Transponder/chip controle

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Transponder/chip controle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 11:15

Hallo,

Ik heb jaren geleden een paard verkocht onder bepaalde voorwaarden .
Ik heb zijn paspoort meegedaan uiteraard, ik heb hier start coupons waar zijn transponder nummer op staat.
Paard is van 2000. In welke database kan ik dit nummer checken ?

Edit; ik heb het rechtstreeks via Knhs / mijn rvo kunnen controleren. Hier staat niet automatisch vermeld dat een paard is overleden als ik het goed begrijp? Dit dien je toch als eigenaar aan te geven? Tenzij er geslacht is?

Jet

Berichten: 12006
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:40

Ik denk dat het bij RVO wel bekend zou moeten zijn of het paard niet meer leeft of wel. Daar moet hij afgemeld zijn van het UBN-nummer met reden "overleden".
Bij de KNHS wordt het bij mijn weten niet aangegeven en bij de Paspoort Uitgevende Instantie ( PPI) alleen als hij door de eigenaar als overleden is afgemeld.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:44

Bij RVO hoef je volgens mij geen afmeldingsreden door te geven nu nog, in ieder geval geen verplichting tot UBN van waar het paard naartoe gaat.

Daarnaast, als het paard nooit op een UBN is geregistreerd, hoeft het er ook niet vanaf gemeld te worden als het is overleden.
En als het paard voor de UBN registratieplicht is overleden of naar het buitenland is vertrokken, zal die ook nog gewoon in de database blijven staan.

Op dit moment is de database dus bij lange na niet sluitend.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 12:52

Marije_jiplover schreef:
Bij RVO hoef je volgens mij geen afmeldingsreden door te geven nu nog, in ieder geval geen verplichting tot UBN van waar het paard naartoe gaat.

Daarnaast, als het paard nooit op een UBN is geregistreerd, hoeft het er ook niet vanaf gemeld te worden als het is overleden.
En als het paard voor de UBN registratieplicht is overleden of naar het buitenland is vertrokken, zal die ook nog gewoon in de database blijven staan.

Op dit moment is de database dus bij lange na niet sluitend.


Ik had al zo’n vermoeden. Een paar jaar geleden was dat registeren / UBN nog niet aan de orde. Ik denk dat ze het paspoort gewoon opzij hebben gelegd na het overlijden en verder geen actie hebben ondernomen. Weet je toevallig ook hoe dit zit bij paarden die geslacht werden ? Die worden toch standaard gescand bij binnkenkomst ?
Ik heb altijd goed contact met ze gehouden maar na overlijden hoorde ik dit pas dagen later terwijl de afspraak was ik dan op de hoogte zou worden gebracht als dit aan de orde zou zijn. Ik heb er na alle tijd geen fijn gevoel aan overgehouden

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 12:55

Jet schreef:
Ik denk dat het bij RVO wel bekend zou moeten zijn of het paard niet meer leeft of wel. Daar moet hij afgemeld zijn van het UBN-nummer met reden "overleden".
Bij de KNHS wordt het bij mijn weten niet aangegeven en bij de Paspoort Uitgevende Instantie ( PPI) alleen als hij door de eigenaar als overleden is afgemeld.


Jaren geleden hoefde dit nog niet op UBN. Ik denk dat het hier aan ligt. Paard staat geregistreerd met chipnummer en geboortedatum.
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit gaat als een paard geslacht wordt. Vaak worden deze bij binnenkomst wel gescand had ik het idee

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Transponder/chip controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:21

Paspoorten worden allemaal gecontroleerd bij binnenkomst (waarmee beoordeeld wordt of een paard voor consumptie geslacht mag worden) en na het slachten een keer naar RVO gestuurd.
Ik weet niet of er een maximale termijn op dat terugsturen zit en ik weet niet of RVO dan de registratie op overleden o.i.d. zet.

Jet

Berichten: 12006
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:11

Marije_jiplover schreef:
Bij RVO hoef je volgens mij geen afmeldingsreden door te geven nu nog, in ieder geval geen verplichting tot UBN van waar het paard naartoe gaat.

Daarnaast, als het paard nooit op een UBN is geregistreerd, hoeft het er ook niet vanaf gemeld te worden als het is overleden.
En als het paard voor de UBN registratieplicht is overleden of naar het buitenland is vertrokken, zal die ook nog gewoon in de database blijven staan.

Op dit moment is de database dus bij lange na niet sluitend.


https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... den-melden . Als ik hier even naar beneden scrol krijg ik toch te zien dat er wel een plicht is om de reden in te voeren, ook naar een ander UBN nummer, maar er is ook een mogelijkheid "dood".
Maar wat je zegt, dan moet het paard wel in de database zijn aangemeld op UBN en dat gebeurt nog lang niet altijd. Of het paard is natuurlijk al voor de invoering hiervan overleden.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:26

Ik weet van mijn pensionhouder dat het opgeven van een bestemming geen verplichting is bij het afmelden van een paard bij RVO.
Meestal weet hij het UBN niet als een klant vertrekt en hij meldt ze dan gewoon af zonder bestemming of opmerking en dan verdwijnen ze gewoon uit zijn stallijst.

Bij runderen en schapen en geiten moet je wel een tegen UBN invullen en krijg je ook vlaggen en meldingen als de ander het dier dan niet aanmeldt.
Bij paarden is dat dus (nog?) niet het geval.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 16:31

Jet schreef:
Marije_jiplover schreef:
Bij RVO hoef je volgens mij geen afmeldingsreden door te geven nu nog, in ieder geval geen verplichting tot UBN van waar het paard naartoe gaat.

Daarnaast, als het paard nooit op een UBN is geregistreerd, hoeft het er ook niet vanaf gemeld te worden als het is overleden.
En als het paard voor de UBN registratieplicht is overleden of naar het buitenland is vertrokken, zal die ook nog gewoon in de database blijven staan.

Op dit moment is de database dus bij lange na niet sluitend.


https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... den-melden . Als ik hier even naar beneden scrol krijg ik toch te zien dat er wel een plicht is om de reden in te voeren, ook naar een ander UBN nummer, maar er is ook een mogelijkheid "dood".
Maar wat je zegt, dan moet het paard wel in de database zijn aangemeld op UBN en dat gebeurt nog lang niet altijd. Of het paard is natuurlijk al voor de invoering hiervan overleden.


Dat geldt inderdaad vanaf 2021. In dit geval is er al wat jaren daarvoor dat hij overleed. Het is inderdaad een tijdje geleden maar om bepaalde redenen ik het alsnog even controleer

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 16:32

Marije_jiplover schreef:
Ik weet van mijn pensionhouder dat het opgeven van een bestemming geen verplichting is bij het afmelden van een paard bij RVO.
Meestal weet hij het UBN niet als een klant vertrekt en hij meldt ze dan gewoon af zonder bestemming of opmerking en dan verdwijnen ze gewoon uit zijn stallijst.

Bij runderen en schapen en geiten moet je wel een tegen UBN invullen en krijg je ook vlaggen en meldingen als de ander het dier dan niet aanmeldt.
Bij paarden is dat dus (nog?) niet het geval.



Klopt bij kleinvee zijn ze heel strikt en moet je ze binnen een bepaalde tijd aan of afmelden. Ook moet je een vervoers document printen bij vervoeren .

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 16:35

Marije_jiplover schreef:
Paspoorten worden allemaal gecontroleerd bij binnenkomst (waarmee beoordeeld wordt of een paard voor consumptie geslacht mag worden) en na het slachten een keer naar RVO gestuurd.
Ik weet niet of er een maximale termijn op dat terugsturen zit en ik weet niet of RVO dan de registratie op overleden o.i.d. zet.




Ik keek toevallig naar zeeman confronteert; herhaling. Ze konden via het chip nummer checken dat het paard als geslacht geregistreerd stond . Dat meisje was opgelicht door iemand die haar paard als weidemaatje overnam maar dus liet slachten. Lijkt me als je iemand oplicht het paard niet laat registeren als geslacht. Was benieuwd of dit automatisch gaat via de slachterij etc. Dit rakelende voor mij wat dingen op, vandaar ik er mee bezig ben

Jet

Berichten: 12006
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:07

Ja, lastig inderdaad. Als het langer geleden is, dan durf ik niet te zeggen of het geregistreerd is. Mijn vorige paard is door mij bij het stamboek afgemeld, zij is geslacht, paspoort is bij de slachterij achtergebleven, want dat moesten ze destijds opsturen. Haar chipnummer is niet te vinden bij de RVO. Dit was maart 2013.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31315
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Transponder/chip controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:26

Wat ik wel weet (en best vreemd vind) is dat Rendac geen chip/paspoort checkt als ze je paard ophalen. als je het dan zelf niet dood meldt bij RVO dan is het inderdaad nergens terug te vinden.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 21:50

Nicole288 schreef:
Wat ik wel weet (en best vreemd vind) is dat Rendac geen chip/paspoort checkt als ze je paard ophalen. als je het dan zelf niet dood meldt bij RVO dan is het inderdaad nergens terug te vinden.


Nu zeg je inderdaad wat. Hier nooit bij stil gestaan. Je hoeft voor zover ik weet alleen je registratie nummer van de Rendac en adres op te geven. Aan de ene kant is het nieuwe registratie systeem zo verkeerd nog niet, maar laten ze Rendac dan ook verplicht controleren.
Ik zou in mijn geval als eerst op de hoogte worden gehouden als het paard ingeslapen moest worden (viel onder voorwaarde). Hoorde het pas een paar dagen later. Kreeg wel de staart op gestuurd. Dit alles knaagt alle jaren nog aan mij en ben er nog steeds mee bezig. Goed contact met die mensen niet echt gehad

Jet

Berichten: 12006
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:57

Even een stukje uit de link die ik plaatste:

Citaat:
Afvoer naar Rendac
Meldt u een dier dood in I&R? Vergeet dan niet om Rendac te bellen, zodat zij het dode dier ophalen. Rendac geeft de doodmelding niet door aan I&R. Stuur het paspoort terug naar de paardenpaspoort uitgevende instantie (ppi). U meldt het dode dier met een doodmelding via Mijn RVO. Klik op Mijn I&R Openen om het programma te starten. Via het menu Melden kiest u voor Dood. Direct via de stallijst een doodmelding doorgeven kan ook.

Dood paard melden
Op tijd melden
Een melding doet u binnen 7 kalenderdagen na de gebeurtenis.

De dag van de gebeurtenis is altijd dag 0. De melding moet dan uiterlijk de 7e kalenderdag binnen zijn.


Degene op wiens UBN-nummer het paard staat geregistreerd moet hem dus dood melden in het I&R systeem. Dat is bij mij dus de stalhouder. Als het paard dus via Rendac afgevoerd wordt werkt het zo. Ik denk dat Rendac niet controleert omdat ze sowieso alle dode dieren die bij hun gemeld zijn op moeten halen, chip of niet, geregistreerd of niet. Als zij het checken en er blijkt geen chip en/of geen paspoort bij het paard te zijn, dan krijgen ze misschien een discussie die een chauffeur niet kan en wil hebben. Daarbij kost het ook weer tijd als ze dat bij ieder dier zouden meoten doen. Overigens gaat het bij schapen voor zover ik weet hetzelfde.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31315
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Transponder/chip controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:03

Bij een slachthuis moet het ook gecheckt worden, zoveel tijd kost dat toch niet, scanner er langs, paspoort er naast en klaar.

Al twee keer van dichtbij meegemaakt dat een opfok een dood paard al had laten ophalen voordat de eigenaar er bij had kunnen zijn. In het eerste geval kon de opfok niet zeggen welk van de drie paarden van die eigenaar er nu overleden was, paard was al opgehaald en de eigenaar heeft de veearts met spoed naar Son moeten sturen om te kijken welk paard het was en daar onderzoek te doen naar de doodsoorzaak, anders was het een probleem geworden met de verzekering.

De tweede keer, bij andere opfok en andere eigenaar, kregen we pas na een maand te horen dat het paard dood was, omdat de opfok eerst dacht dat het een ander paard was en dus een andere eigenaar had gebeld dat zijn paard dood was. Die had gezegd laat maar ophalen. Na een maand komen ze er achter dat het dus om een ander paard ging en kwam er een telefoontje dat het paard dus dood was en al een maand geleden was opgehaald. Dus geen afscheid, geen oorzaak, gewoon maar aan moeten nemen dat het paard er idd niet meer is. En een verzekering wil daar dus niet aan.

Los van dat je dan een waardeloze opfok bent, zou wat mij betreft dus altijd voor Rendac aangetoond moeten worden welk paard er mee gaat, dan zouden dit soort dingen niet meer voorkomen.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 08:22

Nicole288 schreef:
Bij een slachthuis moet het ook gecheckt worden, zoveel tijd kost dat toch niet, scanner er langs, paspoort er naast en klaar.

Al twee keer van dichtbij meegemaakt dat een opfok een dood paard al had laten ophalen voordat de eigenaar er bij had kunnen zijn. In het eerste geval kon de opfok niet zeggen welk van de drie paarden van die eigenaar er nu overleden was, paard was al opgehaald en de eigenaar heeft de veearts met spoed naar Son moeten sturen om te kijken welk paard het was en daar onderzoek te doen naar de doodsoorzaak, anders was het een probleem geworden met de verzekering.

De tweede keer, bij andere opfok en andere eigenaar, kregen we pas na een maand te horen dat het paard dood was, omdat de opfok eerst dacht dat het een ander paard was en dus een andere eigenaar had gebeld dat zijn paard dood was. Die had gezegd laat maar ophalen. Na een maand komen ze er achter dat het dus om een ander paard ging en kwam er een telefoontje dat het paard dus dood was en al een maand geleden was opgehaald. Dus geen afscheid, geen oorzaak, gewoon maar aan moeten nemen dat het paard er idd niet meer is. En een verzekering wil daar dus niet aan.

Los van dat je dan een waardeloze opfok bent, zou wat mij betreft dus altijd voor Rendac aangetoond moeten worden welk paard er mee gaat, dan zouden dit soort dingen niet meer voorkomen.


Wat verschrikkelijk voor die eigenaren . Ben het helemaal met je eens. Ik keek laatst zeeman confronteert terug; hier konden ze bij een oplichting zaak zien dat het paard geslacht was. Dit zal dus via de slager zijn gemeld ? Mijn paard heb ik onder bepaalde voorwaarde “verkocht”, hoorde pas een paar dagen later na het overlijden dat hij er dus niet meer was. Ze zouden mij ten alle tijde bellen op moment van beslissen inslapen. Ben hier zo boos om geweest en nooit vrede mee. Was bang dat hij was door verkocht of geslacht. Heb de staart wel opgestuurd gekregen. Heb mijn leven lang spijt dat ik hem verkocht heb . Misschien is hij gewoon netjes ingeslapen maar zo zie je wat niet afscheid nemen met mensen doet .

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Transponder/chip controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:45

Wat een horror zo opfok. Daar moet ik echt niet aan denken.