Vraag met betrekking tot manege beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:10

ruitje schreef:
Jack_55 schreef:
Wat ze allemaal gemeen hebben is marketing, naamsbekendheid, het internet. Het streven zou kunnen zijn om met zo min mogelijk geld een bedrijf/dienst op te zetten en dan te concentreren op naamsbekendheid door heel Europa. Dat is een grote markt waar een miniscuul gedeelte al voldoende is om veel geld te verdienen.


Nee, wat de namen die jij noemt gemeen hebben is dat ze echt verstand hebben van paarden, pas van daaruit kun je naamsbekendheid opbouwen.
Ik zie de TS niet 123 een groen paard beleren en daar bekendheid mee opbouwen.

Hetzelfde geld voor het bedenken van producten voor paarden. Dat vergt kennis van paarden en stal management.

Het idee dat iemand van buiten de paardenwereld geld kan verdienen klopt zeker, ik denk alleen dat de marge die je moet inbouwen omdat je doordat je geen kennis hebt ook een aantal fouten gaat maken groot moet zijn.

Ik vraag mij af hoeveel van de mensen die hier reageren daadwerkelijk hun geld verdienen in de paarden en daarom realistisch advies kunnen geven.

Out of the box denken is goed, maar kennis hebben van waar je je geld mee wil verdienen lijkt mij ook onmisbaar :)


Ik heb lang geld verdiend door het werken met paarden, en ik weet hoe zwaar en moeilijk het is. Je moet wel bijzonder goed zijn in "iets" wil je er je geld mee kunnen verdienen. Daarnaast moet het ook echt je passie zijn anders hou je het niet vol.

De meeste mensen zien het te rooskleurig in is mijn ervaring, het is echt niet makkelijk.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:15

Ik denk dat het niet realistisch bedenkbaar is om te denken. Hey 3 paarden houden is leuk. Nu ga ik een manege starten.

Als je echt meer wilt, dan is kennis het grootste punt.
Dus opleidingen, cursussen, verdiepingen in alles wat jij interessant vind.

Je geeft zelf aan meer te willen, meer op welke manier? Huisvesting? Soort lessen? Jullie hebben zelf geen diplomas in de paarden, waarom denk jij dan het verschil te kunnen gaan maken? Waarom moet de klant bij jou zijn?

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:37

Ik vind het juist goed bedacht om hier een topic te openen om advies en ideeën in te winnen. Ik vind ook veel interessant om te lezen. Bij veel reacties heb ik zoiets van "spreek voor jezelf", die kennis/ervaring is hier naar mijn idee zeker te vinden. Ik ben zelf bijvoorbeeld wel voormalig manegehouder.

Dit was een gecombineerd bedrijf; manegelessen, buitenritten vooral voor groepen van buitenaf, pensionpaarden, handel en africhting, huifkarbedrijf, en een stuk horeca.
Dat bleek uiteindelijk de beste manier, activiteiten en dus inkomstenbronnen spreiden. Nu was het wel zo dat mijn toenmalige partner en ik opleiding en kennis in huis hadden om dat zelf te doen. Horeca-deel ook nog wel een poosje verpacht maar dat beviel niet zo heel goed.
Pensionpaarden uiteindelijk minst interessant financieel en qua "gedoe". In die stal kon 100x beter een handels- of africhtingspaard staan.

We konden na enige tijd 1 vaste kracht extra inhuren, en verder hebben we veel vrijwillige hulp gehad van jonge mensen die ooit als klant binnenkwamen en uiteindelijk steeds meer konden, een fijne vriendengroep gingen vormen met de manege als thuisbasis en zelfs uiteindelijk het bedrijf konden runnen en wij een week op vakantie konden. Dat was echt heel mooi maar is weer iets wat je niet heel goed kunt inplannen.

De lokatie die ik had was qua grondoppervlak op termijn niet geschikt om aan welzijnseisen te kunnen voldoen naar mijn mening, en het gebrek aan privacy ging ook opbreken. En hoewel de buitenritten/dagtochten voor groepen van buitenaf financieel wel interessant waren ging ik daar wel steeds meer moeite mee krijgen, jan en allemaal op je paarden. Dit ging dus voornamelijk om de volwassen ruiters, een ponyschooltje zou ik misschien wel nog hebben willen doen, maar vanwege de beperkingen door ruimtegebrek heb ik na het verbreken van de relatie toch besloten zelf niet verder te gaan met het bedrijf, en is het verkocht.

Mijn werknemer heeft aan de overkant van de straat zijn eigen bedrijf opgezet met een deel van de activiteiten, voornamelijk de huifkartochten. Dat bedrijf bestaat nu al meer dan 10 jaar en doet het heel goed. Hij had ook in zijn tijd bij onze goede ideeën voor concepten voor bedrijffeesten e.d. en dat blijft wel verkopen. Maar het moet je liggen, het is dan meer evenementen/horeca dan paarden, al is er wel weer wat voor te zeggen dat je je paarden weer aan minder bloot stelt.

Goede lespaarden zijn goud waard, en je kunt ze eigenlijk zelden kopen, je moet ze echt "maken". En vervolgens moet je ze op handen dragen.

Ik ben altijd blijven lesgeven want dat vind ik heel leuk, maar heb nu ook een boerenbedrijf waar ook nog wel een klein stuk pensionstalling bijzit. Ik kan de paar pensionpaarden nu wel samen met mijn eigen dieren in paddock paradise systeem houden. Maar eerlijk gezegd is dat meer voor de aanspraak en gezelligheid, financieel draagt het weinig tot niks bij aan onze bedrijfsvoering.
Lichamelijk ben ik hard gesleten van het werken in de paarden, qua artrose etc loop ik 20 jaar vooruit op mijn leeftijd.

Er worden veel nadelen genoemd hier, maar denk dat het ook veel voordelen heeft hoor als je niet van jongs af aan in zo'n bedrijf rolt, maar ook vanuit andere ondernemers-ervaring fris naar mogelijkheden kunt kijken. Ik ben benieuwd wat je uiteindeiljk gaat doen.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:48

Niks mooier dan nadenken over de toekomst en hardop dromen en vervolgens kijken of het haalbaar zou kunnen zijn. Als je insteek is het op termijn rustig aan te gaan doen en je wilt toch graag in het paardenwereldje mee doen zou ik gaan voor een kleinschalige pensionstalling met goede faciliteiten, genoeg buitenruimte e.d. Om mijn inkomen zeker te stellen zou ik een of meer panden in een studentenstad aanschaffen en deze als studentenkamers verhuren. Dat heb ik al meerdere aannemers heel lucratief zien doen. Op die manier kan je je paardenhobby ook fijn blijven bekostigen.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:51

Steve, één tip, niet aan beginnen op deze manier. Wat wel een goede optie kan zijn is een goed bedrijf in overnachtingen , voor individuen en groepen. En dan ook hun paarden kunnen stallen. Zoek een plek waar buitenrijden en toerisme veel is, zet daar een luxe accommodatie neer. Met echt luxe voorzieningen in de appartementen. Bvb jacuzzi , uitstekende bedden, luxe keuken en aparte slaapkamers met uitstekende bedden. Zo spreid je de mogelijkheden en trek je niet alleen paardenvolk maar heb je wel de mogelijkheid om dit samen met je vrouw te runnen en blijft er ook nog tijd voor jezelf over. En personeel inhuren voor je manege, dus een stallenmester, instructie enzenz, weet je wel wat dat kost?? Blijft dan echt geen cent voor jezelf over.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:53

Eef dit klopt. In de hippische wereld zijn kengetallen/financiële gegevens nog niet zo bekend. Maar de getallen die bekend zijn geven inderdaad aan dat er meer winst wordt gemaakt met manege dan met een pension. Ook bedrijven die manege en pension combineren verdienen meer met het manegegedeelte dan met het pensiongedeelte.

Een manege paard loopt meestal 2/3 uur per dag en dat 5/6 keer in de week. Dat is dus minimaal 40 keer per maand als het niet 50 keer is. Doe dat maal een leuk bedrag voor de les en je houd een leuk bedrag over. Veel meer dan wat je voor 1 pensionpaard kan vragen. Terwijl de grootste kostenpost bij beide takken, strooisel, hooi en brok is. Daarnaast heb je voor beide kosten aan mestafzet, onderhoud gebouwen en terrein/land, verzekeringen gebouw en materiaal, elektra/water, stalhulpen, boekhouder etc. En uitgaven aan aflossingen. Van de ‘winst’ van een manegepaard kun je de gezondheidskosten/tuig/extra verzekeringen betalen. Zeker bij groepslessen kan instructie er ook makkelijk uit. Daarnaast kopen maneges vaak geen paarden van €10.000,- of meer in maar voor een stuk minder. En kan een gezond paard toch echt wel een flink aantal jaar mee dus hoef je jaarlijks niet hele grote bedragen reserveren voor je aanwas. Al met al houd je ondanks de extra kosten meer over aan een manege en dat blijkt ook uit de kengetallen die bekend zijn.

Eef_Bam schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk sowieso dat pensionstalling lucratiever is, eventueel met lease paarden. Als je echt een manege wilt is de combi met pensionstalling en genoeg ruimte ook interessanter.


Ik meen een jaar of 3 wat gelezen te hebben dat manege´s gemiddeld in Nederland meer winst maken dan pensionstalling. De exacte cijfers weet ik niet meer, maar stond in de paard en sport. Dus een pensionstalling is niet per se lucratiever. Mensen met eigen paarden hebben vaak ook een hoop meer eisen dna manege klanten.

En nog even over welzijn een trend is dat meerdere keren hier wordt geroepen. Dat klopt. Maar deze trend is al wel meer dan 5 jaar bezig. Dus ik zou het niet eens meer een trend willen noemen maar gewoon een vaste norm waar je aan moet voldoen wil je nu en in de toekomst succesvol willen zijn. Ik zou een ander speerpunt nemen om je mee te onderscheiden.
Sfeer en belevingen zijn moeilijke termen om te definiëren maar in mijn ogen moeten deze zaken ook echt in orde zijn. Ten minste bij alle succesvolle maneges zie je dat dit in orde is. Wellicht iets om je af te vragen of jullie de juiste persoonlijkheden hebben om dit toe te voegen aan het bedrijf?

En tja manegehouder zien als een beroep om het rustiger aan te doen omdat aannemer zijn lichamelijk te zwaar is als je 50 jaar bent is wel heeeeel naïef. Manegehouders werken gewoon echt 7 dagen in de week en dan vaak ook gewoon het grootste gedeelte van de uren dat je wakker bent. En lichamelijk is het nou ook niet echt makkelijker, het is niet echt een kantoorbaan. En wil je iets geld verdienen om je zelf te voorzien van eten etc. moet je zelf ook echt meer dan fulltime meewerken. Dus ook eens een stal mesten, hooi lossen etc.

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:54

eva1969 schreef:
Niks mooier dan nadenken over de toekomst en hardop dromen en vervolgens kijken of het haalbaar zou kunnen zijn. Als je insteek is het op termijn rustig aan te gaan doen en je wilt toch graag in het paardenwereldje mee doen zou ik gaan voor een kleinschalige pensionstalling met goede faciliteiten, genoeg buitenruimte e.d. Om mijn inkomen zeker te stellen zou ik een of meer panden in een studentenstad aanschaffen en deze als studentenkamers verhuren. Dat heb ik al meerdere aannemers heel lucratief zien doen. Op die manier kan je je paardenhobby ook fijn blijven bekostigen.


Leuke suggestie eva1969, dat gecombineert met rex-rolfo's idee van een boutique high-end stalling zou best wel eens lucratief kunnen zijn. Ik heb over de jaren gezien hoe mensen vermogend zijn geworden met de meest eenvoudige concepten. Van simpele pluggen voor electronische apparaten tot een jonge dame die pluche knuffeldieren importeerde uit Thailand en op haar 30ste als millionair met pensioen ging.

Ik denk wel dat Steve verder moet kijken dan alleen manege. Het kan ook een afgeleide produkt of dienst wezen...

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:00

20 paarden en kennis moeten inkopen qua liesgeven etc gaat je geen goede boterham opleveren vrees ik.

Bij de sectorraad paarden kun je alle info krijgen over het goed huisvesten van de paarden. Bij de FNRS kun je alle informatie krijgen die je nodig hebt om een bedrijf te starten bv ook wat je moet draaien om je bedrijf winstgevend te krijgen.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:13

Ik ga met de meeste mee, bijna niet te doen zoals je plan nu ligt. Dan komt bij mij de vraag boven +- 20 paarden haal je geen kale boterham uit, zeker niet als je je kennis en locatie nog moet kopen ( heb je al een locatie op het oog? Ik woon in deze regio en vraag me oprecht af of er nog wel een manege bij kan....er is genoeg in deze regio, meer dan genoeg en er staan er zomaar 5 te koop, al jaren, das ook niet voor niks ;)

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:14

bigone schreef:
Steve, één tip, niet aan beginnen op deze manier. Wat wel een goede optie kan zijn is een goed bedrijf in overnachtingen , voor individuen en groepen. En dan ook hun paarden kunnen stallen. Zoek een plek waar buitenrijden en toerisme veel is, zet daar een luxe accommodatie neer. Met echt luxe voorzieningen in de appartementen. Bvb jacuzzi , uitstekende bedden, luxe keuken en aparte slaapkamers met uitstekende bedden. Zo spreid je de mogelijkheden en trek je niet alleen paardenvolk maar heb je wel de mogelijkheid om dit samen met je vrouw te runnen en blijft er ook nog tijd voor jezelf over. En personeel inhuren voor je manege, dus een stallenmester, instructie enzenz, weet je wel wat dat kost?? Blijft dan echt geen cent voor jezelf over.



Dit vind ik echt wel een goed idee.zou er zeker gebruik van maken, zeker als paarden in vakantie ook naar buiten kunnen.

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 17:15

Bedankt voor alle reacties weer echte heel erg fijn. Krijg ook veel PBS met waarschuwingen niet zomaar doen kost je de kop is gevaarlijk een eigen bedrijf. Nu ik weet meer dan goed wat het is om een eigen bedrijf te hebben en zo een grote gok is dat niet mits je de juiste mensen om je heen verzamelt. En er geen geld voor hoeft te lenen. Ik merk wel dat je met alleen een manege of alleen een pensionstalling niet komen zal. En dat willen we ook niet we willen meer dan dat bijvoorbeeld door er een biologische tuin bij te hebben en dat te verkopen in een winkel erbij. Ons andere bedrijf er ook bij te betrekken en diensten aan te bieden zoals bouwen van stallen binnenbakken etc etc noem het maar op. Het is ook niet iets wat ik me vanmorgen bedacht van o laat ik dat nu eens gaan doen lijkt me we wat. Met lijkt me wel wat heb ik nog nooit wat verdient. Ik weet dat het hard werken is en zal me daar ook meer dan 100% voor geven maar geld weggooien zal ik nooit zomaar doen. Werk namelijk hard voor Mn geld.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:22

Steve8119 schreef:
Bedankt voor alle reacties weer echte heel erg fijn. Krijg ook veel PBS met waarschuwingen niet zomaar doen kost je de kop is gevaarlijk een eigen bedrijf. Nu ik weet meer dan goed wat het is om een eigen bedrijf te hebben en zo een grote gok is dat niet mits je de juiste mensen om je heen verzamelt. En er geen geld voor hoeft te lenen. Ik merk wel dat je met alleen een manege of alleen een pensionstalling niet komen zal. En dat willen we ook niet we willen meer dan dat bijvoorbeeld door er een biologische tuin bij te hebben en dat te verkopen in een winkel erbij. Ons andere bedrijf er ook bij te betrekken en diensten aan te bieden zoals bouwen van stallen binnenbakken etc etc noem het maar op. Het is ook niet iets wat ik me vanmorgen bedacht van o laat ik dat nu eens gaan doen lijkt me we wat. Met lijkt me wel wat heb ik nog nooit wat verdient. Ik weet dat het hard werken is en zal me daar ook meer dan 100% voor geven maar geld weggooien zal ik nooit zomaar doen. Werk namelijk hard voor Mn geld.
dan zou ik over de optie die ik gaf eens goed nadenken, iets minder hard werken, zelfs door een persoon te runnen wanneer er geen volle bezetting is en dus veel minder personeelskosten . En wel de mogelijkheid om met geld geld te maken. In de paarden zal dit zeer zeker niet lukken wanneer je alles nog op moet bouwen . Dan moeten er zakken met geld bij, elk jaar weer.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:29

Steve8119 schreef:
Bedankt voor alle reacties weer echte heel erg fijn. Krijg ook veel PBS met waarschuwingen niet zomaar doen kost je de kop is gevaarlijk een eigen bedrijf. Nu ik weet meer dan goed wat het is om een eigen bedrijf te hebben en zo een grote gok is dat niet mits je de juiste mensen om je heen verzamelt. En er geen geld voor hoeft te lenen. Ik merk wel dat je met alleen een manege of alleen een pensionstalling niet komen zal. En dat willen we ook niet we willen meer dan dat bijvoorbeeld door er een biologische tuin bij te hebben en dat te verkopen in een winkel erbij. Ons andere bedrijf er ook bij te betrekken en diensten aan te bieden zoals bouwen van stallen binnenbakken etc etc noem het maar op. Het is ook niet iets wat ik me vanmorgen bedacht van o laat ik dat nu eens gaan doen lijkt me we wat. Met lijkt me wel wat heb ik nog nooit wat verdient. Ik weet dat het hard werken is en zal me daar ook meer dan 100% voor geven maar geld weggooien zal ik nooit zomaar doen. Werk namelijk hard voor Mn geld.


Ik krijg wel het idee dat je het wat makkelijk bekijkt.

Je hebt al een bedrijf, geen idee wat maar daar zou je vast ook genoeg uren aan besteden. Daarnaast biologische tuin + winkel.
En dan nog een kleinschalige manege, want 20 paardjes is in manege wereld kleinschalig.

Wil je dan zelf alleen maar administratie en leiding gevende taken doen? Overal personeel voor inhuren?
Welke lol/voldoening haal je er dan uit? Of ben jij een kantoor type? Of huur je daar ook iemand voor in?

Met genoeg geld is het allemaal wel mogelijk hoor.. bedoel als ik miljoenen zou hebben lijkt het mij ook wel een lache plan.
Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand zoiets zou willen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:33

Xyris schreef:
Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat luxe pensionstalling met lesaanbod meer oplevert dan een manege.
Kijk ook eens in het natuurlijk houden van paarden (paddock paradise bijvoorbeeld) mits je aan pension 'stalling' wilt doen. Dat is helemaal in nu en lastig te vinden rond grote steden.


Hier sluit ik mij bij aan.
Zo kan je alsnog je hobby uitoefenen en kan je veel makkelijker meegroeien met de ontwikkelingen.
Uit het “natuurlijk” houden van paarden kan je veel rendement halen, er is een groeiende vraag en nog minimaal aanbod omdat het voor starters doorgaans makkelijk is dan voor traditionele stallen om te veranderen.
Verder denk ik dat je daar ook veel meer voldoening uit kan halen omdat het ook de levenskwaliteit van de paarden verhoogt

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 17:35

Wilma

Nee ben niet alleen heb ook een vrouw die veel voor het bedrijf wil doen. En in de aanloop zal ook ik er zeker veel voor doen. Maar ik weet als je een goede betrouwbare medewerker heb dat je daar ook goud aan heb. Vele dingen zullen wij dus ook echt zelf wel doen

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:38

Elisa2 schreef:
Ik denk sowieso dat pensionstalling lucratiever is, eventueel met lease paarden. Als je echt een manege wilt is de combi met pensionstalling en genoeg ruimte ook interessanter.


Hier ben ik het niet mee eens. Ik ken een combi manege/pensionstal in de randstad die het pensiongedeelte steeds meer afstoten omdat dit bijna geen inkomsten oplevert, en wel veel gezeur van veeleisende eigenaren.
Ze richten zich nu helemaal op de manege, omdat dáár de inkomsten vandaan komen. Voordeel is als jij of je vrouw zelf kennis van zaken hebben en privé lessen kan geven, dat levert nog het meeste op.
Zij kunnen er ruim van rondkomen en zijn ook zeker geen 18/7 aan het werk, bij lange na niet.
Personeel in de vorm van een orun (basis) geschoold instructeur kun je makkelijk vinden en op een manege zijn vaak ook vrijwilligers die willen helpen met binnen/buiten zetten, opzadelen voor de jonge klantjes en voeren. (heb ik zelf ook heel lang gedaan in mijn jonge jaren ;) )
Belangrijk is de locatie, genoeg ruimte voor de paarden om naar buiten te gaan (wei), voor hun welzijn +kostenbesparend en minder arbeidsintensief.
Oja, een goede kantine is ook een mooie inkomstenbron, vooral als je in een gebied zit waar ook wandelaars ed langs kunnen komen voor een bakje koffie.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:40

“Out of the Box” zou gelijk een leuke bedrijfsnaam zijn voor een padock paradise :)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:50

Karina schreef:
Mijn werknemer heeft aan de overkant van de straat zijn eigen bedrijf opgezet met een deel van de activiteiten, voornamelijk de huifkartochten. Dat bedrijf bestaat nu al meer dan 10 jaar en doet het heel goed. Hij had ook in zijn tijd bij onze goede ideeën voor concepten voor bedrijffeesten e.d. en dat blijft wel verkopen. Maar het moet je liggen, het is dan meer evenementen/horeca dan paarden, al is er wel weer wat voor te zeggen dat je je paarden weer aan minder bloot stelt.


En dat is precies het grote verschil met TS. Je ex-werknemer is niet alleen iemand met kennis van zaken, die uit het wereldje komt. Hij is ook nog eens een ondernemer, die goede ideeën heeft om zijn zaak uit te breiden en te versterken.

De enige link van TS met de paardenwereld is dat zijn vrouw paard rijdt en voor een goed concept moet hij bij Bokt te rade gaan, omdat hij zelf blijkbaar geen idee heeft wat voor winstgevende, toegevoegde waarde hij voor de paardensport kan zijn. Als je daar het nogal onrealistische idee bij betrekt dat je prima iets kleinschaligs kan doen, dat door personeel kan laten uitvoeren en dat je daar ook nog winst mee draait. Als de keuze voor paarden dan ook nog is dat de aannemerij op termijn te zwaar wordt, dan praat je echt over goed geld naar slecht geld gooien.

Dit doet mij denken aan het op Bokt wel vaker voorkomende fenomeen. Iemand die graag ondernemer wil zijn, nog grager een ondernemersinkomen wil hebben, maar verder geen flauw idee heeft en die dan met de vraag komt: "Wat is een goed idee voor een webshop." Maar op het moment dat je die vraag stelt, geef je zelf eigenlijk al aan dat je totaal niet geschikt bent als ondernemer.

Je praat dan ook nog eens over een miljoeneninvestering, die TS blijkbaar zo uit zijn achterzak kan trekken, dan zijn er echt heel veel andere concepten buiten de paardensport te bedenken, waarin die miljoenen een stuk beter gaan renderen.

Paardenfann4
Berichten: 1349
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:04

Nou inderdaad Karl66. Als je zoiets wilt realiseren ben je vooraf al een vermogen kwijt alleen al aan de locatie. Als je dat met manege paarden en een moestuin moet aflossen en er ook nog aan verdienen plus personeel betalen dan denk ik dat je in sprookjes geloofd. Dat gaat echt niet lukken. Ik zou als ik zoveel geld had om te investeren het liever aan iets uitgeven wat wel (flink) geld kan opleveren. Als je een paar keer een dierenarts moet laten komen als je een ziek paard hebt dan ben je zo al je winst alweer kwijt.

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 18:09

Een goed concept haal je door kennis te vergaren en waar beter dan op een forum? Ja in de praktijk ook daar zijn we mee bezig en staan we voor open. Miljoenen stampen is een manier om het te doen maar niet de manier om een bedrijf te starten naar mijn mening. Als je miljoenen moest stampen dan was je toch al klaar geweest? Van niets iets maken dat is de kunst. Nu kun je zeker niet met niets beginnen in dit geval. Maar juist om meer kennis te vergaren ben ik hiernaartoe gekomen om eens mensen te horen die een manege hebben. Of er komen of in de wereld werken waar ik geïnteresseerd in ben. Daar komt bij vastgoed is altijd een goede investering. Als je geen geld heb hoeven lenen en je ziet het fout gaan is het een kwestie van alles verkopen en je bent terug bij af zonder je geld kwijt te zijn.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:19

Vreemde opmerking, Karl, dat ts geen goede ondernemer zou zijn. Die indruk heb ik helemaal niet. En misschien is het wel een pré dat ts geen Penny achtergrond heeft ;)
Ik denk juist dat ts heel goed bezig is om overal zijn licht op te steken, en zelfs op het immer "kritische" bokt :D

Paardenfann4
Berichten: 1349
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:19

Het slimst is misschien om een bestaande locatie te kopen en dat nieuw leven in te blazen. Dan heb je alles aan stallen en bakken en weilanden al en dan is het een kwestie van paarden en voer en instructie inkopen en starten. Als je vanuit niets wat op moet bouwen en aanleggen dan ben je wel heel veel geld kwijt wat je er mogelijk nooit meer aan terug gaat verdienen.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:20

Ik merk hier in de omgeving dat een pensionstalling en manege samen niet werkt. De HCE gaat stoppen met pension, Paulien Alberts is gestopt met de manege, en de eekwal is gewoon poedersuiker. Je hebt als pensionklant alleen maar last van de manege, vooral van de kinderen die gedumpt worden omdat hun ouders jiu bedrijf als een dagbesteding aanschouwen. Bedenk je goed of je tegen vervelende klanten kunt, want die zijn er in overvloed.

Jammer dat je in die hoek wil zitten. Emmen heeft bv maar 1 goeie manege, en die zit vol. Ik weet een bedrijf dat de eigenaar zou moeten dumpen en een ander zou moeten zoeken. Mooie lokatie, erg slechte dierenwelzijn, en (ex) klanten die worden bedreigt.

Daarbij heeft er jaren lang een erg mooi pand te koop gestaan hier. Erg veel bos, veel klanten, erg bekend.... Word nu plat gesmeten.

Misschien ook handig om te kijken waar je de meeste klanten kunt vinden. En niet zo zeer op alleen jullie omgeving te richten.

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 18:30

Paardenfannn

Haha dat is een goeie weetje een huis bouwen op een stuk land als je dat zelf doet kost het niet veel. Helemaal niet veel eigenlijk stel je koopt een huis van een miljoen. Datzelfde huis in de grote vormen etc en je zou het zelf bouwen kost het je misschien 2ton en ook 2ton voor de grond. Echter zit er een grote maar aan want je zou zelf een jaar niet kunnen werken en dat zou je dus de kop kosten dus ben je wel gedwongen tot iets over kopen. En dat dan weer te renoveren en bijbouwen wat een stuk sneller gaat en je kan doen terwijl je werkt

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:33

ik zit ook in deze regio en wat mij betreft is de markt hier best verzadigd. veel stallen maneges hier.