Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:59

ajesca123 schreef:
Horseloverl schreef:
Ik heb Mn paarden ook gewoon halsters op in de wei. Ik zie het probleem er niet van. Als de prik op me raster goed is gebeurd daar al sws niks. Als je wei schoon is kn er ook geen tak of ijzer in vast gaan zitten dus wat is dan het probleem?


Heeft niets met een schone wei te maken. De tak van het ijzer ( begin en eindstuk) kan in een halster blijven hangen bij krabben achter het oor bvb

Ooh op die fiets! Nee ik snap dat mensen daar bang voor zijn. Maar meestal zijn die halsters toch zo slap dat het wel kapot gaat? Ik ben er niet zo bang voor. Je wilt natuurlijk alle ellende voorkomen maar dat soort dingen denk ik eerlijk gezegd niet eens over na. Waar we wel mee opletten is als de merrie een veulen heeft dat we dan de merrie het halster af laten. Ik ben eerder bang voor even laten staan met zadel op dat ze met hun mond vast komen in de beugel, dat heb ik al 2x meegemaakt.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:04

Bij mij lopen sommige groepen ook met halster om. En dat heeft diverse redenen. Oa niet vangbaar, of een uitbreker continu of de groepen nog niet helemaal in rangorde bij elkaar waardoor wij snel willen ingrijpen.

De hengsten hier staan sowieso met halster mochten ze uitbreken en richting merrie weides rennen hoeven we niet eerst een halster überhaupt om zien te krijgen.
En de klanten die hebben het er maar mee te dealen, willen ze het niet, dan staan ze niet bij ons op hun plekje en dan mogen ze wat anders gaan zoeken waar ze wel op hun plekje zijn.

Maar in alle jaren hebben ze hier nog nooit iets ernstigs gebeurd met halsters om.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:27

Horseloverl schreef:
Ooh op die fiets! Nee ik snap dat mensen daar bang voor zijn. Maar meestal zijn die halsters toch zo slap dat het wel kapot gaat? Ik ben er niet zo bang voor. Je wilt natuurlijk alle ellende voorkomen maar dat soort dingen denk ik eerlijk gezegd niet eens over na. Waar we wel mee opletten is als de merrie een veulen heeft dat we dan de merrie het halster af laten. Ik ben eerder bang voor even laten staan met zadel op dat ze met hun mond vast komen in de beugel, dat heb ik al 2x meegemaakt.



Op het moment dat ze vast komen te zitten met hun ijzer achter hun halster kunnen ze te weinig druk meer uit oefenen om het kapot te krijgen. Gelukkig zelf niet mee gemaakt maar ken wel iemand die daar al een paard mee kwijt geraakt is.
10 jaar geleden hadden ze hier altijd hun halster aan, op stal en in de wei. Ijzers of niet. Maar ik moet er nu niet meer aan denken als ze ijzers hebben een gewoon halster aan te doen.
Maar op een pensionstal snap ik waarom ze er voor kiezen.

Veiligheidshalster lijkt me voor nu de beste optie en kan je altijd nog vragen of stalgenoten het af willen oen mochten ze er zijn.

Anoniem

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:08

Oei TS, ik zou dit ook niet fijn vinden. Kan je het niet nog één keer rustig met haar bespreken?

Mijn staleigenaar doet altijd de halsters af, juist omdat de ruinen zo ruig spelen. Halster omlaten is voor haar echt een no-go. Zo te lezen mag ik in m'n handjes knijpen met haar.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:19

trysteffy schreef:
Wil alleen nog zeggen waar ik net over na zat te denken hun eigenpaard en de andere 2 paarden waar ze samen op de wei mee staan dragen ook geen halster op de wei waarvan 1 net nieuw op stal is... ook met de paddocks daar doen ze ze wel af bij alle paarden...
daarom zijn er bij mij vraagtekens van wel bij hun paarden maar niet bij mij groepje en in de paddocks wel af en de wei niet..


Tja, ik snap dat dat vervelend is als ze bij hun eigen paarden de halsters wel af doen. Maar dan nog als zij als regel stellen dat de halsters aan blijven in de wei, dan zal je je daar gewoon bij neer moeten leggen.

Ik zou gewoon een safety halster aanschaffen. En met een paard in de groei zit je er inderdaad mee dat ze soms uit bepaalde spullen groeien. Maar dat heb je straks ook misschien wel met een zadel. Dan valt het aanschaf van een nieuw halster wel mee.

En het kapotte halster van je bijrijdpaard dat alleen gebruikt wordt voor te poetsen kan de eigenaar beter weggooien. Je hebt echt simpele halsters voor nog geen 10,- Waarom dan een kapot halster met scherpe punt blijven gebruiken, ook al is het alleen voor het poetsen?
Dat de stalhouder het paard met dat halster in de wei zet is de stalhouder niet aan te rekenen. De eigenaar moet voor deugdelijk en heel spul zorgen.

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:22

trysteffy schreef:
Ook mijn eigenpaard (1 jarige hengst) :+
Voor hem wil ik eigenlijk niet zo’n halster halen aangezien die nu in enorme groei speurt is en geen zin heb om over 2 maanden weer een nieuwe te gaan kopen...


Dan verkoop je dat halster weer.. En wie weet moet je op een andere plek ook wel 20 euro meer betalen per maand.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:31

Ik zou inderdaad een speciaal halster aanschaffen, je kunt van de stalhouder dus niet opaan dat ie het afdoet. Ik heb helaas al 2 keer meegemaakt dat een paard zich ophing. 1 x in de wei en 1 x op stal. (niet mijn paarden) Die op stal was echt in een paar minuten gebeurd.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:05

MamAppelsap schreef:
trysteffy schreef:
Ook mijn eigenpaard (1 jarige hengst) :+
Voor hem wil ik eigenlijk niet zo’n halster halen aangezien die nu in enorme groei speurt is en geen zin heb om over 2 maanden weer een nieuwe te gaan kopen...


Dan verkoop je dat halster weer.. En wie weet moet je op een andere plek ook wel 20 euro meer betalen per maand.


Ik snap ook niet dat het zo'n groot probleem is.

Ik zou er zelf niet moeilijk om doen dan bestel ik gewoon 2 halsters tegelijk. Als je van die paar tientjes al wakker gaat liggen vraag ik mij af waarom je uberhaubt een paard hebt.

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:33

Hier ook de ervaring van een paard wat door toedoen van een halster een gebroken nek heeft opgelopen, en dus niet meer leeft. Hier blijft nooit meer een halster om, of het moet al een veiligheidshalster zijn. Bij bv jonge hengsten in de buurt van merries zou dat mijn keus zijn. (Naast vroeg castreren, kan al vanaf 8 maand)
In jou geval zou ik dus voor een veiligheidshalster gaan, better safe than sorry!

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:37

Als dat een regel is van de stal dan moet je je daaraan aanpassen of naar een andere stal vertrekken. Meer keuzes heb je niet. Bij ons blijven de halsters ook om in de wei. Zou mijn keuze niet zijn maar dat zijn nou eeenmaal de regels. Heb op die stal zelf al 5 jaar een paard en 3 jaar daarvoor een verzorgpaard en in die 8 jaar tijd is er nog nooit iets gebeurd omdat ze een halster omhouden. Gewoon een halster kiezen dat kapot knapt (leer het liefst) en dan komt het vast goed. Kun je je er niet mee verenigen dan is de keuze om een andere stal te zoeken..