Vraag met betrekking tot manege beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:11

Fijn dat je het sportief op vat. Kijk nog eens naar mijn post over luxe overnachtingen op een plek waar je paarden kunt stallen en goede uitrijmogelijkheden hebt. Daar zit namelijk wel een verdienmodel in. En ben je niet afhankelijk van paarden alleen. Je spreid het risico , hebt meer vrije tijd, is goed realiseerbaar. Wanneer je gewoon de zoveelste manege word kun je nm beter helemaal iets anders gaan doen.
Ik ken redelijk wat hippische ondernemers, van klein tot super de luxe groot. Overal hetzelfde, zonder goede hoofdinkomsten is een manege niet rendabel genoeg. De een heeft de handel erbij, de ander grote pensionstalling super-de-luxe , eentje met ponykampen voor kinderen en daar halen ze het beleg uit. En zonder uitzondering hele gezin hard meewerken anders redden ze het niet.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:23

Ik heb het niet op kunnen brengen alles aandachtig te lezen vanwege het hoge onrealistische gehalte.

Mijn tips:

Investeer in aankoop van (leegstaand) vastgoed op gewilde plekjen waarbij gemeenten willen meewerken aan herbestemming en bouw dat om tot betaalbare woningen of studio's of appartementen voor de verhuur. Er is in steden een tekort aan betaalbare woonruimte en de huren liggen erg hoog. Dat is een goede basis voor een pensioen.

Dat kan ook met gestopte boerenbedrijven. Er komt veel ruimte vrij door gebrek aan bedrijfsopvolgers en faillissement etc. Die lege bedrijven roepen om een zinvolle herbestemming.

Als aannemer liggen hier mogelijkheden om dit betaalbaar te doen en vaak zijn er contacten met gemeenten.

Houd de paarden als hobby.
Koop een mooie locatie voor jullie zelf en ga kleinschalig en hobby-matig proberen er je droom uit te werken.

Er staan genoeg bedrijven al erg lang te koop. Vraag de financiële gegevens op. Laat je goed inlichten over hun concept, de kosten en de inkomens en ga nadenken waar misschien nog groei-of verbeteringen mogelijk zijn. Bij bedrijfsovername is dat geen rare vraag.

Veel bedrijven hebben te weinig grond voor het aantal paarden waardoor paardenwelzijn in het geding komt. De helft minder paarden, boxen vergroten, deel groepshuisvesting op goede manier (ruime loopstallen met verharde uitloop overgaand in zandpaddock is een mooie basis) en dat in combinatie met goed voer, nette binnenbak en goede paddock- en manegebodems maken dat je ruim pensiongasten kan vragen. Half pension aanbieden scheelt in de zwaarte van het werk. Paar mensen korting aanbieden op stalling in ruil voor bepaalde werkzaamheden ook.

Vanuit de hobby basis kun je dan uitbouwen met passende activiteiten die extra inkomen genereren. Heb je een mooie locatie bij bos met veel ruiterpaden? Bouw vakantie appartementen of B&B tinyhouses etc. En verhuur die met mogelijkheid paard mee te nemen, zit er een crossterrein bij de locatie? Biedt oefencross mogelijkheid aan, met of zonder (gast) instructeur.

Maar zorg er vooral voor dat je pensioen veilig is gesteld en je niet leeg kunt lopen op de paarden droom.

Mijn ervaring is dat paarden veel kosten en risico's met zich meebrengen en het beste geld verdient kan worden met dingen waarbij je zelf de minste investeringen hoeft te doen en de minste vaste lasten en kosten hebt.

Een goede instructeur kan zonder risico's tot zijn 80e lesgeven voor uurtarieven waar een universitair docent van kan dromen... Maar dan moet je wel goed zijn en jezelf goed op de markt hebben gezet. Een gedeelde les bij Rien van der Schaft kost al snel €80,- per 45 minuten per combinatie... En dan meerdere lessen achter elkaar op 1 laatste catie. Denk dat Anky nog duurder is.

Emiel Voest heeft zich inmiddels ook opgewerkt in de paardenwereld, vanuit een heel andere hoek. Maar je moet wel iets te brengen hebben.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:28

Ik denk dat de prijzen die hier genoemd worden hele onrealistisch zijn of ik moet naar NL verhuizen :’) ik betaalde 20 jaar geleden al 12,50 voor een les voor 2500 euro bruto ga je geen hoge kwaliteit vinden voor fulltime werken.
Bovendien vind ik lessen met meer dan 5 ruiters pure afzetterij, wij reden altijd met 2-4, max 5 meestal. Anders heb je er toch niets aan?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:43

Investeren in vastgoed is de beste manier om je op je vijftigste onbezorgd aan je droom te kunnen wijden. Ik heb op het dieptepunt van de crisis een paar appartementen in een studentenstad gekocht. Eentje net verkocht met flinke winst en de ander word mu gerenoveerd en gaat dan voor het dubbele in de verkoop. Mijn man vond het toen niets maar nu vind hij het prima, van de winst kan hij vijf jaar eerder met pensioen samen met de huuropbrengst van nm 3. Hadden we veel eerder moeten doen zegt hij nu.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:45

Wat mij vooral opvalt zijn de berichten die aan de ene kant zeggen er absoluut niet aan te beginnen, dat het praktisch niet winstgevend is en aan de andere kant de berichten die zeggen dat de regio waarin TS zou willen starten absoluut verzadigd is. Dat kan ik niet met elkaar rijmen: ofwel is een beroep ongewild en heerst er schaarste ofwel is een beroep gewild en zijn er 100 kandidaten per vacature.
Hebben al die andere manegehouders dan puur geluk gehad? Of zijn die gewoon zo dom om veel te hard te blijven werken voor dan klaarblijkelijk zeer weinig geld?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:49

Even heel grof gerekend hoor. De gemiddelde manege in de omgeving van Haarlem geeft ongeveer 43 lesuren per week aan groepslessen. Ma, Di, Do en Vrij van 16.00-22.00 u. Woe van 13.00-22.00 u. Za van 08.00-18.00 u. Dit is zonder uur rust voor pensionklanten om te rijden rond de lunch of avond maaltijd. Met 10 klanten per les maakt dit 430 lesklanten per week. 10-rittenkaart voor volwassenen is rond de €180. En dat komt dus neer op €7.740,00 inkomsten per week. Mits... iedere klant netjes elke week komt rijden en het allemaal paardenlessen zijn. Laten we zeggen dat je hiervoor 20 pony's en 10 paarden nodig hebt.

Mocht jezelf gaan bouwen, bouw alsof 1 persoon het dagelijkse werk moet kunnen runnen. Denk b.v. aan uitschuifbare tussenstanden voor het uitmesten en genoeg paddock's/weiland om de paarden tegelijk buiten te kunnen hebben. Als je personeel in dienst gaat nemen om les te geven, bezorgd dat je namelijk een grote besparing op personeelskosten.

Zijn jullie verder bekend in de regio Haarlem? Je hebt HCV in driehuis, de groene heuvel in spaarnwouden, schoteroog in Haarlem(2 binnenbanen?), sandevoerde in zandvoort, bokkeruiters (als die nog steeds bestaan?) Ook in Zandvoort, nog een in santpoort waar ik de naam niet van herinner, stal Jasper(3 binnenbanen?) richting beinsdorp en dan wijken er ook nog mensen uit richting Heemskerk. Er zitten best veel manege's dus.

Mocht je wel richting pension gaan denken, dan denk ik dat luxe faciliteiten i.s.m. paddock-paradise/dagelijks 10 uur vrije uitloop een goed verkooppunt !Kan! zijn.

Een manege brengt toch echt het meeste op. Maar dan moet je wel gaan denken aan personeel voor de kantine (inclusief hygiëne diploma's), instructie, verzorging, binnenbaan/buitenbaan, ponykampen organiseren, leasepony/-paard tijdens vakantie en dus werkdagen van 7.00/8.00-22.00/23.00 m.u.v. zondag als je dan gesloten bent.

Edit: zelf ervaring met werken op pensionstallen en manege in de genoemde regio rond begin 2000

Edit2: overigens bieden al die manege's ook pensionstalling aan
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 30-12-18 14:25, in het totaal 3 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:52

Een manege was vroeger echt wel winstgevend, dit was voordat mensen van allerlei pluimage het geld kregen om zelf paarden te kopen en te onderhouden, we hebben het over maneges en niet over pensionstalling. Tegenwoordig is het opstarten van een manege in negen van de tien gevallen een weg naar faillissement. Of net de boterham zonder beleg verdienen en daar tevreden mee zijn maar er hoeft maar iets te gebeuren bvb tractor stuk of een ziekte onder de paarden en ze gaan kopje onder.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:53

Gini schreef:
Wat mij vooral opvalt zijn de berichten die aan de ene kant zeggen er absoluut niet aan te beginnen, dat het praktisch niet winstgevend is en aan de andere kant de berichten die zeggen dat de regio waarin TS zou willen starten absoluut verzadigd is. Dat kan ik niet met elkaar rijmen: ofwel is een beroep ongewild en heerst er schaarste ofwel is een beroep gewild en zijn er 100 kandidaten per vacature.
Hebben al die andere manegehouders dan puur geluk gehad? Of zijn die gewoon zo dom om veel te hard te blijven werken voor dan klaarblijkelijk zeer weinig geld?


Ze blijven hard doorbuffelen voor weinig geld, manege / lesgeefstallen is een beroep wat je met passie doet en niet om het winstoogmerk. Dan zit je echt in de verkeerde beroep.

Als je het goed doet, alles piekfijnin orde hebt en er is geen crisis. Dan kun je een zakcentje eruit halen met hard werken en lange dagen maken. Maar je hoeft niet te verwachten dat je stinkend rijk wordt en op je krent kan gaan zitten.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:58

bigone schreef:
Een manege was vroeger echt wel winstgevend, dit was voordat mensen van allerlei pluimage het geld kregen om zelf paarden te kopen en te onderhouden, we hebben het over maneges en niet over pensionstalling. Tegenwoordig is het opstarten van een manege in negen van de tien gevallen een weg naar faillissement. Of net de boterham zonder beleg verdienen en daar tevreden mee zijn maar er hoeft maar iets te gebeuren bvb tractor stuk of een ziekte onder de paarden en ze gaan kopje onder.


Dat is het grootste probleem ook, het opstarten. Teveel mensen beginnen veel te groot en vooral met een te grote schuld.

Edit: daarom zijn de meeste succesvolle bedrijven ook van generatie op generatie overgegaan
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 30-12-18 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:58

Gini schreef:
Wat mij vooral opvalt zijn de berichten die aan de ene kant zeggen er absoluut niet aan te beginnen, dat het praktisch niet winstgevend is en aan de andere kant de berichten die zeggen dat de regio waarin TS zou willen starten absoluut verzadigd is. Dat kan ik niet met elkaar rijmen: ofwel is een beroep ongewild en heerst er schaarste ofwel is een beroep gewild en zijn er 100 kandidaten per vacature.
Hebben al die andere manegehouders dan puur geluk gehad? Of zijn die gewoon zo dom om veel te hard te blijven werken voor dan klaarblijkelijk zeer weinig geld?


Noem het maar dom.... (Vind het eerlijk gezegd een domme reactie)

Het heeft met zoveel dingen te maken en ook vooral met weinig keuze wanneer je je bedrijf en huis niet wilt opgeven. Vaak ook huizen en bedrijven die generaties in de familie is.
Hard werken voor weinig is dan je keuze, of alles verkopen, een baan zoeken en in een rijtjeshuis (?) wonen...
Want verkoop van je huis en bedrijf is ook lastig in een Lokatie die verzadigd is, probeer daar maar eens een goede prijs voor te krijgen.
Dan nog eens werken voor een baas en totaal ander werk dan wat je al die jaren hebt gedaan en goed in bent.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:01

daffie1986 schreef:
Even heel grof gerekend hoor. De gemiddelde manege in de omgeving van Haarlem geeft ongeveer 43 lesuren per week aan groepslessen. Ma, Di, Do en Vrij van 16.00-22.00 u. Woe van 13.00-22.00 u. Za van 08.00-18.00 u. Dit is zonder uur rust voor pensionklanten om te rijden rond de lunch of avond maaltijd. Met 10 klanten per les maakt dit 430 lesklanten per week. 10-rittenkaart voor volwassenen is rond de €180. En dat komt dus neer op €7.740,00 inkomsten per week. Mits... iedere klant netjes elke week komt rijden en het allemaal paardenlessen zijn. Laten we zeggen dat je hiervoor 20 pony's en 10 paarden nodig hebt.

Mocht jezelf gaan bouwen, bouw alsof 1 persoon het dagelijkse werk moet kunnen runnen. Denk b.v. aan uitschuifbare tussenstanden voor het uitmesten en genoeg paddock's/weiland om de paarden tegelijk buiten te kunnen hebben. Als je personeel in dienst gaat nemen om les te geven, bezorgd dat je namelijk een grote besparing op personeelskosten.

Zijn jullie verder bekend in de regio Haarlem? Je hebt HCV in driehuis, de groene heuvel in spaarnwouden, schoteroog in Haarlem, sandevoerde in zandvoort, bokkeruiters (als die nog steeds bestaan?) Ook in Zandvoort, nog een in santpoort waar ik de naam niet van herinner en dan wijken er ook nog mensen uit richting Heemskerk. Er zitten best veel manege's dus.

Mocht je wel richting pension gaan denken, dan denk ik dat luxe faciliteiten i.s.m. paddock-paradise/dagelijks 10 uur vrije uitloop een goed verkooppunt !Kan! zijn.

Een manege brengt toch echt het meeste op. Maar dan moet je wel gaan denken aan personeel voor de kantine (inclusief hygiëne diploma's), instructie, verzorging, binnenbaan/buitenbaan, ponykampen organiseren, leasepony/-paard tijdens vakantie en dus werkdagen van 7.00/8.00-22.00/23.00 m.u.v. zondag als je dan gesloten bent.

Edit: in Haarlem en omgeving worden agrarische bestemming en paarden niet als hetzelfde gezien. Enkel een fokkerij kan gebruik maken van het agrarische bestemmingsplan.


Nou mooie vetpot.. laat ik het afronden naar 8k per week. Is 32k per maand Trek daar vanaf kosten voor eigen arbeid, 3k. Verzekering (arbeidsongeschikt orv en pensioen) 1k. Medewerker (bruto 5k) loon voor zijn vrouw? (3k) dan houd je puur na arbeid 20k over. Reken voor t gemak 150 per paard aan voeding en strooisel 4,5k , verzekeringen voor opstallen en aansprakelijkheid en dergelijke 2k. Dan reserveringen en vervanging van spullen 2k (laag ingeschat) dan nog hypotheek en rente (ga er vanuit dat niet alles uit eigen zak komt) 2k. Houd je over 9,5 duizend waarvan je nog enorm veel dingen van zal moeten betalen, inrichting, machines, onderhoud van bodem, water, btw, belasting van gemeente, misschien nog een medewerker ( want de instructrice zal wel niet elke dag 30 boxen bijhouden en alle voerbeurten doen) en dan nog onverwachte kosten omdat er een paard ziek is, een nieuw paard aangekocht moet worden enz. Voor je t weet staat de teller op 0 en ben je met 2 man voor 6k bruto 24/7 aan het buffelen.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:07

Uhm €3000 per maand voor eigen arbeid in de paarden?? Het stalpersoneel mag blij zijn met 900-1200.

Paardenhouderij kent geen CAO en een teveel aan potentieel personeel waardoor alles geaccepteerd wordt
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 30-12-18 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:09

Het is heel leuk om informatie op Bokt op te halen, maar hou er wel rekening mee dat een groot aantal bokkers ooit zelf dromen had over een eigen manege en nou met iemand anders mee loopt te dromen. Het realisme-gehalte is niet altijd even hoog.

Op dit moment heb je een goed lopend bedrijf in een booming business. Dat wil je inruilen voor een op te starten bedrijf in een kwakkelend marktsegment. De reden waarom al die bedrijven er allerlei zaken als feesten en partijen, huifkarverhuur, minicampings en noem maar op bij gaan doen, is niet omdat daar hun passie ligt. Dat doen ze omdat er met paarden nauwelijks geld verdiend kan worden. Als je er dan toch zaken naast wilt gaan doen, vergeet dan de paarden en ga voor die andere zaken. Dan kan je de winst daarvan namelijk in je zak steken en hoef je het niet in je noodlijdende paardengedeelte te stoppen.

Want het grootste probleem waar je in de paardensport altijd tegenaan zal blijven lopen, is dat het voor het gros van de ondernemers nooit een booming business zal worden. Dat komt omdat je niet alleen met professionals concurreert, maar ook met hobby-ondernemers. Je concurrenten zijn niet alleen de manegehouders die 20 euro per uur rekenen, maar ook de hobby paardenhouders met een paar pony's, die voor een paar euro ponyrijlessen aan bieden om de hobby wat betaalbaarder te houden.

Het is ook heel leuk dat er op allerlei plekken in de randstad 20 euro of meer per les gevraagd wordt. Maar de prijs in Amsterdam of Utrecht is natuurlijk niet zo relevant voor wat je in Haarlem kan vragen. Ik ben even snel gaan kijken naar de prijzen in Haarlem en bij de eerste de beste manege die ik tegenkwam vragen ze weliswaar 21 euro voor een enkele groepsles. Maar kies je voor een halfjaarkaart van 26 lessen, dan vragen ze nog maar 315 euro. Dat is net iets meer dan 12 euro per les. https://schoteroog.nl/manege-prijzen/
Ik heb geen flauw idee over de kwaliteit van deze manege, maar uiteindelijk zijn dit het soort prijzen waar je tegen moet concurreren.

Zolang je dus niet verder komt dan "We hebben geen ervaring in de paardensport, we moeten allen, inclusief kennis inkopen en we willen een manege beginnen met iets horeca-achtigs erbij." Oftewel een dertien in een dozijn manege, maar dan zonder ervaring, dan ga je het niet redden.

Aan de andere kant zouden jullie natuurlijk wel een zegen zijn voor alle paardenhandelaren in de buurt, die nou opeens van hun onverkoopbare paarden en pony's af kunnen komen. Want hoe ga jij geschikte paarden en pony's selecteren? Dan kan je wel zeggen dat je daar een instructrice voor aanneemt. Maar hoe ga je met jou (gebrek aan) kennis en ervaring inschatten wat de kennis van die instructrice is, als het aankomt op het selecteren van geschikte paarden. Grote kans dat jij niet degene bent die geld verdient in de paarden, maar dat iemand anders over jouw rug geld verdiend aan paarden.

RolfKuiper
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-04-18
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:11

daffie1986 schreef:
Zijn jullie verder bekend in de regio Haarlem? Je hebt HCV in driehuis, de groene heuvel in spaarnwouden, schoteroog in Haarlem, sandevoerde in zandvoort, bokkeruiters (als die nog steeds bestaan?) Ook in Zandvoort, nog een in santpoort waar ik de naam niet van herinner en dan wijken er ook nog mensen uit richting Heemskerk. Er zitten best veel manege's dus.

Mocht je wel richting pension gaan denken, dan denk ik dat luxe faciliteiten i.s.m. paddock-paradise/dagelijks 10 uur vrije uitloop een goed verkooppunt !Kan! zijn.

Een manege brengt toch echt het meeste op. Maar dan moet je wel gaan denken aan personeel voor de kantine (inclusief hygiëne diploma's), instructie, verzorging, binnenbaan/buitenbaan, ponykampen organiseren, leasepony/-paard tijdens vakantie en dus werkdagen van 7.00/8.00-22.00/23.00 m.u.v. zondag als je dan gesloten bent.

Edit: zelf ervaring met werken op pensionstallen en manege in de genoemde regio rond begin 2000


De regio is "zwaar bevochten". Toch zijn er mogelijkheden als je je onderscheidt. Ik heb een compleet bedrijfsplan toendertijd geschreven op een oude boerderij in die buurt tussen duinen en Spaarnwoude. De lokatie verschilde van de andere door de men mogelijkheden. En daarbij een mooie evenementen baan, geschikt voor niet alleen eventing, maar ook mennen en marathon wedstrijden. Naast de wedstrijden ook clinics etc.

Helaas was ik te laat en schreef het bestemmingsplan een andere weg.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:17

Na het lezen vanhet bericht van karl66 moet mijn eerlijkheid (En ervaring) wel zeggen dat als je in die regio (volgens mij ook nationaal) kennis moet kopen, je bijna altijd bedonderd wordt.

@RolfKuiper: inderdaad je zult je moeten onderscheiden van de rest. Mennen zou ik dan inderdaad ook niet aan denken, maar de meeste gaan daarvoor toch richting chardon Zou ik vanuit gaan. Niet wetende of de markt groot genoeg is om ook daar klanten te trekken

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:18

RolfKuiper schreef:
daffie1986 schreef:
Zijn jullie verder bekend in de regio Haarlem? Je hebt HCV in driehuis, de groene heuvel in spaarnwouden, schoteroog in Haarlem, sandevoerde in zandvoort, bokkeruiters (als die nog steeds bestaan?) Ook in Zandvoort, nog een in santpoort waar ik de naam niet van herinner en dan wijken er ook nog mensen uit richting Heemskerk. Er zitten best veel manege's dus.

Mocht je wel richting pension gaan denken, dan denk ik dat luxe faciliteiten i.s.m. paddock-paradise/dagelijks 10 uur vrije uitloop een goed verkooppunt !Kan! zijn.

Een manege brengt toch echt het meeste op. Maar dan moet je wel gaan denken aan personeel voor de kantine (inclusief hygiëne diploma's), instructie, verzorging, binnenbaan/buitenbaan, ponykampen organiseren, leasepony/-paard tijdens vakantie en dus werkdagen van 7.00/8.00-22.00/23.00 m.u.v. zondag als je dan gesloten bent.

Edit: zelf ervaring met werken op pensionstallen en manege in de genoemde regio rond begin 2000


De regio is "zwaar bevochten". Toch zijn er mogelijkheden als je je onderscheidt. Ik heb een compleet bedrijfsplan toendertijd geschreven op een oude boerderij in die buurt tussen duinen en Spaarnwoude. De lokatie verschilde van de andere door de men mogelijkheden. En daarbij een mooie evenementen baan, geschikt voor niet alleen eventing, maar ook mennen en marathon wedstrijden. Naast de wedstrijden ook clinics etc.

Helaas was ik te laat en schreef het bestemmingsplan een andere weg.

Maar iets kan op papier prachtig lijken en winstgevend maar dat hoeft in werkelijkheid niet zo te zijn. Dit al ongetwijfeld een prachtig plan zijn geweest maar dan komt de crisis en stoppen mensen met hun sport, staat je tent leeg. En de mensen die de sport nog wel makkelijk kunnen betalen hebben vaak alle faciliteiten bij huis.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:38

daffie1986 schreef:
Uhm €3000 per maand voor eigen arbeid in de paarden?? Het stalpersoneel mag blij zijn met 900-1200.

Paardenhouderij kent geen CAO en een teveel aan potentieel personeel waardoor alles geaccepteerd wordt


Als jij als ondernemer iets begint moet je ook eigen arbeid rekenen... 3k bruto is dan ook niet heel veel hoor. Ik heb ondernemingsplannen voorbij zien komen in de tijd dat ik bij de bank werkte waar mensen dat vergaten en ze onderaan de streep misschien 8k per jaar overhielden. Wij rekenden toen met ca 25k wat minimaal nodig is voor eigen gezin (per jaar) nou heb daardoor heel wat plannen afgekeurd zien worden. Buiten het feit om wat personeel krijgt (heb zelf in de paarden gewerkt en t is niet veel)

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 14:50

bigone schreef:
Fijn dat je het sportief op vat. Kijk nog eens naar mijn post over luxe overnachtingen op een plek waar je paarden kunt stallen en goede uitrijmogelijkheden hebt. Daar zit namelijk wel een verdienmodel in. En ben je niet afhankelijk van paarden alleen. Je spreid het risico , hebt meer vrije tijd, is goed realiseerbaar. Wanneer je gewoon de zoveelste manege word kun je nm beter helemaal iets anders gaan doen.
Ik ken redelijk wat hippische ondernemers, van klein tot super de luxe groot. Overal hetzelfde, zonder goede hoofdinkomsten is een manege niet rendabel genoeg. De een heeft de handel erbij, de ander grote pensionstalling super-de-luxe , eentje met ponykampen voor kinderen en daar halen ze het beleg uit. En zonder uitzondering hele gezin hard meewerken anders redden ze het niet.



Zullen we zeker naar kijken want zo gek klinkt dat zeker niet! Maar ik weet uit ervaringen dat de vergunningen heel zuur worden haha vroeger dat ik nog bij een baas werkte Heijmans deden ze dat anders :P. Bureaucratie zit een wachttijd in maargoed Rome was ook niet in een dag gebouwd

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:52

bigone schreef:
Een manege was vroeger echt wel winstgevend, dit was voordat mensen van allerlei pluimage het geld kregen om zelf paarden te kopen en te onderhouden, we hebben het over maneges en niet over pensionstalling. Tegenwoordig is het opstarten van een manege in negen van de tien gevallen een weg naar faillissement. Of net de boterham zonder beleg verdienen en daar tevreden mee zijn maar er hoeft maar iets te gebeuren bvb tractor stuk of een ziekte onder de paarden en ze gaan kopje onder.


Zou dat dan echt een verschil Nederland-België zijn? Of zelfs zeer verschillend per regio? Want in mijn omgeving zijn er niet zo heel veel maneges en diegenen die er zijn lijken me best wel oké te draaien. Ik kan natuurlijk niet in de boekhouding van die mensen kijken :D, maar de manege waar ik heb leren rijden wordt ondertussen gedraaid door een alleenstaande vader die gemakkelijk eruit zou kunnen stappen als die zou willen (manege was namelijk de droom van zijn vrouw en die is al lang weg). Het feit dat die dat niet doet, wilt dan toch zeggen dat het -hier alvast- allemaal niet zo slecht is? Miljonair zal je er niet van worden en een simpel 9-to-5 job is het ook zeker niet. Maar ik vind dat het beroep manegehouder in dit topic zó slecht afgeschilderd wordt, dat het bijna lijkt alsof iedereen die voor dit beroep gekozen heeft ze niet allemaal op een rij heeft of tegen wil en dank moet blijven voortploeteren in het bedrijf dat ooit van mama en papa was. :D Maar ik ben ook niet zo heel bekend, daarmee dat ik verder blijf lezen in dit topic en ook nog wat kennis opdoe. :)

sneeuwpop schreef:
Gini schreef:
Wat mij vooral opvalt zijn de berichten die aan de ene kant zeggen er absoluut niet aan te beginnen, dat het praktisch niet winstgevend is en aan de andere kant de berichten die zeggen dat de regio waarin TS zou willen starten absoluut verzadigd is. Dat kan ik niet met elkaar rijmen: ofwel is een beroep ongewild en heerst er schaarste ofwel is een beroep gewild en zijn er 100 kandidaten per vacature.
Hebben al die andere manegehouders dan puur geluk gehad? Of zijn die gewoon zo dom om veel te hard te blijven werken voor dan klaarblijkelijk zeer weinig geld?


Noem het maar dom.... (Vind het eerlijk gezegd een domme reactie)

Het heeft met zoveel dingen te maken en ook vooral met weinig keuze wanneer je je bedrijf en huis niet wilt opgeven. Vaak ook huizen en bedrijven die generaties in de familie is.
Hard werken voor weinig is dan je keuze, of alles verkopen, een baan zoeken en in een rijtjeshuis (?) wonen...
Want verkoop van je huis en bedrijf is ook lastig in een Lokatie die verzadigd is, probeer daar maar eens een goede prijs voor te krijgen.
Dan nog eens werken voor een baas en totaal ander werk dan wat je al die jaren hebt gedaan en goed in bent.


Dus als je vragen hebt over iets wat je niet snapt en dat dus ook niet meteen klakkeloos wilt aannemen, is het een domme reactie? Ok dan.
Als een bedrijf generaties lang in een familie zit, dan denk ik dat je toch wel mag spreken van een succesvol en winstgevend bedrijf, niet? Een bedrijf dat jaar op jaar verlies draait of net aan toekomt, overleeft geen generaties.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:17

Ik denk dat sneeuwpop doelt op jouw opmerking of dan al die manegehouders "dom" zijn. En dat ze het gebruik van het woord "dom", dom vindt. Niet zo zeer dat je de vraag stelt, maar hoe kleinerend de vraag klinkt.
Denk ik

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:21

Het voordeel van lang in de familie zitten is vooral dat er geen hypotheek of pacht (meer) betaald hoeft te worden. Dan heb je geen bank die constant achter je kont aan zit en dan kan zo'n bedrijf wel uit. Natuurlijk zullen ze af en toe een lening afsluiten om eens iets nieuws te bouwen, maar dat is geen monsterinvestering.
Daardoor hebben die langlopende bedrijven vaak een voordeel, wat dus niet hoeft te betekenen dat nieuwe bedrijven het ook wel zullen redden.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:27

Juist en dan kun je er net van bestaan als je mazzel hebt. Vaak ook voldoende land en materieel al aanwezig om zelf voer te winnen. Voor 20 paarden voer inkopen kost nogal wat.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:49

De meeste agrarische ondernemers, waar je manegehouders ook onder kunt scharen, doen het werk niet vanwege het geweldige uurloon. Het zijn vooral mensen met een passie en met een familiebedrijf wat vaak al generaties in de familie is. Als je een serieus winstgevend bedrijf wilt hebben, dan moet je of voor gigantische schaalgrootte gaan of je moet je onderscheiden met een heel bijzonder idee in een niche-markt.

Het voorbeeld van de man die nog steeds een manege heeft, terwijl het de passie van zijn vrouw was, die kan hoogstwaarschijnlijk helemaal niet stoppen, omdat stoppen nog duurder is dan doorgaan. Dat hij zijn rente en aflossingen kan betalen en dat hij nog een boterham met pindakaas verdient, wil niet zeggen dat hij het ook met voldoende winst kan verkopen om de hypotheek af te lossen en schuldenvrij met zijn leven verder te gaan.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:02

Bedenk hoeveel maneges/pensionstallingen in (stille) verkoop staan, stoppen met iets dergelijks zonder mega schulden is echt niet zo simpel.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:04

Paardenfann4 schreef:
Nikass schreef:
Sorry Khirshanta waar is die berekening op gebaseerd??
Een beetje manegeles kost in de randstad 20 euro. Daarbij heeft ts het over 20 paarden/pony's (met tien krijg je je lessen niet gevuld)
Met 5 groepslessen per dag a 8 paarden per les zit je dan sowieso al op 40 x 20 = 800 euro per dag.
Dan heb je privé lessen en horeca inkomsten niet meegerekend.


Ik heb even rond gekeken maar de meeste lessen zitten rond de 11 a 12 euro per keer in Amsterdam. Dus hoe jij bij 20 komt weet ik niet maar heel veel klanten zul je dan niet krijgen aangezien het bij de buren de helft goedkoper is. 20 paarden kosten ook heel wat meer dan 10 dus dat is het dubbele. Plus de gigantische investering die gedaan zal moeten worden als je in die regio iets moet kopen zal ook ermee afgelost moeten worden. Ik denk dat je heel goed moet gaan rekenen om het rendabel te krijgen. Dan moet je ook nog een locatie vinden die een beetje gunstig ligt en je genoeg klanten binnen krijgt. Meestal is zo'n bedrijf er niet voor niets mee gestopt en staat het te koop. Als dit jullie droom is zou ik er zeker voor gaan en alles goed berekenen.


Ik reed ruim vijftien jaar geleden in Amsterdam al voor 17,50 tot 20 euro per les. Paard leasen komt er nog een leuk bedrag bij (dan heb je elke les een vast paard). Privé lessen minimaal 25 euro per half uur. De maneges in Amsterdam draaien erg goed hoor. Het is meer dat je als ruiter denkt waar betaal ik het nog van :+