Kosten shetlander/minipaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emily17
Berichten: 171
Geregistreerd: 17-12-18

Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 16:04

Hoi allemaal!
Mijn moeder en ik zijn er al een tijdje over na aan het denken. We vinden allebei paarden wel leuk maar het rijden niet zo. Ik heb eerst 9 jaar gereden maar ben er toch mee gestopt. Nu zouden we het liefst een shetlander of minipaardje willen kopen. We hebben er genoeg tijd en geld voor.
Ook zijn er genoeg opties voor stalling in de buurt.
Nu had ik nog een paar vragen zodat we ons goed voor kunnen bereiden.

1. Vanaf welke leeftijd kan je een pony het beste kopen? Ik heb op de boerderij af en toe wel geholpen met de veulentjes dus ik heb wel wat ervaring met jonge pony’s.

2. Hoeveel ben je per maand ongeveer kwijt aan voer?

3. Waar kijken jullie naar als jullie een pony gaan kopen? Natuurlijk let ik er wel op dat de pony een paspoort heeft, gechipt, bekapt en ontwormd is.

We hebben hier echt goed over nagedacht en we hebben allebei veel ervaring met pony’s en de verzorging ervan.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:24

Ik heb een mini paardje. Ook een bewuste keuze, wilde graag mijn eigen pony, maar wil de verplichting van rijden etc niet.

De leeftijd is maar net wat jezelf wil. Ik kocht mijne toen die 2 jaar was.
Hou er wel rekening mee dat als je een veulen koopt dat die nog wel lekker op de wei/opfok komt.

Aan voer ben ik niet veel kwijt, zomer dag loopt mijne 24/7 op de wei en heeft dan genoeg aan alleen gras & hooi.
Nu winter weer begint krijgt hij elke dag een handje brokken en wat lucerne. Met in 2 a 3 zakken brokken/lucerne kom ik dan makkelijk de winter door.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij nog maar 3,5 jaar is en behalve een beetje grondwerk en wat wandelen ik nog niet fanatiek met hem bezig ben.
Als je een shet/mini neemt om ook mee te mennen bijv. Zul je zijn voer daar op moeten aanpassen.

Verder neem vooral de tijd om op zoek te gaan naar een leuke pony en doe wat goed voor jullie voelt.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:53

Ik betaal kale stalling en daar komt dus nog hooi bij, ik betaal ongeveer 25 tot 40 euro hooi per maand. Pony kan ivm hoefbevangenheid niet op gras.
Verder krijgt ze een handje Metazoa perdag dus dat is niet zo duur.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 17:12

2 shetlanders halfpension/ doe het zelfstal:

Onali schreef:
Maand november;

2 shets €130
Hooi €27
Voer €43,40
Tandarts €125
Hoefsmid €40
Trailerhuur €40
Onderhoud wei/ paddock (nieuw hooinet en karabijnen) €11,52
Wormenkuur €26,54

Totaal €443,46


Tel ik niet mee in eindtotaal.
Vakantiebenodigtheden:
Paddockpaaltjes €37,47
Hooinet €45,90

Totaal €83,37


Januari: €460,01
Februari: €493,63
Maart: €545,32
April: €420,94
Mei: €213,50
Juni: €526,82
Juli: €329,81
Augustus €322,83
September €283,41
Oktober €417,75
November €443,46


Beide van veulen af aan gekocht dus wel geduld hebben, maar wel zoveel gegroeid in die jonge jaren.
Je leert echt je beestje kennen.
1 is nu 13, de ander 2.

Bij aankoop niet gekeurd.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 21:26

Het ligt er aan hoe je je paardje wil gaan houden en wat je ermee wil gaan doen.

Huur je bij wijze van je eigen weiland dan heb je ook een 2e paardje nodig en moet je dus alles zelf doen en inkopen.
Niet elke pensionstal wil of kan een kleintje houden.

Wil je enkel wat om mee te knuffelen en wandelen of wil je er ook mee kunnen gaan mennen?

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:14

Onali schreef:
2 shetlanders halfpension/ doe het zelfstal:

Onali schreef:
Maand november;

2 shets €130
Hooi €27
Voer €43,40
Tandarts €125
Hoefsmid €40
Trailerhuur €40
Onderhoud wei/ paddock (nieuw hooinet en karabijnen) €11,52
Wormenkuur €26,54

Totaal €443,46


Tel ik niet mee in eindtotaal.
Vakantiebenodigtheden:
Paddockpaaltjes €37,47
Hooinet €45,90

Totaal €83,37


Januari: €460,01
Februari: €493,63
Maart: €545,32
April: €420,94
Mei: €213,50
Juni: €526,82
Juli: €329,81
Augustus €322,83
September €283,41
Oktober €417,75
November €443,46


Beide van veulen af aan gekocht dus wel geduld hebben, maar wel zoveel gegroeid in die jonge jaren.
Je leert echt je beestje kennen.
1 is nu 13, de ander 2.

Bij aankoop niet gekeurd.


Ik neem aan dat die maandelijkse kosten niet alleen voor je ponies zijn?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:19

Waarom zou dat niet alleen voor de ponies zijn?

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:34

Ik ben momenteel ongeveer 400 euro pm kwijt voor 1 shetlander.. Is hoefbevangen dus foto's maken, medicatie, speciaal beslag etc.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:56

Als het kosten betreft is een shet niet per definitie goedkoper dan een paard. Afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen kan dat ook aardig oplopen.
Zoek je gewoon een wandel/ knuffelmaatje en wil je wat lange lijnen dan valt het mee, wil je echter gaan mennen dan zijn de kosten voor een kar en tuig gelijk of meer dan een zadel.
Daarnaast hangt het ervan af of je wil lessen of niet.
Qua stalling is een shet vaak wel goedkoper te stallen dan een paard maar ook daar weer, als je meer wil dan alleen maar wandelen dan heb je ook een stal nodig die meer bied dan alleen maar een weitje ergens en dus duurder.

Qua kosten hoefsmid en veearts kan het net zo duur zijn als bij een paard of scheelt het niet veel.
Voer afhankelijk van wat je wil geven is wel vaak goedkoper daar ze minder eten.

Indien je wil gaan mennen zou ik eerder voor een grote maat shet gaan dan een minipaardje. Puur omdat als je met 2 volwasseb personen op een vierwielig karretje wil dat voor een grote shet makkelijker is dan een mini die vaak toch kleiner zijn.

Waar je op moet letten is vooral een correcte beenstand, zomereczeem en qua leeftijd tja dat is zo voor ieder anders. Ik heb er twee die nog beleerd moeten worden voor de kar en een die het al kan. Hoewel vanaf het begin alles meemaken leuk is is het toch ook wel heerlijk om gelijk op stap te kunnen met een ervaren pony.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:01

Ik ben voor 2 mini’s, deze staan aan huis en de voeten worden gratis gedaan door een bevriende smid per maand €70 per pony kwijt.
Het hooi haal ik bij collega’s, de ene pony krijgt SP, fibrebeet en vitalbix en de andere alleen vitalbix.
De mest mag ik brengen naar een boer in ruil voor helpen met de lammeren.
Dit is inclusief een keer per jaar tandarts en de wormenkuren en zandkuren 2 per jaar maar exclusief mijn spaarpotje voor onverwachte kosten.
Pony’s staan op zand met schuilhok en een stal voor ze samen met gehakseld koolzaadstro.

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:12

Ik heb 2 shetten aan huis. Die kosten gemiddeld aan voer per maand:
1 pak summerfit 15 euro
60 euro hooi
20 euro stro
Dus 47,50 per pony
Maar dan hebben ze geen hoefsmid, dierenarts, wormenkuur of nieuw spul gezien. Want geloof me, dat loopt ook gewoon snel op.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:37

Mona81 schreef:
Onali schreef:
Maand november;

2 shets €130
Hooi €27
Voer €43,40
Tandarts €125
Hoefsmid €40
Trailerhuur €40
Onderhoud wei/ paddock (nieuw hooinet en karabijnen) €11,52
Wormenkuur €26,54

Totaal €443,46


Tel ik niet mee in eindtotaal.
Vakantiebenodigtheden:
Paddockpaaltjes €37,47
Hooinet €45,90

Totaal €83,37


Januari: €460,01
Februari: €493,63
Maart: €545,32
April: €420,94
Mei: €213,50
Juni: €526,82
Juli: €329,81
Augustus €322,83
September €283,41
Oktober €417,75
November €443,46




Ik neem aan dat die maandelijkse kosten niet alleen voor je ponies zijn?


Helaas wel.

In het kostentopic kan je teruglezen waar de rest van het geld naartoe gaat.

Maar kwa stalling kost het me 130 euro, daar bovenop komt hooigeld. Om en nabij de 50 euro per maand (in de zomer minder)
Verdere kosten: DA, voer en supplementen, spullen die ik koop, hoefsmid, masseur, tandarts, spullen voor de paddock die we nodig hebben, er gaat wel eens iets kapot, onderhoud weiland zoals inzaaien.

Dit jaar mazzel gehad met de DA. Wel 1 keer wat koliekerig maar geen behandeling, aanhoudend hoesten, onderkoeld maar geen maatregelen nodig dan droog staan en een deken en enten natuurlijk.
Ben wel veel kwijt geweest aan wormenkuren en mestonderzoeken ivm besmetting.
Oh ja een andere DA is geweest ivm patella fixatie voor de jongste.

Ostheopaat moet eigenlijk ook nog dit jaar, tandarts is geweest maar alleen de 13 jarige is behandeld. Beide zijn gemasseerd.

Loopt aardig op zo kwa kosten per maand :+

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:17

Wat is je doel met de pony? Waar wil je hem/haar stallen? (Op pension of "gewoon" bij een boer op het land)

emily17
Berichten: 171
Geregistreerd: 17-12-18

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 19:10

Voor nu gewoon knuffelen en vrijheidsdressuur. In de toekomst misschien mennen, maar dat is dan pas over een paar jaar.
En het liefst stal ik hem/haar op een boerderij, waar ook wat andere pony’s staan.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 01:32

Ja Onali, qua onderhoud e.d. van je land en paddock lopen de kosten snel op.
Ik sta in pension met mijn shet en ben ongeveer 100 euro per maand kwijt.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:12

Kosten per paard zijn afhankelijk van hoe je paard is. De ene is meer krachtvoer nodig dan de ander. Kosten van landonderhoud is hetzelfde als je er 1 of meer hebt.
Dat vind ik normale kosten en hoeft heus niet zo veel op te lopen. Spullen kopen voor je dieren.... ik neem aan dat je niet tig dekens hebt. En elke maand nieuwe borstels koopt e.d. Deze kosten zullen gelijk liggen aan een groot paard. behalve ruiterkleding, zadels e.d. deze ben je niet nodig.

Dierenartskosten zijn gelijk aan een groot paard. neem bijvoorbeeld tandartskosten, entingen. De cocktails zijn even veel als voor een groot paard.

Het belangrijkste is dat je niet een paardje alleen houdt. Ze zijn gezelschap nodig.
Ik kan je het verschil tussen een shet en een minipaard wel uitleggen. Maar om dat zo even neer te typen is wel eens lastig. Je mag mij gerust een pb sturen. Momenteel heb ik 7 minipaardjes lopen.

Palmsprings
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:57

Stel, ik heb een krantenwijk waarbij is 200,- p/m mee verdien. En mijn ouders betalen 50,- mee, zal ik dan genoeg hebben om 1 shetlander te onderhouden? Onverwachte kosten kunnen prima betaald worden..

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:07

Ik heb een draver en een shet. Ze staan beiden op een doe het zelf stal
Stalling incl hooi stro (draver): 125pm
Stalling incl hooi stro (shet): 70pm

Voer: +- 20 euro. Ligt aan de periode van het jaar. Dit is voor beide dieren samen.

Tandarts: afhankelijk van behandeling, de shet heeft EOTRH dus dat wisselt per keer.

Hoefsmid: ik ben zelf hoefsmid, dus heb alleen inkoop kosten van gereedschap/ijzers.

Dierenarts: ligt ook aan de behandeling. 1x per jaar enten voor 2 dieren 85 incl voorrijdkosten.

En hier komen de kosten aan mijn tuigen, menkarren, zadels, dekens en dergelijke nog overheen

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:32

Ik heb 2 shetten en die staan super goedkoop en toch zijn ze net zo duur als mn fjord was.
Beiden sober gehouden maar aan materialen,veearts,hoefsmid,tandarts ect zijn ze net zo duur.
Als ik ga uitrekenen wat ze me op jaar basis kosten zou ik me denk ik een ongeluk schrikken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:43

Mijn shet is ook niet erg goedkoop. Qua medicatie en supplementen is ze duurder dan mijn paard. :+
Even gauw wat kosten die ik altijd aan m'n pony heb:

Tandarts €125 per keer (1-2x per jaar)
Hoefsmid €25 per keer (6x per jaar)
Ontwormen ca. €90 per jaar (mestonderzoeken+ ontwormingsmiddel)
Medicatie €600-700 per jaar
Osteopaat €80 per keer (2-3x per jaar)
Krachtvoer €300 per jaar
Bodembedekking €100 per jaar

En dan reken ik de kosten voor dierenarts, dekentjes, scheermachine + slijpen van de messen, hooi, onderhoud weides en andere dingen niet mee.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:12

Hier voor 3 Shetlanders rond de meter:

-€60 hooi per maand, hele jaar
-€30 wormkuren per jaar
-€15 vitaminebrok per maand
-€5 lucerne per maand

Ze staan aan huis dus geen stallingskosten, en ik bekap ze zelf dus ook geen kosten voor de hoefsmid.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:37

Kosten vallen erg tegen zeker als je vaak naar veearts moet. Ze ben ik de afgelopen jaren bijna 8.000 euro alleen al aan de veeartsen kwijt. Helaas krijg je geen korting voor een ukkie.

Hoe je hem of haar wilt stallen maakt al een groot verschil.
Mijn pony staat op een paddock paradise, kost niet heel veel maar wat er allemaal nog bijkomt......: ijzers voor voetjes a 75 euro, om de 8 weken. Vitaminebrok, voer om zijn supplementen ) ook duur) me te mengen, tandarts 2x per jaar omdat hij ook iets aan zijn gebit mankeert. = 2 x 125-150. Ik heb een trailer, daar betaal je ook stallingskosten voor, ontwormen, evt mestonderzoeken. Entingen. En regelmatig gaat er iets kapot of moet er iets vervangen worden.

Het kan goedkoop maar je kan ook pech hebben :D

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:42

Ik heb 2 mini's waarvan 1 rond de 83 cm en de ander 75 cm denk ik, maar soms heb ik er een maand bij dat ik helemaal geen kosten heb (afgelopen 2 maand geen kosten gehad) ze stonden lekker op de wei. En dan neem ik soms een appel of wortel voor ze mee, maar verder niks.
Nu heb ik ze weer aan huis sinds kerst en krijgen ze alleen maar hooi en een handje biks, kosten zullen dan rond de 30 a 40 euro per maand zijn.

Ook ik bekap ze altijd zelf, dus die kosten heb ik niet, en een wormenkuur kan ik zonder mest onderzoek van de DA halen en kost rond de 12 euro.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:05

Ik betaal voor mijn 2 shetlanders €150 p.m. vol pension
Daarbij komt nog voer à €25 (1 zak doe ik +/- 3 maanden mee).
Om de 3 maanden komt de smid (25 per pony, dus €50)
Entingen 1 keer per jaar en 4 keer per jaar mestonderzoek à €5 en eventuele wormenspuit.
De rest van mijn loon gaat er alsnog heen omdat ik dan weer iets leuks zie en het koop _O-

novaaaasje
Berichten: 197
Geregistreerd: 20-01-19

Re: Kosten shetlander/minipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 02:00

1. Je kunt een pony kopen van welke leeftijd je maar wilt. Je moet er natuurlijk wel over nadenken dat je minder kunt doen met een jong paard dan met een oudere. En dat ze in hun wisselfase elk halfjaar naar de tandarts moeten in plaats van elk jaar. Je moet er wel over nadenken of je het paard(je) zelf alles wilt leren of dat het al alles weet.

2. Dat ligt een beetje aan de stalling, of het er al bij inbegrepen zit etc. Maar iniedergeval heeft je paard ruwvoer en iets wat aanvullende vitamine geeft zoals vitamine brok. Voorderest heb je natuurlijk tandarts kosten, entingen en eventuele dierenartskosten, hoefsmid en wormenkuren. En je krijgt echt geen korting omdat je nou toevallig een kleine pony hebt helaas.

3. Als je een kleintje wilt zou ik checken op losse knietjes, hoefbevangenheid en zomerexceem. En tenzij je een heel afval process wilt hebben zou ik ook een beetje opletten op hun gewicht :o