Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5868
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 03:44

Waarom zouden mensen zich moeten verantwoorden ondat ze een paard verkopen. Rendabel is gewoon een net woord en misschien is het zakelijk, maar een nette Nederlandse tekst neerzetten wilt niet zeggen datje paard niet belangrijk is.

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 04:54

Als je niet wilt verkopen is leasen wel een optie. Toch moet je er niet gelijk van uitgaan dat het paard je geen cent meer zal kosten. Het stallingsgeld (al is dat de regioprijs) ligt toch hoog. Als je daar dan nog da en hoefsmid plus enkele dingetjes die de ruiter wel eens moet bijkopen (extra rijbroek etc) bijtelt is het eigenlijk weinig interessant om dit paard te leasen. Zeker als verplaatsen niet mogenlijk is. Daarbij komt dat je paard ook niet geschikt is voor de eerste de beste ruiter.

Misschien moet je in jou geval toch een deel van de kosten slikken. Mogelijk vindt je hierdoor gemakkelijker een ruiter die het paard beter beheerst of waarmee het beter klikt tussen jullie en met het paard. Als dit voor jou geen optie is kan het zijn dat je toch een verkoop moet overwegen. Misschien gewoon kijken of je een goede ruiter vindt en anders kan je nog verkopen of de prijs doen dalen.

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 08:09

Even de andere kant ik lease 2 paarden van dezelfde eigenaar. Ze staan bij mij aan huis. Wekelijks geef ik eigenaar een update hoe het met de paarden gaat. Ook is ze uiteraard welkom om langs te komen.
Het contract wat wij hebben is een standaard versie. Ik verklaar goed voor dieren te zorgen en alles te voorzien wat ze nodig hebben. Daarnaast heb ik eerste optie tot koop. Eigenaar mag niet ongewenst in de tuin staan tenzij er redenen zijn dat ze vermoed dat ik mijn gedeelte niet na kom.

Dit is een freelease contract. Ik betaal dus niks voor het leasen, wel zijn de kosten voor voer, lessen, smid ed voor mij. nu heb ik geluk meer dan voldoende ruimte aan huis te hebben maar ik zou geen 380 per maand betalen voor een lease paard. Ik betaal overgins ongeveer 20 euro per week aan voer en 70 euro voor de smid per paard dus dat valt reuze mee.

Edit eigenaar woont 75 km bij mij vandaan.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:21

Polly schreef:
GDG schreef:
Ja en? Ik zie niet wat dat te maken heeft met een 18-jarige paard dat rendabel moet zijn om voor gezorgd te worden.



Misschien heb je dan nog nooit in een dergelijke situatie gezeten (ik hoop het voor je).
Ik koop mijn beesten altijd voor het leven is de bedoeling, zo ook mijn ruin in 2008 die ik als jaarling kocht en waar ik alles voor gegeven heb om hem een fijn thuis te geven en ik heb een enorm fijne tijd gehad. Tot in 2013 mijn zoontje geboren werd en een dag later mijn moeder ernstig ziek bleek, ik ben gaan afwegen en heb mijn gevoel gevolgd dat ik op dat moment mijn familie belangrijker vond dan mijn paard. Om zoveel mogelijk bij mijn familie te kunnen zijn wilde ik minder gaan werken maar dan kon ik de dure pensionstalling niet meer betalen. Ik had over kunnen gaan naar een goedkopere stalling maar dan was ik nog meer tijd kwijt aan het paard en dat was het voor mij gewoon niet waard op dat moment. hoe hard ook. Ik heb het paard verkocht, daarna is hij weer doorverkocht en inmiddels staat hij weer bij de mensen aan wie ik hem heb verkocht, een fijn plekje.
Ik heb hier geen dag spijt van gehad en ik heb hem ook nog geen dag gemist.
In mijn geval was het dus ook een geval van afwegen en was het paard degene die aan het kortste eind trok, het was niet langer "rendabel".
Dus ja ik snap TS heel goed, al heb ik geen idee van haar situatie (ik kan alleen maar hopen dat die niet met mij te vergelijken is) maar er kan iets in je leven gebeuren waardoor een paard ineens van ondergeschikt belang word.

Ik zie in jouw post niets terug van de term 'rendabel'. Wat jij hebt gedaan is prioriteiten stellen, heel gezonde instelling naar mijn mening.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:25

wortel115 schreef:
Even de andere kant ik lease 2 paarden van dezelfde eigenaar. Ze staan bij mij aan huis. Wekelijks geef ik eigenaar een update hoe het met de paarden gaat. Ook is ze uiteraard welkom om langs te komen.
Het contract wat wij hebben is een standaard versie. Ik verklaar goed voor dieren te zorgen en alles te voorzien wat ze nodig hebben. Daarnaast heb ik eerste optie tot koop. Eigenaar mag niet ongewenst in de tuin staan tenzij er redenen zijn dat ze vermoed dat ik mijn gedeelte niet na kom.

Dit is een freelease contract. Ik betaal dus niks voor het leasen, wel zijn de kosten voor voer, lessen, smid ed voor mij. nu heb ik geluk meer dan voldoende ruimte aan huis te hebben maar ik zou geen 380 per maand betalen voor een lease paard. Ik betaal overgins ongeveer 20 euro per week aan voer en 70 euro voor de smid per paard dus dat valt reuze mee.

Edit eigenaar woont 75 km bij mij vandaan.


En wie betaalt de dierenarts kosten?

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 09:31

Bedankt voor alle reacties nu weer!! Met rendabel bedoel ik dat de hoeveelheid geld die ik nu kwijt ben aan het paard en de dingen die ik daarom moet laten, niet meer in verhouding staan tot hoeveel plezier ik er van heb/ het paard plezier van mij heeft. Maar nogmaals als ik het alleen zakelijk bekeek was hij al lang verkocht.

Nou moet ik wel zeggen dat ik ook per pb veel verhalen heb ontvangen over gevallen waarbij volledige lease veel ellende heeft opgeleverd. Hierdoor neig ik toch weer naar verkopen. Helaas ben ik niet zakelijk genoeg om al mijn gevoelens opzij te zetten en spelen er ook omstandigheden op stal die verkopen moeilijk maken.

Ik hoef trouwens met lease niet helemaal quitte te spelen hoor, maar het moet me ook niet meer zo veel kosten als dat het me nu kost :)

Edit: het heeft allemaal ook geen haast. Het enige is denk ik dat als ik hem nog wil verkopen, ik het nu moet doen ivm leeftijd.

Degene die leasen/verleasen: hebben jullie ook een belaalde periode afgesproken?

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:46

Ik heb een een paard geleast van iemand die naar het buitenland was vertrokken.
Ook een ouder paard.
Had ZZ zwaar dressuur gelopen dus een mooi leer paard voor mij.

Later bleek bij vol artrose te zitten en beperkte en gingen we verder met de buitenritten en daarna mocht hij met pensioen blijven.

Mensen verklaarden mij voor gek.
Maar ik was gek met het paard.

Bij ons was het eerst zo
Ik 200 euro en zij 190 euro
Hoefsmid was voor mij ivm buitenritten en ijzers nodig
Dierenarts kosten werden gedeeld.
Nooit geen afspraken gemaakt over wormenkuren, zadelmaker , tandarts, nieuwe dekens en zandweg enz.
Dus dat betaalde ik ook.

Later toen rijden geen optie was maar wel lekker de weide op kon.
Deelde we het stalgeld en betaalde ze ook mee aan de Hoefsmid.
Overige kosten waren wel voor mij.

In al die tijd heb ik haar nooit gezien. De pensionhoudster had wel contact met haar en stuurde weleens wat foto's en berichtjes hoe het ging.

Als jij je paard verplaatst raad ik je aan om hem of haar wel af en toe te controleren.
Kijk hoe hij erbij staat, haal de deken erook af!
Kijk hoe hij loopt.
Duidelijke afspraken wie wat betaald!
Wij hadden geen periode afgesproken.

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:52

Raamzicht schreef:
wortel115 schreef:
Even de andere kant ik lease 2 paarden van dezelfde eigenaar. Ze staan bij mij aan huis. Wekelijks geef ik eigenaar een update hoe het met de paarden gaat. Ook is ze uiteraard welkom om langs te komen.
Het contract wat wij hebben is een standaard versie. Ik verklaar goed voor dieren te zorgen en alles te voorzien wat ze nodig hebben. Daarnaast heb ik eerste optie tot koop. Eigenaar mag niet ongewenst in de tuin staan tenzij er redenen zijn dat ze vermoed dat ik mijn gedeelte niet na kom.

Dit is een freelease contract. Ik betaal dus niks voor het leasen, wel zijn de kosten voor voer, lessen, smid ed voor mij. nu heb ik geluk meer dan voldoende ruimte aan huis te hebben maar ik zou geen 380 per maand betalen voor een lease paard. Ik betaal overgins ongeveer 20 euro per week aan voer en 70 euro voor de smid per paard dus dat valt reuze mee.

Edit eigenaar woont 75 km bij mij vandaan.


En wie betaalt de dierenarts kosten?


Ik. Paarden zijn dus op aankoop na mijn verantwoording. Indien eigenaar wil verkopen en ik niet kan of wil gaan ze terug naar eigenaar. Wij hebben overgins geen eind datum afgesproken.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 10:20

Ik snap TS heel goed met de term "rendabel".
Het moet in balans zijn. Aan de ene kant kost een paard veel: tijd, geld, inspanning, inpassen in je dagelijks leven. Aan de andere kant moet dat ook wat opleveren: lol met je knol, ontspanning, sociale contacten met stal genoten, rij/wedstrijd resultaten, sportief genot.
Als die balans weg is kan je inderdaad nadenken over een andere oplossing.

anjali
Berichten: 15186
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:05

@Wortel115: Dat wat jij hebt is geen lease maar bruikleen.

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:18

Anjali ze noemen het hier free lease maar je hebt gelijk als ik er over nadenk past dat misschien beter. Ik ben er in ieder geval blij mee.