Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanel
Berichten: 879
Geregistreerd: 04-06-05

Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 16:45

Zoals de titel al zegt: hebben jullie je Shetlander laten keuren bij aankoop?
Waarom wel/niet?

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:56

Nee, heb dundee van een goede vriendin van mij gekocht. Dus de aankoop was puur op vertrouwen.

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:34

Nee, vind ik de moeite niet waard.. Ik vind een shetlandertje
wat anders als een echte sportpony waar je echt mee rijdt
(wedstrijden enz.)

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:51

nee
waarom? weet ik eigenlijk niet... is niet eens bij me opgekomen

die vrouw fokte en verkocht er heel veel dus die zou haar naam niet op het spel zetten denk ik... en alle paardjes zagen er gewoon gelukkig en gezond uit Lachen
ik heb wel even naar zn benen gekeken en dat zag er goed uit en ik vertrouwde het wel

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:15

Nee, ik heb ze allebei van de markt en ze waren niet echt geplant zeg maar.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:01

Voor zover ik weet niet.
Het is trouwens niet eens mijn eigen Shetje.

Het was een cadeautje voor de eigenaresse (van haar man & kinderen), maar het ging allemaal nogal onverwachts. Ze waren 's ochtends pas op het idee gekomen en gaan kijken en 's middags stond Jane al bij hun thuis. Clown

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:08

Neej die van mij niet! ze was toen 1 jaar, kwam net bij de fokker uit de kudde geplukt bij ons aan!
waarom we dat niet hebben gedaan?
geen idee, zitten mooie papieren bij enzovoorts, en tis een gezeldschapspony.. en we doen er keuringen mee Haha!

staldo

Berichten: 134
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:08

Nee, wij hebben onze shet ook van een markt.......dit hadden wij echter beter wel kunnen doen, want later bleek de shet droes te hebben (op de markt hadden ze hem iets gegeven waardoor je het niet zag. een van onze andere paarden is aangestoken....en die heeft bijna het lootje gelegd. maar goed, het is goed afgelopen en inmiddels alweer 5 jaar geleden.
dus het is wel verstandig, maar al je de mensen van wie hij komt goed kent, dan is het niet perse nodig.

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:17

Alle 5 niet.

Dennis heb ik eerst een jaar verzorgd en die had nooit wat (en nog steeds niet).
Roos heeft hier ruim 1,5 jaar gestaan voordat ik haar kocht(en 2 maanden later bleek ze rechts blind te zijn, maar die heeft verder niets en is nog steeds samen met Dennis m'n beste aankoop).
Uk en Trendy heb ik gekregen en Xavi is hier geboren.

Anoniem

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:58

Ik niet.
Vond het niet echt de moeite,een Shet..

Anoniem

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:02

Pepsi is mij eigenlijk ook een beetje overkomen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:04

in 45 jaar nog nooit een shet laten keuren. De fjord trouwens ook niet. Die hebben we in goed vertrouwen gekocht. Ik vind het geld wat je betaald voor het keuren niet in verhouding staan tegen over de waarde van de pony zelf. De keuring kost vaak meer dan de pony.

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:12

Nee, want de shet kost minder dan de keuring.

noellee

Berichten: 566
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Heerjansdam

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:53

staldo schreef:
Nee, wij hebben onze shet ook van een markt.......dit hadden wij echter beter wel kunnen doen, want later bleek de shet droes te hebben (op de markt hadden ze hem iets gegeven waardoor je het niet zag. een van onze andere paarden is aangestoken....en die heeft bijna het lootje gelegd. maar goed, het is goed afgelopen en inmiddels alweer 5 jaar geleden.
dus het is wel verstandig, maar al je de mensen van wie hij komt goed kent, dan is het niet perse nodig.



wat zielig Huilen
beter dat het goed is afgelopen Haha!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:24

Bij aankoop niet. Jimmy heb ik gekregen en Vincent heb ik niet gedaan omdat de keuring dan duurder is dan de pony zelf.

Voordat we naar de hengstenkeuring gaan laat ik ze wel altijd keuren de eerste keer om teleurstelling te voorkomen.

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:37

Nee, ik had mijn pony al een jaar als verzorgpony gehad voordat ik haar kocht en wist dus dat alles wel goed was.

_bloempje_
Berichten: 1530
Geregistreerd: 03-02-06

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:25

nee, ze stond altijd emt nog 2 shetlanders in een wei en werd zo af ent oe gepoetst. Ze was van de manege maar werd iet gebruikt voor de lessen hoor.

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:55

Dot is ook niet gekeurd, de keuring was duurder dan de shet zelf, en we vertrouwde erop dat ze goed is, tot nu toe hebben we geen problemen met haar gehad, alleen dat ze in elkaar is getrapt door een ander paard op het land, maar goed dat heeft niks met de aankoop en of keuring te maken!!!!

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:40

Jolly heb ik ook niet laten kuren. We konden goed met die vrouw overweg, en omdat de keuring duurder bijna duurder was dan de pony zelf heb ik besloten het toch niet te doen.

Wel zat het zo, die dag daarvoor keken we ook naar shetters en als ik daar 1 van had gekocht liet ik hem wel keuren, maar omdat het niet klikte heb ik hem niet gekocht. Dus was die keuring niet nodig. Dus het ligt er bij mij aan hoe die eigenaren etc. zijn. Als ik het al iets niet vertrouw zou die gewoon gekeurd worden.

Laureentje
Berichten: 485
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Venlo

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:59

Ja ik heb mijn shet bij aankoop klinisch laten keuren (zeven jaar geleden al). Ik wist dat hij oud was, dus wilde ik weten of hij wel gezond was, niet dat ik er veel medische kosten aan zou hebben. Hij werd gezond verklaard en ik hoop nog heel lang van hem te kunnen genieten. Een tweede reden was dat hij een gezelschapsmaatje zou worden van mijn paard en ik wilde geen zieke pony kopen die mijn merrie zou kunnen besmetten. Dat was ook niet het geval, dus in plaats van naar de slager gaan is hij bij mij gekomen en hij geniet nog iedere dag van zijn welverdiende pensioen (hij is al 28 jaar oud).

Anoniem

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:07

ligt een beetje aan de leefsituatie van de shet en hoe het land en de stal er uitzien..
een land met allemaal bakstenen op een hoop vertrouw ik niet zo, dus keuren..
een net landje met draadje of hek erom heen vertrouw ik veel meer, en zegt ook meer over de eigenaren.. dat die ook de gevaren ervan weten e.d.
dus dat vind ik keuren niet zo nodig..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:14

nee, ik had hem ook niet laten keuren en degene aan wie ik hem verkocht heb ook niet trouwens en hij is nu in die drie jaar ook nooit ziek geweest of kreupel.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:03

nee.. Moony kocht ik een beetje in een opwelling, zo van internet, zonder zelfs in het echt gezien te hebben! Scheve mond achteraf zou ik zoiets nooit meer doen en heb ik echt veel geluk gehad.. Knipoog

Bento ook niet, ik ken hem vanaf zijn geboorte, en wist al wat er allemaal mis met hem was, tuurlijk kunnen er altijd nog gebreken zijn maar ik wist al dat hij niet 100% gezond was.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:16

Nee, ik had helaas niet de mogelijkheden..

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Hebben jullie je Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:40

Hier ook geen van mijn paarden laten keuren. Waarom niet? Heeft m.i. weinig zin bij veulens.

Zowel mijn Shet als mijn Tinkermerrie heb ik als jong veulen gekocht en er kan in de tussenliggende periode van veulen tot rij- of menklaar zoveel gebeuren dat een (klinische) keuring m.i. overbodig is.