Contract in geval van nood

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:00

Alle schade aan derden veroorzaakt door gedragingen van het paard valt onder de AVP van de eigenaar van het paard.
Tenzij die eigenaar aan kan tonen dat iemand anders het hek heeft open gezet, zonder toestemming het paard heeft meegenomen of dat de begeleider van het paard iets van het paard gevraagd heeft wat het paard niet kan en waarvan bij begeleider bekend was dat het niet kon.

Maar dat is vaak lastig aantonen.

Ik weet uit ervaring dat wanneer je eigen paard je tanden uit je gezicht schopt, dit onder je ziektenkosten valt en dat je echt wel een flink uitgebreide verzekering moet hebben en dan volgens mij nog oneindig moet bijbetalen.
Als het paard van een ander de tanden uit je gezicht schopt, dan wordt alles wat je zorgverzekeraar niet vergoed aangevuld uit de AVP van de eigenaar van het paard en dan is het budget aanmerkelijk groter.

Ik heb bovenstaande trouwens niet met opzet 'getest', het was al vervelend en pijnlijk genoeg #)

Ik ben wel benieuwd naar die speciale paardenverzekering die hier genoemd werd.
Er zijn zat mensen die het spannend vinden om een bijrijder te hebben, ook vanwege eventuele risico's en verzekeringsmogelijkheden.

Ik weet dat je aan het ruiterbewijs weinig hebt qua verzekering, ze gaan toch eerst voor de AVP van de eigenaar.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:06

secricible schreef:
Als jou iets lichamelijke overkomt is dat gewoon zorgverzekering. Andere gevolgen (arbeidsongeschikt ed) is een info topic over hier maar is in principe voor eigenaar (zijn AVP), met eventueel wat van jou eigen schuld als jou iets te verwijten valt.

Edit: C_arola @ [TAO] FAQ TAO


Dat klopt gedeeltelijk. De zorgverzekering kan die kosten nl gaan verhalen op de eigenaar van het paard.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:12

Wettelijk gezien is de eigenaar verantwoordelijk voor de gedragingen van het paard. Schade die het paard aan derden maakt zijn dan ook op de AVP van de eigenaar gedekt. Je kan contracten opstellen wat je wilt, maar de wet gaat altijd boven een door jou opgesteld contract.

Alleen bij echt nalatig handelen kan de berijder aansprakelijk gesteld worden, maar de bewijsvoering hiervan is enorm lastig.

Als er schade aan het paard tijdens bijvoorbeeld een bosrit ontstaat zal jouw AVP niet uitkeren, Als de schade door de gedragingen van t paard ontstaat.

Jij kan trouwens best met de eigenaar afspreken dat je niet op hem gaat verhalen bij schade, maar daar heeft de verzekeraar lak aan. Zeker bij grote schades (je zit met letsel) zullen ze dit, met of zonder jou toestemming, zeker wel gaan doen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:43

beatje schreef:
Mijn dochter is eens van het paard van een vriendin afgevallen daarbij een breuk opgelopen die geopereerd moest worden. Ik heb vermeld dat ze van een paard gevallen was en niemand heeft ooit gevraagd van wie dat paard was. In belgie betaal je een eigen bijdrage bij ziekenhuis opname. Die heb ik ook zelf betaald.
In principe kon ik het op de verzekering van mijn vriendin verhalen, ze bood dit ook aan. Maar ik vind ik nam dat risico dus pech gevalletje. Maar oficieel zo'n afspraak maken kon weer niet zo ver de info die wij kregen.



Klopt. Hier in Nederland hetzelfde gehad. Dochter moest aan beide polsen geopereerd worden omdat ze haar val geprobeerd had te breken en haar handen vooruit had gestoken. Beide polsen finaal door en er moesten pinnen in. Dit was niet ons eigen paard. Wij kregen een hele poos later, echt wel iets van anderhalf jaar later, een brief waarin gevraagd werd of wij zelf de eigenaar waren of dat er iemand anders aansprakelijk gesteld kon worden. Ik heb toen gezegd dat het ons eigen paard was geweest. Nooit meer iets van gehoord daarna. Maar die vragen komen dus wel inderdaad.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:48

Tango1979 schreef:
Jij kan trouwens best met de eigenaar afspreken dat je niet op hem gaat verhalen bij schade, maar daar heeft de verzekeraar lak aan. Zeker bij grote schades (je zit met letsel) zullen ze dit, met of zonder jou toestemming, zeker wel gaan doen.


Zo'n afspraak is ook zeer onverstandig. Stel dat je ernstig letsel krijgt, waardoor je nooit meer kunt werken.

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:20

Tessebes schreef:
Tango1979 schreef:
Jij kan trouwens best met de eigenaar afspreken dat je niet op hem gaat verhalen bij schade, maar daar heeft de verzekeraar lak aan. Zeker bij grote schades (je zit met letsel) zullen ze dit, met of zonder jou toestemming, zeker wel gaan doen.


Zo'n afspraak is ook zeer onverstandig. Stel dat je ernstig letsel krijgt, waardoor je nooit meer kunt werken.


Dan nog gaat een verzekering niet akkoord met jouw gemaakte afspraak.

Dus eigenaar aansprakelijk!

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:42


Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:53

In Belgie had ik een paardenpolis bij KBC, omdat paarden daar niet onder onze familiale verzekering vielen, je kan zelf bepalen hoe uitgebreid je deze wil hebben. Er is ook een onderdeel voor schade door mensen die met toestemming je paard berijden.
http://www.besure-kbc.be/#!/info/21e634 ... e=tertiary

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:01

Ik had een dergelijke polis in Nederland en nu ook in Frankrijk. Het is feitelijk een WA verzekering voor schade/ongelukken veroorzaakt door je paard(en).

In Frankrijk dekt deze polis standaard 2 paarden : 2 chevaux (voor de liefhebbers van Citroën oldtimers)

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:37

Ik weet alleen dat als jij letsel oploopt dat het valt onder ‘aanvaard risico’ en dat je eigen zorgverzekering zal moeten betalen. Helaas getest en kon niks vergoed krijgen vanuit de verzekering van de eigenaar..

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:02

CRos95 schreef:
Ik weet alleen dat als jij letsel oploopt dat het valt onder ‘aanvaard risico’ en dat je eigen zorgverzekering zal moeten betalen. Helaas getest en kon niks vergoed krijgen vanuit de verzekering van de eigenaar..


Dat is niet in elke situatie zo.

Ik zit in dezelfde situatie(ik heb letsel opgelopen door een ander paard) en eigenaar paard betaald alles..

Ik heb echter wel rechtsbijstand erop moeten gooien...

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:05

Jolliegirl schreef:
CRos95 schreef:
Ik weet alleen dat als jij letsel oploopt dat het valt onder ‘aanvaard risico’ en dat je eigen zorgverzekering zal moeten betalen. Helaas getest en kon niks vergoed krijgen vanuit de verzekering van de eigenaar..


Dat is niet in elke situatie zo.

Ik zit in dezelfde situatie(ik heb letsel opgelopen door een ander paard) en eigenaar paard betaald alles..

Ik heb echter wel rechtsbijstand erop moeten gooien...


Fijn dat het bij jou wel gelukt is! :)

Ik liep echt tegen een muur op van de verzekering ( en een eigenaar die niet mee wilde werken, want het viel toch wel mee...)

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 16:23

Heel naar.. Ik had het zelf ook niet voor elkaar gekregen.. Mijn eigen brieven zijn 2 maanden genegeerd.

Tot ik rechtsbijstand inschakelde.

En ik ben maar wat blij want heb minstens al 3500 euro aan kosten gehad..

Wat gek dag het bij jou niet gelukt is! Want je bent echt als eigenaar gewoon aansprakelijk.. Of dit nou 50% of 100% is, dat zoeken de verzekeringen uit. Jouw verzekering hoort dit te regelen met die van hun. Een tussenpersoon(Rb) is hierin wel erg fijn!
Echt balen voor je zeg.