Bewezen Shetland pony hengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 15:37

Sinds kort ben ik in het bezit van een kleine maat Shetland pony merrie 1ste premie en met kroonpredicaat. In eerste instantie eigenlijk voor mijn dochters gekocht als ze wat groter zijn maar de verkoper vermelde dat het eigenlijk zonde zou zijn als ik niet met haar zal fokken.

Ik ben nieuw bij het NSPS en nog niet bekend met de hengsten daar. Ik kan vooral wat vinden over nieuwe jaargang hengsten maar ben eigenlijk opzoek naar een bewezen bruine hengst (geen aparte kleuren of schimmel) in de kleine maat. Misschien wat moeilijker met Shetlanders? Kan iemand mij wat meer wegwijs maken? Ik heb wel een nieuwe hengst op het oog maar vind het fokken met een nieuwe hengst best een gok omdat je niet weet wat hij in de toekomst nog gaat doen.

Mijn volgende stap is voor mijn merrie de ABOP aangespannen dit jaar, ik ontvang eventueel graag nog wat tips van mensen die wat meer in dit wereldje zitten. Ik heb wel met grote paarden gefokt maar Shetlanders en aangespannen is helemaal nieuw voor mij. Eventueel betaalde training in Noord Holland ook mogelijk, ik pak het graag serieus op.

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:53

Welke omgeving zoek je precies. Ben je al lid van het nsps? Wat is je doel met het veulen oftewel wat wil je aan de merrie verbeteren?
Wil je in de kleine maat blijven fokken?

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 17:37

StalNollie schreef:
Welke omgeving zoek je precies. Ben je al lid van het nsps? Wat is je doel met het veulen oftewel wat wil je aan de merrie verbeteren?
Wil je in de kleine maat blijven fokken?



Alkmaar. Heb mij ingeschreven via de mail maar nog geen reactie terug. Aanmeld formulier doet het niet via de website. Ik heb begrepen dat ik eenmaal aangemeld meer kan inzien.

Ik wil graag in de kleine maat blijven, zelf vind ik het belangrijk dat (mijn) jonge kinderen er veilig mee overweg kunnen en ik vind het dan zelf fijn als ze klein van formaat zijn maar dat ze er nog wel op kunnen.

Daarnaast vind ik dat ze gewoon allround goed mee moeten kunnen in de sport.

Ik heb haar gekocht omdat ze eigenlijk aan al mijn wensen voldoet. Ze was bedoeld voor mijn kinderen en dat ik er de aangespannen sport mee in kan en ik ben fanatiek. Kwa bouw weet ik niet precies wat ze bij het NSPS graag zien. Ik heb wat keuringen bekeken op internet en bij een aantal uitslagen had ik het zelf anders gedaan haha. Ze is wat overbouwd maar bij Shetlanders blijkt dat best normaal te zijn op de keuring. Ze heeft veel kracht voor zo een compact kleintje en een mooie draf. Ik had na even zoeken via Google wel een bewezen hengst gevonden met wat meer lengte in het lijf (weet niet of dat dus gewild is in het Shetlander stamboek of juist wat compacter hoe mijn merrie is) maar die had minder goede gangen dan mijn merrie. Iemand wees mij een hengst aan van dit jaar betere schouder en draf dan mijn merrie en spreekt mij wel aan maar moet zich dus wel nog helemaal bewijzen. Ik vind het wel belangrijk dat hengst zich hierna dan ook echt wel laat zien.

Omdat ik nu mezelf ben gaan inlezen/ aan het inlezen ben over het NSPS en ik toch ook de kleine maat erg leuk begin te vinden en ik er de mogelijkheden voor heb is het wel de bedoeling de veulens te houden en waarschijnlijk nog wel een merrie te gaan aankopen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best even heb lopen zoeken naar een Shetlander terwijl er heel veel aanbod is op internet dus ik hoop dat ik positief bij kan dragen in betere aanbod dan dat er nu is.

Ik zal een foto van mijn merrie toevoegen, misschien kunnen de kenners even meekijken!

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:55

Ik zelf heb meegedaan maat ben eert afgehaakt ik wilde niet meedoen aan hun standaart. Veel te dikke pony's ik deed daar dus niet aan mee. Dus dat is wel echt keuzes maken.

Onze pony was de ideale kinderpony maar voor de keuring was ze te braaf. En dat zeiden ze ook of kinderpony of keur pony. Dus ook daarin moet je keuzes maken.

Onze merrie was met veulen aan de voet wel nog steeds enorm braaf houd in je achterhoofd dat dit anders kan zijn voor jullie gezin sommige verandere in duiveltjes.

In sint oedenrode is dacht ik in maart weer een show die is altijd wel leuk en interessant daar komen ook een aantal grote fokkers die je graag te woord staan en met je meedenken

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:10

Stuur Dennis hier op bokt eens een bericht, zit bij jou in de buurt en heeft een hele berg kennis over het aanspannen en de fokkerij.
Mijn ervaring is dat mijn beste fokkerij merries niet mijn beste gebruiksponys waren, toch ander type, daarnaast heb ik graag een grote middenmater of grote maat voor de wagen/sulky.
Wel enorm leuk dat je zo enthousiast bent, veel plezier met je merrie!

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 18:30

StalNollie schreef:
Ik zelf heb meegedaan maat ben eert afgehaakt ik wilde niet meedoen aan hun standaart. Veel te dikke pony's ik deed daar dus niet aan mee. Dus dat is wel echt keuzes maken.

Onze pony was de ideale kinderpony maar voor de keuring was ze te braaf. En dat zeiden ze ook of kinderpony of keur pony. Dus ook daarin moet je keuzes maken.

Onze merrie was met veulen aan de voet wel nog steeds enorm braaf houd in je achterhoofd dat dit anders kan zijn voor jullie gezin sommige verandere in duiveltjes.

In sint oedenrode is dacht ik in maart weer een show die is altijd wel leuk en interessant daar komen ook een aantal grote fokkers die je graag te woord staan en met je meedenken


Kan ik wel begrijpen. Dan zit je kwa bouw wellicht beter bij het NMPRS maar hun fokken geen rijpony's toch?

Ik vraag me wel af of er ruimte is voor verbetering of dat ze zich graag vasthouden aan een standaard zoals het altijd is geweest. Wat zien ze graag (beter)?

Ja het is balans zoeken inderdaad en is ook wel moeilijk een goede sportpony of wat je zegt voor de keuring hebben ze ook weer wat meer energie nodig en een kinderpony zie je graag rustig. Belangrijkste is respect hebben. Fijn om mee te werken. Lekker in hun vel zitten en vol energie helemaal prima maar dans met ons en zeker niet door ons heen. Heb met Arabisch Volbloeden en Dravers gewerkt en endurance en die zaten vol energie voor de sport en keuring maar ook gewoon netjes ze wisten wanneer wel en wanneer niet, uitzonderingen daar gelaten. Wellicht is de Shetlander daar wat koppiger in dat moet ik nog meemaken haha.
Laatst bijgewerkt door Zipperdepip op 16-02-22 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 18:32

Wildgirl schreef:
Stuur Dennis hier op bokt eens een bericht, zit bij jou in de buurt en heeft een hele berg kennis over het aanspannen en de fokkerij.
Mijn ervaring is dat mijn beste fokkerij merries niet mijn beste gebruiksponys waren, toch ander type, daarnaast heb ik graag een grote middenmater of grote maat voor de wagen/sulky.
Wel enorm leuk dat je zo enthousiast bent, veel plezier met je merrie!


Dankjewel! Wel jammer dat toch? Want eigenlijk horen de fokkerij merrie's goede gebruikerspony's te zijn toch? Maar ze vallen dan niet meer binnen het rasstandaard begrijp ik?

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:38

Klopt. En helaas stappen ze daar niet vanaf is mijn ervaring.

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:55

Klopt TS. Ik heb het jaren geprobeerd maar mijn goede tuigponys kwamen nooit verder dan een 2e premie.
Ik hou van het nsps type voor de fokkerij/keuringen want dat is in mijn ogen hoe een nsps pony hoort te zijn echter ga je dan de mist in wanneer je ze in sportconditie voorstelt.
Hier stond een merrie op ijzers, was voor de jury reden om haar zonder te beoordelen achteraan te plaatsen |o

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 08:37

Dat is wel jammer. Als het niet bevalt is het gelukkig wel zo dat ze alsnog voor mijn dochters wel goed zijn en ik met ze de sport in kan.

Momenteel heb ik een tweede merrie voor aankoop en 3 dekhengsten op het oog. Kwa hengsten vind ik het nog een hele moeilijke keuze omdat degene die ik het beste vind nog het minst heeft gepresteerd en zelfs eerder nog is afgewezen. De bewezen hengsten zijn kwa bouw minder vind ik maar blijkbaar wel wat er graag gezien wordt. Mocht er iemand ervaring hebben met de NSPS hengsten en willen mee kijken met mij in mijn keuze dan hoor ik het graag! :)

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:04

Wat ik jammer vind is dat ook bij de shetten de galop niet mee word genomen. Er zijn weinig shetten die goed kunnen galopperen. Welke 3 heb je op het oog.

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:09

@ts je kunt ze hier altijd delen, dan kijken we mee! Leuk hè, het nsps virus :D

snoopydogy

Berichten: 2222
Geregistreerd: 20-11-11

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:30

lees ook fff mee hier een shet waar ik is een keer mee naar de keuring wil en me al aardig aan het in lezen maar word er niet echt wijzer van

Lukasje
Berichten: 11291
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:37

Wat wil je aangespannen doen? Met een kleine maat zit je snel beperkt qua treklast.

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 10:57

Met de hengsten vind ik het dus nog een hele moeilijke keuze omdat degene die ik persoonlijk het beste vind ogen (heb alleen op de foto gezien) nog het minst heeft gepresteerd en zelfs eerder nog is afgewezen. 1 van de bewezen hengsten vind ik kwa gangen minder en zag op de keuringen dat ze er ook niet heel lovend over waren maar toch aardig wat op zijn naam staan.. wat ik wel apart vind is dat de bewezen hengsten op het eerste gezicht wel juist langer in het lijf ogen en ook wat slanker ogen wat ik zo op internet kan vinden, dat is toch juist wat ze niet graag zien volgends jullie? En juist de vollere hengst is eerst afgewezen terwijl die ook nog eens een goede draf heeft.

Hierbij de 3 hengsten die ik op het oog heb voor mijn merrie's:

Rigolo van bromishet
Herbert van de viersprong
Manifesto van nuweland

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 10:59

Lukasje schreef:
Wat wil je aangespannen doen? Met een kleine maat zit je snel beperkt qua treklast.


In ieder geval de Abop en dan even verder kijken

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 11:20

snoopydogy schreef:
lees ook fff mee hier een shet waar ik is een keer mee naar de keuring wil en me al aardig aan het in lezen maar word er niet echt wijzer van


Leuk! Keuring staat alles over op het NSPS website , wat wil jij er verder over weten?

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 11:21

StalNollie schreef:
Wat ik jammer vind is dat ook bij de shetten de galop niet mee word genomen. Er zijn weinig shetten die goed kunnen galopperen. Welke 3 heb je op het oog.


Dat vind ik altijd jammer, als men zich zo blindstaart op de draf..

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 11:37

Duurt het trouwens altijd even voor je reactie krijgt van het NSPS via mail?

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:41

Sport en keuring gaan zelden hand in hand is mijn ervaring.
Ik fok graag fijne gebruikspony's, en dat lukt mij aardig (van mijn 15 veulens lopen er 13 in het werk en ben ik er 2 uit het oog verloren. Er 5 minimaal sport-A). Op de keuring ben ik altijd al blij met een 2e premie.

Ik heb 2x een 1e premie pony gefokt, mijn vos merrie kreeg die 1e premie doen ze echt bagger-vet was omdat ik zelf op krukken liep.
Ze loopt wel ZZ dressuur, Z vaardigheid en is prestatie sport-AA (drachtig van haar 1e veulen, premies voor kroon heeft ze al wel, maar nog geen 2 nakomelingen). En is 2x rijpony talent geweest bij het stamboek. Die zou in haar normale conditie nooit een 1e premie halen (kwam als 3 jarige zelfs van een 3e premie af!).

Ik fok grote maat, buiten een passende hengst vind ik eigenlijk dat de door mij gebruikte hengsten een sport predikaat moeten hebben (ABOP, sport, of desnoods op de hengstenkeuring in het tuig uit gebracht zijn). Mijn voorkeur ligt bij vossen. Er zijn 2 hengsten die een aan mijn eisen voldoen, maar de 1 heeft inmiddels een basis licentie (vader van mijn 1e premie sport-AA prestatie ruin) en de ander is inmiddels bijna 34 lentes jong (en vader van mijn 12 premie sport-AA prestatie merrie).
Dus voor mijn fijne merrie heb ik met mijn eisen(grote vos en sport, dus geen hele rare eisen volgens mij) de keus uit precies 0 hengsten.
Buiten deze hengsten stond mijn 1e keus afgelopen seizoen in Scandinavië, dat was iets te ver rijden voor een dekking. Dus ben van mijn geloof gestapt en heb een jonge (door corona toen nog niet geprimeerde) zwart-roan uit gekozen.

ABOP is in November weer. Beetje het ondergeschoven kindje bij het stamboek is mijn ervaring.
Afgelopen jaar ging het weer enorm rommelig (in organisatie en op de dag zelf, paar dagen van te voren bleek dat ik een uur verder mocht rijden, en een baan goed uit zetten heeft ook 3 pogingen gekost terwijl ik al in de baan stond), jaar daar voor helemaal niet door gegaan omdat het stamboek niet wist dat het mocht (met corona mochten stamboek beoordelingen wel door gaan, sport niet, ABOP ging bij alle stamboeken door, behalve bij ons) en het jaar daar voor waren ze even vergeten de locatie te regelen (dus stonden daar deelnemers op een locatie die nergens van wist, die hebben het wel goed op gepakt, maar pffff).

Voor de kleine maat zijn er wel fokkers in de buurt die daar meer in thuis zijn dan ik die het ongetwijfeld leuk vinden met je te brainstormen.

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 12:01

Dennis schreef:
Sport en keuring gaan zelden hand in hand is mijn ervaring.
Ik fok graag fijne gebruikspony's, en dat lukt mij aardig (van mijn 15 veulens lopen er 13 in het werk en ben ik er 2 uit het oog verloren. Er 5 minimaal sport-A). Op de keuring ben ik altijd al blij met een 2e premie.

Ik heb 2x een 1e premie pony gefokt, mijn vos merrie kreeg die 1e premie doen ze echt bagger-vet was omdat ik zelf op krukken liep.
Ze loopt wel ZZ dressuur, Z vaardigheid en is prestatie sport-AA (drachtig van haar 1e veulen, premies voor kroon heeft ze al wel, maar nog geen 2 nakomelingen). En is 2x rijpony talent geweest bij het stamboek. Die zou in haar normale conditie nooit een 1e premie halen (kwam als 3 jarige zelfs van een 3e premie af!).

Ik fok grote maat, buiten een passende hengst vind ik eigenlijk dat de door mij gebruikte hengsten een sport predikaat moeten hebben (ABOP, sport, of desnoods op de hengstenkeuring in het tuig uit gebracht zijn). Mijn voorkeur ligt bij vossen. Er zijn 2 hengsten die een aan mijn eisen voldoen, maar de 1 heeft inmiddels een basis licentie (vader van mijn 1e premie sport-AA prestatie ruin) en de ander is inmiddels bijna 34 lentes jong (en vader van mijn 12 premie sport-AA prestatie merrie).
Dus voor mijn fijne merrie heb ik met mijn eisen(grote vos en sport, dus geen hele rare eisen volgens mij) de keus uit precies 0 hengsten.
Buiten deze hengsten stond mijn 1e keus afgelopen seizoen in Scandinavië, dat was iets te ver rijden voor een dekking. Dus ben van mijn geloof gestapt en heb een jonge (door corona toen nog niet geprimeerde) zwart-roan uit gekozen.

ABOP is in November weer. Beetje het ondergeschoven kindje bij het stamboek is mijn ervaring.
Afgelopen jaar ging het weer enorm rommelig (in organisatie en op de dag zelf, paar dagen van te voren bleek dat ik een uur verder mocht rijden, en een baan goed uit zetten heeft ook 3 pogingen gekost terwijl ik al in de baan stond), jaar daar voor helemaal niet door gegaan omdat het stamboek niet wist dat het mocht (met corona mochten stamboek beoordelingen wel door gaan, sport niet, ABOP ging bij alle stamboeken door, behalve bij ons) en het jaar daar voor waren ze even vergeten de locatie te regelen (dus stonden daar deelnemers op een locatie die nergens van wist, die hebben het wel goed op gepakt, maar pffff).

Voor de kleine maat zijn er wel fokkers in de buurt die daar meer in thuis zijn dan ik die het ongetwijfeld leuk vinden met je te brainstormen.



Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Leuk dat je er zo goed mee bezig bent. Wel jammer dat het juist zo botst sport en keuring, hoort na mijn mening juist samen te gaan!

Klinkt goed hoe je het doet en selecteerd maar inderdaad wat weinig goed aanbod van hengsten is er dan eigenlijk! Ik dacht dat ik misschien niet goed zocht maar ik heb er dus ook maar 3 gevonden waarvan eigenlijk maar 1 echt goed zal passen maar die heeft nog helemaal niks op naam staan haha dus dat zal een hele grote gok zijn of die zich nog gaat bewijzen. Hoe is het inmiddels gegaan met je gok op een jonge zwart roan hengst?

Wat jammer dat het niet echt heel goed geregeld lijkt allemaal. Zonde!

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:27

Hengst heeft vorige maand een 1e premie gehaald, dus de jury zag ook in hem wat ik er in zag ;), ze waren erg zuinig met de 1e premies dit keer.
Was vorig jaar erg te spreken over zijn karakter met dekken, lief, beleefd maar geen watje terwijl de mijne pas de 2e of 3e merrie voor hem was.
Hoe de gok verder uit pakt moet ik nog een week of of 8 op wachten!
Afbeelding
Het kriebelt wel om de eigenaar te vragen of ik hem mag betuigen en uit mag brengen, maar heb het eigenlijk druk zat.

Al mijn pony's (op mijn 2 oudjes na) hebben hun ABOP goed gelopen, zijn prestatie en sport-A. En 2 zelfs AA, en die 3e komt nog is de bedoeling (binnenkort M dressuur starten).
Ik heb ook de eerste merrie gehad die bij leven ster werd (op sport prestaties van haar nakomelingen), daar voor had 1 merrie hem postuum gehad.

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:39

Mag ik meekijken in dit topic? Ik heb sinds kort drie merries en ook aan het rondkijken naar geschikte hengsten.

Heb voor een van de merries Rigolo van Bromishet ook op het oog. Zij moet echter nog worden opgenomen, dus we wachten 9 april nog even af.
Ben ook benieuwd hoe groot ze nu is, ouders zijn 86 en 90, dus ze zit denk ik net op het randje qua maat.

Voor mijn grote maat merrie ben ik er waarschijnlijk wel al uit, ik wil heel graag een schimmel fokken en ben uitgekomen bij Clothie Baron.

En nog een 3 jarige merrie van Hippophae van het Landgoed, moet ook nog voor stamboekopname.

Ben nog nieuw in de NSPS wereld, dus blij met alle tips!

snoopydogy

Berichten: 2222
Geregistreerd: 20-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:59

Zipperdepip schreef:
snoopydogy schreef:
lees ook fff mee hier een shet waar ik is een keer mee naar de keuring wil en me al aardig aan het in lezen maar word er niet echt wijzer van


Leuk! Keuring staat alles over op het NSPS website , wat wil jij er verder over weten?

Eigenlijk alles evt iemand die hem voorbrengt

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bewezen Shetland pony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:05

Is je pony al stamboek opgenomen?
Als je heen wil is er altijd wel iemand aanwezig die hem voor kan brengen als je het zelf niet wil.