Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23489
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:12

Ik heb mijn eerste pony ook gekocht toen ik 15 was, ook wat financiele hobbels gehad waar mijn ouders wel garant voor wilden staan gelukkig maar toen wel een schuld opgebouwd.
Toen ik ging samenwonen hebben mijn ouders die schuld afbetaald (ik had tot die tijd wel maandelijks afgelost). Ik heb toen wel besloten dat ik dat nooit meer wilde en heb toen ook afspraken gemaakt over medische handelingen die ik wel en niet wilde laten uitvoeren.

Ik heb nu mijn pony in de lease staan omdat ik er geen tijd meer voor had en eigenlijk ook geen weinig zin meer. Ik heb hem nu 17jr en verkopen was voor mij een brug te ver.

In jouw situatie zou ik wel kiezen voor verkoop, zorg dat je een buffertje krijgt voor als je strakjes klaar bent met je studie en een mooie basis opbouwt voor als je bijvoorbeeld later een huis wil kopen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:13

Je werkt 5 dagen in de week en verdient daar €400,- mee? Dan zou ik een andere baas zoeken?

capopjekop

Berichten: 30667
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:15

Ze heeft het over leercontract dus ik neem aan dat het om werken/leren gaat in dit geval

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:16

capopjekop schreef:
Ze heeft het over leercontract dus ik neem aan dat het om werken/leren gaat in dit geval

Dan nog is dat bedrag zeer laag, klinkt eerder als een stage vergoeding

Ganesha16
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 16:16

Annekeee schreef:
Shae schreef:
Is het een optie om haar nog even te laten staan? Dat ze drie wordt betekent niet dat er gelijk een zadel op moet.


Zelfde reactie...

Als je het nu nog een jaar zo kan volhouden (financieel) Dan heeft het paard ook de ruimte om door te groeien, is dadelijk met 4 ook sterker en stabiler met zadelmak maken.

Verkopen is 9999 van de 10.000 keer inderdaad defenitief! (Ooit wel eens gebeurd dat men het paard later terug kon kopen)

Betreft laten leasen, met alle respect, wie wilt er een 2 jarig paard leasen? En daar dan ook nog voor betalen, met een paard was je hoogstens kan borstelen.


Mijn advies, lekker nog 1 jaar op de wei laten staan. Dadelijk als je FT werkt en het kan betalen naar huis halen (stal dichterbij) zadelmak maken, en genieten van je paard.

Als ie dadelijk een jaar of 7 is, ben je dít jaar echt vergeten ;)

Succes


Idd, over het leasen dacht ik dus ook zo. :p
Dankje voor je reactie!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:19

Verkopen.
Hoe ga je het aanpakken wanneer ze naar de smid moet? Of wanneer ze medicatie of een operatie nodig heeft?

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:24

Mooi voorbeeld voor kindjes die nu al een paard willen aanschaffen en denken het allemaal wel te kunnen redden. Dit neemt niet weg dat ik het super erg voor je vind TS. Misschien kun je met je vriendin waar ze nu staat hele goede afspraken maken dat je paard daar mag blijven staan. Dat je die zekerheid hebt. En verder elke cent omdraaien die je binnen krijgt. Als je dan volgend jaar full time kunt gaan werken kun je ook weer meer naar je paardje toe. En dan is ze nog jong genoeg om lekker mee te starten te beleren :)

Andere optie is verkopen.

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:30

Ik zou ook voor verkoop gaan. Ze is nu nog jong dus heb je de kosten van het inrijden nog niet.
Ga je dit zelf doen? Heb je daar genoeg ervaring voor? Als ik je verhaal zo hoor denk ik namelijk van niet, ik heb mij hier zelf ook op verkeken met mijn eigen paard en loop daar nu nog steeds Tegenaan.
Andere optie is om haar in te laten rijden, dan zit je zo op een bedrag van 500 euro per maand.

Maar dan komt het volgende, je woont nu nog thuis begrijp ik uit je verhaal. Als je fulltime gaat werken komt er een moment dat je uit huis zult gaan. Dit kost ook handen vol geld, het wordt voor starters steeds moeilijker om een huis te krijgen. En er zit niet voor niets zo'n hoge percentage Nederlanders op of onder de bijstandsnorm. Het leven wordt steeds duurder.

Nu is je paard nog jong en kan ze alsnog een nieuwe start maken bij een goede eigenaar. Als je haar laat staan en haar straks in gaat rijden en dit gebeurd op een verkeerde manier dan kun je een heel vervelend paard gaan krijgen... Ik zeg KUN. Dit hoeft natuurlijk niet maar dit kun je van te voren niet inschatten, en verkijk je er niet op. Een paard beleren en inrijden is heel wat anders dan gewoon paardrijden.
En dan heb je natuurlijk nog de kosten voor goed harnachement en de controles hiervan, de dierenarts enzovoort.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:40

Leercontract is een Belgisch systeem. De vergoeding is normaal. Het is werkend leren zeg maar.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23489
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:44

Witchcraft schreef:
Mooi voorbeeld voor kindjes die nu al een paard willen aanschaffen en denken het allemaal wel te kunnen redden.



tsja ik heb ook op mijn 15e een eigen pony aangeschaft en ik heb er wel van geleerd hoe je met geld moet omgaan, het is niet alleen maar slecht.
Leeftijdsgenootjes gingen elk weekend zuipen tot ze erbij neervielen en gaven bergen geld uit aan kleding. Ik kocht ook alles zelf maar heb wel geleerd om keuzes te maken.
Uitgaan heb ik het nut nooit van ingezien en ik ging 'smorgens vaak naar stal dus wilde liever niet tot in het holst van de nacht in een kroeg hangen met een colaatje.
Mijn ouders waren eerst niet heel blij maar nu achteraf zijn ze blij dat ik mijn pony toen heb gekocht.

Marie111
Berichten: 4679
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:48

poes schreef:
Leercontract is een Belgisch systeem. De vergoeding is normaal. Het is werkend leren zeg maar.


Bestaat in Nederland ook. BOL- opleiding. Maar dan krijg je wel volledig salaris

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:53

Eigenlijk jammer dat je ouders je een paard hebben laten kopen in die omstandigheden. Het moet toch duidelijk zijn het dat het voor een tiener die nog naar school gaat niet realistisch is om een paard volledig zelf te betalen, een aanzienlijke financiële bijdrage te leveren thuis en dan nog eens zelf voor kleding en dergelijke te moeten betalen. Ik vind dat moeilijk te begrijpen.

Ik zeg ook verkopen, ook al begrijp ik dat dat heel pijnlijk is. Maar een jaar is echt te lang om te overbruggen voor iets waar je eigenlijk geen tijd en geld voor hebt.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:53

Vanuit het paard? Verkopen. Als ze nu een keer een ongeluk krijgt heb je geen potje om het medisch op te kunnen vangen.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:56

Marie111 schreef:
poes schreef:
Leercontract is een Belgisch systeem. De vergoeding is normaal. Het is werkend leren zeg maar.


Bestaat in Nederland ook. BOL- opleiding. Maar dan krijg je wel volledig salaris

Ook niet altijd, ben verschillende mensen tegen gekomen die toch echt aanzienlijk minder verdienen bij een BOL opleiding :)

TS, hoe moeilijk het ook is, ik zou ook verkopen.
Het is een onwijs harde les en het zal erg moeilijk zijn maar ik denk dat het in jouw geval de beste oplossing is

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:57

Marie111 schreef:
poes schreef:
Leercontract is een Belgisch systeem. De vergoeding is normaal. Het is werkend leren zeg maar.


Bestaat in Nederland ook. BOL- opleiding. Maar dan krijg je wel volledig salaris

Is BBL...Daarnaast is het minimum loon voor een BBL-er (wat) lager dan het normale minimum loon.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-bbl-2019

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:59

Ik zou voor verkopen kiezen. Even geen tijd is niet zo'n probleem, zeker bij een 3 jarige niet. Maar geen geld is wel een probleem. De dierenarts rekening loopt heel hard op als paard ziek wordt. En ook bij leasen draai je als eigenaar voor die kosten op.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:01

Ik zou het in de wei zetten op een goedkope maar goed plek zodat je een klein beetje kan sparen En zsm je school afmaken en zorgen dat je een baan vindt waar je beter betaald krijgt.

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:01

Een onbeleerd paard verleasen gaat niet,want ze kan nog niet werken.Of je zou iemand moeten vinden die voor een jaar een weidemaatje nodig heeft. Als het echt maar voor een jaar gaat dat overbrugd moet worden, dan zou ts toch aan een bijbaantje kunnen denken,in combinatie met goedkope stalling.Of lenen bij je familie.Verkopen is wel erg definitief.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:07

Misschien een oproep doen voor iemand die tijdelijk ( een jaar) een gezelschaps paard zoeken, sommige mensen zoeken zo’n paard omdat er bijvoorbeeld eentje overlijd. Met een beetje geluk kan dit gratis of heel goedkoop. Zo kun je misschien ook nog elke maand wat opzij zetten voor de dierenarts.

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:07

Verkopen!

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:13

Marriefloor schreef:
Verkopen!

Maar haar situatie zou snel kunnen veranderen waardoor ze weer wel genoeg geld heeft.En dan zou ze spijt hebben van verkoop.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:16

Je kan altijd spijt krijgen.
Ze kan hem ook houden en dadelijk spijt hebben dat ze een bepaalde ingreep niet kan betalen en het paard moet inslapen.
Als je het paard zelden ziet zal het vervelend zijn maar van diepe intense gevoelens is dan waarschijnlijk niet direct sprake.
Een paard laten inrijden kost ook echt enorm veel geld.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:22

Merries worden ook wel verleast voor een veulen.
Dan moet ze wel een goede afstamming hebben.
Verkopen zou ik zelf niet doen.
Je zit tijdelijk niet lekker maar je wil haar graag houden.
Zoek een rijke kerel. :')
Voor de zomer kun je haar vast goedkoop kwijt, hangt van de regio af.
Zou fb een oproep plaatsen, misschien komen er nog oplossingen waar je niet direct aan denkt.


Sizzle schreef:
Je kan altijd spijt krijgen.
Ze kan hem ook houden en dadelijk spijt hebben dat ze een bepaalde ingreep niet kan betalen en het paard moet inslapen.
Als je het paard zelden ziet zal het vervelend zijn maar van diepe intense gevoelens is dan waarschijnlijk niet direct sprake.
Een paard laten inrijden kost ook echt enorm veel geld.


Misschien wil de nieuwe eigenaar ook geen geld uitgeven aan een ingreep.
En inrijden hoeft helemaal niks te kosten, ze heeft het paard van jongs af aan en.kan waarschijnlijk zo opstappen en wegrijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:24

anjali schreef:
Marriefloor schreef:
Verkopen!

Maar haar situatie zou snel kunnen veranderen waardoor ze weer wel genoeg geld heeft.En dan zou ze spijt hebben van verkoop.


Maar dat kan ook nog heel lang duren en als er dan wat mis gaat heeft ze spijt dat ze niet verkocht heeft omdat ze dan met de gebakken peren zit.
Daarmee benadeeld ze ook nog eens het paard.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tijdelijk geen tijd en geld meer voor mijn paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:28

Ik zou haar verkopen. Is eerlijker tegenover het paard. Bij iemand anders krijgt ze misschien wel elke dag aandacht, wordt ze beleerd en heeft ze alle kansen om een fijn leven te leiden, ook als er dingen gebeuren waardoor er een veearts bij moet komen.
Je hebt gewoon niet de juiste voorwaarden om een paard te houden. Zelfs al krijg je een baan dan nog is het niet reeel. Je zal ook een huisje willen, een huishouden, sparen voor later etc. Een paard kan misschien later weer als je een ander leven hebt en alles er anders uitziet.