kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vossie
Berichten: 57
Geregistreerd: 24-10-12

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:54

Internet, tja je moet geluk hebben maar dat is met een auto ook zo, neem iemand mee die er verstand van heeft zou ik zeggen;)

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:55

muppetmayo schreef:
Misschien een stomme vraag, maar waar vind je zo makkelijk een C vrachtwagen?
Ik zou hem graag bij een bedrijf willen halen, niet particulier, maar ik ken zelf alleen Anemone, en die valt niet in het 10.000 euro budget om het maar even zo te noemen ;) Er zijn vast meer bedrijven die deze verkopen?

Gewoon op Marktplaats zoeken (en andere sites) en eventueel overwegen om een gewone bus te kopen en die om te (laten) bouwen. Dat kon best weleens aantrekkelijker zijn.
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor je idee van een camper.

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 12:58

Ikke dat vergeet ik helemaal te vragen.
Wat is de reden dat ik beter kan gaan voor een VW bus of mercedes? (ik ben echt een leek daarin helaas) Zijn die masters zo slecht? Hij ziet er voor mij wel goed uit en heeft voor een diesel niet veel gelopen. Voordeel van de master is dat het een verhoogde versie is. Dan zit je niet met het probleem van omkeuren naar camper dat deze te laag is (standaard busjes hebben een binnen hoogte van 130 cm en dit moet minimaal 170 zijn).

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:16

muppetmayo schreef:
Ikke dat vergeet ik helemaal te vragen.
Wat is de reden dat ik beter kan gaan voor een VW bus of mercedes? (ik ben echt een leek daarin helaas) Zijn die masters zo slecht? Hij ziet er voor mij wel goed uit en heeft voor een diesel niet veel gelopen. Voordeel van de master is dat het een verhoogde versie is. Dan zit je niet met het probleem van omkeuren naar camper dat deze te laag is (standaard busjes hebben een binnen hoogte van 130 cm en dit moet minimaal 170 zijn).

Renault staat niet echt bekend om z'n roestvastheid. Bovendien hebben VW en Mercedes een betere keuze in motorprestaties, hetgeen met 2 ton aan de haak best wenselijk is. 100pk is wel een soort ondergrens als je een volle tweepaards wil trekken EN in NL met het verkeer mee wil kunnen rijden.

Voordeel van met name VW (Mercedes en Ford ook wel) is dat je met de lage versies + hefdak in elke parkeergarage terecht kunt. Daarmee is de auto veel funktioneler in gebruik en heb je minder last van wind (met bijbehorend verbruik). Passende hefdaken kun je voor een paar honderd euro proffesioneel laten plaatsen, indien je eigenhandig die camper wil bouwen.

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 13:21

O dat valt me serieus mee van t hefdak :) Ik dacht dat ik daar veel meer geld voor kwijt zou zijn. Renault master is overigens een 2.5 dci met volgens mij genoeg power. Maar roest is idd zeker iets wat ik niet wil hebben.
Heel erg bedankt voor je informatie! Ik ga eens verder speuren voor het kostenplaatje.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:29

Ik heb een Volvo FL60 vrachtwagen C staan (MTM 8,5T) en echt, dat ding mag zo snel mogelijk de deur uit. Door dikke tegenslag zoals een bekkenbreuk staat hij nu al een flinke tijd stil, dus had 'm naar de garage laten brengen voor controle en keuringsklaar maken.

Heb nieuwe remmen nodig, nieuwe stuuras en stuk uitlaat moet vernieuwd worden + wat kleinere dingetjes. €5000 alsjeblief mevrouw, inclusief werkuren. Dat was dan nog maar de offerte en de garage kon/wilde niet aanduiden hoeveel werkuren erin zaten tegen welke prijs. En da's dan een officiële garage. Heb er voor dat transport zelf ook nog nieuwe batterij in gezet, was ook zo'n €350 dacht ik. Alles is verder nog goed, niet veel km's (330.000) en start onmiddellijk maar heb dat onding nu dus ergens geparkeerd staan op een privéterrein.
Hij was nochtans goedgekeurd op het moment van de koop (5 maanden ervoor) dus dat de stuuras er zo slecht aan toe was had ik ook geen idee van.

Nee bedankt, als deze verkocht raakt (tegen erg lage prijs uiteraard) komt er mooi een 2ehands auto in de plek die een 1-paards kan trekken.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:56

Tja, wij hebben een Mercedes 817, 4-paards (mag er wel geen 4 laden) en da's zo'n gemak... geen gedoe meer met aanhangwagen voor mij.
Wordt hier super onderhouden, staat altijd binnen, wat énorm belangrijk is voor een vrachtwagen. Nog maar amper kosten aan gehad en met de 170pk onder de kap meer dan sterk genoeg.
Heb al meermaals met een 814 van vrienden gereden en die 30pk verschil is een immens verschil...

Nu, een 9-serie zou ik nog liever hebben, vanwege het gewicht.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:22

s0173957 schreef:
Tja, wij hebben een Mercedes 817, 4-paards (mag er wel geen 4 laden) en da's zo'n gemak... geen gedoe meer met aanhangwagen voor mij.
Wordt hier super onderhouden, staat altijd binnen, wat énorm belangrijk is voor een vrachtwagen. Nog maar amper kosten aan gehad en met de 170pk onder de kap meer dan sterk genoeg.
Heb al meermaals met een 814 van vrienden gereden en die 30pk verschil is een immens verschil...

Nu, een 9-serie zou ik nog liever hebben, vanwege het gewicht.

Die 30 pk is het verschil tussen een bruikbare bak en gribus.
Ik hanteer als vuistregel 20 - 22pk per ton vrachtauto tot 12 ton TMM. Dat blijkt in de praktijk heel aardig te werken en heb je een auto die serieus met het verkeer mee kan in plaats van er met de tong op de schoenen achteraan te hollen.

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:03

Vroeger gingen we altijd met de trailer, maar ik heb een pony die de trailer een serieuze verbouwing geeft zodra de trailer maar even stil staat. Altijd stres bij het wachten voor de brug, onderweg niet durven tanken, op keuring gelijk de pony eruit halen en zodra ze erop stond weer rijden. Wat een gedoe. Bij toeval tegen een oldtimer B-rijbewijs wagen aangelopen, wat een genot. Hadden een camera achterin en was dus te zien dat de pony mooi rustig stond en veulens onderweg zelfs gingen liggen. Konden gerust in de file staan, rustig gaan tanken, pony hinnikte gewoon 1 keer als de motor uit ging om te horen of ze thuis was, en zo niet, dan bleef ze op haar gemakje staan. Op de keuring bouwde ik het ding altijd om naar een mega box en dan kon ik rustig de hele dag aan de ring zitten terwijl ze stond te eten en te rusten. Voordeel van een oldtimer is dat je geen wegenbelastig hoeft te betalen, maar je moet ze wel bijhouden qua onderhoud of je moet een handig iemand kennen. Deze wagen enkele weken geleden weggedaan vanwege de aankomende wegenbelasting, die de spuigaten uit ging lopen.

En dus moesten we bedenken wat we gingen doen. Terug naar trailer of toch een vrachtwagen?
Voor een trailer moest er een andere auto komen, of ik moest altijd een andermans auto mee, en dat wilde ik toch ook niet. Voor 1 keer zij het zo, maar niet als vaste oplossing. Zelf rij ik ontzettend veel kilometers in het jaar en heb een auto op gas. Mijn huidige auto mag niet genoeg trekken, dus dan moest er een andere auto op gas komen, maar hoe zwaarder ze worden, hoe sneller de wegenbelasting omhoog gaat, dus dat was ook niet echt een optie. Bovendien zou ik dan waarschijnlijk ook mijn E-rijbewijs moeten halen. Auto van mijn man is een klein gebakje voor erbij, dan hadden we die weg moeten doen en een grotere auto in de plaats moeten nemen. Dus dan maar een vrachtwagen, fijner voor de pony, geen gedoe met de dagelijkse autos, goedkoper in de wegenbelasting (ook oldtimer, dus nu niets, volgend jaar maar 120 per jaar) en mijn man is handig met dat soort dingen. Hij heeft zijn C-rijbewijs al jaren, ik moet hem nog even halen, maar dat gaat denk ik wel lukken.
En dan ga je op zoek naar een wagen, willen we een oldtimer of wat jongers? De prijzen van een oldtimer en van een auto van 1990 liggen niet zo erg ver uitelkaar, en veel nieuwer wilden we ook niet, want dan krijg je inderdaad die belachelijke prijzen. En bij toeval liepen we tegen de perfecte wagen voor ons aan. Moet wel het een en ander aan gebeuren, vooral aan het plaatwerk hier en daar en hij heeft een ontzettend lelijk kleurtje, maar de pony staat er heerlijk rustig op. Voordeel van een vrachtwagen ten opzichte van een B-rijbewijs wagen, is dat ie zwaarder en dus stabieler is en je zit nooit met het laadvermogen (of bijna nooit in ieder geval), in tegenstelling tot de B-rijbewijs wagens. Ik had het geluk dat ik kleine ponys heb en maar met 1 tegelijk op stap ben dus was het laadvermogen groot genoeg bij mijn vorige auto, maar wil je met een paard weg, dan wordt het aanbod al veel kleiner.

Qua prijzen, je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Oldtimers zijn wel wat goedkoper in aanschaf, maar vergen meer kennis/handigheid dan een nieuwe. Alhoewel ook een nieuwe (als in moderne) natuurlijk zijn gebreken zal hebben/krijgen. Het beste koop je ze op marktplaats en dan hopen dat je er een beetje geluk mee hebt. Voor een normale prijs heb je dan met wat geluk een fantastische wagen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:19

Ik heb lang een oude DAF 1600 gehad, ex verhuiswagen.
Kostte me 200 euro / jaar aan verzekering, en was (toen nog) belastingvrij.
Daf onderdelen zijn altijd makkelijk te verkrijgen.
Dit was een 6-8 paards vrachtwagen, wellicht wat te groot voor Daims :D

Hij liep een op vier a vijf, maar altijd starten lopen.
Een oudje wil dus niet altijd zeggen dat er veel onderhoud aan zit.
Koop je een oude mercedes dan koop je vaak een hoop roest.

Ik zit zelf ook weer in de situatie wat te kopen, een vrachtwagen of een trailer , maar dan zal ik op den duur mijn Volvo moeten verruilen voor een zwaardere auto ..

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:30

Handig dit topic. Ik vroeg het me ook al enkele keren af en kwam op de B vrachtwagen uit. Waarschijnlijk ga ik deze eind van het jaar begin volgend jaar aanschaffen, maar goedkoop is het niet hé om een paar keer per jaar je paard te kunnen vervoeren. Ik vraag mij zelf af of het niet goedkoper is van dit te huren als het voor bvb 2x per maand is. Ik zie de meeste b- vrachtwagens te huur voor 100€/dag. 200€/maand als je 2x je paard vervoert en als je wedstrijden rijdt tot 2x per maand dan kom je eigenlijk uit op 2400€/jaar ongeveer. Verzekering, belasting, onderhoud + aankoop van de vrachtwagen zal wellicht duurder uitkomen voor de eerste 3-6 jaar dus eigenlijk zou dit ook een optie kunnen zijn. Het ziet er eng uit om maandelijks zo een bedrag aan een verhuurder te geven, maar uiteindelijk heb je er ook alleen de lusten van. Zou graag hier wat berekeningen zien van bokkers die een vrachtwagen hebben om dit te vergelijken.

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:33

Die van ons loopt ook ongeveer 1 op 5, best zuinig voor een vrachtwagen.
Onze vorige was een oude mercedes, inderdaad een en al roest, op het laatst verloren we stukjes deur als we over de vluchtheuvel reden hihi. Maar altijd lopen, nooit geen problemen met starten gehad.
Die bedragen die hierboven genoemd zijn voor het huren zijn excl. brandstof en soms wordt er ook nog een extra bedrag naar aanleiding van de gereden kilometers gerekend, dus kijk daar goed naar van te voren.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:08

Koop nooit een Mercedes mijn vriend is schade hersteller en dus ook autos met roest enz.
Mijn vriend krijgt regelmatig Mercedes autos in zijn schuur ook al zijn ze nog maar 6 maanden oud die onder je kont weg roesten
Huren kan een oplossing wezen kost vaak 100 ex btw per dag.
En sommige geven je 100 km vrij of 200 km vrij en alle gereden km daar boven kost je 0.25 euro per extra gereden km.
En je hebt vaak een borg van 500 euro. Of een eigen risico van 1000 euro

chikohaa

Berichten: 429
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 03:08

Ik heb mijn B vrachtwagen net verkocht, maar die mocht 1400 kg vervoeren. Het was een 170 pk en 320 nm auto. Dat rijdt niet alleen heel fijn, alle paarden willen er simpel in. En 6 versnellingen. Deze liep 1 op 12 met 2 grote paarden erin.

De wegenbelasting was met het 60 dagen tarief 480 euro per jaar, verzekering ( meest uitgebreide)360 per jaar.

Nu een auto met trailer, maar de kosten van die vw waren stukken lager per jaar! Alleen moet je wel 35000 hebben liggen om een nette tweedehandse te kunnen kopen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:25

Hoi meiden, iemand hier die een recent kosten overzicht heeft? :-)

Toffhee
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:54

Ik had een oude Mercedes B-vrachtwagentje (1989). Die beviel me zo goed dat ik rustig op zoek ben gegaan naar een nieuwere. Ik ben tegen een Peugeot Boxer aangelopen (deze is omgebouwd tot 2-paards paardenvrachtwagen). Hij is van 2003 en heeft 93.00 km gelopen. Ik heb hem gekocht voor € 10.000. Uiteraard bij mijn garage laten checken en zij gaven aan dat het een super mooie wagen is waar ik nog jaren plezier van kan hebben zonder al teveel onderhoud (roest aan de onderste balken ed). Hij staat bij ons wel in de schuur dat scheelt altijd. Ik betaal € 14,- verzekering en € 52 belasting.
Ik wil niet meer anders, wij hebben vaak jonge paarden en veulens ed deze lopen super makkelijk de klep op en staan mega braaf op de wagen. Met de trailer hebben we heel vaak problemen.
Op mp komen ze vaak nog wel eens langs, maar je moet wel geduld hebben en de tijd nemen, dat zou mijn advies zijn.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:02

Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan. Wij hebben al een goede (Ifor) trailer, dus die zou sowieso blijven om beiden met de paarden op pad te kunnen.

Veel redenen zijn al genoemd.

Bvrachtwagen: relatief duur in aanschaf/onderhoud, brandstof en weinig laadvermogen. Goedkope wegenbelasting (kleine auto erbij + 1/4 belasting voor de vrachtwagen is goedkoper dan een grote auto).
Cvrachtwagen: 2x C rijbewijs halen ivm beiden met paarden op pad kunnen
Grote auto: Duur in wegenbelasting, normale onderhouds- en brandstofkosten. Geen 2e (3e) auto nodig.

Wij hebben wel een excelfile gemaakt en de kosten van brandstof, belasting en onderhoud naast elkaar gezet.

We hebben nu een bus die 2800kg mag trekken ivm trailer geladen gewicht van 2600kg. Als je met 2000kg af kan wordt de berekening weer heel anders, omdat je dan veel meer keuze hebt aan trekauto's.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:53

Toffhee schreef:
Ik had een oude Mercedes B-vrachtwagentje (1989). Die beviel me zo goed dat ik rustig op zoek ben gegaan naar een nieuwere. Ik ben tegen een Peugeot Boxer aangelopen (deze is omgebouwd tot 2-paards paardenvrachtwagen). Hij is van 2003 en heeft 93.00 km gelopen. Ik heb hem gekocht voor € 10.000. Uiteraard bij mijn garage laten checken en zij gaven aan dat het een super mooie wagen is waar ik nog jaren plezier van kan hebben zonder al teveel onderhoud (roest aan de onderste balken ed). Hij staat bij ons wel in de schuur dat scheelt altijd. Ik betaal € 14,- verzekering en € 52 belasting.
Ik wil niet meer anders, wij hebben vaak jonge paarden en veulens ed deze lopen super makkelijk de klep op en staan mega braaf op de wagen. Met de trailer hebben we heel vaak problemen.
Op mp komen ze vaak nog wel eens langs, maar je moet wel geduld hebben en de tijd nemen, dat zou mijn advies zijn.


Zou je mij misschien in een Pb willen laten weten waar je verzekerd?
En ben heel benieuwd hoe je wagentje eruit ziet!