Hypotheek geweigerd vanwege agrarische bestemming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femkepullens
Berichten: 133
Geregistreerd: 13-05-04

Re: Hypotheek geweigerd vanwege agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:04

Net even een pittige discussie aan tafel gehad en de tendens is inderdaad dat er voor grond die particulieren willen financieren geen hypotheek verstrekt worden.

Ben erg benieuwd hoe dit afloopt.

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:23

in onze gemeente is het zo dat bij een boerderij met woonbestemming maar 75M2 aan opstalling mag staan, lijkt me vrij krap voor een stal. toch eens met de gemeente gaan praten om dit om te zetten, als je niet dicht op een andere boerderij zit zou dit kunnen lijkt mij.

en 5000M2 is 5 Hectare toch ? :o?

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Re: Hypotheek geweigerd vanwege agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:23

grond word alleen maar duurder, dus voor de bank meer zekerheid lijkt me

Oliebollie

Berichten: 1842
Geregistreerd: 22-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:26

tinker6 schreef:
in onze gemeente is het zo dat bij een boerderij met woonbestemming maar 75M2 aan opstalling mag staan, lijkt me vrij krap voor een stal. toch eens met de gemeente gaan praten om dit om te zetten, als je niet dicht op een andere boerderij zit zou dit kunnen lijkt mij.

en 5000M2 is 5 Hectare toch ? :o?


5000 m2 = 0,5 HA

Dit probleem hadden mijn ouders ook. Optie is om er een woonbestemming op te krijgen, maar dan gaat de prijs vaak ook met een tonnetje omhoog. Daarbij doen ze dat niet zo veel meer..
In sommige gemeente ( lees, boskoop deed dit maar dat is nu allemaal gemeente Alphen.. ) kon je een woonbestemming kopen als het huis 2 jaar in de verkoop stond. Dit was dan afhankelijk van de WOZ waarde wat de woonbestemming zou kosten.
Laatst bijgewerkt door Oliebollie op 03-10-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:26

tinker6 schreef:
in onze gemeente is het zo dat bij een boerderij met woonbestemming maar 75M2 aan opstalling mag staan, lijkt me vrij krap voor een stal. toch eens met de gemeente gaan praten om dit om te zetten, als je niet dicht op een andere boerderij zit zou dit kunnen lijkt mij.

en 5000M2 is 5 Hectare toch ? :o?

Nee, een 1/2 hectare.

10.000 m2 is 1 hectare.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:26

tinker6 schreef:
in onze gemeente is het zo dat bij een boerderij met woonbestemming maar 75M2 aan opstalling mag staan, lijkt me vrij krap voor een stal. toch eens met de gemeente gaan praten om dit om te zetten, als je niet dicht op een andere boerderij zit zou dit kunnen lijkt mij.

en 5000M2 is 5 Hectare toch ? :o?

Nee 5 hectare is 50.000 meter

Die 5000 is een halve hectare, dat is echt niet veel.

BigOne
Berichten: 38313
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:31

Dus de boerderij en erf is apart en het weiland is apart, 5000m2 kost omgerekend += 20.000 euro.
Heb je via ouders niet de mogelijkheid om te lenen en anders vertellen dat je de boel wilt verbouwen en daar ook een bedrag voor benodigd. Of uit eigen middelen de 20.000 ophoesten en de hypotheek op de woning zo hoog mogelijk.
Misschien is er een constructie denkbaar met de huidige eigenaar dat je de grond in huurkoop oid neemt.
Elke maand een flink vast bedrag betalen en over een paar jaar is het helemaal je eigendom, zeg maar wat , weet niet of dit kan.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hypotheek geweigerd vanwege agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:06

@Bigone
Het ligt aan de bestemmingsplan of de grond verkocht mag worden aan particulieren.
Ook al zou je het geld contant in handen hebben, dan nog wil niet zeggen dat je het mag kopen.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:20

femkepullens schreef:
Net even een pittige discussie aan tafel gehad en de tendens is inderdaad dat er voor grond die particulieren willen financieren geen hypotheek verstrekt worden.

Ben erg benieuwd hoe dit afloopt.


Klopt. Banken vinden het risico te groot. Agrarische grond in het buitengebied wordt steeds minder waard.
Misschien dat de verkoper nog iets aan de prijs kan doen, jullie zijn vast niet de enige met dit probleem.

Vraagje14
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 14:21

Het perceel + weiland is nu op dit moment ook in particulier bezit.
Daarom maakt het zo wrang dat wij geen hypothecaire lening kunnen krijgen!
De banken worden steeds strenger met het verstrekken van hypotheken!

tinker6

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:38

Abacab schreef:
Agrarische grond in het buitengebied wordt steeds minder waard.



we hebben zelf een melkveebedrijf met 100 HA en durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat agrarische grond echt niet minder waard wordt, alleen maar meer !

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Hypotheek geweigerd vanwege agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:40

Erg interessant onderwerp, al is het voor jou TS nogal lastig en complex.

Ik ga mijn boeken eens zoeken om het een en ander uit te zoeken, kom er later - inhoudelijk, op terug.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:45

Wij zitten in hetzelfde schuitje, al heeft bij ons het hele perceel (dus ook het huis) een agrarische bestemming. Het huis staat al bijna 8 jaar te koop. Bij ons lijkt de gemeente wel mee te gaan werken. Mondeling is nu toegezegd dat wij het bestemmingsplan kunnen wijzigen, dus nu gaan we de officiƫle procedure in (en uiteraard daarna pas kopen). Dit gaat wel wat kosten, maar dan heb ik het wel over een bedrag van onder de 1500 euro, wat dus eigenlijk nog meevalt (vergeleken bij wat je toch al uitgeeft als je zo'n huis koopt :P ). Provincie Noord-Brabant overigens.

Ook bij ons is het perceel eigenlijk veel te klein om landbouw te bedrijven (het originele perceel was 2 hectare, maar wij gaan voor 6500m omdat het is opgesplitst), dus nogal onzinnig om de bestemming dan te handhaven... Ook worden we niet omringd door landbouwbedrijven, dus qua geur etc. ligt er ook geen argument. Stond laatst volgens mij een heel artikel in de krant over dat ze milder willen zijn voor boeren die hun huis willen verkopen. Vaak is hun huis hun pensioen, waar ze dus naar kunnen fluiten omdat ze het niet verkocht krijgen..

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:18

tinker6 schreef:
Abacab schreef:
Agrarische grond in het buitengebied wordt steeds minder waard.



we hebben zelf een melkveebedrijf met 100 HA en durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat agrarische grond echt niet minder waard wordt, alleen maar meer !


Je denkt nog volgens het oude groei scenario, maar dat is anno nu echt al lang achterhaald. Je huis wordt niet automatisch steeds maar meer waard, en de grond ook niet. In Groningen koop je voor een appel en een ei een schitterende boerderij.

@Vogeltje, fijn dat de geemeente zo met jullie mee wil denken. Ook de gemeente heeft een probleem wanneer er heel veel huizen te koop staan met agrarische bestemming. Vaak zijn die huizen van oudere mensen en wordt er amper nog geinvesteerd in het opknappen van het huis. Dat geeft verkrotting en daardoor dalen ook weer de prijzen van de omringende huizen.

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hypotheek geweigerd vanwege agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:26

@ Abacab grond wordt wel steeds duurder dit in verband met de uitbreiding van de melkveehouderij en de mestwetgeving. In het noorden valt dit nog mee maar in het zuiden en oosten en op de veluwe wordt soms flink gevochten en geboden om/op de grond. Bij mijn buren is laatst nog een hectare verkocht voor 70 duizend!! En ik woon zelfs nog aan de Duitse grens waar grond aan de andere kant veel goedkoper is.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:39

Bij ons kost een hectare ook minimaal dat, zelfs meestal meer. Gewild hoekje van Brabant, precies tussen Rotterdam en Antwerpen in, en grond is hier vrij schaars. Daarom is ons perceel ook opgesplitst, want het originele perceel was erg prijzig, gezien het feit dat het huis inderdaad de laatste heel veel jaar niet meer onderhouden is en wij dus flink zullen moeten verbouwen om het bewoonbaar te maken. De makelaar wist ons ook te vertellen dat het zonde is dat we niet alles kopen, omdat landbouwgrond momenteel een goede investering lijkt te zijn, snel in waarde stijgt.. Maar helaas pindakaas :P

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Re: Hypotheek geweigerd vanwege agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:30

Het is zeker niet onmogelijk om een hypotheek te krijgen voor een woning met een perceel agrarische grond! Onze hypotheekadviseur heeft zich een slag in de rondte moeten bellen maar wij hebben deze week een financiering rond kunnen krijgen!!! Het gaat in ons geval om een hypotheek op een woning met tuin en een apart perceel van 1,85 hectare agrarische grond. Aanvullende eisen van de hypotheekverstrekker waren dat het perceel aan de tuin grenst en dat wij het alleen voor eigen gebruik kopen.

Susie1992

Berichten: 166
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Oene

Re: Hypotheek geweigerd vanwege agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:38

Bij ons is het ook gelukt maar de banken doen idd moeilijker! Succes met alles.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:03

MarjanB schreef:
Bij mijn buren is laatst nog een hectare verkocht voor 70 duizend!! En ik woon zelfs nog aan de Duitse grens waar grond aan de andere kant veel goedkoper is.


Ehhhh nou wil ik me nergens mee bemoeien, maar ik zit aan die andere kant van de grens en die 70 duizend betaal je hier in Dld ondertussen ook al voor een Ha landbouwgrond ;) Grond wordt ook hier schaars, en als er al wat te koop komt is het al verkocht voordat er uberhaupt een makelaar aan te pas komt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:12

friesam schreef:
Heel bekend. Dan krijg je vrijwel nooit een hypotheek.
En de bestemming er af laten halen is meestal een lang lopende procedure als het al mogelijk is.
En waarom, omdat de hele straat/gebied agrarisch bestemd is en ze daar geen burger tussen willen ivm stankcirkels enz.



Als alleen je weiland agrarische bestemming heeft maar je woonhuis met tuin/erf woonbestemming is dat echt geen reden om je een hypotheek te weigeren hoor! Ons woonhuis met woonbestemming en deels bosbestemming en 3ha weiland met agrarische bestemming hebben we ook met een normale hypotheek gekocht! We mogen er zelfs geen bedrijf op beginnen omdat het woonbestemming heeft. Weiland, vooral ook grotere stukken met eigen perceelnummer heeft, vrijwel altijd agrarische bestemming. Met toevoeging bijv. grasland.

Ik zou bij een andere hypotheekverstrekker gaan informeren.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:28

Hier exact het zelfde aan de hand gehad. Bedrag was het probleem niet, agrarisch wel.

Hier boven:Klopt. Woningen met agrarische bestemming mag je inderdaad als burger niet bewonen.
Percelen met agrarische bestemming mag je als burger wel bezitten en gebruiken (binnen de voorwaarden van het bestemmingsplan).

Ts, er zijn een 2 tal banken die lang zo lastig niet doen met agrarisch. Uit mijn hoofd rabo en ing. Die hebben wel een iets hogere hypotheek rente. Het perceel splitsen en bekijken of je het zelf kunt financieren (of via een familie bank constructie kunt lenen) maakt het wel een stuk makkelijker. Een goede bemiddelaar met wat ervaring in de materie is hier wel belangrijk voor.

Wij hadden het toen gelukkig ook over 2 verschillende percelen en hebben deze ook geheel apart gekocht (geen enkele verwijzing over en weer in de koopaktes werd ons aangeraden!!!!). De paar m2 agrarisch die bij het huis perceel hoorden(1500 denk ik) hebben toen uiteindelijk niet meer voor problemen gezegd.

En in de tijd dat de huizenprijzen tot wel 10 % daalden zijn de grondprijzen hier gezellig (toren) hoog gebleven. Met de ontwikkelingen in de melkvee sector en de populatie in zijn geheel maak ik mij daar niet echt veel zorgen over.

Overigens was het bij ons bij de eerste plannen wel relevant voor de hypotheek verstrekker wie wij waren, welk werk wij deden en hoe wij de toekomst zagen. Toen voor hen aannemelijk was dat wij geen paardenhouderij wilden starten werden ze al wat milder.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:55

femkepullens schreef:
Net even een pittige discussie aan tafel gehad en de tendens is inderdaad dat er voor grond die particulieren willen financieren geen hypotheek verstrekt worden.

Ben erg benieuwd hoe dit afloopt.


klopt, maar voor zover ik weet gaat dat meestal om losse grond aankopen. Niet grond die direct aan de woning ligt en er bij hoort/verkocht wordt. Hier hoorde de grond gewoon bij het huis. Maar wel een ander perceelnummer.

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:43

rina schreef:
MarjanB schreef:
Bij mijn buren is laatst nog een hectare verkocht voor 70 duizend!! En ik woon zelfs nog aan de Duitse grens waar grond aan de andere kant veel goedkoper is.


Ehhhh nou wil ik me nergens mee bemoeien, maar ik zit aan die andere kant van de grens en die 70 duizend betaal je hier in Dld ondertussen ook al voor een Ha landbouwgrond ;) Grond wordt ook hier schaars, en als er al wat te koop komt is het al verkocht voordat er uberhaupt een makelaar aan te pas komt.


Oh nou moet je nagaan :) ik zit nog in de oude tijd ;)

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:54

joyce B schreef:
femkepullens schreef:
Net even een pittige discussie aan tafel gehad en de tendens is inderdaad dat er voor grond die particulieren willen financieren geen hypotheek verstrekt worden.

Ben erg benieuwd hoe dit afloopt.


klopt, maar voor zover ik weet gaat dat meestal om losse grond aankopen. Niet grond die direct aan de woning ligt en er bij hoort/verkocht wordt. Hier hoorde de grond gewoon bij het huis. Maar wel een ander perceelnummer.


Hier ligt de grond aan de overkant van de weg, pal tegenover het huis. Mocht dus al niet meegenomen worden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:16

femkepullens schreef:
Net even een pittige discussie aan tafel gehad en de tendens is inderdaad dat er voor grond die particulieren willen financieren geen hypotheek verstrekt worden.

Ben erg benieuwd hoe dit afloopt.


pol013 schreef:
joyce B in reactie op femkepullens schreef:
klopt, maar voor zover ik weet gaat dat meestal om losse grond aankopen. Niet grond die direct aan de woning ligt en er bij hoort/verkocht wordt. Hier hoorde de grond gewoon bij het huis. Maar wel een ander perceelnummer.


Hier ligt de grond aan de overkant van de weg, pal tegenover het huis. Mocht dus al niet meegenomen worden.

Vervelend, maar dat is dus niet direct grenzend aan het perceel waar je huis opstaat aangezien er een weg tussen zit.