Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3965
Geregistreerd: 17-12-04

Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 15:37

Goedemiddag :wave: ,

Op dit moment ben ik een beetje de mogelijkheden aan het bekijken voor mijn 18-jarige kwpn ruin. Helaas heb ik het zelf heel druk, waardoor het eigenlijk niet rendabel is om hem aan te houden. Op dit moment zou een anders soort paard beter in mijn leven passen, dus vandaar dat ik aan het bedenken ben wat te doen.

Het gaat om een 18-jarige ruin met veel (spring) kwaliteit. Helaas is hij nooit uitgebracht op wedstrijd. Omdat het niet het allerbraafste paard is, lijkt verkopen (tegen een kleine prijs) me niet makkelijk. Als mensen voor een wat ouder paard gaan, willen ze meestal dat deze ook bomproof is met buitenrijden en dat is hij helaas niet. Vandaar dat ik nadenk over volledige lease. Nadelen daarvan zijn wel dat ik dan zelf geen ander paardje kan kopen, omdat ik de eventuele medische kosten van twee paarden niet kan dragen. Toch denk ik er wel over na.

Waar moet ik dan allemaal rekening mee houden? Het zou gaan om volledige lease, dus indien gewenst 7 dagen in de week. Is het dan ok om het stalgeld te vragen als kostprijs? Ik sta in een dure regio dus dat zou dan uitkomen op €380,-. Er mag alles met het paard gedaan worden. Op stal worden KNHS wedstrijden georganiseerd, dus die mogelijkheid is er ook.

Zijn er nog speciale verzekeringen oid die afgesloten dienen te worden? Andere dingen om rekening mee te houden?

Bedankt alvast!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 15:44

Ik denk dat het vinden van een bijrijder die dit paard aan kan en daar zoveel geld per maand voor wil betalen, net zo moeilijk, zo niet moeilijker, dan een koper vinden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:03

Nou inderdaad, hoe bedenk je het :(:)

Als je een nieuw paard wilt en er geen 2 kunt onderhouden zal je een nare keuze moeten maken.
Voor zo'n oud paard een nieuw huis zoeken is misschien moeilijk maar niet onmogelijk als je in het lage prijsklasse segment gaat zitten, misschien zelfs tegen slachtprijs als gezelschapsmaatje, maar dan is een pony voor mensen vaak goedkoper in onderhoud dan een oud paard.

Lease lijkt me in jouw situatie helemaal geen optie want als de lease wordt opgezegd zit je weer met 2 paarden. Misschien kan je eens kijken of hij op een goedkoper adres qua stalling van zijn pensioen kan genieten, bij een boer of een opfok. En dan voor jezelf de afweging maken als er medische kosten komen dat je hem in laat slapen. Zie je dat emotioneel niet zitten dan is nu verkopen de kortste weg.

Simbaa
Berichten: 3965
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 16:11

Ohh maar hier in de regio zijn genoeg mensen die het willen hoor. Het paard heeft zoals gezegd verl kwaliteit, is daardoor niet de makkelijkste, maar zeker in de bak niet alleen door gevorderden te rijden. Ik kwam er juist op omdat iemand vroeg of ik daar misschien voor openstond :) En inderdaad als ik hem verleas kan ik zelf geen paard erbij nemen. Dat is wat ik bedoelde in de openingspost; ondanks dat ik bij verleasen geen tweede paard kan nemen, denk ik toch na over verleasen.

Het is trouwens nog absoluut geen paard voor pensioen, daar maak ik hem echt niet gelukkig mee. Als hij niet iedere dag aandacht krijgt en wordt gereden/iets anders mee wordt gedaan kwijnt hij honderd procent zeker weg.

De prijs bij eventuele verkoop is trouwens geen probleem, hoef er echt niets aan over te houden. Echter vraag ik me af hoe verantwoordelijk het is om een paard nog te verkopen, met kans op handel etc. Bij lease heb ik dat nog zelf in de hand.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:25

Ik denk dat het handig is om veel dingen op papier vast te leggen, bijv. over kosten, huisvesting, wat mag wel/niet. Just in case, mocht je eventuele leaser moeilijk gaan doen.
Volgens mij blijf je als eigenaar wel altijd aansprakelijk als er wat gebeurt en je paard richt schade toe. Normaal gesproken valt je paard gewoon onder je WA-verzekering, en ik dacht (maar pin me er niet op vast) dat als je je ruiterbewijs hebt, je ook verzekerd bent.

Bij mij op stal staat ook iemand die het paard als het ware in bruikleen heeft. Zij betalen dus stallingskosten, hoefsmid e.d. Inenting komt voor rekening van de eigenaar en de helft van de DA kosten ook. DA komt wel altijd in overleg met eigenaar, zo niet, dan draaien ze zelf op voor die kosten. Het is maar net welke afspraken je maakt denk ik.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:48

Je beschrijving klinkt niet als uitnodiging voor de gemiddelde ruiter, paard met kwaliteit, welke overigens niet is uitgebracht. (Daar zal ongetwijfeld een reden voor geweest zijn of is hij ook niet braaf op vreemd terrein)? Daarnaast niet de braafste en niet bomproof ( maar wel rijdbaar en braaf ???) op buiten rit? Dan kom je toch bij een gevorderde ruiter met enige ambities uit, die het paard ook daad werkelijk aan het werk kan zetten. Vind je die voor €380,00?

Wellicht is het een optie dat het paard verplaatst kan worden, dan is je doelgroep ook groter.

Bij ons op stal staat ook een paardje in bruikleen. Paard is zo gezegd, 'onder contract' weg gegeven. Gebruikende partij betaald stal geld, tandarts, hoefsmid en de entingen, eigenlijk alle doorgaande kosten en bij dierartskosten is er overleg.

Simbaa
Berichten: 3965
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 16:52

Ik zal zo even uitgebreid reageren, maar paard is niet uitgebracht omdat het er bij de vorige eigenaar door persoonlijke omstandigheden over een lange tijd niet van gekomen is. Ik had geen westrijdambities. Hij is wel opgeleid om uitgebracht te worden. Over verplaatsen heb ik nog niet echt nagedacht, omdat dat bij de nu geinteresseerde niet van toepassing is. Inderdaad iets om over na te denken! :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:20

Ik heb mijn paard bijna een jaar in de lease gehad.

Paard mocht op de stalling van de leasers staan (dit was een bij mij bekende stalling overigens), dagelijkse kosten waren voor de leasers (stalgeld, evt extra ruw- en krachtvoer, evt extra bodembedekker), tuigage mocht van mij gebruikt worden en niet zonder overleg een ander zadel kopen.

Kosten enten (1x pj) en smid (bekappen) waren voor mijn rekening zodat ik zeker wist dat mijn eigen smid en da kwamen. Wilden ze ijzers? Was de meerprijs voor de leaser.
Medische kosten mits niet verwijtbaar voor mijn rekening, verwijtbare medische kosten (denk aan wondjes door een emmer in de stal plaatsen etc) voor rekening van de leaser waarin ik als eigenaar ten alle tijde het laatste woord hield bij beslissingen over leven en dood.

Simbaa
Berichten: 3965
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 19:48

@ Jibbel: inderdaad zou ik zaken goed op papier willen zetten. Mijn paard valt onder mij WA-verzekering, maar ik vraag me af of dat ook zo is als er voor het paard betaald wordt. Moet ik eens navragen bij de verzekering!

Bedankt voor het voorbeeld. In dat geval zijn da-kosten en hoefsmid dus gedeeltelijk voor de leaser. Ik vind dat wel heftig eigenlijk. Wel fijn voor de eigenaar, maar wat is dan het voordeel t.o.v. een eigen paard?

@ Linda: M.b.t. wedstrijden, zie mijn vorige post. Het paard is braaf in de bak, maar met buitenrijden heet en in zijn eentje angstig. In de bak durf ik hem redelijk bomproof te noemen. In de omgang is hij best braaf, maar soms wat ongeduldig. Bij jouw staat op stal staat dus ook een paard waarbij ook de dierenartskosten etc worden gedeeld. Ik dacht eigenlijk niet dat dat ook gevraagd zou worden.

Polly: bedankt voot het delen van je ervaring. Vind jouw kostenverdeling heel redelijk :)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:00

Geen idee wat het voordeel dan is. Geen aanschafkosten? En minder risico op gek hoge dierenarts kosten. Als de eigenaar niet wil dat hij komt, dan is het aan hen te bepalen of ze de kosten wel willen maken.
Maar goed, zij hebben dit zo afgesproken, dus als het voor hen prima is zo..

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:07

Als er voor het paard wordt betaald werkt je gewone verzekering niet.
Ik zie er voor jou geen voordelen in zitten, behalve dat je een soort van zekerheid blijft houden wat er met je paard gebeurd.
Bij verplaatsen zie je wel dat het vaak fout gaat trouwens... Dat ze er anders mee omgaan dan afgesproken.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:12

Ik kom hier ook even binnen vallen. Heb nu al ruim een jaar een paardje in bruikleen. Deze is dan ook verplaatst naar een stal bij mij in de buurt en ik draag in principe alle kosten. Bij hoge da kosten hebben we overleg, en verder update ik regelmatig hoe het gaat of als er iets voorgevallen is. Natuurlijk is er weleens discussie, maar tot nu toe komen we daar eigenlijk altijd wel uit uiteindelijk. En vind ik ook begrijpelijk, want het is toch je 'kindje' die je uit handen geeft, en omdat ie in dit geval ook verplaatst is heb je er dus weinig/geen zicht op verder dus qua vertrouwen moet het goed zitten.

Mijn voordeel in dit geval als leaser/bruiklener is dat ik inderdaad de aanschafkosten niet heb, evt hoge dierenartskosten niet 100% zelf heb en dat hij altijd terug mag naar hen.

En we hebben inderdaad alles netjes in contract op papier staan.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:09

Simbaa schreef:
@ Jibbel: inderdaad zou ik zaken goed op papier willen zetten. Mijn paard valt onder mij WA-verzekering, maar ik vraag me af of dat ook zo is als er voor het paard betaald wordt. Moet ik eens navragen bij de verzekering!

Bedankt voor het voorbeeld. In dat geval zijn da-kosten en hoefsmid dus gedeeltelijk voor de leaser. Ik vind dat wel heftig eigenlijk. Wel fijn voor de eigenaar, maar wat is dan het voordeel t.o.v. een eigen paard?

@ Linda: M.b.t. wedstrijden, zie mijn vorige post. Het paard is braaf in de bak, maar met buitenrijden heet en in zijn eentje angstig. In de bak durf ik hem redelijk bomproof te noemen. In de omgang is hij best braaf, maar soms wat ongeduldig. Bij jouw staat op stal staat dus ook een paard waarbij ook de dierenartskosten etc worden gedeeld. Ik dacht eigenlijk niet dat dat ook gevraagd zou worden.

Polly: bedankt voot het delen van je ervaring. Vind jouw kostenverdeling heel redelijk :)


Voordeel voor hen is idd dat ze de aanschafkosten niet hoefden te betalen en dat het paard bij onvoorziene omstandigheden altijd terug gaat naar de eigenaresse. Het gaat in mijn geval om een wat ouder paardje, waarbij ik vermoed er geen toren hoge kosten gemaakt meer zullen worden bij koliek, ernstige blessures etc tenzij de bruiklener dit financiert, de eigenaresse of had die mogelijkheid toen ik haar leerde kennen iig niet. Ook zij heeft er voor gekozen een nieuw paardje aan te schaffen en komt daarmee in het dubio waar jij dus over twijfelt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:15

380,- om op een paard te mogen rijden oef wat een geld.
Als ik 2jaar dat geld opzij zet en ondertussen een verzorgpaard zoek dan heb ik toch een leuk bedrag om een paard voor mij zelf te kopen.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:25

Het is dan toch bijna je eigen paard? En die kosten zou je voor een eigen paard ook nog hebben, na 2 jaar sparen voor de aanschaf...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:34

Simbaa schreef:
Op dit moment ben ik een beetje de mogelijkheden aan het bekijken voor mijn 18-jarige kwpn ruin. Helaas heb ik het zelf heel druk, waardoor het eigenlijk niet rendabel is om hem aan te houden. Op dit moment zou een anders soort paard beter in mijn leven passen, dus vandaar dat ik aan het bedenken ben wat te doen.

Niet rendabel? Wat zakelijk -O- .

Simbaa
Berichten: 3965
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 05:58

Tja, zo is het nu eenmaal. Maar als ik alleen maar zakelijk was had ik hem al lang aan de eerste beste handelaar verkocht.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 07:58

Ik vind dat je goed en eerlijk bezig bent. Hoop dat je een fijne oplossing vindt voor jou en je paard.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:55

Als ik jou paard zou gaan leasen dan zou ik geen 380 euro voor een stalling betalen. Dat doe ik ook niet bij een eigen paard. Kan dat dier niet op een goedkopere stal staan?

Simbaa
Berichten: 3965
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 11:22

Dat betaal je hier in de regio helaas voor een stal met binnenbak. Mocht ik een goede leaser vinden mag het paard ook verplaatst worden. Al is dat door omstandigheden helaas nu niet aan de orde.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard verleasen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:41

Hoi TS, ik heb enkele maanden geleden in exact dezelfde situatie gezeten. Ik was met mijn paard beperkt in het bereiken van mijn doelen, dus een nieuw paard zou beter bij me passen. Ik heb maandenlang zitten twijfelen wat ik ermee zou doen, eerst een bijrijder proberen te vinden, maar dat klikte niet. Ik heb hem zelfs online te koop gezet, maar de reacties gingen zodanig hard dat ik hem na één dag al terug eraf heb gehaald. Verkopen kon ik onmogelijk over mijn hart krijgen, want hij zou ondanks alles toch mijn maatje blijven. Verleasen was dus onze last resort.

Er zijn verschillende mensen komen kijken en proberen, maar daar had ik steeds geen goed gevoel over. Ze hadden imo te weinig ervaring in omgang met paarden OF te weinig rijervaring (lees: amper kunnen sturen etc). Toen heeft een vriendin van mijn moeder zich aangeboden, ze is komen proberen en het klikte vrijwel meteen. Alles is dan heel snel gegaan en hij is naar een andere stalling in de buurt verhuisd waar hij nóg meer verwend wordt dan bij mij :') Paard is gelukkig dus ik ook.

Bij een leasing is het vooral heel belangrijk dat je alles op papier laat zetten van wie welke kosten op zich neemt. Spreek ook langs beide kanten een opzegtermijn af, zodat als de leaser je paard plots niet meer wilt je nog bepaalde tijd hebt om iemand nieuw te vinden. Of wanneer jij het contract wilt stopzetten de leaser "afscheid" kan nemen van je paard. Maak ook duidelijke afspraken ivm aansprankelijkheid bij kapot materiaal of een ziek/gewond paard.

Als je wilt kan ik straks wel een versie van mijn "contract" doorsturen zodat je een idee hebt.

Succes TS, je vindt vast wel een oplossing!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:44

Waar je rekening mee kunt houden is wat voor ruiter je zoekt. Al denk ik niet dat je zo veel keus gaat hebben maar wellicht iets om toch rekening mee te houden. Iedere eigenaar heeft z'n eigen manier van rijden. Kun je dat voldoende loslaten of wil je iemand die op jouw manier verder gaat?
Daarnaast zou ik ook overwegen om het paard op verplaatsing toe te laten. Lease is fijn voor mensen maar ik weet niet of het voor dit geld ook zo aantrekkelijk is. Hoe ga je het doen met overige kosten, als het paard bv een blessure oploopt tijdens de training of overbelasting? Het best is om zulke dingen op papier te zetten. En betaal je zelf de DA en hoefsmid of komt dat er nog bij. Lease is heel gebruikelijk dat mensen alles rondom het paard betalen.
Ik denk ook dat je vooral moet kijken wie er op af komen en kijken of jullie het samen eens kunnen worden zal wellicht wat geven en nemen zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:31

GDG schreef:
Simbaa schreef:
Op dit moment ben ik een beetje de mogelijkheden aan het bekijken voor mijn 18-jarige kwpn ruin. Helaas heb ik het zelf heel druk, waardoor het eigenlijk niet rendabel is om hem aan te houden. Op dit moment zou een anders soort paard beter in mijn leven passen, dus vandaar dat ik aan het bedenken ben wat te doen.

Niet rendabel? Wat zakelijk -O- .


Er zijn meer dingen in het leven dan paarden, ook heel veel leuke dingen hoor +:)+

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 22:58

Polly schreef:
GDG schreef:
Niet rendabel? Wat zakelijk -O- .


Er zijn meer dingen in het leven dan paarden, ook heel veel leuke dingen hoor +:)+

Ja en? Ik zie niet wat dat te maken heeft met een 18-jarige paard dat rendabel moet zijn om voor gezorgd te worden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 02:08

GDG schreef:
Polly schreef:

Er zijn meer dingen in het leven dan paarden, ook heel veel leuke dingen hoor +:)+

Ja en? Ik zie niet wat dat te maken heeft met een 18-jarige paard dat rendabel moet zijn om voor gezorgd te worden.



Misschien heb je dan nog nooit in een dergelijke situatie gezeten (ik hoop het voor je).
Ik koop mijn beesten altijd voor het leven is de bedoeling, zo ook mijn ruin in 2008 die ik als jaarling kocht en waar ik alles voor gegeven heb om hem een fijn thuis te geven en ik heb een enorm fijne tijd gehad. Tot in 2013 mijn zoontje geboren werd en een dag later mijn moeder ernstig ziek bleek, ik ben gaan afwegen en heb mijn gevoel gevolgd dat ik op dat moment mijn familie belangrijker vond dan mijn paard. Om zoveel mogelijk bij mijn familie te kunnen zijn wilde ik minder gaan werken maar dan kon ik de dure pensionstalling niet meer betalen. Ik had over kunnen gaan naar een goedkopere stalling maar dan was ik nog meer tijd kwijt aan het paard en dat was het voor mij gewoon niet waard op dat moment. hoe hard ook. Ik heb het paard verkocht, daarna is hij weer doorverkocht en inmiddels staat hij weer bij de mensen aan wie ik hem heb verkocht, een fijn plekje.
Ik heb hier geen dag spijt van gehad en ik heb hem ook nog geen dag gemist.
In mijn geval was het dus ook een geval van afwegen en was het paard degene die aan het kortste eind trok, het was niet langer "rendabel".
Dus ja ik snap TS heel goed, al heb ik geen idee van haar situatie (ik kan alleen maar hopen dat die niet met mij te vergelijken is) maar er kan iets in je leven gebeuren waardoor een paard ineens van ondergeschikt belang word.