Verzekering voor je paard of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Verzekering voor je paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 12:09

Hoihoi,

Vraagje, nu sta ik met mijn paard op een pensionstalling in de buurt.
De eigenaar van de stal vroeg mij direct of ik mijn paard verzekerd heb. Nu is dit niet het geval omdat ik over het algemeen het niet eens ben met de zogezegde 'addertjes' onder het gras. Nu ben ik toch wel erg gaan twijfelen naar mate de tijd vordert dus nu is mijn vraag, verzekeren jullie je paard en zoja waarom? en bij welke verzekering?
Dankjewel alvast voor de tijd en moeite voor het beantwoorden van dit onderwerp *D

MissSicarius

Berichten: 237
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Re: Verzekering voor je paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:34

Ik zit in dezelfde situatie nu. Voor dood en afschrijving voor de sport denk ik wel te gaan verzekeren

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:41

Ik heb het eens onderling gedaan en dat maakte veel verschil tegen de dood 25€ per jaar.
ik heb het een jaartje gedaan voor een verzorgster opzittende verzekering... maar dat was 10 euro per maand en nu doe ik het niet meer...ik heb toch geen sportpaarden en als het noodlot toeslaat en ze zijn te ziek moet je het dierwaardig houden en dan is een D.A visite ,spuitje plus rentac altijd goedkoper dan de verzekerde premie van al die jaren!.
Want net als jou ben ik van mening je mag altijd storten, maar uitkeren ...ho maar! :x

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Verzekering voor je paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:49

Ik heb mijn paard verzekerd voor dood, niet meer geschikt voor het doel en ziekte kosten. Een van de meest uitgebreide verzekeringen. Ja het kost het nodige per maand ( €71,-) maar ik heb het er ook al diverse keren voor het gehele jaar uitgehaald. Met verzekeren is het altijd zo dat zo lang er niets gebeurd het goedkoper is om het geld gewoon zelf te sparen voor eventuele kosten. Maar als je (zoals ik) de nodige pech hebt is een verzekering zeker een uitkomst.

In mijn geval gaat het overigens om een relatief duur sport paard.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Verzekering voor je paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:57

Wellicht bedoelde de pensioneigenaar of je paard onder jouw AVP valt.
Of je m ziektekosten of anders verzekerd hebt is voor hem niet van toepassing lijkt me.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 13:00

cissy schreef:
Wellicht bedoelde de pensioneigenaar of je paard onder jouw AVP valt.
Of je m ziektekosten of anders verzekerd hebt is voor hem niet van toepassing lijkt me.


Het ging hem erom, omdat mijn merrie nogal aan de "prijzige" kant was of ik haar wel verzekerd had tegen plotseling overlijden, ziektekosten etc. Was vooral informatief bedoeld omdat hij aangaf dat het misschien handig is om te doen.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:02

Ik ben niet verzekerd en heb eigenlijk best spijt. Redelijk duur jong paard gekocht.
Al een hoop ellende gehad en als het tegenzin ben ik je zowel je geld als je paard kwijt.
Je kunt er een apart potje voor maken natuurlijk, was ook mijn intentie maar ik heb in binnen 6 maanden zo'n portie kosten gehad zonder tijd om het aan te vullen dat mijn potje voor eventueel een nieuw vergelijkbaar paard haast leeg is.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:02

Zelf heb ik mijn paard niet verzekerd, mijn oude paard heb ik wel een tijd verzekerd, maar als ik zag wat ik aan premie betaalde per jaar. Dan had je ook nog eigen risico van 150 euro en voorrijkosten die niet meer vergoed werden. Heb in al die jaren 1 keer iets vergoed gekregen, dus betaal het nu gewoon zelf. Een oud stalgenoot van mij claimde wel ieder jaar flinke bedragen bij de verzekering en die gooiden ze er toen uit. Terwijl ik dan denk dat er ook zat zijn die bijna nooit of nooit iets claimen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:06

LoveWithJoy schreef:
cissy schreef:
Wellicht bedoelde de pensioneigenaar of je paard onder jouw AVP valt.
Of je m ziektekosten of anders verzekerd hebt is voor hem niet van toepassing lijkt me.


Het ging hem erom, omdat mijn merrie nogal aan de "prijzige" kant was of ik haar wel verzekerd had tegen plotseling overlijden, ziektekosten etc. Was vooral informatief bedoeld omdat hij aangaf dat het misschien handig is om te doen.


Als jouw merrie ad prijzige kant is moet je complete keuring incl foto's aan de verzekering geven om in de verzekering te komen. Je betaald je ook blauw aan premie.
Dus wil je dat en kun je dat ophoesten? Dan kun je verzekeren.
Dat is aan jou.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 13:10

davinci2412 schreef:
Ik heb mijn paard verzekerd voor dood, niet meer geschikt voor het doel en ziekte kosten. Een van de meest uitgebreide verzekeringen. Ja het kost het nodige per maand ( €71,-) maar ik heb het er ook al diverse keren voor het gehele jaar uitgehaald. Met verzekeren is het altijd zo dat zo lang er niets gebeurd het goedkoper is om het geld gewoon zelf te sparen voor eventuele kosten. Maar als je (zoals ik) de nodige pech hebt is een verzekering zeker een uitkomst.

In mijn geval gaat het overigens om een relatief duur sport paard.


Ja precies dat heb ik zelf dus ook. Al vind ik wel dat indien het vrij vlot voorvalt mocht vallen dat de verzekering dan misschien veiliger is. Je komt met een paar maanden natuurlijk lang niet zover als dat je ervoor verzekerd bent.
Hier gaat het om een predicaat merrie van het Friese stamboek. Welke ook erg veel geld heeft gekost met de aankoop. Al is ze het meer dan waard uiteraard _/-\o_

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Verzekering voor je paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:16

:)* Je kan er ook voor kiezen om je paard rond de 4500 - 5000 te verzekeren zodat je geen RX keuring meer hoeft te doen (tenzij je een recente heb liggen).

Ziektekosten keert toch nooit hoger per jaar dan dit bedrag uit en je hebt dan een beginnetje mocht je je paard halsoverkop kwijtraken.
Daarnaast scheelt het enorm in de premie. Hoe duurder het paard hoe hoger het percentage premie wat je moet betalen. Bij 5000 is de premie bijv 5% en bij 8000 is deze 6% van de verzekerde waarde.

De kleine lettertjes is overigens goed de voorwaarden lezen, vaak scheelt dit al een hoop gedoe en verkeerde verwachtingen.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:24

Ik heb mijn paarden jaren verzekerd gehad maar medio 2019 helemaal opgezegd. De premies worden sky-high en als je een behandeling nodig hebt valt veel er niet (meer) onder. Van een operatie griffelbeenfractuur à ca. 2000 euro moest ik alsnog zelf ongeveer de helft betalen aan eigen risico en niet gedekte kosten zoals verbandmiddelen en sedatie.

Bijikomend voordeel van niet verzekeren is dat je eigen baas bent als het paard ongeneeslijk ziek of onherstelbaar geblesseerd is. Indien verzekerd neemt de verzekering het paard over en betaald jou de schade uit. Je kan het paard terug kopen voor de slachtprijs, maar daar zitten ook weer allerlei voorwaarden aan vast.

Wat ik op gegeven moment heb gedaan is de verzekerde waarde verlagen tot de max. die aan ziektekosten werd uitgekeerd om de premie te drukken. Voor de ziektekosten ben je dan maximaal gedekt en als het paard ongeschikt wordt heb je een aanloopje naar een nieuw paard.

Voor een eigen spaarpotje adviseer ik altijd 1,5 tot 2x de vervangingswaarde aan te houden. Dat bereken ik dan als volgt:
- 5000 tot 6000 euro voor ziektekosten
- prijs voor een vergelijkbaar vervangend paard (behandeling is niet altijd succesvol)
Was jouw paard ca. 6000 euro dan zet je 10.000 - 12.000 euro apart (2x vervangingswaarde). Was je paard 12.000 euro dan zet je 18.000 euro apart.
En aangezien het noodlot elk moment kan toeslaan moet je dat dan ook direct beschikbaar hebben en niet over 5 jaar pas bij elkaar gespaard hebben.

Escada

Berichten: 3846
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:26

Ik heb wel een verzekering afgesloten voor mijn 2 jarige, het kost geloof ik 27 euro per maand. Ik leg ook geld opzij per maand als extraatje maar vind het fijn dat als er iets gebeurd ik toch nog iets vergoed krijg ipv een grote klap geld kwijt.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 07:20

Roodvos schreef:
Ik heb mijn paarden jaren verzekerd gehad maar medio 2019 helemaal opgezegd. De premies worden sky-high en als je een behandeling nodig hebt valt veel er niet (meer) onder. Van een operatie griffelbeenfractuur à ca. 2000 euro moest ik alsnog zelf ongeveer de helft betalen aan eigen risico en niet gedekte kosten zoals verbandmiddelen en sedatie.

Bijikomend voordeel van niet verzekeren is dat je eigen baas bent als het paard ongeneeslijk ziek of onherstelbaar geblesseerd is. Indien verzekerd neemt de verzekering het paard over en betaald jou de schade uit. Je kan het paard terug kopen voor de slachtprijs, maar daar zitten ook weer allerlei voorwaarden aan vast.

Wat ik op gegeven moment heb gedaan is de verzekerde waarde verlagen tot de max. die aan ziektekosten werd uitgekeerd om de premie te drukken. Voor de ziektekosten ben je dan maximaal gedekt en als het paard ongeschikt wordt heb je een aanloopje naar een nieuw paard.

Voor een eigen spaarpotje adviseer ik altijd 1,5 tot 2x de vervangingswaarde aan te houden. Dat bereken ik dan als volgt:
- 5000 tot 6000 euro voor ziektekosten
- prijs voor een vergelijkbaar vervangend paard (behandeling is niet altijd succesvol)
Was jouw paard ca. 6000 euro dan zet je 10.000 - 12.000 euro apart (2x vervangingswaarde). Was je paard 12.000 euro dan zet je 18.000 euro apart.
En aangezien het noodlot elk moment kan toeslaan moet je dat dan ook direct beschikbaar hebben en niet over 5 jaar pas bij elkaar gespaard hebben.


Ja opzich sta ik er net zo in. Nu mag ik blij zijn als ik over een aantal jaar haar aankoop incl 6k extra heb liggen. Helaas ben ik geen miljonair maar ik zet sws iedere maand heel wat geld apart. Alleen weet ik niet wat beter is. Verzekeren of niet... Daarbij komt ook, ze is 2 jaar geleden voor het laatst gekeurd. Dit accepteert de verzekering niet dus moet ze idd opnieuw gekeurd worden. Maar ik ben het met veel punten van je eens hoor.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 17:58

Wij hebben de paarden nooit verzekerd gehad en als ik de genoemde bedragen
bijv. 71 x 12 = 851 per jaar lees, dan ben ik blij dat we voor onkosten een eigen potje hebben.

Bedenk, als je willekeurig wat, wilt verzekeren: kan ik eventuele ellende zelf betalen, leg van te voren een grens vast wat je wel en wat je niet wilt laten behandelen.

Wel verzekeren: Lees de voorwaarden zeer zorgvuldig en besef dat een verzekering geen liefdadigheidsinstelling is.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Verzekering voor je paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:26

Ik heb mijn pony alleen verzekerd tegen ongevallen die tot dood leiden en tegen koliekoperaties tot €2500. Kost mij ongeveer €15 per maand.

Ik zou een hele brede dekking niet aanraden omdat er nog wel eens discussie komt over het wel of niet nodig hebben van zorg.
Ik heb dus alleen koliekoperatie verzekerd, omdat deze geen eigen risico heeft en geen eigen bijdrage, zoals je meestal hebt en dit ook geen discussie is natuurlijk.
Verder heb ik gewoon een potje om de dierenarts mee te betalen en de aanvullende kosten van de koliekoperatie (dat kost al gauw 4.000)

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 18:55

Ik had mijn paard volledig tegen dood, ongeschiktheid en ziektekosten verzekerd voor €2.500,- per jaar. Ik betaalde ongeveer €500,- per jaar aan premie. In de 8 jaar dat ik haar verzekerd had heeft ze me ruim €10.000,- aan dierenartskosten gekost. Gelukkig had ik de verzekering en die heeft 75% van alle kosten op zich genomen.

Mijn paard is nu blijvend ongeschikt verklaard voor sport en recreatie en ik heb haar terug gekocht van de verzekering. Gelukkig valt het uiteindelijk mee en kan ik er nog mee het bos in. Maar ik ben zo blij dat ik haar verzekerd had, dat heeft me enorm veel geld gescheeld en doordat de verzekering heeft uitgekeerd had ik een mooi begin van een ziektekostenpotje die ik nu regelmatig aanvul en ik nu dus een flinke operatie zou kunnen betalen. De enige voorwaarde wat ik nu nog heb van de verzekering is dat ik haar niet meer mag verkopen en geen wedstrijden meer mee mag rijden en ik moet ze op de hoogte houden waar ze verblijft voor een eventuele controle. Maar dat zijn voorwaarden waar ik prima mee kan leven, ze hebben nooit moeilijk gedaan met de vergoedingen voor de dierenarts en ik was toch ook al niet van plan om mijn paard te verkopen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:25

kwita schreef:
Ik heb het eens onderling gedaan en dat maakte veel verschil tegen de dood 25€ per jaar.
ik heb het een jaartje gedaan voor een verzorgster opzittende verzekering... maar dat was 10 euro per maand en nu doe ik het niet meer...ik heb toch geen sportpaarden en als het noodlot toeslaat en ze zijn te ziek moet je het dierwaardig houden en dan is een D.A visite ,spuitje plus rentac altijd goedkoper dan de verzekerde premie van al die jaren!.
Want net als jou ben ik van mening je mag altijd storten, maar uitkeren ...ho maar! :x



Juist

En tegen de tijd als ze ouder worden willen de paardenverzekeringen ook ervanaf of je moet steeds hogere premie gaan betalen....

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 08:00

Marith_Ov schreef:
Ik had mijn paard volledig tegen dood, ongeschiktheid en ziektekosten verzekerd voor €2.500,- per jaar. Ik betaalde ongeveer €500,- per jaar aan premie. In de 8 jaar dat ik haar verzekerd had heeft ze me ruim €10.000,- aan dierenartskosten gekost. Gelukkig had ik de verzekering en die heeft 75% van alle kosten op zich genomen.

Mijn paard is nu blijvend ongeschikt verklaard voor sport en recreatie en ik heb haar terug gekocht van de verzekering. Gelukkig valt het uiteindelijk mee en kan ik er nog mee het bos in. Maar ik ben zo blij dat ik haar verzekerd had, dat heeft me enorm veel geld gescheeld en doordat de verzekering heeft uitgekeerd had ik een mooi begin van een ziektekostenpotje die ik nu regelmatig aanvul en ik nu dus een flinke operatie zou kunnen betalen. De enige voorwaarde wat ik nu nog heb van de verzekering is dat ik haar niet meer mag verkopen en geen wedstrijden meer mee mag rijden en ik moet ze op de hoogte houden waar ze verblijft voor een eventuele controle. Maar dat zijn voorwaarden waar ik prima mee kan leven, ze hebben nooit moeilijk gedaan met de vergoedingen voor de dierenarts en ik was toch ook al niet van plan om mijn paard te verkopen.


Ja in jouw situatie zou ik idd ook blij zijn als ik haar verzekerd zou hebben. Alleen vind ik dat idee van het "terugkopen van je paard" een vreemd iets.
Ik bedoel in mijn situatie heb ik haar zelf voor 12k gekocht, dus waarom moet ik haar dan nogmaals terugkopen. Hoe zit dit?

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:21

LoveWithJoy schreef:
Ja in jouw situatie zou ik idd ook blij zijn als ik haar verzekerd zou hebben. Alleen vind ik dat idee van het "terugkopen van je paard" een vreemd iets.
Ik bedoel in mijn situatie heb ik haar zelf voor 12k gekocht, dus waarom moet ik haar dan nogmaals terugkopen. Hoe zit dit?


Als paard niet meer geschikt is (soort van Total-loss verklaard) dan neem de verzekering hem over en gaat hij vaak naar de slacht.
Wil je dat niet, dan koop je hem over voor slachtprijs. In werkelijkheid krijg je de verzekerde waarde - slachtprijs uitgekeerd.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:14

LoveWithJoy schreef:
Ja in jouw situatie zou ik idd ook blij zijn als ik haar verzekerd zou hebben. Alleen vind ik dat idee van het "terugkopen van je paard" een vreemd iets.
Ik bedoel in mijn situatie heb ik haar zelf voor 12k gekocht, dus waarom moet ik haar dan nogmaals terugkopen. Hoe zit dit?


Als het paard wordt overgenomen door de verzekering krijg je de verzekerde waarde uitgekeerd. Het paard gaat dan naar de slacht en levert de verzekering dan nog wat geld op. Als je je paard wilt behouden terwijl de verzekering de verzekerde waarde uitbetaald lopen ze dit geld mis. Door het paard te behouden wordt je dus als het ware gekort op het uit te keren bedrag en “koop” je dus je paard terug.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Verzekering voor je paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:19

En dat overnemen door de verzekering hoef je niet te doen, dat is alleen als je ook aanspraak wilt maken op de uitkering vd verzekerde waarde.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Verzekering voor je paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:19

Klopt van cissy zegt, dat is inderdaad een keuze. Ik heb er voor gekozen om dat wel te doen en “terug te kopen” , maar het hoeft inderdaad niet. Ik vond de uitkering wel prettig, ze kan toch niet meer in de bak aan het werk, maar nog wel rechtuit door het bos (alhoewel dat op het moment van de bevindingen niet in de lijn van de verwachtingen lag).

Het uitgekeerde geld heb ik op een aparte rekening gezet voor de eventuele ziektekosten die nog kunnen komen in de toekomst.