[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:10

ikke schreef:
Lees je even in over VW en DSG-bakken van rond die tijd.
Daarnaast ligt het vermogen van die koffiemolen veel te hoog in het toerengebied.

De bak ben ik met je eens. En ik ken je afkeer van die "torretjes" maar op papier heeft de 1.4 TSI dankzij de turbo meer koppel en meer vermogen dan een oudere Golf met 2 liter atmosferische motor. En dat max koppel resp vermogen is ook op lager toerental beschikbaar.

Nu moet ik toegeven dat ik niet zoveel verschillende auto's rij dat ik die twee direct kan vergelijken, laat staan voor een trailer. Heb jij testen van een "kleine turbo" vs "dik atmosferisch" bij de hand?

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:18

Hebben jullie ervaring met een Rav4 2.0 4x4 benzine met een Ifor williams 511 erachter?

PSvanLot

Berichten: 10171
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:32

ikke schreef:
Lees je even in over VW en DSG-bakken van rond die tijd.
Daarnaast ligt het vermogen van die koffiemolen veel te hoog in het toerengebied.


Goede tips ook.

PSvanLot

Berichten: 10171
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:35

Rex_Rolfo schreef:
PSvanLot schreef:
En te rijden als combinatie zonder BE rijbewijs. Weet daar de eisen niet goed van..

Maximaal toegestane massa auto + maximaal toegestane massa aanhanger mag niet meer dan 3500 kg zijn. Het gaat dus puur om de maximale getallen op papier, hoeveel er werkelijk geladen is doet er rijbewijs technisch niet toe.

De genoemde Golf heeft -als ik de goede versie heb- een MTM (ook wel TMM) van 1860 kg. Daar mag je dus een trailer met MTM van 1600 kg achter hangen want 1860+1600 = 3460 kg en dat is minder dan 3500.

Achter deze auto mag je die trailer niet tot de max beladen want die Golf mag maximaal 1400 kg trekken.


Dankjewel, dat kan met een kleinere auto dus best snel als ik je goed begrijp.

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:31

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Lees je even in over VW en DSG-bakken van rond die tijd.
Daarnaast ligt het vermogen van die koffiemolen veel te hoog in het toerengebied.

De bak ben ik met je eens. En ik ken je afkeer van die "torretjes" maar op papier heeft de 1.4 TSI dankzij de turbo meer koppel en meer vermogen dan een oudere Golf met 2 liter atmosferische motor. En dat max koppel resp vermogen is ook op lager toerental beschikbaar.

Nu moet ik toegeven dat ik niet zoveel verschillende auto's rij dat ik die twee direct kan vergelijken, laat staan voor een trailer. Heb jij testen van een "kleine turbo" vs "dik atmosferisch" bij de hand?

Heb jij een vermogen-toerenkromme van dat motortje?

Ik heb dik-met-turbo erin liggen en ik voel precies dat ie bij 1500 toeren oppakt op koppel (daaronder protesteert ie merkbaar) maar dat ie door moet naar minimaal 2500 toeren voordat ie oppakt op vermogen (en dus ruimte voor extra gewicht) en pas bij 3000 toeren beginnen de straatstenen er moeite mee te hebben om te blijven liggen. Wil ik echt uit de voeten, begint het bij 3500 toeren maar dan loopt ie ook door tot 5500 toeren. Max power bij 5000 toeren.

Het is ondertussen mijn ervaring dat die dingen zo hoog opgejaagd worden (deze zit bij de 6000 toeren aan z'n vermogen) dat je in je werkgebied, zeg 2500 - 3500 toeren, niks meer over hebt en dus ook niks van plek krijgt.

Laat ik het anders stellen: hoeveel van die blokjes ken jij die 300k gehaald hebben EN nog vrolijk doorsnorren?

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:55

Rex_Rolfo schreef:
Meteen even het verschil tussen een (turbo)diesel en een benzine. Diesel heeft flink koppel bij lage toeren. Naarmate het toerental stijgt wordt het koppel minder. Vermogen = koppel x toeren, in dit geval wordt de motor toch wat sterker naarmate de toeren oplopen. Voordeel is het grote toerenbereik waarop het blok op meer dan 70% van max zit. Maar zelfs dit dieselblok moet minimaal 2250 rpm draaien om fatsoenlijk vermogen te hebben !!

[ Afbeelding ]
Astra 1.7 cdti, blauw = vermogen, rood is koppel.
Plaatjes gepikt van een tuning site, paars en oranje is na tuning.


Hieronder plaatje van een benzineblok, je ziet dat het koppel veel constanter is met een piek die later ligt. Gevolg is dat het vermogen blijft oplopen tot richting rode bereik. Voor 70% van max moet dit blok ruim 4000 toeren draaien.

[ Afbeelding ]
Astra 1.4 16v (geen turbo)

At your service

Modern benzine blok met turbo keer zoeken als ik achter de pc zit en tijd en zin heb ;)

PSvanLot

Berichten: 10171
Geregistreerd: 12-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:01

Ik ben echt een leek in auto's. Snap er helemaal niets van, waar jullie het over hebben.

Ben er iig wel uit dat ik niet voor de Golf ga. Moet in verhouding echt teveel bijleggen bij inruil.

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:23

Estera schreef:
Wat zie ik over het hoofd, want kan niet geloven dat alleen de VW Touareg aan mijn eisenlijstje gaat voldoen:

- 2 paardstrailer massa rijklaar 850 kilo;
- 2 paarden van, doe eens een gooi, 650 kilo (Geldersen);
- trekgewicht naar boven van 2300 kilo;
- harde eis: automaat;
- harde eis: 4x4;
- benzine;
- zeer sterke voorkeur voor SUV model;
- geen pick-up, want geen ruimte voor honden;
- budget tot Eur 25.000;
- ben wel van de luxe (lederen bekleding, stoelverwarming, etc.);
- aantal km tot 150.000;
- liever geen auto ouder dan 2010.

Volvo is niet te betalen, Touareg nog net wel :') , maar weinig aanbod. BMW staat er veel tussen, maar trekt mij dan weer niet. En crisis, wat een geld aan wegenbelasting. Alsof die paarden niet al duur genoeg zijn -O- .

Zijn er nog andere goede suggesties? Of moet ik wat eisen gaan los laten?


Mitsubishi’s?
Al een keer naar bestelwagens gekeken type transit, vivaro, ...?

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:26

Rex_Rolfo schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Meteen even het verschil tussen een (turbo)diesel en een benzine. Diesel heeft flink koppel bij lage toeren. Naarmate het toerental stijgt wordt het koppel minder. Vermogen = koppel x toeren, in dit geval wordt de motor toch wat sterker naarmate de toeren oplopen. Voordeel is het grote toerenbereik waarop het blok op meer dan 70% van max zit. Maar zelfs dit dieselblok moet minimaal 2250 rpm draaien om fatsoenlijk vermogen te hebben !!

[ Afbeelding ]
Astra 1.7 cdti, blauw = vermogen, rood is koppel.
Plaatjes gepikt van een tuning site, paars en oranje is na tuning.


Hieronder plaatje van een benzineblok, je ziet dat het koppel veel constanter is met een piek die later ligt. Gevolg is dat het vermogen blijft oplopen tot richting rode bereik. Voor 70% van max moet dit blok ruim 4000 toeren draaien.

[ Afbeelding ]
Astra 1.4 16v (geen turbo)

At your service

Modern benzine blok met turbo keer zoeken als ik achter de pc zit en tijd en zin heb ;)

Ja, die plaatjes ken ik. Daar is niet zoveel mis mee.

Het wordt een ander verhaal wanneer je 120pk uit een 1000cc blok probeert te persen.
2014 Focus 1000cc ecoboost 125pk. Moest 4500 toeren draaien om op the North York Moors een beetje omhoog te komen. Pas bij 5000 toeren begon het ergens over te gaan.
Wegrijden vanaf een helling was bijna niet te doen.
https://www.autoweek.nl/auto/80008/ford ... -titanium/

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:45

Citaat:
Mitsubishi’s?
Al een keer naar bestelwagens gekeken type transit, vivaro, ...?


Bestelwagens zeker, maar dat is geen 4x4 toch? Of zitten die er wel tussen?

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 07:02

Ik kom ook even binnenvallen :)

Mag een auto in de lease uitzoeken. Wil minimaal 1.400 kunnen trekken en een comfortabele reisauto hebben ivm veel werk km. Gezien de lease is betrouwbaar niet mega belangrijk _O- al is het wel irritant als je vaak staat te klooien.. wil Max 280 netto per maand kwijt zijn aan bijtelling

Lijstje wat ik nu in m’n hoofd heb:
Megane station 1.6
Kia ceed station 1.5
Ford kuga

Zie vast iets over het hoofd :) dus ben benieuwd of jullie nog aanvulling hebben. Budget is iets boven de 700 pm

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:00

MarjanB schreef:
Ik kom ook even binnenvallen :)

Mag een auto in de lease uitzoeken. Wil minimaal 1.400 kunnen trekken en een comfortabele reisauto hebben ivm veel werk km. Gezien de lease is betrouwbaar niet mega belangrijk _O- al is het wel irritant als je vaak staat te klooien.. wil Max 280 netto per maand kwijt zijn aan bijtelling

Lijstje wat ik nu in m’n hoofd heb:
Megane station 1.6
Kia ceed station 1.5
Ford kuga

Zie vast iets over het hoofd :) dus ben benieuwd of jullie nog aanvulling hebben. Budget is iets boven de 700 pm

Zit een leuke Discovery Sport er niet in? Of een Evogue?
}>

V60 Hybride? Meer algemeen: hybride? Ze hebben vrijwel allemaal wel een versie die kan voldoen.

Mag ie ook tweedehands? Tesla dan? Oh, nee, mag niks trekken.

Optiwolk

Berichten: 4786
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:37

Estera schreef:
Citaat:
Mitsubishi’s?
Al een keer naar bestelwagens gekeken type transit, vivaro, ...?


Bestelwagens zeker, maar dat is geen 4x4 toch? Of zitten die er wel tussen?


VW transporter is bvb in 4x4 te krijgen en die mogen 2500kg aan de haak.
Ze zijn er, maar of ze dik gezaaid zijn èn dan niet volledig naar de kl... gereden zijn is iets anders.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:05

Optiwolk schreef:
VW transporter is bvb in 4x4 te krijgen en die mogen 2500kg aan de haak.
Ze zijn er, maar of ze dik gezaaid zijn èn dan niet volledig naar de kl... gereden zijn is iets anders.


En vrijwel allemaal diesel en daar maak ik de km's dan weer niet voor.

Ik zie dat er ook wat Tiguans zijn die 2500 kilo aan de haak mogen hebben. Qua wegenbelasting maakt het niet zo gek veel uit, dus dan wordt het het verschil tussen een bak en een serieuze bak :D en de aanschafprijs.

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:38

Overigens, Marjan, ik zou wel richting 2.0 inhoud kijken. Geeft net wat meer power en marge.

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:45

ikke schreef:
Tesla dan? Oh, nee, mag niks trekken.

Model X, 2268 kg geremd.

Of die binnen budget valt is een ander verhaal. Vreemd getal trouwens op het eerste gezicht, maar aangezien die Yanks wel meer vreemde dingen doen even de zakjapanner erbij gepakt: 2268 kg is een ronde 5000 lbs :')

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:07

ikke schreef:
Overigens, Marjan, ik zou wel richting 2.0 inhoud kijken. Geeft net wat meer power en marge.


Helaas al jouw goede ideeën buiten budget :')

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:13

Ik ga weer wat actiever meelezen hier. 30 december een Galloper gekocht. Helaas heel veel pech, inmiddels al 4 keer bij de garage geweest. Dus ik ben er goed klaar mee. :')

Rustig verder zoeken naar eentje op grijs kenteken, minimaal 2000kg trekkracht en met meer geluk O:)

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:34

MarjanB schreef:
ikke schreef:
Overigens, Marjan, ik zou wel richting 2.0 inhoud kijken. Geeft net wat meer power en marge.


Helaas al jouw goede ideeën buiten budget :')

Benzine of diesel?

Ik zou verwachten dat je voor dat bedrag de hele middenklasse kunt uitzoeken.
Ford Mondeo
Peugeot 3-serie
BMW 1-serie en Mercedes A -B, al voldoen die mogelijk niet aan de eisen voor trekgewicht
Audi wellicht?
Volvo V40 zou ik er ook onder scharen maar de V60 dus blijkbaar niet?
Toyota ben ik niet zo bekend met de modellen maar zou iets moeten hebben wat past
Mazda, wellicht een CX.
Nissan ben ik ook niet zo in thuis. Nissan Leave wellicht? }> Die eerste reden prima; hielden het alleen niet zo lang vol. Gemiste kans.


Kun je jouw kerel niet pesten?
https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... s/carrera/

}:)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:55

ikke schreef:
MarjanB schreef:
Ik kom ook even binnenvallen :)

Mag een auto in de lease uitzoeken. Wil minimaal 1.400 kunnen trekken en een comfortabele reisauto hebben ivm veel werk km. Gezien de lease is betrouwbaar niet mega belangrijk _O- al is het wel irritant als je vaak staat te klooien.. wil Max 280 netto per maand kwijt zijn aan bijtelling

Lijstje wat ik nu in m’n hoofd heb:
Megane station 1.6
Kia ceed station 1.5
Ford kuga

Zie vast iets over het hoofd :) dus ben benieuwd of jullie nog aanvulling hebben. Budget is iets boven de 700 pm

Zit een leuke Discovery Sport er niet in? Of een Evogue?
}>

V60 Hybride? Meer algemeen: hybride? Ze hebben vrijwel allemaal wel een versie die kan voldoen.

Mag ie ook tweedehands? Tesla dan? Oh, nee, mag niks trekken.

Discovery Sport is tof!
Evoque is niks. Nep!

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:59

Asciugamano schreef:
Discovery Sport is tof!
Evoque is niks. Nep!

Ding ooit aan de tand gevoeld?

Discovery is niet meer of minder nep. Staat op soort van hetzelfde onderstel. De sport is wat groter en daarmee wat minder onpraktisch maar verder zit er minder verschil dan het lijkt.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:10

Ik ben onlangs gaan kijken bij een discovery sport en een evoque. Maar de sport mocht volgens de papieren ook maar 1800 trekken. Ik hoor om mij heen dat ik niet voor een sport of evoque zou moeten gaan omdat je van garage naar garage zou rijden. Ik moet het dus nog maar eens bekijken. Ik zoek eigenlijk ook een auto die 2000 mag trekken. Ik kom van een Dodge Ram en daar kon ik dat met gemak mee trekken. Zoek nu iets anders maar de 2000 kg en toch wat luxe valt wat tegen lijkt het.

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:57

ikke schreef:
MarjanB schreef:

Helaas al jouw goede ideeën buiten budget :')

Benzine of diesel?

Ik zou verwachten dat je voor dat bedrag de hele middenklasse kunt uitzoeken.
Ford Mondeo
Peugeot 3-serie
BMW 1-serie en Mercedes A -B, al voldoen die mogelijk niet aan de eisen voor trekgewicht
Audi wellicht?
Volvo V40 zou ik er ook onder scharen maar de V60 dus blijkbaar niet?
Toyota ben ik niet zo bekend met de modellen maar zou iets moeten hebben wat past
Mazda, wellicht een CX.
Nissan ben ik ook niet zo in thuis. Nissan Leave wellicht? }> Die eerste reden prima; hielden het alleen niet zo lang vol. Gemiste kans.


Kun je jouw kerel niet pesten?
https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... s/carrera/

}:)


Benzine, wat ik zo zie is het budget zo’n 37k een Audi Q2 komt bijvoorbeeld ook naar boven in de lijst.

Ford focus (3 cil)
Ford kuga
Hyundai i30 of tucson
Kia ceed of sportage
Mercedes a klasse (maar dan heb je een wat uitgekleed model)
Opel grandland x
Renault kadjar of megane
Seat Leon (heb er niks mee)
Skoda karoq of Octavia
Vw golf of t-roc

Voor de Mercedes en Audi geld dat het meestal wat minder uitgeruste auto’s zijn in mijn budget. Daarbij wil ik liever ook geen blikken van collega’s dat ik een te dikke auto rij :') al heb ik een internationale key accountmanager functie en zij alleen nl bij de kleinere bedrijven

Oh en de Peugeot mag maar 1200 kilo trekken ook de 5. Volvo is buiten budget

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:38

Peugeot 3008 benzine mag wel 1500 kilo trekken trouwens.

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:54

Hilli schreef:
Peugeot 3008 benzine mag wel 1500 kilo trekken trouwens.


Hmm die komt hier niet naar voren :') wie weet hebben ze gewoon geen Peugeot in het assortiment