[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 17:41

DenieesB schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen. Ik ben langzaam op zoek naar een auto die een trailer kan trekken. Deze auto zal mijn Toyota Aygo gaan vervangen, wat al betekent dat ik flink in de maandelijkse lasten omhoog zal gaan. Nu is mijn vraag, wat adviseren jullie? Ik rijd zelf overigens niet veel kilometers. Zo'n 500/600 km per maand.

Budget is (écht max) 6000 euro. De auto zal 1300 kg moeten trekken (1,5 paards trailer en paard).

Enkele voorbeelden:
- Volkswagen Golf 1.4 123 PK (vrijwel allen vanaf 200.000 op de teller)
max trekgewicht 1300 kg
Eigen gewicht 1280
Verbruik 15.9 km/l

- Peugeot 308 1.6 120 PK (ongeveer 160.000 op de teller)
max trekgewicht 1650 kg
Eigen gewicht 1362
Verbruik 15.6 km/l

Of de duurdere op maandbasis:
- Hyundai Tucson of Kia Sportage 2.0l 2WD (ongeveer 150.000 op de teller)
max trekgewicht 1400 kg
Eigen gewicht 1537
Verbruik 12.5 km/l

Volkswagen heeft een sterke motor en ondanks 1300 kg trekvermogen hoor ik positieve verhalen doordat ze dus wel wat power hebben. Met de peugeot geen ervaring. Tucson of Sportage zijn mooie wagens met voldoende power, maar gelijk een stuk duurder in wegenbelasting en benzine. Indien deze wagens dus niet noodzakelijk zijn liever niet.

Zijn er leuke betaalbare maar veilige opties die ik over het hoofd zie? En uit de huidige selectie, wat zouden jullie in mijn geval adviseren?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen de knoop door te hakken, want wil erg graag zelf met mn paard op stap kunnen!

Toevoeging: Ik zal ongeveer 1/2 x in de maand gebruik maken van de auto om de trailer te trekken met max zo'n 50km enkele reis.


Ik heb een Toyota Corolla 1.6, deze mag 1300 kilo trekken. Ik gebruik ‘m er eigenlijk wel wekelijks voor (naar springles, wedstrijd of hei/bos) en dat trekt ie prima! :j
Kosten zijn ook nog leuk. :))

carika
Berichten: 1585
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:55

Ik ga dit weekend kijken bij een 2de hands Bockmann trailer, volledig Alu. 5 jaar oud. Iemand nog tips waar ik op moet letten?

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:00

Dat is super om te horen Kaitlyn! Geen idee waarom deze auto niet naar voren is gekomen in mijn zoektocht, want deze heeft wel de specificaties waarop ik heb gezocht.

In elk geval fijn om deze ervaring te horen!

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:18

StalNollie schreef:
Ik zou voor een 2.0 gaan dat verschil merk je wel.
1.4 vind ik echt laag en heb zelf 1.6gereden nu 2.0 en is wel een verschil. Trekt hem veel makkelijker waardoor ook minder moeite en dus zuipt ie in verhouding minder

1.4 is waarschijnlijk (heb het niet opgezocht) met turbo. Turbo en atmosferisch vergelijken is een beetje appels en peren.

@DenieesB, vraag eens bij een merkgarage wat het kost om een trekhaak onder Leon of Octavia oid te plaatsen. Kon wel eens meevallen.

Ik zeg merk omdat soms de software aangepast moet worden, b.v. ivm parkeersensoren. Een oudere "domme" auto beun je gewoon zelf een tweedehands haak van marktplaats onder.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:30

Ik was er helemaal uit, ik zou gaan voor de Peugeot 308 1.6 benzine uit 2008/2009 met een verbruik van ongeveer 1 liter op 14.5 km. Zelfs al een specifieke auto op het oog waarbij de afspraak staat om dit weekend te kijken. Deze wagen mag 1650 kilo trekken, waardoor ik naar verwachting voldoende ruimte over zou moeten hebben als ik er 1300 kilo achter hang.

Nu wordt ik echter van alle kanten erop gewezen dat deze wagen technisch gezien niet helemaal pluis is ;( Veel motorstoringen en dergelijke. Nu dus inmiddels terug bij af..

Ik zoek dus eigenlijk een gelijkwaardige auto als de 308.. Laag in verbruik (1 liter op 13-15km) maar voldoende power om 2x per week even op pad te gaan. Als de maandelijkse kosten te veel omhoog gaan zal het namelijk voorlopig nog niet mogelijk zijn zelf met de trailer te rijden. Die financiele ruimte heb ik niet.

Ik ben volop aan het zoeken en rekenen hoor via Autotrack, maar indien jullie tips of aanbevelingen hebben binnen mijn wensenplaatje, graag! _/-\o_

DenieesB schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen. Ik ben langzaam op zoek naar een auto die een trailer kan trekken. Deze auto zal mijn Toyota Aygo gaan vervangen, wat al betekent dat ik flink in de maandelijkse lasten omhoog zal gaan. Nu is mijn vraag, wat adviseren jullie? Ik rijd zelf overigens niet veel kilometers. Zo'n 500/600 km per maand.

Budget is (écht max) 6000 euro. De auto zal 1300 kg moeten trekken (1,5 paards trailer en paard).

Enkele voorbeelden:
- Volkswagen Golf 1.4 123 PK (vrijwel allen vanaf 200.000 op de teller)
max trekgewicht 1300 kg
Eigen gewicht 1280
Verbruik 15.9 km/l

- Peugeot 308 1.6 120 PK (ongeveer 160.000 op de teller)
max trekgewicht 1650 kg
Eigen gewicht 1362
Verbruik 15.6 km/l

Of de duurdere op maandbasis:
- Hyundai Tucson of Kia Sportage 2.0l 2WD (ongeveer 150.000 op de teller)
max trekgewicht 1400 kg
Eigen gewicht 1537
Verbruik 12.5 km/l

Volkswagen heeft een sterke motor en ondanks 1300 kg trekvermogen hoor ik positieve verhalen doordat ze dus wel wat power hebben. Met de peugeot geen ervaring. Tucson of Sportage zijn mooie wagens met voldoende power, maar gelijk een stuk duurder in wegenbelasting en benzine. Indien deze wagens dus niet noodzakelijk zijn liever niet.

Zijn er leuke betaalbare maar veilige opties die ik over het hoofd zie? En uit de huidige selectie, wat zouden jullie in mijn geval adviseren?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen de knoop door te hakken, want wil erg graag zelf met mn paard op stap kunnen!

Toevoeging: Ik zal ongeveer 1/2 x in de maand gebruik maken van de auto om de trailer te trekken met max zo'n 50km enkele reis.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:54

Ik zit even met wat onduidelijkheid, en kan nergens een geschreven regel er over vinden. Wellicht dus dat hier (hopelijk) ook helemaal geen rekening mee gehouden hoeft te worden.

Het gaat hier om het rijden met een B rijbewijs:

Stel ik rijd een auto met een MMT van 1870 kilo. De auto mag 1400 kilo trekken.
Mag ik dan een trailer rijden met een MMT van 1600 kilo?
1870 + 1600 = 3470 kilo


Ik blijf dan onder de grens van 3500 kilo, maat de MMT van de trailer is 1600 terwijl de auto 1400 mag trekken. De trailer + paard zullen ongeveer 1300 kilo wegen.


Dient de trailer dan terug gekeurd te worden naar 1400 kilo (gezien de auto max 1400 mag trekken) of staat dit helemaal buiten de regels? Ik dacht hier iets over gelezen te hebben, maar kan hier dus niets over vinden. Wellicht heb ik dit dus wel zelf verzonnen _O-

Onali

Berichten: 18481
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:08

Je auto mag het gewicht niet trekken dus je zou de trailer idd terug kunnen laten zetten.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:09

Maar dit is geen verplichting?

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:16

Onali schreef:
Je auto mag het gewicht niet trekken dus je zou de trailer idd terug kunnen laten zetten.

Sorry? Wat een bs... ze blijft onder de 3500 kg en dan mag het dus met B gewoon. Hoeft niks terug te keuren.
Echter mag ze de trailer niet helemaal beladen maar tot 1400kg wat de auto mag trekken (even er van uitgaande dat de kogeldruk klopt van beide). Ze hoeft 'maar' 1300 te trekken dus het kan op papier.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:17

DenieesB schreef:
Ik zit even met wat onduidelijkheid, en kan nergens een geschreven regel er over vinden. Wellicht dus dat hier (hopelijk) ook helemaal geen rekening mee gehouden hoeft te worden.

Het gaat hier om het rijden met een B rijbewijs:

Stel ik rijd een auto met een MMT van 1870 kilo. De auto mag 1400 kilo trekken.
Mag ik dan een trailer rijden met een MMT van 1600 kilo?
1870 + 1600 = 3470 kilo


Ik blijf dan onder de grens van 3500 kilo, maat de MMT van de trailer is 1600 terwijl de auto 1400 mag trekken. De trailer + paard zullen ongeveer 1300 kilo wegen.


Dient de trailer dan terug gekeurd te worden naar 1400 kilo (gezien de auto max 1400 mag trekken) of staat dit helemaal buiten de regels? Ik dacht hier iets over gelezen te hebben, maar kan hier dus niets over vinden. Wellicht heb ik dit dus wel zelf verzonnen _O-

Nope, je hoeft niks te doen. Met deze getallen is het legaal om met een B-rijbewijs te rijden.

Wat achtergrond info: Je moet met twee sets regels rekening houden:
1) Art 15 reglement rijbewijzen waarin gekeken wordt naar het papieren gewicht (TMM auto + aanhanger)
2) art 5.18.18 van het voertuigreglement wat stelt dat een voertuig het DAADWERKELIJKE gewicht van de aanhanger moet kunnen en mogen trekken.

Dit wordt nogal te vaak maar op een hoop gegooid.

Let er wel op dat dezelfde eis gesteld wordt aan de kogeldruk. De auto moet het daadwerkelijke gewicht op de kogel kunnen hebben. Wat op de typeplaatjes staat is in deze context dus volstrekt overbodig. Het is namelijk de opgave van wat het maximaal mag zijn, niet wat het daadwerkelijk is!!! Houdt dat goed gescheiden!


Onali schreef:
Je auto mag het gewicht niet trekken dus je zou de trailer idd terug kunnen laten zetten.

Sorry ilano, het is niet waar wat je stelt.
Dit is precies waar ik op doel in het vet gedrukte deel.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:19

Ontzettend bedankt voor jullie reacties, dan is het inderdaad wat ik dacht. Toch fijn om dit even bevestigd te hebben! _/-\o_

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:21

Zwaait naar Ikke :wave: :D

Onali

Berichten: 18481
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:23

cissy schreef:
Onali schreef:
Je auto mag het gewicht niet trekken dus je zou de trailer idd terug kunnen laten zetten.

Sorry? Wat een bs... ze blijft onder de 3500 kg en dan mag het dus met B gewoon. Hoeft niks terug te keuren.
Echter mag ze de trailer niet helemaal beladen maar tot 1400kg wat de auto mag trekken (even er van uitgaande dat de kogeldruk klopt van beide). Ze hoeft 'maar' 1300 te trekken dus het kan op papier.


Tel volgende keer even tot 10 >;)

Ik dacht dat dit nog zo was, maar zie dat dit idd niet meer geld.

Ja je mag er dus mee rijden zolang het gewicht dus niet hoger is dan wat je auto daadwerkelijk mag trekken.

Onali

Berichten: 18481
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:25

ikke schreef:
Sorry ilano,


Ilano?

-O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:26

Terugkeuren wordt wel geadviseerd omdat het dit soort discussies van de baan helpt :D
Of een keer met je beladen combi op de weegbrug gaan staan en het gewicht laten vaststellen. En dat document dan goed bijhouden.

Deze tips kreeg ik van de verkeerspolitie, omdat het dan voor iedereen gelijk eenvoudig en duidelijk is. Maar de eerste is de simpelste iig.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:50

Onali schreef:
ikke schreef:
Sorry ilano,


Ilano?

-O-

Y;(


Varekaj schreef:
Terugkeuren wordt wel geadviseerd omdat het dit soort discussies van de baan helpt :D
Of een keer met je beladen combi op de weegbrug gaan staan en het gewicht laten vaststellen. En dat document dan goed bijhouden.

Deze tips kreeg ik van de verkeerspolitie, omdat het dan voor iedereen gelijk eenvoudig en duidelijk is. Maar de eerste is de simpelste iig.

De tegenvraag stellen om ter plekke de betreffende wetsartikelen op te hoesten lost het probleem meestal wel op, zeker wanneer je ze er vervolgens op wijst }>

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:58

Als je verkeerspolitie treft zal het allemaal wel loslopen. Een gewone ome wijkagent ga ik dat echter niet bij proberen, zelfs al heb ik BE. Tref eentje met een rothumeur en je hebt zo een bon voor smaad of tegenwerking aan je broek.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:03

Onali schreef:
Tel volgende keer even tot 10 >;)

Ik dacht dat dit nog zo was, maar zie dat dit idd niet meer geld.

Ja je mag er dus mee rijden zolang het gewicht dus niet hoger is dan wat je auto daadwerkelijk mag trekken.

Kan het ook omdraaien, lees jij eerst de FAQ voordat je dingen neerzet die niet kloppen. ;)
Dit hele topic staat vol met uitleg over de regeltjes en dan kom jij met deze (foute) bewering. :list:

Onali

Berichten: 18481
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:28

Gelukkig ben ik menselijk en een foutje maken mag.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:04

Met sommige hardnekkige rekenfouten over combi's zou ik toxh niet graag de weg op gaan hoor :Y)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:13

Een tijdje terug had ik gepost dat onze Volvo gestrand was.
We hebben hem laten repareren. Maar man, man, man. Er kwam uiteraard nog meer aan het licht! Voel me dan ook best wel genaaid door de verkoper...
Maar het is niet anders. Kosten liepen tijdens de reparatie alleen maar op. Er bleken meerdere onderdelen kapot die de oorzaak waren van het stuk lopen van de automaat. Er kwam koelvloeistof in de bak... dus geen smering meer!
Denk je goed te doen om te laten flushen...
Ja daarna deed ie het ook een tijdje weer prima. Totdat de smering weer langzaam verdween.
Lang verhaal kort, vandaag halen we hem weer op... hopelijk gaat hij nu dan een tijd mee.
Automaat compleet gereviseerd, en nog twee belangrijke onderdelen zijn vervangen. Waarvan ik de naam nu even niet weet.
Woensdag neem ik de Volvo met trailer naar de manege. Ik ben benieuwd hoe die nu schakelt!

Aanhanger rijbewijs moet nu even wachten. Die had ik dit jaar nog willen halen. Maar de Volvo gooide roet in het eten. Ben 3 ribben uit mijn lijf kwijt :’)

Gelukkig konden we ons in de tussentijd redden met mijn auto. Maar daar past het zadel alleen maar in op de bijrijdersstoel!

Dus als tip voor mensen die nog een trekauto zoeken, kijk naast het vermogen/trekkracht etc ook naar de ruimte om je paarden spullen kwijt te kunnen haha. ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:13

Mijn auto is de helft van het jaar mijn zadelkamer. Maw, die lichte vracht die ik zo graag wil (en heb)... dat is met een grondige reden en niet alleen maar omdat het goedkoper is aan wegenbelasting.

Ik ben alleen nog aan het uitzoeken hoe ik alles op een praktische en nette manier kan vervoeren. Als ik een eventing ga rijden of tornooi waarbij zowel spring- als dressuurtuig mee moeten is de laadruimte gewoon een oerwoud aan zooi :o

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:18

Varekaj schreef:
Mijn auto is de helft van het jaar mijn zadelkamer. Maw, die lichte vracht die ik zo graag wil (en heb)... dat is met een grondige reden en niet alleen maar omdat het goedkoper is aan wegenbelasting.

Ik ben alleen nog aan het uitzoeken hoe ik alles op een praktische en nette manier kan vervoeren. Als ik een eventing ga rijden of tornooi waarbij zowel spring- als dressuurtuig mee moeten is de laadruimte gewoon een oerwoud aan zooi :o

Grotere versie nemen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:48

Die krijg ik hier niet geparkeerd joh :') De huidige is nu al nipt soms qua breedte van de parkeerplaatsen. Laat staan dat die in de garage zou kunnen als die ooit vrij komt. (Staat nu sportauto in).

Op zich past alles er zeker wel in, maar ik krijg het niet zodanig georganiseerd dat het netjes en praktisch blijft. Nu ligt alles los in de laadbak namelijk.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:06

Varekaj schreef:
Die krijg ik hier niet geparkeerd joh :') De huidige is nu al nipt soms qua breedte van de parkeerplaatsen. Laat staan dat die in de garage zou kunnen als die ooit vrij komt. (Staat nu sportauto in).

Op zich past alles er zeker wel in, maar ik krijg het niet zodanig georganiseerd dat het netjes en praktisch blijft. Nu ligt alles los in de laadbak namelijk.

Ophangen wil nog weleens de oplossing zijn :D