[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:38

Rex_Rolfo schreef:
miss_lizje schreef:
Echter is het soms knap lastig om bij automerk websites de trekgewicht terug te vinden.

Je zoekt nieuw? Als je er een tegenkomt die al op kenteken is gezet kun je dat invoeren bij rdw.nl (https://ovi.rdw.nl/default.aspx), onder 'gewichten' staat ook aanhanger geremd en ongeremd.

Andere optie: op http://www.autoweek.nl merk en model selecteren en het 3e keuzevak op 'specificaties' zetten. Uitvoering van je keuze opzoeken en dan staat daar ergens in de uitgebreide lijst met specificaties "max aanhangermassa geremd".


We zoeken in eerste opzicht nieuw, maar een goede 2de hands is zeker ook een optie.
Autoweek had ik al op lopen zoeken. Nadeel is dat je op trekgewicht als filter 1501 tm 2000 kg. heb. Omdat wij echt minimaal 1700 Kg zoeken, is deze filter semi waardeloos.
Voor een overzicht de vaker in dit topic genoemde genoemde lijst en op gaspedaal.nl en autotrack.nl kun je als één van de selectiecriteria het trekgewicht ingeven.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 08:12

Wat vinden we hiervan: Fautras provan 2 paards, leeggewicht 740kg en wordt teruggekeurd naar 1600 kg. Om in 99% vd gevallen 1 Ijslander van 350 kg mee te trekken (en een stalen ros) met een ford Mondeo 2.0 benzine die 1800 kg mag trekken.
Een heel enkele keer twee IJslanders van samen 750 kg

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 08:25

Dat is toch helemaal prima?

Ik trek wekelijks met mijn ford 2.0 benzine Mondeo de trailer van 740kg en paard van 650kg en dit red hij makkelijk.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:33

Ik was zondag op Jumping Mechelen. Bij werkelijk waar elke trailerboer kon je brochures vinden waarin alles stond, ook tmm en laadvermogen.
Er stond er eentje die ook heel veel 2-paards wagentjes verkoopt. Elke brochure uitgespit met een vriendin: van hun trailers vond je alles, van de wagentjes stond elke denkbare info in het boekje behalve... de laadvermogens :Y)

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:36

Vraag, hoe parkeren jullie de auto (schakel) met trailer als je gaat laden?
1. Handrem & in zijn vrij
2. Handrem & in zijn 1

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:53

Ethelate schreef:
Vraag, hoe parkeren jullie de auto (schakel) met trailer als je gaat laden?
1. Handrem & in zijn vrij
2. Handrem & in zijn 1


Dat ligt er aan of ik de motor laat lopen of niet. Bij laden heb ik vaak de motor niet aan, tenzij de ruiten eerst gekrabt moeten worden, maar bij lossen heb ik vaak de motor gwoon nog lopen. Hij is er sneller af dan op.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:07

Schakel: In de 1 zonder handrem.
Automaat: P, zonder handrem.
Ik gebruik zelden de handrem. Mits ik de motor laat lopen, dan in de vrij (schakel) en handrem. Verder gebruik ik dat ding eigenlijk niet.

De Volvo v70 staat momenteel geschorst. Het stuurhuis is lek. Flink lek.
De garage waar hij gekocht is had nog wel een C5 diesel staan. We konden de Volvo bij hem laten en de C5 meenemen. (Volvo is nog steeds van ons).
Die C5 bevalt eigenlijk we prima! Ja, hij heeft niet zo veel pit als die Volvo, maar trekt de trailer keurig. Is zelfs stabieler voor de trailer dan de Volvo. De Volvo is een beetje een dweil, beter kan ik het niet omschrijven. De C5 staat er strak voor.
edit. En net dat ik dat schrijf bedenkt ik me, dat zou wel eens aan het lekke stuurhuis kunnen liggen. :o

Heb afgelopen zondag 220km gereden met C5 + trailer, was echt een fijne combinatie!
En alles past ook ruim in de kofferbak, alles verdwijnt er in. Het is een station. Maar qua uiterlijk wel gewoon heel saai. := Maar dat zie je toch niet als je er in zit :Y)

Moest wel weer wennen aan het schakelen, want heb de laatste 2 jaar alleen maar automaat gereden. Dat schakelen gaat prima hoor, maar in een automaat word ik gewoon wel lui... en dan heb je gewoon geen zin meer om te schakelen. _O- Gewoon verwend dus.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 31-12-19 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:09

Net hoe het uit komt :+
Op een helling trek ik soms de handrem van de trailer ook aan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:27

Chasey schreef:
Die C5 bevalt eigenlijk we prima! Ja, hij heeft niet zo veel pit als die Volvo, maar trekt de trailer keurig. Is zelfs stabieler voor de trailer dan de Volvo. De Volvo is een beetje een dweil, beter kan ik het niet omschrijven. De C5 staat er strak voor.
edit. En net dat ik dat schrijf bedenkt ik me, dat zou wel eens aan het lekke stuurhuis kunnen liggen. :o

Stuurhuis zal zeker een rol spelen, versleten schokdemper wordt de wegligging ook niet beter op. Ik heb die ooit bij een vorige auto laten vervangen (ca 150K op de teller), bij de eerste de beste verkeersdrempel wist ik al dat het een prima investering was geweest.

Citaat:
Moest wel weer wennen aan het schakelen, want heb de laatste 2 jaar alleen maar automaat gereden. Dat schakelen gaat prima hoor, maar in een automaat word ik gewoon wel lui... en dan heb je gewoon geen zin meer om te schakelen. _O- Gewoon verwend dus.

Went echt snel hè. En als je straks terug in de automaat zit trapt de linkervoet in het lege omdat je net weer die koppelingsreflex aangezet hebt _O-

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:50

Nu je het zegt, hij klappert op een klinkerweg wel rechts voor!
Maar we hebben er nog geen afstand van gedaan, eerst ff potje aanvullen en daarna laten repareren. Nieuwe automaat zit er al in ;)
Tot die tijd lekker met de C5 rond tuffen, prima auto! Wel oersaai natuurlijk, maar super praktisch. En ik kan er goed in zitten!

Sterre98

Berichten: 6325
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:52

Ik heb net een hele toffe wagen gevonden.
Maar aangezien dit mijn eerste eigen auto zou worden zat ik met wat vragen in mijn hoofd.

De auto was een bedrijfswagen, ik ben natuurlijk een particulier. Hoe zit dat wegenbelasting technisch? Er staat aangegeven dat hij 100 euro per 3 maand kost, wat natuurlijk erg gunstig zou zijn.

Het lijkt me alleen dat dat natuurlijk niet zo zou blijven of hoe moet ik dat zien?

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:13


Sterre98

Berichten: 6325
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:36


Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:36

Leeggewicht staat bij de specificaties, anders had je ook het kenteken op rdw.nl in kunnen vullen. Leeggewicht (massa ledig voertuig) is 1595 kg. Vul bij de belastingdienst in "bestelauto particulier", gewicht 1551-1650 kg en je ziet hoeveel wegenbelasting je af mag tikken.

Verder hebben we het geluk een in-house Landrover kenner te hebben, die kan je vast verdere tips geven waar op te letten bij dit specifieke model.

Sterre98

Berichten: 6325
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:46

Ooh top! Nou ik zie het nog wel even aan, moet eerst sparen nog haha.

Maar ben een beetje aan het kijken hoeveel ik kwijt ben per maand :j

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:09

Auto staat kennelijk al geruime tijd daar. Waarom?

HET aandachtspunt van de Freebee is z'n IRD-unit. Die zorgt voor de aandrijving naar de achterwielen. Het is een bekend euvel dat de visco het opgeeft, dat niet opgemerkt wordt waarna de IRD-unit het opgeeft (a 1000 euro ex BTW en montage https://www.johncraddockltd.co.uk/tag00 ... -unit.html) Check dus dat de auto daadwerkelijk een aandrijfas naar achteren heeft. Het is geen ongebruikelijke oplossing om de aandrijfas te verwijderen en de bak af te dichten. Dat plaatje is gewoon te koop!
De as: https://www.johncraddockltd.co.uk/tvb00 ... shaft.html
De visco: https://www.johncraddockltd.co.uk/tor00 ... ander.html

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:13

Sterre98 schreef:



Ga je 1 of 2 paarden trekken?
Ik zou er nog maar eens over nadenken..... Ik heb een Freelander gehad (ook deze generatie maar dan de normale 5 deurs).

Ik vond m erg wiebelig met een trailer op de snelweg (eigenlijk gewoon eng met een paard in de trailer). Als je van een viaduct/brug naar "beneden" reed had je het gevoel dat de trailer er met de auto vandoor wilde gaan. Zelfde als een paard zijn "gat" ging schuren tegen de achterstang.
Met andere auto's (Frontera/Terrano2/Sorento/Trooper) met dezelfde trailer had ik daar geen last van.

Daarnaast heb je met als particulier niks aan het grijs kenteken, je betaalt bijna net zo veel als een normaal kenteken maar wel de nadelen (lees als: Je betaalt veel voor een auto waar je max met 2 personen in mag rijden).
Mocht dat je echt niet tegenstaan dan komt het wel als je de auto weer wilt verkopen en dan kun je er mee leuren (of voor een habbekrats inruilen/verkopen)

p.s. ik zeg niet dat je het niet moet doen, ik zeg dat je er goed over na moeten denken ;-)

Ik heb een Freelander gehad en ik heb een grijs kenteken auto (Frontera) gehad...Been there done that. De Freelander was binnen een half jaar al weer weg (ingeruild voor een Ford Maverick, wat eigenlijk een TerranoII was met Ford logo's erop)
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 02-01-20 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre98

Berichten: 6325
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:18

Ooh kijk. Dank voor de tips!


In eerste instantie zou het gaan om 1 paard te kunnen trekken, huur (tot nu toe) altijd een trailer met een gewicht rond de 640 kilo.

Maar aangezien ik voor een fokker rijd, en in de toekomst heel graag met 2 weg zou willen zonder dat ik weer een auto moet gaan huren, zit ik er overna te denken om nu al te kijken voor een wagen die er 2 mag trekken.

Heeft (gelukkig) geen haast, want mijn rijpaard is drachtig en ik mag nog flink sparen.

Buurman heeft een een vriend die een Hyundai Santa Fe te koop staan, die heeft ook altijd paarden getrokken. Dus wie weet wordt dat wat :)

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:23

Sterre98 schreef:
Ooh kijk. Dank voor de tips!


Maar aangezien ik voor een fokker rijd, en in de toekomst heel graag met 2 weg zou willen zonder dat ik weer een auto moet gaan huren, zit ik er overna te denken om nu al te kijken voor een wagen die er 2 mag trekken.


Dan zou ik geen Freelander kopen!!.

Die Santa Fe is een stuk forser (geen ervaring mee maar ik denk dat ie wel te vergelijken is met de Kia Sorento)
Ik denk dat die SantaFe ook zomaar 1800kg eigen gewicht heeft.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:28

Sideswipe schreef:
Sterre98 schreef:



Ga je 1 of 2 paarden trekken?
Ik zou er nog maar eens over nadenken..... Ik heb een Freelander gehad (ook deze generatie maar dan de normale 5 deurs).

Ik vond m erg wiebelig met een trailer op de snelweg (eigenlijk gewoon eng met een paard in de trailer). Als je van een viaduct/brug naar "beneden" reed had je het gevoel dat de trailer er met de auto vandoor wilde gaan. Zelfde als een paard zijn "gat" ging schuren tegen de achterstang.
Met andere auto's (Frontera/Terrano2/Sorento/Trooper) met dezelfde trailer had ik daar geen last van.

Daarnaast heb je met als particulier niks aan het grijs kenteken, je betaalt bijna net zo veel als een normaal kenteken maar wel de nadelen (lees als: Je betaalt veel voor een auto waar je max met 2 personen in mag rijden).
Mocht dat je echt niet tegenstaan dan komt het wel als je de auto weer wilt verkopen en dan kun je er mee leuren (of voor een habbekrats inruilen/verkopen)

p.s. ik zeg niet dat je het niet moet doen, ik zeg dat je er goed over na moeten denken ;-)

Ik heb een Freelander gehad en ik heb een grijs kenteken auto (Frontera) gehad...Been there done that. De Freelander was binnen een half jaar al weer weg (ingeruild voor een Ford Maverick, wat eigenlijk een TerranoII was met Ford logo's erop)

Van rotte ophangrubbers wordt elke auto een dweil......

Daarnaast heeft grijs kenteken ook voor particulieren zin; je betaalt geen provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting en die opcenten lopen op tot 50%!

Voorbeeldje van mijn Volvo:
basis 145 euro
opcenten 103 euro
totaal 248 euro

Bij grijs kenteken zou ik dus maar 145 betalen, in plaats van de 248 die ik nu meet geel kenteken betaal. Noem dat maar niks......

Sterre98

Berichten: 6325
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:34

Dus in dit geval zou er gewoon een grijs kenteken Hyundai Santa Fe op mijn pad moeten komen :+

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:35

Sterre98 schreef:
Dus in dit geval zou er gewoon een grijs kenteken Hyundai Santa Fe op mijn pad moeten komen :+

Wat jij wil; zou mijn keuze niet zijn.....

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:41

ikke schreef:
Van rotte ophangrubbers wordt elke auto een dweil......

Daarnaast heeft grijs kenteken ook voor particulieren zin; je betaalt geen provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting en die opcenten lopen op tot 50%!

Voorbeeldje van mijn Volvo:
basis 145 euro
opcenten 103 euro
totaal 248 euro

Bij grijs kenteken zou ik dus maar 145 betalen, in plaats van de 248 die ik nu meet geel kenteken betaal. Noem dat maar niks......


Elke auto rijd eigenlijk als een dweil (zeg ik als motorrijder.....) Flauwe grap

Ik weet niet of die opcenten nou veel zijn verandert maar in mijn geheugen scheelde het minder (maar goed ik ben geen computer ;-) )
Als ik die auto nu nog zou hebben dan is het €443 vs €565 per kwartaal (grijs of geel). Dan zou ik me nog afvragen wat het beste is. Nadeel van die auto vond ik ook de dichte achterzij ramen, de rechter achterportier had ook een dicht raam.

Die Freelander had ik wel met trailer (Hotra Elegance ) naar de universele autodealer gebracht om te kijken wat er mis was. Zijn idee was het gewicht van de auto dat die te laag was. De auto had ca 40dkm erop. Ik weet niet of ie versleten rubber had. Zonder trailer reed ie best strak voor zo'n hoog model auto.

Later had ik nog een Trooper (1987) gehad en die was niet veel zwaarder maar daar merkte je zowat niet dat er een trailer achter hing. Dus mijn vermoeden is dat de lengte/wielbasis van de trekkende auto ook een belangrijke rol speelt.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:53

ikke schreef:
Sterre98 schreef:
Dus in dit geval zou er gewoon een grijs kenteken Hyundai Santa Fe op mijn pad moeten komen :+

Wat jij wil; zou mijn keuze niet zijn.....


Mijne ook niet :D Maar dat is meer het grijze kenteken verhaal, gaat mij nog geen eens om de achterbank maar ik heb liever dat ik om me heen kan kijken. Stuk veiliger ook.

Is de Hyundai zo slecht dan?

Sterre98

Berichten: 6325
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:06

Nee was meer vanwege de kosten haha.

Nee Santa Fe vind ik erg leuk. Maar ben nog in de onderzoeksfase. Ben nog vrij onbekend in de auto wereld. Al helemaal in de auto/trailer wereld.

Maar ik neem hoe dan ook mijn buurman mee. Hij is automonteur geweest en weet super veel en kan goed overtuigen :)