeleid. Momenteel is hij 8 en kan ik met hem lezen en schrijven. Vorig jaar heb ik hem nog M2 gestart en merkte ik dat hij linksom onregelmatig werd in de travers. Paard opgeladen naar de kliniek en er bleek een ontsteking te zitten in zijn voet ( zal wat het precies was even moeten opzoeken ). Hij is ingespoten en rustig mochten wij door rijden en opbouwen! Hij liep gelijk weer rad en het rijden ging erg goed. Echter na een paar weken troffen we meneer aan met een vervelende wond die door beweging steeds openging. Aangezien ik moest afstuderen dit jaar en naar Amsterdam ben verhuisd hebben we ervoor gekozen hem lekker op ons land te gooien. De wond is mooi geheeld ondertussen. Dit verhaal van de ontsteking lijkt mij wel relevant om erbij te vermelden maar is dus niet de rede dat hij zo lang stil heeft gestaan!

Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Paard dat al een jaar stilstaat in bruikleen/verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:04

In bruikleen zou ik zo snel niet meer doen, wordt je paard niet beter van.

En zelfs als je denkt een waterdicht contract te maken, kunnen er dingen gebeuren die je van te voren niet had kunnen bedenken.

Moet het al iemand zijn die je lang genoeg persoonlijk kent, en waarvan je weet hoe die met een paard omgaan.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Paard dat al een jaar stilstaat in bruikleen/verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:05

Ik heb juist alleen maae goede ervaringen met bruikleen. Luister vooral naar je gevoel en probeer iemand te vinden die je al kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:09

Aangezien hij nu veilig bij je ouders staat zou ik hem daar laten staan en een bijrijder zoeken. Plaats berichtjes op locale facebookpagina's en websites van rijverenigingen enzovoorts. Dan weet je zeker dat hij veilig blijft en kunnen je ouders nog een oogje in het zeil houden om te checken of de bijrijder wel echt door weer en wind blijft komen. Want wat als je paard naar 100 kilometer verderop verhuist in bruikleen en de nieuwe ruiter besluit na twee maand in feite net als jij dat ze toch geen tijd meer voor hem heeft..?

LISA_L
Berichten: 150
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paard dat al een jaar stilstaat in bruikleen/verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 14:12

Het probleem is dat wij de bak moeten huren bij een luxe stal bij ons in de straat. Wij hebben namelijk geen eigen rijbaan. Het gaat ons dus erg veel geld kosten om een bijrijder te nemen. Dit was eerst wel het idee maar hiervoor konden we ook niet een geschikt iemand vinden, die ook nog wat mee wilde betalen.

Anoniem

Re: Paard dat al een jaar stilstaat in bruikleen/verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:15

Daar moet toch wel een mouw aan te passen zijn? Bijvoorbeeld dat de bijrijder/verzorger de bakhuur betaalt?

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:17

Wat zijn de kosten voor de bak? Gewoon afspreken om 2x in de week in de bak te rijden en dat dat de volledige bijdrage is van de bijrijder? Als je buiten kan rijden en evt in de wei kan rijden of longeren is het ook prima toch?
Anders laten verplaatsen na goed overleg. Dan zou ik wel een contract opstellen

LISA_L
Berichten: 150
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 14:25

De kosten zijn 10 euro per keer. Daarbij moet er nog geld worden betaald voor een kluisje daar zodat daar kan worden opgezadeld. Misschien kom ik wel op deze manier met iemand in contact die dat wel aanspreekt! Paard staat ook dicht bij het bos en is bomproef. Polderritjes kan ook!

Thuis hebben wij alleen land, kleine paddock met verhard deel een schuilstal. De weilanden zijn 15 m breed bij 100 meter maar lopen enorm bol voor de afwatering. Niet echt om in te rijden dus..


Edit: die gene zou ook moeten helpen met mesten en voeren dan. Weinig werk maar mijn ouders moeten nu alles alleen doen, toch 2 keer per dag. Vandaar ook dat we naar de optie kijken hem ergens te kunnen onderbrengen

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:37

Wat jullie aanbieden vind ik een super aanbod en win-win. Paard blijft bij je ouders. Diegene kan rijden in het bos, en kan zelf voor € 10,-- de bak huren en helpt mee. Die persoon kan voelen, is een paard wel wat voor mij en jullie houden zicht op dit paard. Idealer kun je hetniet hebben, dus ik zou hiervoor eens een advertentie gaan opzetten, zowel op de Bokt markt als in een zaak waar veel ruiters komen, cq manege in de buurt waar je de advertentie ophangt. Dit laatste heb ik ooit ook gedaan en daar jarenlang twee bijrijders voor mijn beiden paarden gevonden.

Wij hebben vroeger Hercule 3 jaar naar Frankrijk verhuisd naar mijn vriendin waar hij in de kudde stond. Ook wij hadden geen tijd. De dochter ging studeren en de moeder begon een bedrijf.
Wij kwamen 2x per jaar en reden hem dan. Een man die gek was op Hercule reed hem 2x per week op buitenrit en wilde hem kopen (wilde ik niet). Dat is fantastisch gegaan en inmiddels is hij alweer jaren bij ons. Een fijn paard waar je tijdelijk geen tijd voor hebt daarvan is het verstandig dat je hem niet verkoopt. Ik heb er nooit spijt van gehad in ieder geval.

rosecooky
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:44

Ik heb zelf een paardje in bruikleen gehad welke uit zo'n situatie kwam. Hij had veel stilgestaan, maar geen blessure geschiedenis. We rijden nu na anderhalf jaar nu L1 en zijn oefenparcours aan het rijden. inmiddels is hij van mij. De eigenaresse ging naar het buitenland en wilde dus verkopen. Dus heb ik m na 9 maanden bruikleen overgekocht.
Ik heb dus als bruiklener goede ervaringen. En voor mij was het een goede stap tussen bijrijpaarden en eigen paard. Ik heb het paard overigens wel verplaatst.

Anoniem

Re: Paard dat al een jaar stilstaat in bruikleen/verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:49

Ik zou als ik het zo lees voor bruikleen/lease gaan. Soms gebeurd het ook wel dat via die weg de leaser misschien je paard ook wel wil kopen maar dan weet je vaak wel dat het goed zit na een tijdje.

Verkoop en dan al helemaal het stukje over contract zou ik even los laten. Ik heb mijn paard ook verkocht onder contract proefperiode en ga zo maar door en binnen een half jaar is ze door verkocht voor dubbele prijs, zie mijn onderschrift maar als je de uitgebreidere versie wil weten. Een contract zegt dus helemaal niks en zou ik niet zomaar meer doen dus of verkoop en daar dan ook echt achter staan of lease zou ik zeggen ..

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:59

Heel eerlijk? als je nu de tijd niet wil of kan vrijmaken om een paar keer per week te rijden denk ik niet dat dat in de toekomst zou veranderen. ik zou dus verkopen.
Volgens mij kwam er laats in een topic langs dat terugkoopcontracten niet geldig zijn, maar ik weet niet of dat klopt.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:02

lissisanne schreef:
Heel eerlijk? als je nu de tijd niet wil of kan vrijmaken om een paar keer per week te rijden denk ik niet dat dat in de toekomst zou veranderen. ik zou dus verkopen.
Volgens mij kwam er laats in een topic langs dat terugkoopcontracten niet geldig zijn, maar ik weet niet of dat klopt.


Dat hoeft dus totaal niet hoor. Ik heb mijn paard nu 20 jaar waarvan hij 3 jaar in Frankrijk stond (ik miste hem elke dag) en later dus weer terug is gekomen naar mij. Dus gouden paarden vind ik, kunnen altijd verkocht nog worden. Weg is weg, want krijg hem dan nog maar eens terug (meestal in de keukels).

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:15

pien_2010 schreef:
lissisanne schreef:
Heel eerlijk? als je nu de tijd niet wil of kan vrijmaken om een paar keer per week te rijden denk ik niet dat dat in de toekomst zou veranderen. ik zou dus verkopen.
Volgens mij kwam er laats in een topic langs dat terugkoopcontracten niet geldig zijn, maar ik weet niet of dat klopt.


Dat hoeft dus totaal niet hoor. Ik heb mijn paard nu 20 jaar waarvan hij 3 jaar in Frankrijk stond (ik miste hem elke dag) en later dus weer terug is gekomen naar mij. Dus gouden paarden vind ik, kunnen altijd verkocht nog worden. Weg is weg, want krijg hem dan nog maar eens terug (meestal in de keukels).

Zo is het,weg=weg. Verkocht=verkocht,dus als je alleen tijdelijk geen tijd hebt dan kun je het best een bijrijder zoeken. Als die in een bak wil rijden kan ze zelf die 10 euro per keer huur toch wel betalen.

Anoniem

Re: Paard dat al een jaar stilstaat in bruikleen/verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:33

Zou een bijrijder zoeken of evt bruikleen dicht in de buurt. 10 euro per x valt mee, en je kan de bossen in dus dat is echt prima!

LISA_L
Berichten: 150
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 15:37

Bedankt voor het meedenken iedereen.

Lissisanne ik ben het niet met je eens. Het is financieel niet mogelijk het paard mee te verhuizen. De studie is 84 EC in een jaar (60 EC is al voltijd,40 uur) en daarnaast moet ik werken om de huur en andere te betalen. Dan kan ik niet een paar keer in de week, met meer dan een uur heen en terug ook nog, mijn paard trainen. Zodra ik ben afgestudeerd heb ik een baan van 40 uur en heb ik weer tijd genoeg !

Ik ben met verkopen inderdaad bang dat hij met een half jaar wel Z loopt en dan wordt aangekocht om met winst te verkopen. Aan de andere kant mocht hij het perfecte plekje vinden waar hij alle aandacht krijgt. Gun ik hem dat natuurlijk ook!


Het idee van een advertentie plaatsen ga ik inderdaad even over nadenken! Ik heb nu alleen om mij heen geïnformeerd bij bekende.Misschien is dit wel de perfecte tussen weg. Mocht ik hierdoor een geschikt persoon vinden!

Fijn ook om te horen dat contracten dus niet werken ! Dan weet ik dat nu. Jammer want dit leek zo ideaal.

Is er iemand bekend met zorgboerderijen of iets dergelijks. Wij werden door een benaderd maar zijn hier niet helemaal bekend mee.. het klonk allemaal wel erg mooi en zou dan tijdelijk kunnen. Maar hoe bewijs je dan dat het paard van jou is ?

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard dat al een jaar stilstaat in bruikleen/verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:44

Vaak kan je als je bij een stal per x bakhuur betalen moet ook een soort abbonement nemen, dat scheelt veel geld

LISA_L
Berichten: 150
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paard dat al een jaar stilstaat in bruikleen/verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 15:48

Dit is al een abbonement . Je neemt een kaart van 10 keer voor €100. Per keer los is €15.

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:48

In ben dit jaar in februari aan een studie begonnen en heb mijn paard in bruikleen gegeven aan een verzorgster die ik al had, voor de periode van 1 jaar. Zo kan zij kijken of een eigen paard wat voor haar is en heb ik even tijd om mij om mijn studie te richten.

Zij heeft hem gestald op een stal van haar keuze (met met mijn toestemming uiteraard want ik wil niet dat hij bijv de hele dag op stal staat), zij betaald de stalling en alle overige kosten. Bij hoge dierenartskosten gaat het in overleg. (Bijv een wond betaald zij en een ziekte betaal ik). Ik heb afgesproken niet onaangekondigd langs te komen en ze mag hem echt als eigen beschouwen. Wel hebben we natuurlijk contact over hoe het gaat en zie ik hem zo nu en dan.
Wij hebben wel een contract gemaakt zodat duidelijk is voor beide partijen wat de verwachtingen zijn.

Mocht je meer willen weten mag je me pben

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:52

Ik heb momenteel een jonge onbeleerde pony in bruikleen. We hebben hier een contract voor gemaakt en deze is zeker wel rechtsgeldig zei haar rechtsbijstand. De pony blijft ook in haar eigendom.

Ik vind het een prima constructie.

Als ik jou was zou ik even zoeken of er een verzorgster in de buurt is. En anders zoeken naar iemand die hem in bruikleen wil nemen

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:54

Ben je bekend bij maneges in de buurt? Of mensen die lessen op een manege in de buurt? Daar zijn vaak wel mensen die een paard willen leasen, en misschien kan het paard daar dan ook staan ( in pension) . Dat scheelt de verzorging thuis en als er bekenden rondlopen dan is er ook een beetje toezicht. De stalkosten kun je dan als leasekosten aanhouden ( een paard op de manege leasen 7 dagen per week is vaak duurder ).

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:55

Ik zelf heb ook ongeveer in zo'n situatie gezeten, al stond mijn paardje niet bij ouders maar gewoon op dure stal. Ik heb haar toen toch in bruikleen gegeven, helemaal in België zelfs. Uiteindelijk kreeg ik haar toch na 3 of 4 maanden alweer terug omdat ze toch niet de klik hadden met haar die wel was verwacht.
Kan gebeuren.

Misschien zijn die contracten niet geheel rechtsgeldig, dat geloof ik wel, maar ik had er (terecht) alle vertrouwen in. Nu was mijn paard geen duur paard of een sport-crack, dat zal misschien ook wel iets gescheeld hebben.

Uiteindelijk toch maar zelf gehouden en een jaartje of anderhalf oid stil laten staan. Ze stond in een stal met uitloop en met goed weer, hele jaar door, in de wei. In het weekend ging ik soms rijden en soms in vakanties, maar meer dan 1x per maand zal het niet geweest zijn. Zij was toen nog vrij jong, ik denk een jaar of 6.

Jaren later heb ik haar alsnog in bruikleen gegeven aan iemand alleen toen om een financiële reden, toen was zij 11. Tot haar 17de is ze bij die persoon in bruikleen geweest en toen heb ik haar aan die persoon verkocht.
Ook die bruikleen situatie is perfect verlopen, we hadden een flink contract waarin alle afspraken stonden en daar is ook nooit enige onduidelijkheid of probleem om ontstaan.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:59

Amber_anne schreef:
Ik heb momenteel een jonge onbeleerde pony in bruikleen. We hebben hier een contract voor gemaakt en deze is zeker wel rechtsgeldig zei haar rechtsbijstand. De pony blijft ook in haar eigendom.

Ik vind het een prima constructie.

Als ik jou was zou ik even zoeken of er een verzorgster in de buurt is. En anders zoeken naar iemand die hem in bruikleen wil nemen

Een offtopic vraagje: Waarom zou je een jonge onbeleerde pony in bruikleen nemen?Of is het als gezelschapspaard\weidemaatje?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:59

Ik heb je een pb gestuurd! :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:01

Ben je niet van plan om geregeld in het weekend naar huis/je paard te gaan? En hoe kan je paard opschieten met de andere paarden die er staan?

Ik zou niet snel voor verkopen kiezen en bruikleen zit toch ook gewoon een hoop risico aan vast. Naar mijn ervaring missen de meeste paarden de menselijke aandacht niet zo, zolang maar goed aan de basisbehoeften van het paard wordt voldaan.