[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:26

Je moet sedert enige tijd een bakje in de cabine hebben die registreert waar je bepaalde wegen neemt, en daarop krijg je dan onkosten verrekend. Gewone straten niet maar de N-wegen en autostrade wel.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:34

Varekaj schreef:
Je moet sedert enige tijd een bakje in de cabine hebben die registreert waar je bepaalde wegen neemt, en daarop krijg je dan onkosten verrekend. Gewone straten niet maar de N-wegen en autostrade wel.

En dat geldt voor alles bover 3500kg TMM?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:09

Voor vrachtwagens wel geloof ik. Iig niet voor aanhangers. Om die reden hebben veel mensen hun vrachtwagen voor paarden verkocht en combi met trailer in de plek genomen. Of ze kopen nu zo een B-gebakje.

Voorheen kon je onder C ook tachograafvrij rijden. Dan kreeg je x aantal ritten/jaar en per rit hoorde je die in te vullen.
Dat was mijn plan om te doen en daarom was ik met mijn C begonnen. Ik moest alleen mijn ogen laten laseren om door de medische keuring te komen. Tegen de tijd dat ik dat kon laten doen zijn ze op het huidge systeem over gegaan. En dan was de aankoop BE-combi goedkoper.

Edit: https://www.vlaanderen.be/kilometerheff ... achtwagens

De OBU vervangt het eurovignet, misschien zegt dat je iets meer.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:37

Varekaj schreef:
Voor vrachtwagens wel geloof ik. Iig niet voor aanhangers. Om die reden hebben veel mensen hun vrachtwagen voor paarden verkocht en combi met trailer in de plek genomen. Of ze kopen nu zo een B-gebakje.

Voorheen kon je onder C ook tachograafvrij rijden. Dan kreeg je x aantal ritten/jaar en per rit hoorde je die in te vullen.
Dat was mijn plan om te doen en daarom was ik met mijn C begonnen. Ik moest alleen mijn ogen laten laseren om door de medische keuring te komen. Tegen de tijd dat ik dat kon laten doen zijn ze op het huidge systeem over gegaan. En dan was de aankoop BE-combi goedkoper.

Edit: https://www.vlaanderen.be/kilometerheff ... achtwagens

De OBU vervangt het eurovignet, misschien zegt dat je iets meer.

Mwaoh, daar kom je dus heel simpel onderuit: Je bouwt je wagen als mobil home met ingebouwde paardenstal :)*

Dat is ook de "truc" die op veel grote paardenwagens in NL wordt toegepast. De BZM (boven 12 ton TMM, zeg maar de NL-versie van OBU).

Wanneer je een living inbouwt die voldoet aan de eisen voor een camper is de wagen niet meer uitsluitend bedoelt voor goederenvervoer en kun je ontheffing van de BZM krijgen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:45

Ja klopt, maar ik heb ten eerste daar de handige harrie niet voor, ik moet hooguit 3 plekken nog hebben voor transport en in de winter rij ik veel minder als transport rond. Met wat geluk komende winter zelfs niet meer, want ik ben op zoek naar een stal met binnenbak.

Daarnaast kan ik een trailer makkelijker kwijt qua parking dan een vrachtwagen en mijn trekauto is ook mijn dagelijkse auto.
Voor auto kunnen we veel zelf doen qua onderhoud, vrachtwagen niet.
En ik heb een 4x4 nodig...

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:52

Geen autovraag maar een trailervraag.

Als er staat Veetrailer mag je dan ook pony's er mee vervoeren?
Ik zoek namelijk een kleine trailer voor 2 shetlanders, gezamelijk gewicht nu net 500 kilo.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 23:11

Onali schreef:
Geen autovraag maar een trailervraag.

Als er staat Veetrailer mag je dan ook pony's er mee vervoeren?
Ik zoek namelijk een kleine trailer voor 2 shetlanders, gezamelijk gewicht nu net 500 kilo.

Ja, die wet is aangepast met het verdwijnen van de verplichte 5-jaarlijkse keuring voor veetransportmiddelen voor particulier (niet commercieel) gebruik.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:20

ikke schreef:
Mwaoh, daar kom je dus heel simpel onderuit: Je bouwt je wagen als mobil home met ingebouwde paardenstal :)*

Dat is ook de "truc" die op veel grote paardenwagens in NL wordt toegepast. De BZM (boven 12 ton TMM, zeg maar de NL-versie van OBU).

Wanneer je een living inbouwt die voldoet aan de eisen voor een camper is de wagen niet meer uitsluitend bedoelt voor goederenvervoer en kun je ontheffing van de BZM krijgen.



Klopt.
Maar als ik de kosten die ik daarvoor kwijt was optelde kon ik makkelijk nog 10 jaar rijden met deze vrachtwagen, en dan is hij toch aan vervanging toe (van 1994 ondertussen). En dan heeft die al de doorsteek naar de cabine, banken en een tafel. Andere deur erin, 'kookstel' erin, attest van de constructeur,...
Voor een Euro 0 betaal ja €0,15 per kilometer. Ik moet amper autostrade doen en de gewestwegen met taks liggen hier niet in de buurt.
Ik kom ruimschoots toe met €100 per jaar de laatste jaren.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:37

Is er iemand die ik een pb'tje mag sturen met vragen omtrent lease van trekvoertuigen?
Even te veel informatie die ik niet per se openbaar wil zetten maar die denk ik wel nuttig is

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:43

Granoek schreef:
Is er iemand die ik een pb'tje mag sturen met vragen omtrent lease van trekvoertuigen?
Even te veel informatie die ik niet per se openbaar wil zetten maar die denk ik wel nuttig is


Zakelijk of privé lease? Zakelijk kan ik je wellicht verder helpen, stuur dan maar een pb.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:46

Granoek schreef:
Is er iemand die ik een pb'tje mag sturen met vragen omtrent lease van trekvoertuigen?
Even te veel informatie die ik niet per se openbaar wil zetten maar die denk ik wel nuttig is

Je mag het proberen.
In het geval van privé lease: lees de kleine lettertjes!!!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:50

Zakelijke lease! Sorry vergeten te melden

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:40

check check. want ik twijfel nog al.

Onze auto mag trekken 1500 kg (en heeft lediggewicht van 1360 kg en maximaal van combinatie mag zijn 3150 kg) onze trailer weegt 570 kg en max massa 1600 kg. Dus nu mag je niet met deze combinatie rijden zonder BE rijbewijs.

Op welk maximum gewicht moet ik de trailer laten zetten om er wel met B rijbewijs mee mogen te rijden? Zelf dacht ik 1400 kg, maar ergens zit er iets in mijn hoofd dat je ook naar lediggewicht van de auto moet kijken, maar misschien is dat helemaal niet zo.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:47

Leeggewicht + laadvermogen van je auto optellen bij het leeggewicht + laadvermogen van je trailer.

Laadvermogen, dus niet trekvermogen.

Als je weet hoe veel dat is, kun je terugrekenen.

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:55

thx voor de snelle reactie.
Ok even met de schermprintjes... want als er iemand kan twijfelen.

Grrr doet ie niet.

Trailergewicht is 570 kg en max massa is 1600 kg
auto
Massa ledig voertuig 1360 kg
F.1Technische max. massa voertuig 2015 kg
F.2Toegestane max. massa voertuig 2015 kg
F.3Maximum massa samenstel 3150 kg
O.1Aanhangwagen geremd 1500 kg

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:32

Dan zit je net 115 kg boven de B rijbewijs grens. :j Ik weet niet wat voor paard je moet gaan vervoeren natuurlijk dus daar moet je wel rekening mee houden als je terug laat keuren. Als je die 115 kg aan laadvermogen kan missen kun je terugkeuren.

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:37

Ik wil dus naar de B grens zegmaar. Dus ik wil de trailer terug laten zetten voor minder gewicht.

Ik heb een kwpn'er, maar geen reus. Dus naar de trailer naar 1450 bijv. zou al voldoende zijn.
(570 trailer + een normaal paard, kan dan prima)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:11

Trailer heeft nu 1030kg laadvermogen. Met -115 blijft er 915 over. Genoeg voor 1 paard dus.

Voor het rijbewijs tellen je TMM'S van beide.
Tmm auto = 2015
Tmm trailer = 1600
Samen is dat 3615 dus 115kg teveel.

Als alles teruggekeurd is kan je best een keer met je gehele combi, in geladen toestand (dus met paard, tuig, groom, alle zooi...) naar de weegbrug gaan en laat het daar wegen en op papier bevestigen. Als je dan ooit controle hebt kan het een ritje weegbrug schelen. Die tip kreeg ik onlangs zelf van een agent.

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:22

Fijn twee mensen met hetzelfde antwoord ;-)

Iloonie
Berichten: 582
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Hoornaar

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:40

arghh en nu komt er iemand met dit zinnetje...
"Het leeggewicht van de auto moet altijd meer zijn dan het maximale toegestane gewicht van aanhangwagen + lading"

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:01

Dat was zo.
Maar dit is inmiddels losgelaten. Geen eis meer dus.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:41

Klopt helemaal assie, die tweede eis is ruim 6 jaar geleden vervallen (19-01-2013).

Rest antwoorden klopt ook. Met een auto met TMM 2015 kg zou ik de trailer terugkeuren naar 1480 kg. Blijf je opgeteld onder de 3500 kg dus te rijden met B. In principe mag 1485 kg ook, maar door er net onder te blijven voorkom je een mogelijke discussie of 3500 exact nu wel of niet mag (het mag want er wordt gesproken over "niet boven 3500 kg uitkomen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:47

Ik zet er het sommetje gewoon bij voor meelezers :P Hoe je ook wil, lang nog niet iedereen is mee met welke gewichten nu waarvoor belangrijk zijn.
Door het zo te posten is het gelijk wat eenvoudiger.

En wat Assie zegt klopt ook ja.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:10

Iloonie schreef:
Fijn twee mensen met hetzelfde antwoord ;-)

Yep en ze zitten er beiden faliekant naast!!

Met het lijstje wat je opschrijft, mag je combi maar 3150kg wegen (gewicht samenstel)
Als je je trailer laat terugkeuren naar die 1485kg om binnen de regels van je E-rijbewijs te blijven, heb je echter nog steeds maar 1220kg laadvermogen beschikbaar voor alle zooi, inkl jezelf en het paard!!
3150-1360-570= 1220kg.

Ben je van Nederland? PB me dan even het kenteken, dan zal ik eens kijken voor je hoe het echt zit want met name die 3150 combigewicht is in NL erg ongebruikelijk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:05

F.3 max massa samenstel is toch werkelijke massa?

Als de trailer als voorbeeld tot 1450 kg geladen is mag het trekkend voertuig met inhoud nog 3150 - 1450 = 1700 kg wegen. En als trailer met paard 1300 kg zou wegen is er nog 1850 kg over voor auto en inhoud.