Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:20

Het is inmiddels eind januari en het dekseizoen komt er weer aan, ik ben benieuwd of er mensen zoals ze zeiden gaan testen of al getest hebben voordat het dekseizoen begint....

Volgens mij zijn alle vier de genen ook weer te testen maar ik heb het zelf nog niet nagekeken op de site.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:23

Weet iemand hoe het gaat met het onderzoek naar de overige dwerg genen?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:25

Ik geloof dat Elien daaral een keer op had geantwoord. Als ik het me herinner zijn er helemaal niet veel overige dwergenen, alleen de teckeldwerg is geloof ik nog niet gevonden waar dat gen precies zit. Ik zal eens terug zoeken in dit topic.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:27

Het waren randalin en Elien :D

randalinpony schreef:
Zilkesteyn70 schreef:
Ik zag laatst een reactie op Facebook op iemand die een paardje vrij getest had dat het paardje dan wel vrij is op deze 4 varianten maar dat er wel 15 varianten van het dwerggen zijn.
Is dat zo? Dus dan test je wel maar kan je alsnog een (andere variant ) dwerg krijgen?


15, geen idee? Nooit eerder gehoord? Er is wel nog de 'tekkeldwerg', skeletical atavism, soort dwerggroei met grote lijven en korte pootjes, en die kan nog! niet getest worden. Dat kan je dus ook alleen nog maar voorkomen door niet met bewezen dragers te fokken.


xElienx schreef:
zover ik weet zijn het alleen deze 4 types. zo niet, dan heb je volgens mij wel de hoofdmoot

–Type 1, Diastrophia
–Type 2, Achondroplasia
–Type 3, Brachiocephalia
–Type 4, Hypochondrogenesis

http://www.horsegroomingsupplies.com/ho ... 61669.html

Knolselder

Berichten: 4333
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:27

Mijn enveloppes liggen klaar om te verzenden :j er moet alleen nog een postzegel op!

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:42

ik heb haren klaarliggen, en de import permit is ook net binnen, moet nog invullen en uitprinten en dan opsturen ;)

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:26

Mijn hengstje is ondertussen geruind en verkocht. Dames nog niet getest maar komt wel op de planning dit jaar, maar als ik fok kies ik voor een N/N hengst.

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:09

Op welke site kon ik het papier ook al weer uitprinten?

En wat is een import permit?

Ik zou het ook graag deze week allemaal op willen sturen.

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:36

Ik heb twee dwergjes op het moment. Eentje Coco heeft gelukkig weinig hinder van haar afwijkingen, ze eet goed en met hulp van de hoefsmid blijven haar beentjes redelijk recht. Dwergje twee Muis, is daarentegen een heel ander verhaal. Zij zal niet oud worden, heeft teveel afwijkingen om op een fijne manier oud te kunnen worden. Zij is ook extreem klein, 40cm en weegt maar 25kg. Ik heb haar bij iemand uit de tuin gehaald, uitgedroogd en broodmager. Het gaat op het moment wel goed met haar maar zodra ze een terugval krijgt zal ze een spuitje krijgen.
Ik heb nog gebeld met de vee artsen school in Utrecht of ze nog interesse hadden om haar te zien nu ze nog leeft maar helaas willen ze daar friezen met dwerggroei.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:46

skaay schreef:
Op welke site kon ik het papier ook al weer uitprinten?

En wat is een import permit?

Ik zou het ook graag deze week allemaal op willen sturen.

http://www2.ca.uky.edu/gluck/AGTRL.asp#Dwarfism
en dan even een berichtje sturen aan kathryn voor een import permit , omdat de envelop DNA materiaal bevat moet je toestemming hebben om te importeren zeg maar
dan de formulieren invullen en uitprinten en de haren erop plakken en versturen

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:46

oh Tamara, wat zielig, zo'n arm diertje en dan ook nog niet verzorgd worden ;(

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:57

Jolanda, kan jij op de import permit zien hoelang deze geldig is? Ik heb er nog een van 2014 maar die is geldig tot 19 april 2015. Dacht deze dus gewoon te kunnen gebruiken als ik haar van de veulens op ga sturen.
Ik heb nu de mazzel dat ik weet op welke mutatie te testen dus dan kost het maar $40. Daarom dus ook maar snel alles testen als ze geboren zijn :)

Letsdunit, vreselijk dat zo'n diertje dan ook nog eens zonder goede verzorging moet leven...
Het zijn misschien ook juist de onwetende mensen waar zo'n diertje terecht komt. Hopelijk kan ze bij jou nog een mooie tijd doorbrengen.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:14

MarijeR schreef:
Jolanda, kan jij op de import permit zien hoelang deze geldig is? Ik heb er nog een van 2014 maar die is geldig tot 19 april 2015. Dacht deze dus gewoon te kunnen gebruiken als ik haar van de veulens op ga sturen.
Ik heb nu de mazzel dat ik weet op welke mutatie te testen dus dan kost het maar $40. Daarom dus ook maar snel alles testen als ze geboren zijn :)

Letsdunit, vreselijk dat zo'n diertje dan ook nog eens zonder goede verzorging moet leven...
Het zijn misschien ook juist de onwetende mensen waar zo'n diertje terecht komt. Hopelijk kan ze bij jou nog een mooie tijd doorbrengen.

Marije op de mijne staat van 04-19-2014 tot 04-19-2015

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:15

Ja klopt hoor ik vermoed dat ze in een kudde geboren is, waarschijnlijk een moeder heeft gehad die rustig bleef staan terwijl zij dronk. Daarna met de “grote hoop” verkocht is met als gevolg dat ze op een markt beland is. Ik moest haar maar een vitaminen stoot geven en in de tuin zetten. Tja had ik dat gedaan dan was ze er nu niet meer geweest. Heb haar meegenomen met het idee haar nog een weekend in een dikke pak stro te laten liggen en dan inslapen. Met suikerwater heb ik haar er een beetje bovenop kunnen krijgen. Dierenarts wou haar toch een kans geven en zo zijn we nu 2 maanden verder. Inmiddels wandelt ze rond, kan ze bokken en eet ze me arm :) Maar het gebit gaat straks het grootste probleem vormen, ze moet aan beide kanten nog 4 kiezen krijgen en daar is gewoon geen plek voor.
Voetjes hebben we redelijk recht door het gebruik van hoeflijm. Halsje heeft ze bijna niet en ze is broodmager.
Veel mensen zeggen me dat ik gek ben dat ik haar mee genomen heb maar ik keer mijn rug er niet naar toe, neem ze mee, laat ze inslapen als ze pijn hebbben of als je de middelen niet hebt of help ze waar je kunt.

Knolselder

Berichten: 4333
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:39

Heel mooi van je, Letsdunit...

Kan iemand me vertellen HOE je je staaltje precies moet inpakken? Ik heb de haren nu in een enveloppe zitten, daaromheen een enveloppe met de aanvraag. En waar doe je die import permit precies? Ik neem aan dat ze die gewoon moeten kunnen uitnemen en lezen ergens?

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:50

Annelies je moet de haren op het aanvraagformulier plakken, met de zakjes allemaal naar dezelfde kant

Knolselder

Berichten: 4333
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:57

Em waar laat je de permit?

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:19

Knolselder schreef:
Em waar laat je de permit?

ik heb even gekopieerd wat men mij uitgelegd heeft:

Je vult het formulier in. Plakt de haren met de follikels naar rechts en plak ze met een plakbandje vast. Let wel niet over de haarfollikels die zitten aan het eind van het haar.
Doe het formulier in een envelop en zet er de naam van het paard op en stuur een kopie van het stamboekpapier mee. Dat doe je in een A4 envelop. Zet het adres erop. Dan plak je aan de linkerkant buiten op de envelop een kleine envelop waarin je de import permit doet te samen met een briefje zoals is aangegeven in de permit. Dat is voor de USA douane. Op die kleine envelop schrijf je Import permit.
En dan posten maar.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 00:42

Ik had gewoon alles in de envelop gedaan geen probleem.
Elk formulier met haren wel apart in een envelop met de naam er nog eens op.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:13

Ik heb idd ook de haren met plakband op het formulier gedaan, opgevouwen en in een envelop gedaan. Vaak meerdere tegelijk dus dan per paardje een envelop en die samen bij elkaar in een grote envelop en daarbij de import permit.

Vandaag trouwens een mooi bericht gekregen over 2 van mijn merries.
Ze zijn nog steeds bezig geweest om de testen te perfectioneren en daarbij was bv al een keer bij Deputy de test overnieuw gedaan in het begin. Hij hoorde bij een kleine groep paarden die D2/D2 testten maar na aanpassen van de test N/D2 bleek te zijn.
Ze zijn verder gegaan met de D2 en D3 test te verbeteren en hebben daarbij van alle ingezonden monsters de D2 en D3 test opnieuw gedaan.
Toen bleken Isis en Party Girl dus bij een kleine groep paarden te horen die N/N zijn ipv N/D2.
Dat scheelt mij iig nog slapeloze nachten tot Party Girl is bevallen, zij was voor de test beschikbaar kwam al drachtig van Deputy en zou dus 25% kans hebben op een dwerg.
Isis had gelukkig al een gezond veulen gehad ruim een week geleden.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:35

Proficiat Marije, schitterend nieuws voor je, en een hele geruststelling voor je volgende veulen.

Brengt me terug op een uitspraak die ik op een ander topic had gemaakt over deze test

Laureas schreef:
Ze zijn nog niet getest bij me,..net omdat het zo nieuw is, heb nog geen volle vertrouwen in die test. Dus eerst maar even afwachten tot ze meer bekend zijn.


Goed dat ze nu al een jaar hebben kunnen testen op al de paardjes maar ben blij dat ik er zelf nog niet bij was,... stel je voor dat je dekhengst positief werd getest, en dat je die zou ruinen om die reden,...ik mocht er niet aan denken als ik dan na zo'n tijd zo'n bericht krijg, "oeps, testje was nog niet geperfectioneerd, my mistake." :o
Hopelijk is dit niet gebeurd maar ze gaan nu toch een hele resem moeten hertesten, die hebben daar nog wat werk voor de boeg... en die dat negatief getest zijn, en nu positief zouden kunnen worden, dat zou ik ook niet willen meemaken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:45

Dat opnieuw testen hebben ze dus al gedaan en het bleek maar om een kleine groep te gaan waarbij een andere uitslag is gekomen. N/N ipv N/D2.
En een hengst ruinen omdat hij positief is getest? Dat doe je toch ook niet met alle LWO+ hengsten?
Hooguit dat je bepaalde combi's niet had gemaakt die nu wel blijken te kunnen.

Jammer dat dit waarschijnlijk weer gebruikt zal worden om de testen af te branden ipv positief te zijn dat ze de testen steeds kunnen verbeteren.
Persoonlijk zie ik liever dat ik na een paar maanden een bericht krijg dat een paard N/N blijkt te zijn ipv een drager dan te gokken op ongetest x ongetest te fokken.
Naar wat ik weet zijn ze steeds zo voorzichtig mogelijk geweest dat er alleen paarden vrij zijn getest bij een 2e test en niet drager terwijl ze eerst vrij waren getest.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 01:52

Zelf zou ik ook nooit een mooie hengst ruinen omwille van dat gen hoor, maar het is wel al gebeurd in het verleden.

En ik wil dit helemaal niets in een slecht daglicht plaatsen, maar als ze de test nog zoveel hadden moeten verbeteren hadden ze dat eerder moeten doen. Het is gewoonweg mijn keuze dat ik liever geen proefkonijn wil spelen met mijn dieren. Moest ik in jouw plaats zijn geweest en ik kreeg bericht over mijn merries die positief getest zijn en die dan ook nog drachtig zijn van een positief geteste hengst, ik had maanden in angst geleefd. En dan krijg je dit op je neus,..tja, sorry, mijn karakter zal anders zijn, maar ik kan daar gewoon niet mee lachen. ;)
Dus ik ben blij dat ik nog niet getest had en niet in jouw plaats ben geweest, mijn mening.

By the way, ik zou me net zo gevoeld hebben moest ik LWO X LWO combinaties hebben gemaakt en waarvan ik dan op de hoogte werd gebracht tijdens de dracht. Maanden angstig afwachten dan....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 02:09

Die mogelijkheid tot verbeteren kregen ze pas nadat er op grote schaal paarden getest werden waarbij ook veel verschillende bloedlijnen getest werden.

Overigens ben ik heel tevreden hoe het lab het naar mij toe heeft opgelost.

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:03

Vind het ook wel mooi dat het labo de paarden opnieuw test. Maar wat ik me afvraag, houden ze dan standaart dna materiaal bij? In een labo kan het al eens mis gaan, maar kwestie van het goed op te lossen. Denk maar aan kleurtesten, ook niet altijd geheel juist.
Zou natuurlijk mooier zijn mochten er geen fouten bij zoiets belangrijk gebeuren, maar goed, het kan altijd gebeuren dat er iets in een test moet aangepast worden.