Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Sideswipe schreef:ikke schreef:Van rotte ophangrubbers wordt elke auto een dweil......
Daarnaast heeft grijs kenteken ook voor particulieren zin; je betaalt geen provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting en die opcenten lopen op tot 50%!
Voorbeeldje van mijn Volvo:
basis 145 euro
opcenten 103 euro
totaal 248 euro
Bij grijs kenteken zou ik dus maar 145 betalen, in plaats van de 248 die ik nu meet geel kenteken betaal. Noem dat maar niks......
Elke auto rijd eigenlijk als een dweil (zeg ik als motorrijder.....) Flauwe grap
Ik weet niet of die opcenten nou veel zijn verandert maar in mijn geheugen scheelde het minder (maar goed ik ben geen computer )
Als ik die auto nu nog zou hebben dan is het €443 vs €565 per kwartaal (grijs of geel). Dan zou ik me nog afvragen wat het beste is. Nadeel van die auto vond ik ook de dichte achterzij ramen, de rechter achterportier had ook een dicht raam.
Die Freelander had ik wel met trailer (Hotra Elegance ) naar de universele autodealer gebracht om te kijken wat er mis was. Zijn idee was het gewicht van de auto dat die te laag was. De auto had ca 40dkm erop. Ik weet niet of ie versleten rubber had. Zonder trailer reed ie best strak voor zo'n hoog model auto.
Later had ik nog een Trooper (1987) gehad en die was niet veel zwaarder maar daar merkte je zowat niet dat er een trailer achter hing. Dus mijn vermoeden is dat de lengte/wielbasis van de trekkende auto ook een belangrijke rol speelt.
Niello schreef:Het verhaal van de Freelander herken ik helemaal niet. Heb de mijne al 15 jaar en eigenlijk had hij allang weg gemoeten, want ik rij veel te weinig voor een diesel. Kan tot nu toe geen fijne vervanger vinden op benzine. Rij altijd wel met 1 paard in een 2-paards Bockmann trailer. Weet wel dat het van belang is dat de combinatie goed horizontaal ligt.
ikke schreef:De meeste dealers hebben geen idee hoeveel invloed ophangrubbers op weggedrag hebben. Erger; ze weten geeneens hoe dat te controleren!
Ik merk zowel op de LR- als Volvo- als Saab-fora dat de serieuze bezitter meer te melden heeft dan de gemiddelde garage. Daarbij valt ook op dat er vaak twee of drie garages genoemd worden als goede specialist die echt weten waar ze het over hebben.
Wielbasis speelt wel een rol maar een korte Land Rover op een goed onderstel rijdt vele malen stabieler dat een versleten lange 130......
Sideswipe schreef:Daarnaast had ik toen een trailer van Hotra (model Elegance).
Nu heb ik zelf sinds 2 jaar ook een Bockmann (Master) en die is op zich zelf ook al fijner achter de auto (Octavia). Zeker als de weg wat slechter is merk ik wel dat de Bockmann rustiger rijd.
Dit kan ook zijn dat ik deze trailer nieuw heb en de Hotra was al 2de hands. Dat van de versleten ophangrubbers van "Ikke" zou ook zomaar voor een trailer kunnen gelden.
ikke schreef:Ik ben liefhebber en bezitter (hobby-ist/knutselaar) van Land Rovers. Dat is niet helemaal hetzelfde als "in de auto's zitten" maar de grote middenklassers zijn tegenwoordig prima in staat 2000kg te trekken. Punt blijft toch gewicht (=kostenpost wegenbelasting). Als dat overkomelijk is neem je naar mijn mening een Zweed, Deuitser of Japanner, waarbij het meer van belang is dat de individuele auto technisch in goede staat is dan de reputatie van het merk.
Of zoals iemand hier Soepbarrels afraadde omdat ze zelf een afgeragt exemplaar heeft gehad die veel geld gekost heeft maar niet goed kwam (kwaliteit garage??) terwijl je overal leest en hoort dat juist Soepbarrels bijna onverwoestbaar zijn. Behalve die ene dus.......
Soepbarrels zijn voor mij de uitzondering op de Koreaanse regel dat je terughoudend moet zijn met trailers achter een koreaan. Het lijkt allemaal heel leuk en aardig, maar op het moment dat je ze aan het werk zet, zuipen ze als een klooster tempeliers en prestaties ho maar.
Rex_Rolfo schreef:De Koreaanse soep wordt niet zo heet gegeten als ze hem in Japan opdienen
Granoek schreef:Onze x5 mocht maar 2700 trekken helaas (in welke mate dat met de motor te maken heeft of kan verschillen weet ik niet)
ikke schreef:Ik ben liefhebber en bezitter (hobby-ist/knutselaar) van Land Rovers. Dat is niet helemaal hetzelfde als "in de auto's zitten" maar de grote middenklassers zijn tegenwoordig prima in staat 2000kg te trekken. Punt blijft toch gewicht (=kostenpost wegenbelasting). Als dat overkomelijk is neem je naar mijn mening een Zweed, Duitser of Japanner, waarbij het meer van belang is dat de individuele auto technisch in goede staat is dan de reputatie van het merk.
SensaHorses schreef:Granoek schreef:Onze x5 mocht maar 2700 trekken helaas (in welke mate dat met de motor te maken heeft of kan verschillen weet ik niet)
Oja, daar zit dan dus wel verschil in.
https://www.autoweek.nl/occasions/bmw/x ... m=referral
Bijvoorbeeld deze mag wel 3500kg trekken.
Britt_xxx schreef:Zou iemand mij kunnen adviseren over de volgende auto?
Nooit een paard gehad, dus de eerste keer dat we een auto kopen met in het achterhoofd het trekgewicht en dergelijke.
Mijn vraag; zou ik met een BMW 218i Gran Tourer een 1,5 paardtrailer kunnen trekken met een haflinger erin? (Geremd trekvermogen 1300kg)
Alvast bedankt!
Sideswipe schreef:Ik denk dat het niet over houd......dwz, volgens mij zit je al aardig snel op de grens en is het echt afhankelijk van de trailer (alu, polyester, hout) en gewicht van je Haf.
Rex_Rolfo schreef:Sideswipe schreef:Ik denk dat het niet over houd......dwz, volgens mij zit je al aardig snel op de grens en is het echt afhankelijk van de trailer (alu, polyester, hout) en gewicht van je Haf.
Och, trailer 700, Haflinger 500, en dat achter een auto met een eigen gewicht van 1300 kg of meer (afh. van uitvoering), ik heb wel eens combinaties gezien die -althans op papier- slechter voor de dag kwamen.
Onze Zafira (eigen gewicht 1400 kg) mocht 1200 aan de haak. Die heeft heel wat ritten gemaakt met onze Haflinger van 470 kg, probleemloos.