Trailer voor shet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 14:09

Al een tijdje loop ik met het idee dat ik een trailer(tje) wil aanschaffen of bouwen voor mijn shetlander (85-90cm hoog) zodat ik, ook al woont hij naast een prachtig uitrijgebied, ook in andere mooie gebieden met hem kan gaan wandelen.

Hij is makkelijk op de trailer alleen heeft hij in een ‘normale’ (1, 1,5 of 2paards) trailer te weinig steun en dan wil het wel eens gebeuren dat hij lekker gaat hangen, wat we niet willen hebben natuurlijk.

Dús toen dacht ik: ik ga voor een speciale trailer waar mijn pony heerlijk ontspannen in kan staan. Nog een voordeel van een kleinere trailer is dat ik er qua overzicht dan ook zelf (na veel oefenen natuurlijk) mee op pad durf èn ik zou hem met mijn eigen auto gewoon kunnen trekken al heeft dat niet de voorkeur: ik hou van een solide geheel, dus als de trailer zwaarder uitvalt maar daardoor wel ècht goed stabiel ligt, heeft dat de voorkeur.

Met het oog op de eventuele toekomst zou ik er dan toch wel in elk geval twee pony’s in willen kunnen vervoeren…

En zo stapelden de ideeën, eisen en dromen zich op en werd ik wat bangig: want wat is veilig? Kortom: wat hebben jullie om jullie shet(s) mee te vervoeren? Heb je iets zelf gemaakt of aangekocht? Welke eisen zijn voor jou echt belangrijk?
Foto’s zou ik leuk vinden, ik hoop met dit topic tot een concreet plan te komen en misschien kunnen we elkaar inspireren voor het ultieme vervoer van onze lieve vrienden.

Chantalla

Berichten: 1428
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:17


Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:21


tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:23

Ik zou dan eer denken aan een schapen trailer waar ze schuin op kunnen ipv recht. Ervaren paarden als veel aangenamer.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 15:33

Bedankt voor jullie snelle reacties al!

Chantalla schreef:
Tijdens mijn zoektocht naar een (normale) trailer kwam ik deze advertentie tegen. Deze zijn ook voor een menwagen, maar wellicht heb je er iets aan:
https://link.marktplaats.nl/m1805303909 ... nt=app_ios

De trailers van HATI zijn een stille droom van me, nu vallen ze òf buiten budget, of zijn ze net niet wat ik zoek. Maar het is zeker een pagina die ik in de gaten houdt, dankjewel!

Amber_anne schreef:
Zelf geen ervaring mee maar op deze pagina hebben mensen de trailer op meerdere manieren ingedeeld
Ook iemand die een veewagentje heeft
https://www.shetlandermenrit.nl/wat-wie/vervoeren

Leuk! Ik ga eens even kijken, wellicht dat ik er wat inspiratie op doe :).

tengeltje11 schreef:
Ik zou dan eer denken aan een schapen trailer waar ze schuin op kunnen ipv recht. Ervaren paarden als veel aangenamer.

Bedoel je overdwars, dus dat hij in de breedte staat zegmaar? Dat hoor ik vaker, dat ze dan prettiger staan. Zou een schapentrailer voldoen qua sterkte? Ik heb geen idee wat een schaap weegt maar ik heb altijd de indruk dat deze tot minder schade in staat zijn dan mijn pony :=

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:43

Ik heb een aantal jaren geleden ook gekeken voor een kleine trailer voor de minipaardjes. Uiteindelijk een grote trailer gekocht ivm mijn rijpaard. Ik merkte idd dat de kleintjes daar niet altijd even stabiel op staan. Van de 5 minipaardjes/shetten die ik heb wisten 4 zich wel goed staande te houden en de andere blijft maar bewegen. Nu hebben we een klein 'stalletje' gemaakt om m mee te nemen:
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou zelf geen enkelasser kopen ivm veiligheid als je eens ooit een klapband krijgt. Verder zijn de degelijke ponytrailers vaak net zo duur als een paardentrailer en omdat er minder markt voor lijkt te zijn zijn ze naar mijn idee minder goed verkrijgbaar en achteraf wellicht ook moeilijker te verkopen.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 20:17

Ahhh dat ‘stalletje’ in jouw trailer, te cute! Dat is ook nog wel het overwegen waard, ware het niet dat ik verwacht nooit een rijpaard te hoeven vervoeren.

Aan de andere kant is het wel een interessante oplossing voor mocht ik niks vinden/ kunnen fabriceren in het klein.

Enkelasser is voor mij idd een no-go.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:22

Mijn shet(s) gingen gewoon in de 2 paardstrailer. Ik had extra setjes ophanging gekocht zodat de stangen lager konden en dichter naar de voorstang toe. Dat was ideaal want dan kan mijn welsh ook gewoon mee

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:50

mijn shet staat gewoon los in mijn 1 1/5 trailer.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:52

Is een schapentrailer te klein?

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:09

marsman-hati.nl die bouwt zelfs trailers op maat.

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:13

Ik heb een schapentrailer voor mijn pony's. Voordeel is dat het een dubbelasser is dus hij ligt vele malen stabieler op de weg dan enkelassers. Ook kan ik er 2 pony's+ sulky in kwijt. Ik heb het dan wel over mini's overigens, dus stokmaat 85cm. In hun trailertje tijdens het wachten op de boot naar Texel:
Afbeelding

En even zonder pony's, achterste helft, dus autokant is voor de sulky en in het deel bij de klep stouw ik twee pony's. Die vervolgens beide schuin overdwars gaan staan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dat kleine stalletje doodeng, je zult maar eentje treffen die toch zijn achterbenen erover weet te steken. Ik weet zeker dat mijn Jorie dat bvb voor elkaar zou krijgen. Die kreeg het ook voor elkaar om op 1 dag zijn hoeven door een 4x4 net te steken toen we hem alleen lieten op de trailer en om zich vervolgens los te trekken buiten toen we even om thee waren en toen stond ie gewoon samen met zijn vriend. Ons tussenschot heeft ook al eens een schup van hem gehad, dus ik zou zo'n stalletje tenzij van achter compleet dicht niet vertrouwen met de mijne. Overigens kon de mijne 2000kg aan max gewicht inclusief zijn eigen leeggewicht toen we hem kochten. Uiteraard dit terug laten keuren tot een gewicht die ook met B te rijden is.

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:36

Jorex schreef:
Ik vind dat kleine stalletje doodeng, je zult maar eentje treffen die toch zijn achterbenen erover weet te steken. Ik weet zeker dat mijn Jorie dat bvb voor elkaar zou krijgen. Die kreeg het ook voor elkaar om op 1 dag zijn hoeven door een 4x4 net te steken toen we hem alleen lieten op de trailer en om zich vervolgens los te trekken buiten toen we even om thee waren en toen stond ie gewoon samen met zijn vriend. Ons tussenschot heeft ook al eens een schup van hem gehad, dus ik zou zo'n stalletje tenzij van achter compleet dicht niet vertrouwen met de mijne. Overigens kon de mijne 2000kg aan max gewicht inclusief zijn eigen leeggewicht toen we hem kochten. Uiteraard dit terug laten keuren tot een gewicht die ook met B te rijden is.

Oh ja daar hoef ik met deze pony niet bang voor te zijn. De shetten zou ik niet in zoiets hoeven te zetten.

De shetten zetten staan normaal ook diagonaal achter onze menwagen op de 2paards trailer (oude foto, inmiddels een marathonwagen gekocht ):
Afbeelding

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:21

Ik heb een vee-trailer gehad, die was kwa oppervlak ongeveer even groot als een 1,5 paards trailer maar lager, en mocht veel meer laden (meeste 1,5 paards is ttm 1300, deze was 2000, eigen gewicht was rond de 500 kg), geen schot of stangen er in. Prima ding met mijn brave pony's.

Als ik jou was zou ik kijken naar een 1,5 paards en daar een schot in laten zetten. Die kan je zo laten plaatsen zodat je pony in de breedte 'klem' staat, en dan de stangen zo plaatsen dat hij ook in de lengte mooi op gesloten staat.
Ik denk dat dat de makkelijkste optie is. Zeker om dat je daar ook gewoon zelf recht op in kan staan. Waar nodig zou je die nog iets terug kunnen laten keuren.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:27

Ik heb een 1,5 ponytrailer ,deze is wat lager dan de gemiddelde trailer. Hij komt te koop omdat we een 2 paards willen. Is een oudje maar wel in goede staat . Banden nieuw en bodem in orde. In Assendelft staat hij.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 00:14

SARINO schreef:
Ik heb een 1,5 ponytrailer ,deze is wat lager dan de gemiddelde trailer. Hij komt te koop omdat we een 2 paards willen. Is een oudje maar wel in goede staat . Banden nieuw en bodem in orde. In Assendelft staat hij.

Oh, ik ben best geïnteresseerd denk ik, heb je eventueel foto’s? (Mag in pb)

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:19

Iemand hier in de buurt haf dwars Schotten in een 1 1/2 paards, net zoals een vrachtwagen en daar stonden er 3 schuin in ze hadden de Schotten zelf laten maken

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 00:28

meisje schreef:
mijn shet staat gewoon los in mijn 1 1/5 trailer.

Dat durf ik niet meer aan, meneer is meerdere keren na de rit liggend aangetroffen. De eerste keer dat ik in al mijn naïviteit dat hij zo chill was dat hij was gaan liggen maar hij deed het constant. Hij gaat gewoon onderuit, helaas.

capopjekop schreef:
Mijn shet(s) gingen gewoon in de 2 paardstrailer. Ik had extra setjes ophanging gekocht zodat de stangen lager konden en dichter naar de voorstang toe. Dat was ideaal want dan kan mijn welsh ook gewoon mee

Hadden jouw pony’s op die manier voldoende steun van zij- en voor- en achterkant?

siskeh schreef:
Is een schapentrailer te klein?

Ik denk het niet maar ik vraag me af of die stevig genoeg zijn zegmaar…

Jorex schreef:
Ik heb een schapentrailer voor mijn pony's. Voordeel is dat het een dubbelasser is dus hij ligt vele malen stabieler op de weg dan enkelassers. Ook kan ik er 2 pony's+ sulky in kwijt. Ik heb het dan wel over mini's overigens, dus stokmaat 85cm. In hun trailertje tijdens het wachten op de boot naar Texel:
[ [url=m/ztQQ6o.jpg]Afbeelding[/url] ]

En even zonder pony's, achterste helft, dus autokant is voor de sulky en in het deel bij de klep stouw ik twee pony's. Die vervolgens beide schuin overdwars gaan staan.
[ [url=m/Wob6qX.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o7vfFh.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lOWSZ4.png]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dat kleine stalletje doodeng, je zult maar eentje treffen die toch zijn achterbenen erover weet te steken. Ik weet zeker dat mijn Jorie dat bvb voor elkaar zou krijgen. Die kreeg het ook voor elkaar om op 1 dag zijn hoeven door een 4x4 net te steken toen we hem alleen lieten op de trailer en om zich vervolgens los te trekken buiten toen we even om thee waren en toen stond ie gewoon samen met zijn vriend. Ons tussenschot heeft ook al eens een schup van hem gehad, dus ik zou zo'n stalletje tenzij van achter compleet dicht niet vertrouwen met de mijne. Overigens kon de mijne 2000kg aan max gewicht inclusief zijn eigen leeggewicht toen we hem kochten. Uiteraard dit terug laten keuren tot een gewicht die ook met B te rijden is.

Ziet er super netjes uit! Maar staan jouw pony’s ‘gewoon’ aan een touwtje zonder verder apart te staan zegmaar? Dubbelasser is voor mij wel een pré eerlijk gezegd.

Lys_PPA schreef:
Jorex schreef:
Ik vind dat kleine stalletje doodeng, je zult maar eentje treffen die toch zijn achterbenen erover weet te steken. Ik weet zeker dat mijn Jorie dat bvb voor elkaar zou krijgen. Die kreeg het ook voor elkaar om op 1 dag zijn hoeven door een 4x4 net te steken toen we hem alleen lieten op de trailer en om zich vervolgens los te trekken buiten toen we even om thee waren en toen stond ie gewoon samen met zijn vriend. Ons tussenschot heeft ook al eens een schup van hem gehad, dus ik zou zo'n stalletje tenzij van achter compleet dicht niet vertrouwen met de mijne. Overigens kon de mijne 2000kg aan max gewicht inclusief zijn eigen leeggewicht toen we hem kochten. Uiteraard dit terug laten keuren tot een gewicht die ook met B te rijden is.

Oh ja daar hoef ik met deze pony niet bang voor te zijn. De shetten zou ik niet in zoiets hoeven te zetten.

De shetten zetten staan normaal ook diagonaal achter onze menwagen op de 2paards trailer (oude foto, inmiddels een marathonwagen gekocht ):
[ [url=m/lIdqka.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat staan ze er gezellig bij <3

Dennis schreef:
Ik heb een vee-trailer gehad, die was kwa oppervlak ongeveer even groot als een 1,5 paards trailer maar lager, en mocht veel meer laden (meeste 1,5 paards is ttm 1300, deze was 2000, eigen gewicht was rond de 500 kg), geen schot of stangen er in. Prima ding met mijn brave pony's.

Als ik jou was zou ik kijken naar een 1,5 paards en daar een schot in laten zetten. Die kan je zo laten plaatsen zodat je pony in de breedte 'klem' staat, en dan de stangen zo plaatsen dat hij ook in de lengte mooi op gesloten staat.
Ik denk dat dat de makkelijkste optie is. Zeker om dat je daar ook gewoon zelf recht op in kan staan. Waar nodig zou je die nog iets terug kunnen laten keuren.

Dank voor je advies! Ik vind een gewone 1,5 paards een beetje eng vanwege de hoogte, gevoelsmatig zorgt mijn pony niet voor voldoende gewicht in zo’n hoge trailer, dan heb ik ‘m liever wat lager… Kan een compleet non-idee zijn hoor, maar mijn gevoel zegt dat.

knollentuin schreef:
Iemand hier in de buurt haf dwars Schotten in een 1 1/2 paards, net zoals een vrachtwagen en daar stonden er 3 schuin in ze hadden de Schotten zelf laten maken

Interessant voor als je er meerdere wil vervoeren maar voor nu wil ik er maar 1 (en bij uitzondering 2) mee, ik vind de hoogte van ‘echte’ trailers wat eng qua windvangen. Het gewicht dat ik laad is natuurlijk maar laag in vergelijking met een paard…

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:14

Ik heb een rijpaard met trailer probleem gehad, zij ging de trailer niet in met een schot er in. Best zuur want ik had net een nieuwe ifor gekocht. Hup lange stangen er bij en schot er uit. Toen kwam mijn shetje er bij. Ja die moest er toch echt naast komen te staan. Die stonden dus los naast elkaar en dat ging heel goed. Mijn shet moest wel echt leren zijn balans te houden. Daarom de eerste keren idioot rustig gereden en vast heel veel weg gebruikers geïrriteerd. Hoe meer je oefen hoe steviger ze staan. Als jij je paard 1 a 2 keer per jaar vervoer zal hij idd minder stabiel staan, het is de kunst van oefenen. Daarom zelf heel erg van los laten staan en zelf kijken hoe ze het het beste doen. Anders zou je moeten kijken naar iemand die handig is en zorgen dat je je schot op shet formaat kan zetten. Persoonlijk zou ik het nooit doen, mocht hij zijn balans verliezen en onder het schot komen... zou dus gaan trainen en toch echt je rij stijl onder de loep nemen. Check trouwens ook even zijn knietjes als ze losse knietjes hebben kunnen ze zich nooit goed omhoog houden in de trailer wat je ook doet

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:41

Ja. Ze gaan diagonaal staan en kunnen desnoods tegen de wand en tussenschot hangen. Maar als dat nodig is dan rijd je te hard.

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:49

Ja die van mij zijn beste vrienden, dus die staan gewoon tegen elkaar aan voor de steun. En ik zet ze vast aan het hekje..

MaritB

Berichten: 8633
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Trailer voor shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:24

Voor mijn welsh A had mijn man een deur gemaakt van betonplex zodat mijn tweewieler in de punt kon staan. Nu hebben wij sinds deze week een shettendame en staat zij er in. De HCA past veel makkelijker in de punt en nu zou ik zelfs 2 kleine maat pony's schuin kunnen zetten. De achterstang hadden we al lager gedaan, want ik wil er niets onder door kunnen hebben.

De welsh paste ook samen met een mini of een shet er in.