[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:13

Lijkt mij een goed idee om een nieuw opzetje te maken. Er zijn er een hoop weg uit het topic of die door blessures niet veel meer posten. Hopelijk wordt het terug wat actiever in het volgende deel.

Ik zit in twijfel om Cookie weg te brengen om verder te laten beleren maar krijg niet goed een beeld van de prijzen voor kleintjes. Moesten er hier iemand bekend mee zijn en het in pb willen delen? Hij kan op zich hier vlakbij terecht bij een goed gekende menner maar ik hoor toch graag even rond of de prijs die ze vragen gemiddeld is of aan de hoge kant.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:37

Lori: super dat Finn stabiel is. Maar ik begrijp je zorgen hoor, je wilt natuurlijk niet dat hij een terugval krijgt :(:) Prijzen van betuigen momenteel heb ik geen idee van, is alweer jaren geleden dat ik dat heb laten doen. Dat was toen meende ik iets van €200,- per week inclusief stalling.

Jenny: leuke plannen met Hidde! Ja dit topic ging minder hard hé :+

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:48

Jenny: leuk zeg mendurance met Hidde, waar ga je heen?

We hebben Toliene laten dekken met Fontargo van Linquenda, een zwarte hengst, slank gebouwd met veel behang. Ben echt enorm benieuwd wat voor kleurtje eruit komt!

Nelleke: Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!

Knappe foto van Fleurtje zeg! Heel mooi.

Hele mooie foto’s van Willem tijdens het gouden uurtje! <3

Toliene gaat lekker, weer lekker aan het opbouwen. Inmiddels is ze 1,5e maand drachtig. Zondag gaan we een oefen vaardigheidje starten in Benningbroek op Z niveau. Mega veel zin in! :D

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 18:09

Kruip ook onder mijn meelees steen vandaan.

Nelleke: gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje.

Lindsey: wat leuk dat Toliene drachtig is!

Lori: er zit volgens mij iemand met mini’s die ook ment en beleerd bij jullie in de regio (als ik het nog goed heb waar jij ongeveer woont) maar geen idee wat ze vraagt ervoor. Overweeg ook wel eens om Fire verder te laten beleren, want het komt er gewoon niet van. Denk soms ook dat verkopen misschien beter is, maar hij is zo leuk… dus twijfels wat te doen.


Wat leuk dat meerdere het wedstrijd rijden weer oppakken.
Heb me ook opgegeven voor het district kampioenschap en de shetdurance met King maar nu nog even motivatie vinden om meer te gaan doen dan longeren en buitenritten maken :') . Het district doe ik gewoon voor de lol omdat het dichtbij is, verwacht daar niets van.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:18

Sharani, super leuk een shetdurance! Opzich kan je met longeren en buitenritten echt ver komen in km’s. Mijn schema voor aankomende maanden is dag 1 longeren/dubbele longe minimaal 30 minuten, dag 2 km’s maken op buitenrit, dag 3 rust en met spierpijn loswerken. En dan de ritten in km’s uitbreiden. Voldoende rust geven is belangrijk.

Linsey, we gaan naar Echten in Drenthe, dat is de enige mendurance die voor ons wat in de buurt is helaas… succes met je vaardigheid! Leuk om je op te verheugen!!!

Susanne, ja en gek om te bedenken dat ik Donja toen nog had. Zij is vlak voor het nieuwe topic overleden.. Dat is inmiddels al 3 jaar geleden.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 22:34

Kiekeboefje: voor de shetdurance is dat wel genoeg maar of het voor de vaardigheid genoeg is betwijfel ik. Echten ga ik denk ik ook doen, is precies een maand na de shetdurance en voor mij ook niet zo ver weg.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:48

Ik lees wel mee hoor maar even een dipje met alle ponys kreupel..
Doe nu niet veel anders dan 2 x daags stappen.

Shetdurance vond ik vorig jaar echt leuk.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:28

Jenny: Hidde ziet er goed uit <3 Balen dat je het plezier in het mennen even kwijt was... heb je enig idee hoe dat komt? Hoe is het met het nieuwe huis? 490 pagina's in 3 jaar is niet veel, het is idd echt een stuk rustiger hier tegenwoordig. Ik vind het wel fijn als jij het nieuwe topic maakt, gebruik je dan weer foto's uit het topic of moeten we even wat sturen?

Nelleke: nog gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje! Wat vervelend dat je haflinger bevangen is geraakt, ik hoor het helaas heel veel de laatste tijd.

Patricia: :(:)

Linsey: wat leuk dat Toliene drachtig is, gefeliciteerd!

Knappe Willem en Fleur <3

Demi: fijn dat het beleren van Esmee goed is gegaan en dat ze inmiddels weer thuis is.

Ik ga dit jaar ook mee doen met de shetdurance, korte route want ik rijd niet heel veel buiten momenteel. Twee weken geleden wel weer een keer gelest met Sjors na een heeele lange tijd. Ronny is inmiddels goed gewend op zijn nieuwe plek en die pak ik steeds wat vaker/langer voor wat longeerwerk of een wandeling. Hij vind het spannend wat er allemaal te zien is op het erf en in het bos maar hij leert gelukkig snel. Ik zet hem het liefste eerst een tijdje in tweespan met Sjors maar helaas zit een wagen en tuig er voorlopig even niet in i.v.m. iets anders heel leuks.

Nog een vraag, wellicht weet iemand hier het antwoord. Waar kun je tegenwoordig goed parkeren met de trailer om op het strand te rijden met de pony's? Bij voorkeur in Zuid-Holland i.v.m. de afstand. Jaren geleden ben ik wel eens bij de Kuil geweest in Wassenaar maar daar mag je met de trailer niet meer parkeren helaas. Ik heb al even gegoogeld maar daar kom ik ook niet erg ver mee.

Sjorsie <3
Afbeelding

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:50

Ayla, bij manege Jonker/Scum (Noordduinen) kan je hier in Katwijk goed parkeren en zit je zo op het strand. :D Is wel betaald parkeren zomers en 's winters sta je 2-3 uur gratis geloof ik.

Vanavond lees ik even bij en maak ik een post.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:12

Knappe Sjors!

Zo leuk die Shetdurance! Ik mis het enorm om lekker te rijden. Word altijd zo jaloers van jullie leuke plannen en plaatjes :)

Ik twijfel de laatste tijd om er iets bij te kopen. Zodat ik weer fijn aan de slag kan met trainen, rijden, wedstrijden en vooral genieten. Willem is definitief met pensioen en Red staat voorlopig nog te groeien in de opfok. Maar ik vind 3 pony’s ook weer zo veel en wil ik eigenlijk helemaal niet. Ook gedacht aan lease oid maar dan investeer ik heel veel geld voor mijn stal, lessen etc. en gaat het dier daarna weer terug. Dat is ook niet wat ik wil en voelt gewoon niet oké.
Lastig lastig :)

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:22

@Sharani, Herkenbaar van Fire, hier een beetje het zelfde met Cookie.

@Ayla, Mijn voorkeur is ook eerst een eindje in dubbelspan, hier helaas ook de mogelijkheid niet.

@Susanne, Lijkt mij inderdaad een lastige. Als je ze op pension moet zetten loopt het ook zo snel op allemaal.

Deze die meedoen met de shetdurance succes alvast, is mij wat te ver en ik heb geen enkele die momenteel daar conditie genoeg voor heeft.

Bedankt aan deze die mij schreven wat hun betalen aan beleren, de conclusie is wel dat deze het dichtste bij wel een van de duurdere is. Als je dan leest dat sommige rond de 450/500euro betalen voor 4 a 6 weken en ik dat al kwijt zou zijn voor 2 weken is het wel een stevige prijs. Aan de andere kant ik kan hem te voet brengen, ik hoef geen trailer te huren en brandstof ben je ook amper kwijt. Lastige keuze dit, ze hebben ook niet overal materiaal voor kleintjes te beleren natuurlijk.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 15:16

Susanne schreef:
Knappe Sjors!

Zo leuk die Shetdurance! Ik mis het enorm om lekker te rijden. Word altijd zo jaloers van jullie leuke plannen en plaatjes :)

Ik twijfel de laatste tijd om er iets bij te kopen. Zodat ik weer fijn aan de slag kan met trainen, rijden, wedstrijden en vooral genieten. Willem is definitief met pensioen en Red staat voorlopig nog te groeien in de opfok. Maar ik vind 3 pony’s ook weer zo veel en wil ik eigenlijk helemaal niet. Ook gedacht aan lease oid maar dan investeer ik heel veel geld voor mijn stal, lessen etc. en gaat het dier daarna weer terug. Dat is ook niet wat ik wil en voelt gewoon niet oké.
Lastig lastig :)

Herken dit hoor
Ik zou ook zo graag weer rijden en plezier hebben. Kan je geen bij menner worden bij iemand op je stal? Er staan veel menners toch bij jou?

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 16:37

Sorry alleen even een bijleespost van deze pagina
Linsey: Leuk vaardigheidswedstrijd! Ik ga misschien zondag ook weer hier op stal, ligt er een beetje aan of ze mij zo laat mogelijk laten starten want heb eerst lange ochtenddienst.

Sharani: mendurance lijkt me ook onwijs leuk om aan mee te doen, valt helaas net in mijn werkweekend, maar wie weet volgend jaar! Veel plezier alvast.

Alya: Fijn dat Ronnie wat meer gewend is, en knappe Sjors, echt een hunk. <3

Susanne: ik snap je helemaal, lastige situatie. Hoe oud is Red nu? Duurt nog te lang om die te beleren volgens mij toch?

Patricia: vind het onwijs rot voor je dat de pony's met blessures staan... Is er geen kans op verbetering? Sterkte. Y;(

________
Ik zit even beetje met mijn handen in het haar, Emma is onwijs dik geworden weer sinds de afgelopen drie weken. Haar graasmasker gooit ze elke keer af en van het gras af kan hier zomers op stal helaas niet. Trainen zeker 4 keer in de week, en dan ook echt trainen. En meestal word ze nog 1x in de week door mijn bijrijdmeisje gereden maar dat is meer beetje hobbelen.

Welk masker gebruiken jullie? Moet echt iets aan gaan gebeuren want m.n. met de dressuur heeft ze echt last van die buik die in de weg zit.

Geef haar nu Cavalor Fiberforce, VS balancer, magnesium, GlucoBalance en lijnzaad. Valt hier nog iets in te verbeteren?

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 17:06

Lori: lastige keuze, maar als het voor jou goed voelt bij de duurdere zou ik dat zeker doen (als je het je kunt veroorloven uiteraard). De klik is belangrijk en het moet passen bij jouw manier van omgaan etc en lopend er heen is natuurlijk helemaal ideaal. Scheelt ook weer tijd en brandstof inderdaad.

Patricia: ik rij inderdaad wel eens met de pony van mijn stalgenootje maar dat is toch anders.. Haal daar gewoon niet de voldoening en plezier uit zoals met een eigen pony waar je alles over te zeggen hebt en je naar iets toe kan trainen etc. Heb jij nu ook niets meer om mee te rijden? Die zwarte pony reed je ook mee toch?

Demi: Red is in mei 1 jaar geworden, dus voorlopig staat die nog jong te zijn. Wil hem ook echt alle tijd geven daardoor en pas betuigen als hij 3-4 jaar is.
Lastig probleem qua voeren. Staat ze 24/7 op het gras?

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 18:21

Bedankt voor de tip Demi! Ik zou een Greenguard graasmasker kopen voor Emma en als ze die ook niet om laat stoppen met de lijnzaad. Als dat nog niet voldoende werkt zou ik de Fiberforce minderen maar daar krijgt ze wellicht al niet veel van gezien de vitaminebrok die je er nog naast voert? Wel goed dat je al Glucobalance en magnesium voert, dat kan ook bijdragen aan een goed gewicht.

Ik vind het echt heel rot voor jullie Susanne en Patricia :(:) Ik kan me goed voorstellen dat trainen met andermans pony niet hetzelfde voelt, toen Sjors ziek was had ik daar ook weinig behoefte aan.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:51

Lastig probleem Demi. Ideaal zou zijn om naast de glucobalance en de magnesium alleen een vitamine brokje geven, maar vermoed dat je de fibre force geeft om de supplementen naar binnen te krijgen? Met graasmaskers heb ik geen ervaring, maar zou wel proberen er 1 te vinden die blijft zitten als ze op het gras moet blijven.

Patricia en Susanne: vervelend als je wel de motivatie hebt maar geen geschikte pony om wat mee te doen.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:00

Ja ze staat helaas 24/7 op het gras, staat bijna niks en alle andere Shetlanders (speciale Shet groep hier op pensionstal) doen het er eigenlijk erg goed op. Word nu 1x per dag een plukje hooi neergelegd om ze wat bij te voeren, helaas heeft Emma dat niet nodig...

Fiberforce krijgt ze idd met haar supplementen, anders blieft madame het niet. }>

Zo'n Greenguard lijkt me ook wel wat, maar krijgen ze de ook niet af? En heb weleens gehoord dat de tanden ervan slijten, weet niet of dat waar is hoor. Heb nu een Shires masker met bont, maarja, die ligt standaard in het land als ik aankom.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:03

Susanne en Patricia, ik begrijp het helemaal! Zo zonde dat jullie nu niet kunnen rijden :( Ik gun het jullie beide zo..

Ayla, hoe het zo kwam was denk ik door de voorvallen met Hidde voor de wagen. Dat hij onvoorspelbaar gedrag liet zien. Ik ben echt een buiten-rijder, en dat kon met hem altijd zonder boe of bah. Helaas heeft hij van het winter toch wat capriolen uitgehaald waar ik erg van ben geschrokken en ik angst van kreeg. Nu word dat minder maar is nog zeker niet weg helaas. Komt ooit wel weer goed hoop ik.
Wat fijn dat Ronny zich al thuis begint te voelen! :) Leuk, jij doet ook mee met de shetdurance! Ik zou ook zo graag mee doen maar is echt te ver weg. Wellicht maak ik er volgend jaar een weekend van :P

Goed dat je het zegt: Wil iedereen die in de openingspost wil mij meerdere leuke/mooie foto's sturen? Liefst van goede kwaliteit! Ik wil ook wel oude collage van je gebruiken maar wil je dat dan ook even pben?

Lori, ik kom totaal niet uit de buurt en heb al mijn pony's tot nu toe zelf beleerd dus ik kan je echt niet helpen. :')

Demi, heb geen tips helaas, geen ervaring mee. Wel heel vervelend en lijkt mij frustrerend! Hidde is over het algemeen erg goed op gewicht te houden, word hij zwaarder licht dit echt bij mijzelf en weet ik dat we weer aan de bak moeten. 8-)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 07:14

Demi: Willem stond altijd overdag op de wei met greenguard. Hij deed hem nooit af. De pony van een stalgenootje kreeg hem soms af, maar dan hebben we het over 1 of 2 keer per jaar en met het halster een gaatje strakker was dat over.
Wat betreft slijtage, dat klopt helaas. Willem heeft er behoorlijke slijtage van opgelopen. Bij mij was het kiezen tussen twee kwaden, maar heb er nu voor gekozen hem op de paddock te houden deze zomer. Maar ik zou daardoor hem absoluut niet 24/7 om durven doen, zeker niet als je zegt dat er al amper gras staat. Met langer gras heb je waarschijnlijk minder slijtage omdat ze dan minder hoeven te “duwen”.
Kort afgegraasd gras geeft juist meer fructaan (suikers) en dus vaker problemen helaas. Balen dat je niet meer mogelijkheden hebt op je stal..
Een andere stalgenoot van mij heeft het Thinline flexible graasmasker, deze is super soepel en je kan zelf de grootte van het gat kiezen. Zij is er heel tevreden over en doordat het zachter materiaal is geen slijtage.
Echter denk ik dat, omdat de andere pony’s goed gaan en zelfs bijgevoerd krijgen, dat er voor jouw pony weinig te behalen valt met graasmasker. Het ligt dan niet aan de hoeveelheid gras maar waarschijnlijk aan het gras zelf. Willem zijn vriendinnetje heeft dat helaas ook, stond altijd op dezelfde wei als Willem maar zij ontplofte gewoon van gras. Met of zonder masker. Sommige pony’s hebben dat gewoon, helaas.

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:42

@Susanne, Ik ben zeker overtuigd van hun kunde daar, het enig nadeel is wel dat ze echt op stal staan daar en hier hebben ze altijd vrije keuze.

@Demi, Probeer de lijnzaad enkel in periodes te geven. Waar ik zeer veel effect van heb gemerkt in vacht kwaliteit, verharen, .. is natuurlijke vitamine E geven.

Alleen al de omgeving en het type hooi en gras van daar kan invloed hebben. Ik heb hier een gehad die met onbeperkt netjes op gewicht bleef, verhuisd naar een andere omgeving met op zich het zelfde dieet en de kilo's vlogen eraan.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:55

Susanne: ja we wonen inmiddels een weekje in ons nieuwe huis, 2,5km bij de ukkies vandaan
Snap dat je het ergens naartoe werken mist, en het is indd anders met de pony van een ander.
Als je t financieel kan dragen is een pony die later met Red in 2 span kan misschien een optie?
Maarja in pension is t natuurlijk enorm duur helaas.

Kiekeboefje: wat leuk een endurance, welke afstand ga je dan rijden?

Lori: wat fijn dat Finn nu stabiel is, hopelijk blijft dat indd ook zo.
Wat betreft de prijzen voor het beleren kan ik je niet helpen, maar ik zou gaan voor degene waar jij het beste gevoel bij hebt, en als je t extra geld kan betalen zou ik me daardoor niet tegen laten houden.

Linsey: mooie hengst heb je gekozen!
Suc6 zondag!

Patricia: snap dat je baalt van de blessure’s! Komt het met tijd nog goed, zodat je nog recreatief kan rijden? Of is het echt klaar?

Ayla: mooie foto van Sjors!
Wat fijn dat Ronny goed gewent is
Qua strand zou ik ook alleen Katwijk weten indd.

Deemiii: ik gebruik het masker van cheepohorse
Bij goed afstellen krijgt tango hem niet af.
Greenguard heb ik bij tango geen ervaring mee, bij andere paarden wel, en doordat hij hard en stug is kregen ze er snel schuurplekken van
Evt een extra band maken op degene die je hebt?
Weet niet hoe oud Emma is, maar zou ze geen cushing kunnen hebben? Aangezien de rest van de shets t wel goed doen op t dieet dat ze krijgen?


Zo ik ben weer bijgelezen :D

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:15

Zijn er maar 4 mensen die in de nieuwe openingspost willen? :') :')

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:33

Mijne hadden vroeger ook een greenguard grasmasker
Nadeel is wel dat die erg hard zijn.
Beleren deed ik altijd 20 euro per keer voor rekenen als het stalnootjes waren en dan vaak 3 x per week.
Voor het strand ga ik vaak katwijk bij Jonker of quakjes strand bij Rockanje .
Beauty haar blessuure is afwachten nu eerst maar paar maanden alleen wandelen en dan eens eind van het jaar keer weer echo. Caya met haar artrose is wel echt pensioen.

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:30

@Jenny, Je mag mij er ook gerust inzetten maar ik zit weinig achter de computer. Ik heb helaas ook (nog) geen leuke foto van mijn boys samen, zou ik wel eens voor moeten kijken.

@Patricia, Ik lees het al, ik had beter een stalgenootje van je geweest :')

Ik ben deze week wel terug wat begonnen met Cookie nu ik zelf terug wat vrije tijd heb en eigenlijk een hele fijne week gehad met hem. Het ziet ernaar uit dat hij het beter doet met oogkleppen aan, het is nog even afwachten of dit nu toeval was of niet maar het was heel fijn werken zo. Ik werk normaal zonder maar uiteindelijk is het kijken naar de pony zelf.

Bij Lucky ook even getest of hij nog alles kende en dat was geen probleem, eventueel dat hij eind de zomer enkele keren tussen het lamoen gaat en ik hem dan tegen zijn 5 jaar verder doorpak.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:44

Demi: ik wist niet dat ze 24/7 buiten staat maar dag en nacht een graasmasker op lijkt mij ook niet zo prettig… ik zou het voornamelijk zoeken in wat je er naast voert aangezien de andere pony’s het er wel goed op doen. Kort gras is idd vaak gestresst gras en dus fructaanrijk maar aan de andere kant krijgt ze minder binnen dan met lang gras, toen Sjors nog op het gras stond 24/7 bleef hij juist goed op gewicht met kort gras. Maar elke pony is anders natuurlijk dus dat maakt het maatwerk en lastig.

Ik heb je wat foto’s gepbt Jenny :)