[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37565
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:52

Sosha schreef:
ikke schreef:
Veiligheid zit 'm niet in de gewichten maar in het handelen van de chauffeur.


Oww nou daar kan je je behoorlijk in vergissen, maar dan zal je waarschijnlijk inderdaad ook niet binnen de letter der wet bezig zijn.

Nee. Als je de wet overtreed, moet je op de blaren zitten, niet projecteren op anderen die zich aan de regels houden.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 14:07

Sosha schreef:
Maar rij je dan ook echt veilig ? Als de TTM auto veel lager is dan die van de Trailer ?

Ondanks dat ik het een mooie vuistregel vind Voor de minder ervaren chauffeurs, is het niet waar.
Zouden dan maar heel weinig auto’s een tweepaardstrailer mogen trekken. ;)

En hoe verklaar je dan dat een Land Rover wel 3500kg mag trekken? (De mijne weegt zelf minder dan de helft! )
Of een vrachtwagen? Een trekker weegt leeg zo’n 7500kg maar mag gerust 3 of 4x z’n eigen gewicht trekken.
Alleen het gewicht van het trekkende voertuig t.o.v. de aanhanger, zegt niet zoveel.
Of ie ‘t kán en de chauffeur vaardig genoeg is, wél!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:00

Ook mijn ervaring is dat een moderne lichtere auto met goede vering stabieler voor een trailer rijdt dan een zware oude auto met versleten wielophanging.

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:04

En de ene aanhanger is de andere niet en ook heel belangrijk: TMM zegt natuurlijk niets over het werkelijke gewicht van die aanhanger met inhoud. Dat kan variëren van leeg tot max beladen.

ikke

Berichten: 37565
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:08

Blussem schreef:
Ook mijn ervaring is dat een moderne lichtere auto met goede vering stabieler voor een trailer rijdt dan een zware oude auto met versleten wielophanging.

Ja, mijn Volvo rijdt ook harder dan de Pinda.
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.Een oude zware bak met goed onderhouden onderstel rijdt ook beter dan een jonge afgeragde leasebak.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:43

Klopt helemaal. Jammer genoeg laten de meeste mensen niet hun complete onderstel reviseren naar nieuwstaat maar wordt daarvan in de plaats enkel het noodzakelijke gedaan wat voor de APK nodig is.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:41

Snel vraagje tussendoor: hoe snel mag een CC1 vrachtwagen op de autosnelweg in NL?
In BE mogen we 90, klopt het dat het in NL 80 is?

ikke

Berichten: 37565
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:42

s0173957 schreef:
Snel vraagje tussendoor: hoe snel mag een CC1 vrachtwagen op de autosnelweg in NL?
In BE mogen we 90, klopt het dat het in NL 80 is?

Klopt, in NL mag je 80km/h

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:03

Pff... nog langer onderweg dan zondag :+

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:12

Ik heb een auto met een afneembare trekhaak. Ideaal maar nu wilt de trekhaak er niet meer vanaf. Vorige week had ik dit probleem ook en na heel veel rommelen kreeg een vriend hem er vanaf. Heb de trekhaak daarna goed ingespoten met WD40. Nu heb ik hem er gister weer op gedaan maar nu krijg ik hem er weer niet af. Zijn hier mensen die ervaring mee hebben. Het gaat om een afneembare trekhaak van Thule.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:39

Mijn ouders hadden volgens mij ook een Thule onder hun vorige auto en ik vond het eigenlijk altijd net een beetje teveel gedoe voor leuk. Je moest dan 1 palletje naar rechts halen en de ander naar achter drukken. Ik ben daar op een bepaald moment mijn voet maar tegenaan gaan zetten (beetje morrelen met de trekhaak ondertussen) en dan schoot 'ie meestal wel los.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:11

Probeer eens olie ipv wd40.
Als het neuswiel van de trailer hier wat moeilijk doet, neem ik m’n busje hoefolie uit m’n poetsbak en gaat dan terug gelijk een tierelier

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:38

Optiwolk schreef:
Probeer eens olie ipv wd40.
Als het neuswiel van de trailer hier wat moeilijk doet, neem ik m’n busje hoefolie uit m’n poetsbak en gaat dan terug gelijk een tierelier


Het is niet het neuswiel van me trailer. Ik heb een afneembare trekhaak alleen de trekhaak gaat er nu niet meer af -O-

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:07

lianne484 schreef:
Optiwolk schreef:
Probeer eens olie ipv wd40.
Als het neuswiel van de trailer hier wat moeilijk doet, neem ik m’n busje hoefolie uit m’n poetsbak en gaat dan terug gelijk een tierelier


Het is niet het neuswiel van me trailer. Ik heb een afneembare trekhaak alleen de trekhaak gaat er nu niet meer af -O-


Ik leende hier wel eens een trailer die een soort gelijk iets had.
Daar zit het in het binnenste mechanisme wat om de pook heen valt.
Als je aan de hendel trekt doet ie niets, maar je moet dan met je vinger het schuifbare stuk aan de binnenkant helpen door te duwen/vegen, dan schiet ie er weer uit.

Ik weet niet of dat bij jou ook helpt?
Misschien dan dat deel inspuiten met olie

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:14

Ik zal zeggen weet juist blij dat die niet meer los gaat. Je zou maar zo afneembare trekhaak hebben die lost schiet. Om die reden hier geen afneembare trekhaken.

ikke

Berichten: 37565
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 23:41

Blussem schreef:
Ik zal zeggen weet juist blij dat die niet meer los gaat. Je zou maar zo afneembare trekhaak hebben die lost schiet. Om die reden hier geen afneembare trekhaken.

Durf jij wel auto te rijden?
Weet je aan hoeveel boutjes jouw wielen vast zitten? En vooral: hoe klein die boutjes zijn....

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:21

Romeo2007 schreef:
Dan zal ik denk ik de automaat in sport moeten zetten zodat ie niet meteen gaan schakelen maar ook boven de 3000 toeren pakt. Dank voor de tip!

Nog even voor de check. Dit is een foto van mijn kentekenkaart van mijn trailer.
Massa rijklaar is 540 is toch hetzelfde als massa leeg? Ik keur het maximale toegestane gewicht dan terug naar 1300kg. Ik snap niet dat mijn trailer zo licht is... hij is wel aluminium dat wel!
Is trouwens een bockmann comfort uno esprit black en zilver 1,5 paards.


[ [url=m/IIDPza.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik vraag mij af in tot hoever die gewichten echt kloppen op het kentekenbewijs. Ik heb ooit een 2P hotra op de weegschaal gezet (is wel meer als 10 jaar terug) en die woog veel meer dan op kenteken.

Bij navraag bleek dat ze kaal gewogen werden, dus zonder tussenschot, stangen, rubber vloer, reservewiel en oprolgordijn.

Als ik naar de specs kijk van jouw trailer op de bockmann site dan lijkt het dat ie een laadvermogen heeft van 896kg en totaal gewicht van max 1600kg.

Dan kom ik op 1600-896 = 702 kg wat de trailer weegt als je er geen paard in heb staan.
(ik kan de plaatjes verkeerd begrijpen natuurlijk)

Afbeelding

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:32

lianne484 schreef:
Optiwolk schreef:
Probeer eens olie ipv wd40.
Als het neuswiel van de trailer hier wat moeilijk doet, neem ik m’n busje hoefolie uit m’n poetsbak en gaat dan terug gelijk een tierelier


Het is niet het neuswiel van me trailer. Ik heb een afneembare trekhaak alleen de trekhaak gaat er nu niet meer af -O-


Wil ik maar zeggen: dat neuswiel doet hier ook niets met wd40 maar wel met olie. Mss dat de wijziging van product helpt.
Ik sla wel eens stappen over in mijn uitleg... ik denk sneller dan in typ :’)

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:30

Ik heb een stukje gelezen in het topic en leg hier toch even mijn vraag neer.

Mijn huidige auto doet het toch iets minder goed dan gehoopt. En aangezien ik altijd zeg dat mijn volgende auto met trekhaak een trailer mag trekken, start de zoektocht iets eerder dan gedacht.

Ik ben op zoek naar een auto die een trailer met tinker kan trekken. Qua gewicht van de trailer mag dit zoals die van een 1,5 paards zijn. Ik verwacht dat mijn tinker ergens tussen 400 en 500kg zal wegen. Trekgewicht vanaf 1300kg is wel gewenst. Ik heb mijn E rijbewijs.

Ik verwacht niet vaak op pad te zijn met de trailer, dus een beetje zuinig vind ik wel belangrijk. Daarnaast is mijn budget niet gigantisch. Ik hoop voor 5000 euro iets te kunnen vinden. En het liefst niet een heel erge gezinsbak.

Wat ik tot nu toe tegen gekomen ben:
- Hyundai Tucson uit 2007. Mag max 1400kg trekken, maar rijdt 1:12 ongeveer.
- Renault Megane, iets ouder model. Rijdt 1:16, maar max 1300kg, en dat vind ik toch wel net op het randje.
- Citroen C4, verschillende oudere modellen. Mogen max 1500kg-1650kg, rijden 1:15 / 1:16. Maar die auto’s vind ik niet zo mooi.

Verder iemand nog suggesties?

En verder ben ik niet zo’n fan van de oudere volvo’s.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:12

Renault Megane kan prima zolang groot genoeg mototblok in zit. Ik zal voor de 2 liter benzine gaan.
Je zou ook kunnen kijken naar een volvo s40 /v40 van 10 jaar oud met een 2 liter benzine blok. Beetje zelfde segment alleen mTma1400gkg trekken.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:48

Ik heb een Citroën Xara Picasso 1.8l die mag 1300 trekken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5380
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:15

Op autotrack.nl en gaspedaal.nl kun je onder uitgebreid zoeken ook trekgewicht invullen.

Vul je budget in, voorkeur benzine, lpg of diesel enz en kijk dan eens of er iets bij de zoekresultaten zit wat je bevalt.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:55

Optiwolk schreef:
Wil ik maar zeggen: dat neuswiel doet hier ook niets met wd40 maar wel met olie. Mss dat de wijziging van product helpt.
Ik sla wel eens stappen over in mijn uitleg... ik denk sneller dan in typ :’)


WD40 is een prima schoonmaakmiddel en een slecht smeermiddel.
Het lost je oude olie op en blijft een laagje over met een lage viscositeit. Dus om vette onderdelen schoon te maken is het perfect maar meer ook niet.

Gebruik een smeervet (kogellagervet) bijvoobeeld op een lithiumzeepbasis (is redelijk zeewaterbestendig, handig in de winter met pekel op de weg) of een minerale olie als het vloeibaar moet zijn.

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 14:25

Even tussendoor: is er ook een topic met ‘alle vragen over trailers’ ? Of kan dat hier..

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:46

Heeft iemand ervaring met de Volkswagen Tiguan die 1.600 mag trekken, 1.4 benzine? Ik heb er een oude Ifor achter met een kwpn'er.

We willen onze Mazda 6 2.0 benzine inruilen. De Mazda 6 is wel een tipje voor de post hierboven, fijne auto's, en tweedehands redelijk gunstig geprijsd te krijgen. Wel een verschil voelbaar toen we de diesel omruilden voor benzine. Diesel trekt fijner, maar vaak geen handige optie.