Geen ervaring met Shetlanders, hulp nodig!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Geen ervaring met Shetlanders, hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 12:00

Hoi hoi,

Ik heb een 3 jarige ruin Shetlander in bruikleen om mijn volbloed gezeldschap te houden. Deze Shet heeft tot recent bij zijn moeder gestaan vanaf geboorte, 24/7 in een wei met kort gras. Hij is bijterig, opdringerig en totaal niet schrikkerig maar is wel gauw onrustig en voorwaarts. Hij houdt er ook niet van om aangeraakt te worden (behalve voor kriebels in z’n manen). Het lijkt erop dat hij vaak snoepjes heeft gekregen bij zijn vorige adres want hij is erg happerig bij je kleding en handen. Trappen heeft hij nog niet geprobeerd. Hij heeft wel mijn dochter twee x met z’n tanden bijna van achteren aangevallen waarbij ik dat net op tijd zag.

Nu waren zijn hoeven ver overgroeid en ik moest ze bekappen (ik ben barefoot trimmer). Normaal gesproken heeft de boer (z’n eigenaar) hem in de houdgreep omdat hij bijt en niet staat. Maar omdat hij nu bij mij is ging dat niet.

Ik heb hem bekapt maar het was een hele onderneming en ik zou hem graag helpen dit minder erg te vinden. Ik heb weinig ervaring met Shetlander gedrag en training. En hun tanden zit erg dichtbij de voorhoeven :') met bekappen wilt hij dus bijten of weglopen en als beide niet lukt raakt hij volledig in paniek en gaat hij van links naar rechts draven terwijl hij vast staat. Erg sneu.

Omdat zijn hoeven nu okay zijn heb ik even de tijd om met hem te werken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken met hem? Met clickertraining vind ik risicovol omdat hij al zo happerig en opdringerig is. Ik heb gewerkt aan mijn persoonlijke bubbel waarbij ik hem wegstuurde als hij direct op en in mijn bubbel kwam (vond ik belangrijk vanwege het bijten), maar dit heeft hem wat argwanig gemaakt geloof ik. In het begin kon ik hem niet goed vangen in de wei maar dit gaat nu super. Bijten is minder geworden, we kriebelen elkaar nu veel maar ik stuur hem weg als hij z’n tanden gebruikt.

Er speelt dus veel en ik wil graag wat tips en ideeen voordat er meer gekke dingen bijkomen.

Waar begin ik met dit typje zodat zijn hoeven goed verzorgd kunnen worden en het bijten e.d verminderd :o ? Alvast bedankt!


Afbeelding

Afbeelding

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:04

Je begint bij een shetlander precies als bij elk ander paard. :D

Niet teveel bijzonders van maken, maar gewoon alles doen wat je wilt zondr poeha. Behalve als hij bijt/slaat, dan krijgen ze bij mij een tik.
Hij moet eigenlijk alles nog leren en leren doen ze door herhaling. Gewoon lekker bezig gaan en mijn ervaring met die kleintjes is dat ze enorm leuk en werkwillig zijn als ze regelmatig werken en weten hoe de verhouding ligt.

En zeker geen voerbeloning, beloning is gewoon een enthousiast goed zo of braaf.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 12:14

Sunnda schreef:
Je begint bij een shetlander precies als bij elk ander paard. :D

Niet teveel bijzonders van maken, maar gewoon alles doen wat je wilt zondr poeha. Behalve als hij bijt/slaat, dan krijgen ze bij mij een tik.
Hij moet eigenlijk alles nog leren en leren doen ze door herhaling. Gewoon lekker bezig gaan en mijn ervaring met die kleintjes is dat ze enorm leuk en werkwillig zijn als ze regelmatig werken en weten hoe de verhouding ligt.

En zeker geen voerbeloning, beloning is gewoon een enthousiast goed zo of braaf.


Ja dat dacht ik ook maar ze zijn zo vlug en hij lijkt ook hardleers want hij heeft toch echt al een paar x een tik gehad :+
Daarnaast weet ik niet zo goed hoe te beginnen met het leren van aanrakingen okay vinden. Als ik hem aanraak is zijn eerste reactie happen, en daarna zet hij het op een lopen!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 13-06-19 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:22

Gewoon doen alsof je neus bloed. :P

Dus hup halstertje om. Als hij echt bijt een tik, happen (aandacht, aandacht) negeren. Negatieve aandacht is namelijk ook aandacht.
Borsteltje erover heen (ronddansen, happen enz zoveel mogelijk negeren tenzij het fysiek wordt, dan even streng zijn) wat grondwerk/longeren aanleren en hup de wei weer in.
En de volgende dag hetzelfde..
Hij moet eerst even door de 'helpwatwiljevanmij' periode heen waarbij zijn nadruk ligt op gewenning en leren nog niet echt aan de orde is en daarna zul je zien dat het een stuk sneller gaat.
Regelmaat geeft de meeste paarden rust.

Gewoon ontspannen en niet verwachten dat hij morgen ineens geniet van aandacht. Dat komt vanzelf als hij doorheeft dat je best een leuk mens bent bij wie hij veilig is en veiligheid voor een paard betekent ook weet waar de grenzen liggen. :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 12:24

Sunnda schreef:
Gewoon doen alsof je neus bloed. :P

Dus hup halstertje om. Als hij echt bijt een tik, happen (aandacht, aandacht) negeren. Negatieve aandacht is namelijk ook aandacht.
Borsteltje erover heen (ronddansen, happen enz zoveel mogelijk negeren tenzij het fysiek wordt, dan even streng zijn) wat grondwerk/longeren aanleren en hup de wei weer in.
En de volgende dag hetzelfde..
Hij moet eerst even door de 'helpwatwiljevanmij' periode heen waarbij zijn nadruk ligt op gewenning en leren nog niet echt aan de orde is en daarna zul je zien dat het een stuk sneller gaat.
Regelmaat geeft de meeste paarden rust.

Gewoon ontspannen en niet verwachten dat hij morgen ineens geniet van aandacht. Dat komt vanzelf als hij doorheeft dat je best een leuk mens bent bij wie hij veilig is en veiligheid voor een paard betekent ook weet waar de grenzen liggen. :D


Zo klinkt het wel logisch eigenlijk ja haha. Thanks x

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:28

Hij heeft dus geleerd overal mee weg te kunnen komen. Jij moet hem leren dat dat niet zo werkt. Kun je niet hem eerst vangen en dan met een leadrope aan de gang gaan. Eerst maar eens de basis van grondwerk erin en dat langzaamaan uitbreiden naar hem overal aan kunnen raken? Want volgens mij is dit niet uit angst als ik het goed lees, maar gewoon een "Nah, ik heb geen zin om aangeraakt te worden en als ik bijt houden mensen daarmee op". Daarom eerst vasthouden met iets zodat hij niet kan weglopen om zijn tik te ontwijken/alsnog de druk van de aanraking weg te halen. Hij zoekt namelijk nu zelf release van jouw druk door of te bijten of weg te lopen. En eigenlijk moet je hem die release zelf gaan geven, dus echt heel kort hem aanraken en dan release geven op het moment dat hij het goed doet, netjes stilstaat, de aanraking accepteren, door de lijn te verlengen en het zo uitbreiden. Mijne zijn overigens ook hardleers, maar luisteren in principe naar een eh en als dat niet werkt kunnen ze een schop onder hun reet verwachten :+

En inderdaad gewoon niet teveel erover nadenken en doen, maar hij moet jou eerst wel leren respecteren. Mijn ene pony is ook heel dominant dus ik gedraag me heel dominant in de paddock naar hem toe. Hierdoor was de jongste pony de eerste anderhalf jaar dat hij bij me was echt bang van me, want hij is juist heel onderdanig. Nu zoekt diezelfde pony mij op als hij Alex teveel verveelt heeft waardoor Alex hem van zich af jaagt en volgens zichzelf bescherming nodig heeft van de alfa. En dan stuur ik hem weg, want tja hij heeft zijn probleem dan echt zelf veroorzaakt.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:36

Sunnda schreef:
Je begint bij een shetlander precies als bij elk ander paard. :D


Dit

_sasnoo

Berichten: 4
Geregistreerd: 09-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:45

Hallo, dat klinkt inderdaad als een paardje dat denkt dat hij hoger in de rangorde staat dan u.

ik doe vrijwilligerswerk op een kinderboerderij met 3 pony's waar ik ook elke dag mee aan het werk ga. Een van die pony's is ook een shetje, hij is 27 jaar en heeft lang geleden aan geleerd dat hij mensen de baas kan zijn door naar ze te happen. Aaien vond hij ook niet fijn, hij had een hekel aan mensen. Ook bij het hoeven Krabben probeerde hij in je billen te bijten. Ik ben met hem aan de slag gegaan met grondwerk, gewoon los in de bak zonder longeerlijn, hem laten lopen, van kant laten veranderen en naar mij toe laten komen, gewoon de basis dingen om hem te laten zien dat ik controle over hem had en hoger dan hem in de rangorde stond. Elke keer als hij naar me hapte, ook bij hoeven Krabben, heb ik hem in zijn achteruit gezet. Gewoon druk van voren gegeven zoals ik ze altijd achteruit laat lopen. Hij heeft jarenlang tikken op zijn neus gekregen van iedereen, maar dit hielp voor geen meter. Dat happen doet hij ook altijd met zijn maatjes en die happen altijd terug, maar ze stoppen pas als er een gewonnen heeft. De gene die de ander laat lopen wint. Dus als ik hem achteruit laat lopen elke keer als hij probeert te bijten win ik, en hij gaat ook na denken, is het het wel waard om deze persoon uit te dagen. Het heeft heel veel geholpen, het heeft wel wat tijd gekost maar nu bijt hij mij niet meer, ik kan hem zelfs gewoon knuffels geven en hij blijft braaf staan, hij komt nu ook naar me toe voor kriebels :) kinderen kunnen hem ook rustig borstelen zonder gebeten te worden.

Zo heb ik het gedaan, en misschien heb je er iets aan ;) gewoon behandelen als elk ander paard zo als er al gezegd is. En reageren alsof je een hoger paard bent

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:18

woepsie90 schreef:
Sunnda schreef:
Je begint bij een shetlander precies als bij elk ander paard. :D

Niet teveel bijzonders van maken, maar gewoon alles doen wat je wilt zondr poeha. Behalve als hij bijt/slaat, dan krijgen ze bij mij een tik.
Hij moet eigenlijk alles nog leren en leren doen ze door herhaling. Gewoon lekker bezig gaan en mijn ervaring met die kleintjes is dat ze enorm leuk en werkwillig zijn als ze regelmatig werken en weten hoe de verhouding ligt.

En zeker geen voerbeloning, beloning is gewoon een enthousiast goed zo of braaf.


Ja dat dacht ik ook maar ze zijn zo vlug en hij lijkt ook hardleers want hij heeft toch echt al een paar x een tik gehad :+
Daarnaast weet ik niet zo goed hoe te beginnen met het leren van aanrakingen okay vinden. Als ik hem aanraak is zijn eerste reactie happen, en daarna zet hij het op een lopen!


Dan was je tik niet hard genoeg ;-)
Een shetlander is net als ieder ander paard of pony, hooguit nog wat zelfstandiger.
A.g het aanraken > aanraken en stil blijven staan is stoppen, aanraken en niet stil staan is doorgaan.
Shetlanders zijn over het algemeen vrij slim, zéker niet hardleers. Ik zou mijn rol als mens even heel duidelijk maken en, je kinderen er voorlopig bij weg houden.

RHV

Berichten: 76
Geregistreerd: 01-10-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 19:03

Bij shetlanders moet je erg consuquent zijn, anders gaan ze echt niet luisteren. Bijten is tik, en voor de rest gewoon negeren. Succes!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 19:36

Ik zou hem met stem gaat belonen.
En zorgen dat je of met hem werkt of hem op de wei laat, niks er tussenin.
Dus als je mest, zet je hem in een stal, dan is daar geen grijs gebied.

Omdat je met clicker gewend bent te werken, ben je gewend aan belonen voor goed gedrag.
De clicker zou ik vervangen door stem, door een kriebeltje geven.

Beginnen met max 1 minuut iets met hem doen, desnoods wel 10x per dag.

Je haalt hem uit de wei, hij bijt niet, meteen belonen.
Dus zodra je contact maakt, begint het werk en als hij niet slaat of bijt is hij braaf, geef hem een kriebel en zet hem terug.
Dus eigenlijk voor zijn dat hij iets gaat doen.

Dit ga je steeds verder uitbreiden, maar je breid uit van een minuut naar 1,5 minuut.
Je kijkt naar jezelf en naar hem en kijk wat lukt op dat moment zonder bijten of trappen.

Hij is 3, overvraag hem niet, een kwartier werken is echt veel te lang.