[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:31

Hier Audi A4 quattro voor de trailer. Rijd echt fantastisch ! Trekt met gemak, goede wegligging en de trailer ligt er rustig achter.

Freyr
Berichten: 695
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:05

Oh, fijn om te horen! Tweedehands in benzine worden ze niet veel aangeboden, dus dan ga ik de markt maar gewoon in de gaten houden.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:37

Ik zoek ook advies! Ik ben op zoek naar een auto (en trailer :+ ).

In het normale leven (dus niet tijdens corona) rijd ik zo'n 80 km per dag voor werk, ik zoek dus een auto die niet te veel slurpt. Mijn paard is een ranke KWPN'er (gok zo'n 550 kilo). Ik ben van plan om bij de rijvereniging te gaan (5km verderop) en wil af en toe een wedstrijdje in de buurt mee pakken. Qua trailer wil ik een 1,5 paards kopen, heb ik verder nog niet naar gekeken. Budget voor de auto is €5.000,-, of ik hier een zuinige auto voor kan krijgen betwijfel ik een beetje. Uiteraard zou ik de maandelijke kosten graag zo laag mogelijk houden maar het moet natuurlijk wel veilig blijven! Ik heb nog geen B(E) maar vind het prima om deze te halen.

Iemad tips?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:01

Undefined schreef:
Ik zoek ook advies! Ik ben op zoek naar een auto (en trailer :+ ).

In het normale leven (dus niet tijdens corona) rijd ik zo'n 80 km per dag voor werk, ik zoek dus een auto die niet te veel slurpt. Mijn paard is een ranke KWPN'er (gok zo'n 550 kilo). Ik ben van plan om bij de rijvereniging te gaan (5km verderop) en wil af en toe een wedstrijdje in de buurt mee pakken. Qua trailer wil ik een 1,5 paards kopen, heb ik verder nog niet naar gekeken. Budget voor de auto is €5.000,-, of ik hier een zuinige auto voor kan krijgen betwijfel ik een beetje. Uiteraard zou ik de maandelijke kosten graag zo laag mogelijk houden maar het moet natuurlijk wel veilig blijven! Ik heb nog geen B(E) maar vind het prima om deze te halen.

Iemad tips?

Begin eens met goed uit te tellen of Diesel of LPG uit kan. Met 160km per dag (3200km per maand) zijn getallen die ertoe doen. Bedenk daarbij dat een Diesel niet alleen goedkoper in brandstof maar ook behoorlijk zuiniger. Het prijsverschil in de wegenbelasting komt dus via twee manieren naar je terug! Kijk daar goed naar!!

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:11

Die 160 per dag kom ik niet aan, mijn werk is 40km van huis. Ik denk dat ik rond de 25.000km per jaar kom. Verder heb ik helaas ook geen schadevrije jaren (in Nederland), ik weet niet in hoeverre dat verschil maakt met diesel/benzine.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:46

Zuinige auto's die niet al te veel in onderhoud kosten vind ik zelf de vw Golf.
Afhankelijk van het aantal gereden KMS en leeftijd zal het misschien meer kosten dan de 5000€.

De 1.4 vanaf 2014 mag 1500kg trekken als ik het goed zeg. Voorgaande jaren is dat 1300kg.
Afhankelijk van het gewicht van je trailer kan je kijken of dit lukt en of je op het randje wil zitten.

En bij diesel is het niet alleen het verschil in tank kosten, maar ook de verzekering is net een stukje duurder.
Ben het zelf ook aan het overwegen om diesel te kopen, maar ik zit wel heel erg de rand van het omslag punt.. Dus ik neig naar benzine.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:23

Ja die 1300 twijfel ik een beetje aan. Ik heb wel trailers gezien die onder de 700 zouden moeten wegen maar of dat dan in de praktijk ook zo is dat weet ik niet..

Ik heb hiervoor een Hyundai Santa Fe gehad, die was zo fijn! Maar helaas niet te betalen voor mij in Nederland met die belachelijk hoge wegenbelasting.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:34

Na een hele tijd meelezen is hier de knoop doorgehakt. Er komt een auto die mijn 1,5 paards trailer en Arabier kan trekken.

-Ik bezit een BE rijbewijs
-Combi paard en trailer weegt max 1200 kg (voorkeur trekkracht auto +-1300 a 1500 kg)
-Wegenbelasting max €50 per maand (gewicht auto max 1250 kg)
-benzine auto
-Max budget 2e hands €5000 euro

Ik ben al vele opties aan het bekijken, maar wellicht zie ik nog mogelijkheden over het hoofd

Kunnen jullie aangeven welke auto bij mijn wensen past?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:48

Wieke schreef:
Kunnen jullie aangeven welke auto bij mijn wensen past?

Saab 900 Turbo, de classic van voor '94 }:) Cabrio gaat niet lukken voor dat budget.
https://www.vakgaragedewinter.nl/occasi ... 3-a67d4a77

Mag 1500kg aan de haak hebben, weegt 1275kg en dat werkte in die tijd prima dus waarom tegenwoordig niet? Die 140pk is ruim voldoende maar let op, dit is een turbo, dus iets doortrappen want deze Saabs hebben nog een heus turbo-gat :j

Die km-stand is niet boeiend. Dit is Zweeds en Zweden bouwden toen nog echte auto's.
Mijn cabrio-versie met dezelfde motor heeft er nu 290k op staan en loopt als een zonnetje.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:54

Audi A4 1.8 van rond de eeuwwisseling :9
Sedan, de Avant tikt net door je 1250 kg grens heen.


Op autotrack kun je zoeken op leeggewicht en trekgewicht. Dan komen inderdaad de nodige opties boven drijven. En wees heel kritisch als je gaat kijken. Je kunt een auto zoeken die net binnen budget is, als er wat is heb je weinig reserves. En onverwachte zaken zullen er komen want je komt sowieso bij een auto met de nodige jaren ervaring uit. Beter dan dat je een wagen van 2000 koopt, heb je nog ruimte voor het wegwerken van wat eventueel achterstallig onderhoud en/of onverwachte reparaties.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:04

Hahahaha ikke. In 1x ben ik van mn zoektocht af, dat wordt ‘m!

Heb nu op nummer 1 de Peugeot 308.
Citroën C4 en Volvo V40 zijn ook opties op mijn lijstje.

Ruimte voor onderhoud etc heb ik, dus de auto zelf mag in aanschaf echt wel wat kosten :)

Bedankt voor het meedenken!

Eef_Bam

Berichten: 4104
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:10

Peugeot 308 heeft een te lage kogeldruk, mag 64kg zijn en een anderhalfpaardstrailer heeft 75 kg kogeldruk normaal.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:24

Wieke schreef:
Hahahaha ikke. In 1x ben ik van mn zoektocht af, dat wordt ‘m!

Heb nu op nummer 1 de Peugeot 308.
Citroën C4 en Volvo V40 zijn ook opties op mijn lijstje.

Ruimte voor onderhoud etc heb ik, dus de auto zelf mag in aanschaf echt wel wat kosten :)

Bedankt voor het meedenken!

En nu serieus, wanneer je ouder en ervaring geen punt vindt, kan een Volvo V70 van eerste helft 2000 ook een optie zijn. Dan wel de 2521cc 5-cilinder motor nemen anders zijn ze wat underpowered.
De versies zonder AWD blijven net binnen je grens qua gewicht (1500kg). De 4x4's gaan net over de 1600kg.



Eef_Bam schreef:
Peugeot 308 heeft een te lage kogeldruk, mag 64kg zijn en een anderhalfpaardstrailer heeft 75 kg kogeldruk normaal.

Correctie: de meeste 1,5-paards mogen max 75kg geven, limiet van de koppeling. Dat is echt iets anders!

Of je die grens op deze manier op moet zoeken is een andere discussie.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:07

Wieke schreef:
Hahahaha ikke. In 1x ben ik van mn zoektocht af, dat wordt ‘m!

Heb nu op nummer 1 de Peugeot 308.
Citroën C4 en Volvo V40 zijn ook opties op mijn lijstje.

Ruimte voor onderhoud etc heb ik, dus de auto zelf mag in aanschaf echt wel wat kosten :)

Bedankt voor het meedenken!


Wij hebben nu de renault megane! Mag 1750 kg trekken dus ruim overschot dan!

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:37

Wij zijn ook op zoek naar een andere auto en ik heb het topic ook doorgespit maar het is zó veel..

Willen jullie meedenken? Enigste model wat ik nu weet is de ford mondeo..

- Gemiddeld verbruik minimaal 1 op 18-20
- Minimaal trekgewicht 1600
- Kogeldruk minimaal 75 kg
- Benzine, diesel of LPG maakt me allemaal niet uit, ik rijd genoeg km voor diesel of LPG
- Wegenbelasting maximaal 150 euro in de maand
- Budget tot 6 000 maximaal voor een net onderhouden auto

Hoe betrouwbaar is het om er evt een trekhaak op te laten zetten? Welke modellen kan ik allemaal nog naar kijken? Dankjewel alvast!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:48

Iemand hier die een VW Golf Variant (station car) rijdt, 2.0 diesel, met trailer erachter?

Ik ben op zoek (nog steeds helaas...) naar een auto die betaalbaar is met 170 km per dag voor mijn werk. Maar ook een 1,5 paards trailer kan trekken zonder problemen. Volgens mij rijden deze wagens vrij zuinig zonder aanhanger, wat ie met aanhanger verbruikt maakt me niet uit, dat is niet wekelijks.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:00

Mondeo moet je minimaal 2 liter versie nemen, wij hadden een 1.6 en die sloeg om de haverklap af met een aanhanger of heuvel op (of je moest met slippende banden wegrijden :+ )

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:30

Aatrox schreef:
- Gemiddeld verbruik minimaal 1 op 18-20

Dat ga je met benzine en zeker LPG niet halen. Tenminste, ik denk niet dat er benzine auto's zijn die 1600 kg mogen trekken die dit verbruik halen. LPG heeft heel wat minder energie per liter dan diesel, vandaar dat het verbruik hoger ligt. Maar de brandstof zelf is goedkoper, wat dat betekend in centen/kilometer zou ik zo niet durven zeggen.

Met 150 per maand belasting kun je een redelijk zware diesel rijden, hier kun je dat uitrekenen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen.

Kortom, de keuze blijft reuze. Mondeo, Passat, enz. Achterwiel aandrijvers als Mercedes en BMW mogen vaak ook aardig wat aan de haak.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:53

palousa_boy schreef:
Mondeo moet je minimaal 2 liter versie nemen, wij hadden een 1.6 en die sloeg om de haverklap af met een aanhanger of heuvel op (of je moest met slippende banden wegrijden :+ )


Oke goeie, ik heb indd best wat 1.6 op het oog..

Ik hoef gelukkig ook niet perse een benzine of lpg, Diesel is prima.

Ik vind Volkswagen en mercedes 2e hands zo tricky.. maar dat is puur persoonlijke ervaring.. vind een auto kopen echt vreselijk..

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:12


s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:43


Eef_Bam

Berichten: 4104
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:36

Dat is toch niet te vergelijken die eerste vrachtwagen, 22 jaar oud en hoge km stand vs nieuw . Ik kan ook voor de prijs van een nieuwe citroen C1 ook eenJaguar kopen van 22 jaar oud, maakt het niet per se een betere keus :Y) . C rijbewijs halen is ook niet gratis, onderhoud en brandstof kosten een stuk meer, en waar ga je zo'n bakbeest parkeren als particulier :') ?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 16:49

Eef_Bam schreef:
Dat is toch niet te vergelijken die eerste vrachtwagen, 22 jaar oud en hoge km stand vs nieuw . Ik kan ook voor de prijs van een nieuwe citroen C1 ook eenJaguar kopen van 22 jaar oud, maakt het niet per se een betere keus :Y) . C rijbewijs halen is ook niet gratis, onderhoud en brandstof kosten een stuk meer, en waar ga je zo'n bakbeest parkeren als particulier :') ?

250k veel?? _O- _O- _O-

Joh, die bak is koud ingereden. Ding komt net kijken. En de leeftijd is al evenmin om van onder de indruk te zijn.
Ik vind het merk en laadvermogen (5500kg) meer iets om kritisch op te zijn, los van het feit dat je ook BZM moet betalen (>12 ton TMM)
Bedenk ook dat je op die Iveco BPM betaalt (25%) als particulier en op die vrachtwagen niet.

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC
Dit lijkt er al meer op, al was de mijne de helft........

Eef_Bam

Berichten: 4104
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:13

ikke schreef:
Eef_Bam schreef:
Dat is toch niet te vergelijken die eerste vrachtwagen, 22 jaar oud en hoge km stand vs nieuw . Ik kan ook voor de prijs van een nieuwe citroen C1 ook eenJaguar kopen van 22 jaar oud, maakt het niet per se een betere keus :Y) . C rijbewijs halen is ook niet gratis, onderhoud en brandstof kosten een stuk meer, en waar ga je zo'n bakbeest parkeren als particulier :') ?

250k veel?? _O- _O- _O-

Joh, die bak is koud ingereden. Ding komt net kijken. En de leeftijd is al evenmin om van onder de indruk te zijn.
Ik vind het merk en laadvermogen (5500kg) meer iets om kritisch op te zijn, los van het feit dat je ook BZM moet betalen (>12 ton TMM)
Bedenk ook dat je op die Iveco BPM betaalt (25%) als particulier en op die vrachtwagen niet.

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC
Dit lijkt er al meer op, al was de mijne de helft........


250k vergeleken met 0k vind ik wel veel ja :P . Hij kan zeker nog even mee, maar bedoel het relatief.

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:17

Eef_Bam schreef:
Dat is toch niet te vergelijken die eerste vrachtwagen, 22 jaar oud en hoge km stand vs nieuw . Ik kan ook voor de prijs van een nieuwe citroen C1 ook eenJaguar kopen van 22 jaar oud, maakt het niet per se een betere keus :Y) . C rijbewijs halen is ook niet gratis, onderhoud en brandstof kosten een stuk meer, en waar ga je zo'n bakbeest parkeren als particulier :') ?


Zo'n motor kan vlotjes 1mil km's aan.

Geef mij maar een oude goed onderhouden vrijstaande villa met ruimte voor 5 paarden boven een nieuwbouw rijwoning met ruimte voor 2 (maar eigenlijk maar nipt 1tje).

Ik heb net bewust zo'n groot contrast genomen om te duiden dat die kleine dingetjes echt wel pokkeduur zijn.