shetlander nog niet in zn zomer vacht.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

shetlander nog niet in zn zomer vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 14:57

Wij hebben zelf 2 shetlanders 1 is er van mijn moeder en 1 is er van mij. Die ene die van mijn moeder is is al zo goed als in zijn zomer vacht hij heeft zal ik maar zeggen een band om zijn buik wat nog wintervacht is. Maar mijn andere shetlander zit nog helemaal in zijn wintervacht. Wij borstelen ze regelmatig maar die ene wil gewoon niet in zijn zomer vacht raken. Er komen wel steeds veel haren bij hem los bij het borstelen. Nou is mijn vraag hoe komt dat dat hij niet uit zn wintervacht kan komen? kan het te maken hebben omdat hij langer op stal heeft gestaan dan die andere. (die andere heeft een tijd ergens anders buiten gestaan, en erna bij mij samen met die andere in de stal gekomen. Is het slim om ze te gaan scheren, ze zijn best wel angstig van mensen die ze niet kennen, ik kan niet scheren. Hij is nog veulen.
(jaarling) Hij heeft er nu wel last van rolt in de regelmaat, en zweet echt heel erg... Waar doe ik wijs aan?

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:00

bij ons zitten alle shetjes ook nog in hun wintervacht.. Ik zou ze niet scheren, maar gewoon goed borstelen en het gaat vanzelf wel snel genoeg. Lijnzaad voeren helpt ook..

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:17

Mijn bijna jaarling zit ook nog half in haar wintervacht. Nu met dat warme weer merk ik wel dat ze weer wat los laat.

Niet scheren maar afwachten jonge pony's en dat vooral bij shetten komen de eerste paar jaar heel moeielijk door hun vacht.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:41

mijn shet komt ook zo moeilijk uit zn vacht... op zn buik heeft ie nog allemaal wintervacht, een gedeelte van zn rug en kont ook.... vraag me af hoe dat komt, is dat shetland eigen?

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:48

Wij hebben ook 2 shetten die nog niet helemaal uit hun wintervacht
zijn. Het lijkt inderdaad wel shetland eigen.

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: shetlander nog niet in zn zomer vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:27

deze is shetlander is nog helemaal in zijn wintervacht, dus niet stuken al in zn zomer vacht maar echt helemaal in zijn wintervacht...

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:07

één is bij ons al een stuk verbeterd, nog wel een hele dikke vacht. De andere 2 zittenook nog heel dik in hun vacht en laat nog maar mondjesmaat los. Gaat vanzelf, dit is de natuur.

Mii_Suzy

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Willemsoord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:11

Mijn shet zit voor een groot gedeelte ook nog behoorlijk in de wintervacht.
Heeft trouwens wel de hele winter dag en nacht buiten gestaan. (dit is ook
het beste bij shetjes)

Ik denk dat het ook wel shetland's eigen is. Oorspronkelijk leven ze op de
shetlandeilanden. En hier is het vaak guur weer, waar een dikke vacht wel nodig
is. Ik denk dat het hierdoor komt.

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:18

idd, veel poetsen en lijnzaad bijvoeren, meer kun je denk ik niet doen...

Lindske
Berichten: 130
Geregistreerd: 08-11-05
Woonplaats: Lanklaar, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:22

ik heb ook 2 shetjes de een is al helemaal mooi in haar zomer vacht maar de andere heeft nog veel wintervacht op zen buik en zen zomer haren zijn eigenlijk ook redelijk lang maar zen buik is echt opgeblazen preccies een worm buikje maar ze worden altijd op tijd ontwormd en zijn vorige week ook maar pas ontwormd. Maar de ander haar buikje is heel normaal. Ik vind het wel maar wat raar ik dacht eerst ook dat het een grasbuikje was of aan zen postuur ligt maar ik begin toch te twijfelen. Wat zouden jullie doen

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:22

mijne komt wel goed door de vacht maar duurt gewoon lang voordat al het haar eraf is. Er zit gewoon een dik pak op. Lijnzaad voeren wil wel helpen. IK kies echter sinds 3 jaar ervoor om toch als het zo warm is er maar gewoon een scheerapparaat overheen te halen want ze staan te hijgen en zweten in de wei lijkt mij ook echt niet goed. en tot nu toe werkt het echt perfect.

norma_
Berichten: 450
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:24

de van mij zijn rug is kaal rest nog winterhaar andere shet heeft zijn zomervacht al

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:27

sunny zit ook nog dik in de wintervacht , begint er nu een beetje uit te komen maar het zit wel goed vast nog .. wel sneu is ze ook nog zwart maar met Lijnzaad moet het wel goedkomen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: shetlander nog niet in zn zomer vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:31

Ik zou toch gaan scheren. Met dit weer doe je ze daar alleen maar een plezier mee. Ook zou ik even een vitamineboost geven. Waarschijnlijk komt deze shet iets te kort.

mariska12

Berichten: 1153
Geregistreerd: 21-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:36

mijn shet + verzorg shets die hebben ook nog wintervacht(niet super erg meer)

maar fjordnina@ als je ze nu scheert dan scheer je toch de goede vacht weg ofzo ?(dacht ik)

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:42

Lekker kortscheren die diertjes, ze hebben nu toch alleen ellende van die vacht. Niemand die nu zijn winterjas aanheeft...

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:43

Mijn falabella zat tot vorige week ook nog in zijn wintervacht, ben een uur bezig geweest met een blokje en hij is nu zo goed als kaal. Gewone borstels werken bij hem ook niet.

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:47

ik heb een jaarling shetje die ook nog niet uit dr vacht isdie laat ik lekker op dr eigen tempo uit dr vacht komen scheren doe ik niet ivm de leeftijd.
mn hengstje is er al wel uit door poetsen, die heeft nu alleen zomerexeem jammergenoeg.
en mn merrie die scheer ik wel die is al een stuk ouder.
haar scheer ik omdat ze anders hele grote open plekken krijgt door het schuren.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:51

mariska12 schreef:
mijn shet + verzorg shets die hebben ook nog wintervacht(niet super erg meer)

maar fjordnina@ als je ze nu scheert dan scheer je toch de goede vacht weg ofzo ?(dacht ik)


De wintervacht is voor nu niet de goede vacht. Als je ze nu scheert hebben ze tijd genoeg om hun vacht weer op orde te krijgen voordat het slechte weer weer aanbreekt.

Het valt dus allemaal reuze mee in dit geval. Scheren als ze al goed in de zomervacht zitten is niet aan te raden. Dan ontdoe je ze inderdaad van de goede vacht.

RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:52

Casca schreef:
idd, veel poetsen en lijnzaad bijvoeren, meer kun je denk ik niet doen...



Lijnzaad idd en je kan ook ervoor kiezen daarna eventueel nog een tijdje door te gaan met lijnzaadolie over t voer heen te gooien dan gaat het razendsnel

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:42

Afbeelding

Pardoes, die begin mei geschoren is

Afbeelding

goede indruk van zijn vacht nu

Afbeelding

liefie

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: shetlander nog niet in zn zomer vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 18:21

maar dan kom ik bij het volgende probleem. Mijn shetlanders zijn nog best wel angstig. (probeer dat nu om te zetten door een bepaalde methode) maar ik kan niet scheren.. Als ik het iemand anders laat doen hoeveel gaat dat ongeveer kosten?

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:26

Daarom zou ik het dus niet doen.. Bijna alle shetjes zitten met dit probleem, maar die vacht isoleert ook tegelijkertijd.. dus zo super warm zullen ze het niet hebben. en als ze al zo angstig zijn, lijkt scheren helemaal geen oplossing.

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:19

Vastzetten, lekker beetje eten ervoor en in ieder geval het lijfje en de hals kortmaken? Ik doe ook ieder jaar wat meer en de benen lukt nog steeds niet.

solina

Berichten: 1067
Geregistreerd: 22-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:26

heb die van mij ook geschoren ,hebben al twee keer vitamine kuur gehad en kruiden maar heeft niets uitgehaald,
heh ze dus lekker geschoren en gijs is ook niet makkelijk 2 uur voor een shet terwijl ik over die andere hooguit een kwartiertje deed is toch lang he.
maar ze staan er super bij nu