Pavo vital of vitalbix?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 17:06

Als hij goedgekeurd wordt komt er een shetlander in onze stal.

Hij is echter goed dik en ik wou hem op een vitamine brok zetten.

Bij ons is een epplejeck in de buurt en vroeg me nu af of ik (omdat het handig is) daar de vital complete zou nemen waar ik opzich eerder tevreden van was, of toch de vitalbix?

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:10

Ik zou voor de Pavo Vital gaan.

Ik heb zelf geen goede ervaringen met Vitalbix (beide pony's gingen schuren en hadden brokkelende hoeven) en ik lees meer verhalen op Bokt over pony's die schuren op Vitalbix.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:12

Hier krijgen ze een klein handje sobere pony brok van Subli. Is meer dan genoeg. Ik heb ook Pavo Vital staan, maar daar krijgen ze maar heel af en toe eens een paar brokjes van. Is meer voor mijn idee dat ze wat 'extra's' krijgen.

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:23

Wel eens aan Oerbalans gedacht?

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:32

Ik geef zelf ook pavo vital aan mijn welsh pony's samen met een klein handje fiberforce van cavalor en daar doen ze het super op. Maar kijk ook vooral naar het ruwvoerbeleid, liefst arm en stengelig hooi en in slowfeeders

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 17:59

Vitalbix is schuurkans groot. Maar moet de shet perse brok bij?

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:34

Mijn pony's krijgen Equilin, daar doen ze het het beste op.

Pavo vital ging best prima. Op vitalbix niet voor uit te trappen, zo sloom, niet meer mee te rijden.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:04

Naturmineral van agrobs is een hele fijne!

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:11

Ik ben juist fan van vitalbix. Mijn pony’s vinden die veel lekkerder. De pavo vital aten ze met lange tanden op. :')
Verder doen ze het er prima op.

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:19

Ik geef nu een paar maanden vital bix. Geen geschuur of brokkelende hoeven. Wel flink voorwaarts met rijden, wat te eigenlijk, maar niet schrikkerig ofzo. Ik ben er wel tevreden mee.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:20

Pavo vital is laagste in suiker en zetmeel van die 2

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:27

Puur praktisch: Ik haalde ook Vitalbix bij EJ maar enkele keren was die niet op voorraad.. Pavo lag er wel telkens, ben dan ook overgestapt naar Pavo.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:36

Ik voer Vitalbix, doen beide paarden (Irish Draught en Tinker) het prima op. Vitalbix zou hoger qua waardes zitten, dacht ik.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:37

Hier voer ik ook pavo vital (of marstall force, afhankelijk waar ik het andere voer haal) + handje lucerne om de brokjes in te mixen.
Voor een Shetlander zal dat niet uitmaken, maar grote kwpner met 2x daags half bakje vital is wat sneu als de rest wel grote porties krijgt

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:53

Shenavallie schreef:
Hier krijgen ze een klein handje sobere pony brok van Subli. Is meer dan genoeg. Ik heb ook Pavo Vital staan, maar daar krijgen ze maar heel af en toe eens een paar brokjes van. Is meer voor mijn idee dat ze wat 'extra's' krijgen.


Een vitaminebrok is niet iets 'extra's' maar vrij essentieel als aanvulling. Het is een balancer voor het ruwvoer/gras ratsoen. Kortom het balanceert de vitamines en mineralen die een paard snel geneigd is te missen in zo'n eenvoudig hooi en gras dieet.
Gezien de waardes kan je nog beter standaard de vital voeren en af en toe een paar brokjes ponybrok van subli, die van subli zit veel hoger in suiker en zetmeel en veel lager in vitamines en mineralen. De subli is in dit geval de mcdonalds brok en de vital de salade.

@TS beiden zijn prima brok en hebben voor- en nadelen. Maar ze liggen niet zo ver van elkaar af. Van de vital moet je wel minder voeren, wellicht is het een idee om daar mee te beginnen. Je kan altijd nog overstappen naar het andere merk. Elk paard reageert weer anders.

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:19

Ik heb beide aan mijn paard gegeven, maar vind vital bix daily complete fijner. Deze is uiteindelijk bij een voermeting ook als best eruit gekomen bij mijn paard. Geen last van schuren of brokkelhoeven.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:49

Hoodie schreef:
Shenavallie schreef:
Hier krijgen ze een klein handje sobere pony brok van Subli. Is meer dan genoeg. Ik heb ook Pavo Vital staan, maar daar krijgen ze maar heel af en toe eens een paar brokjes van. Is meer voor mijn idee dat ze wat 'extra's' krijgen.


Een vitaminebrok is niet iets 'extra's' maar vrij essentieel als aanvulling. Het is een balancer voor het ruwvoer/gras ratsoen. Kortom het balanceert de vitamines en mineralen die een paard snel geneigd is te missen in zo'n eenvoudig hooi en gras dieet.
Gezien de waardes kan je nog beter standaard de vital voeren en af en toe een paar brokjes ponybrok van subli, die van subli zit veel hoger in suiker en zetmeel en veel lager in vitamines en mineralen. De subli is in dit geval de mcdonalds brok en de vital de salade.

@TS beiden zijn prima brok en hebben voor- en nadelen. Maar ze liggen niet zo ver van elkaar af. Van de vital moet je wel minder voeren, wellicht is het een idee om daar mee te beginnen. Je kan altijd nog overstappen naar het andere merk. Elk paard reageert weer anders.

Ze krijgen bij mij geen snoepjes, dat bedoelde ik met 'extra's'. En van Subli krijgen ze maar een klein handje (wat zal het zijn: 15 of 20 brokjes bij elkaar?), ook voor het idee. Ze staan verder alleen op hooi.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:10

Voer mijn kruising Fjord én grote Shetlander al jaren vitalbix daily complete zonder lucerne (dus die met timothee) en heb twee zeer energieke paarden zonder (hoef- en schuur)problemen.

Ik geef mijn kruising wel extra eiwitten met proteïne flakes, omdat hij wat ouder wordt. Maar mijn jonge Shetlander is een oersterke, gezonde pony vol energie en ze eet al 7 jaar een handje brokjes per dag, naast hooi, stro en gras.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:10

Wat is de reden dat er wordt geschreven dat er bij vitalbix kans is op brokkel hoeven en jeuk? Wat maakt pavo vital anders en heeft deze kans schijnbaar niet? Pure interesse deze vraag! :)

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:43

Ik zou eens kijken naar Oer Balans, zelf ook fijne ervaringen mee.

Wat me overigens ook interessant lijkt is het nieuwe voer van Hartog:
https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... en/comfort

Ruwvoermix met balancer erin waar je dus ook niet zo veel van hoeft te geven en waar ze wel lekker op kauwen door het ruwvoer.. vind ik zelf heel aansprekend ook..

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:45

Van (Hartog) lucerne krijgt een van mijn pony's extreme jeuk. Heb op advies van mijn VA een eliminatie test gedaan en daaruit bleek dat ze daar heel heftig op reageerde. Zo zie je maar dat elk dier anders is.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:57

Shenavallie schreef:
Van (Hartog) lucerne krijgt een van mijn pony's extreme jeuk. Heb op advies van mijn VA een eliminatie test gedaan en daaruit bleek dat ze daar heel heftig op reageerde. Zo zie je maar dat elk dier anders is.


Mijn paarden kregen dat van de lucerne van Hartog ook en werden er spooky van (door melasse).

Maar deze nieuwe mix is geen lucerne en ook vrij van melasse, vandaar dat ik het super interessnat vindt.
Ze hebben nu bij mij de Hartog Digest (ook zonder melasse etc.) en dat gaat goed, maar nu deze nieuwe variant er is wil ik die gaan proberen (die was er nog niet toen ik de Digest kocht en moest eerst mijn voorraad daarvan opmaken).

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 13:14

Hoi allemaal
Ondertussen is hij goedgekeurd.
Ik ga voor de vital gaan, kreeg mijn haflinger eerst ook en is hij goed mee afgevallen. Inmiddels krijgt deze iets anders.

Verder krijgen ze ook hartog lucerne digest erbij (handje of 2 voor de speeksel aanmaak voor de maagbescherming).

Ze krijgen gecontroleerde weidegang en hooi. (Droog en stengelig)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:28

Vitalbix komt er hier niet meer in, hoef kwaliteit rende achteruit en ze schuurde plots allemaal.

De pony's die verder geen krachtvoer nodig hebben krijgen hier pavo vital brokjes.
Het aantal brokjes is klein voor de shet/mini, dat geef je zo even uit de hand of in een bakje.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Pavo vital of vitalbix?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:43

Mijn tinker staat nu op vitalbix daily complete en doet het daar super goed op. Heeft eerder pavo vital, cavalor junior en florian balance brokjes gehad maar daar werd hij heel druk van. Nu een combinatie van 250g vitalbix brokjes en een schep florian ruwvoermix en dat is de gouden combi voor ons. Hij schuurt alleen als het fructaangehalte in het gras super hoog is dus verder hebben brokjes geen invloed op het schuren bij hem.

Binnenkort komt er ook een shet bij en die gaan we eerst op hetzelfde proberen. Mocht dat niet werken dan zou ik eerst de luzerne vrije variant van vitalbix met thimothee proberen.

Ligt natuurlijk helemaal aan het paard zelf. Denk dat je gewoon moet uitproberen waar die van jou goed of niet goed op reageert.