Wie kent mn merrie?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:43

mooie Ceara! <3
Ze ziet er prima uit hoor!Dat halster staat haar heel goed!
Wat vervelend van de gaskoliek....je ontwormd haar toch wel regelmatig?(gaskoliek kan ook door bloedwormen komen namelijk)

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 09:03

Bedankt :D

Geerke, t is een sidepull, helemaal op maat gemaakt van haar hoofd. Leuk, hé, die flashy roze kleuren :)

Ze is vlak voor de zomer nog ontwormd, maar ik mocht haar niet zo vaak meer ontwormen met chemische ontworming omdat ze daar nogal fel op reageert in haar buik enzo.
Ik was wel van plan om de paarden te ontwormen met Equest Pramox as ze van de wei afgaan in oktober.
Ok, is wel fel spul, maar werkt goed.

Ze had gisteren wel wat droge mest op zitten nog. Niet veel, maar toch enkele mestballen.

Vannacht voelde ze zich al een stuk beter, gelukkig! En deze morgen had ze alweer praatjes. Ze was er niet blij mee dat ze maar een schamel hoopje slobber (zupa) kreeg :P
Straks mag ze voor een paar uur op de wei. En normaal gezien mag ze morgen weer gewoon hele dag op de wei weer. En even zupa blijven doorvoeren met parafine-olie erdoor.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:06

paarden reageren niet op de wormkuur maar meer op de afgestorven wormen... ;)
Gelukkig ben je zo verstandig om wel te ontwormen.Het is nu de tijd van de bloedwormen.
wist je dat 80% van de koliekgevallen door wormen komt?

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 09:44

Nee, dat wist ik niet :) Weer een weetje bij dus! Bedankt.

As ze weer beter is, zal ik es zien om mss nu reeds Equest Pramox te gaan geven ipv nog een week of 4 te wachten. Normaal gaan ze op de winterpaddock ongeveer halfweg oktober.

Je weet immers nooit, hé, mocht ze toch wormen hebben.

Krissis schreef:
Heb je ook een foto van het "oude" en "nieuwe" paard, vanuit dezelfde hoek zodat het verschil goed zichtbaar is?


Lijkt me wel een leuk idee :D Ik ga daar eens voor kijken.

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 11:08

Btw een leuk weetje ;)

Op de dag van de foto's was ze exact 4 jaar bij mij :D Tijd gaat snel, hé.

Talithah
Berichten: 655
Geregistreerd: 13-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:02

Geweldig!!

Ze glimt helemaal!!

Petje af!!!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:16

Amigo_tje schreef:
Btw een leuk weetje ;)

Op de dag van de foto's was ze exact 4 jaar bij mij :D Tijd gaat snel, hé.



4 jaar al?
Ik weet nog als de dag van gisteren wat voor commentaar je over je heen kreeg....het paard mankeerde wat en was niet gezond en het zou nooit wat worden.
In deze wereld schijnt alleen plaats te zijn voor perfectie....niet alleen bij mensen maar ook bij dieren.
Iets wat minder perfect is wordt verstoten....gelukkig niet door jou!
Jij nam haar juist omdat ze er triest uitzag.
En kijk nu eens!
Mooie grote fries! <3

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:27

Goh, ik moet toegeven, ik heb meermaals mijn twijfels gehad :-\

Hoewel... twijfels... dat kan je niet echt zo noemen, maar weet even geen ander woord.

Maar wat ik nu zie, hoe ik haar nu zie... Dat is gewoon een droom van een paard! En ok, ze zal nooit het vermeende rijpaard worden, maar dat hoeft ook niet meer. Ik heb haar leren kennen, leren waarderen. En ik ben echt megagek op haar! Op al mijn paarden.
Ik zou niet weten wat ik zou moeten zonder mn paarden :D

En ach, ze is mss niet de perfectie, maar ik zie dat niet (meer). Voor mij is ze goed zoals ze is, haar eigenste zelve die menig hart op hol doet slaan :D

moppielover

Berichten: 1665
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: boven-leeuwen

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:26

Wauw, wat ziet ze er geweldig uit zeg +:)+
Ze word echt knap <3.

4 jaar alweer, wat gaat de tijd toch hard. Ook ik kan me de 1ste berichten nog herinneren.
Ik blijf het echt super van je vinden wat je voor haar gedaan hebt ( en nog steeds doet).

Ze ziet er echt goed uit en wat staat dat hoofdstel haar mooi.

Schrikken van de koliek zeg maar gelukkig gaat het weer een stuk beter met der.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:02

Wow..
Ik heb zojuist vrijwel hetzelfde gedaan, paard is/was ook veel te mager, is jou merrie makkelijk aangekomen?

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 23:44

Niet echt, Friezuhn, maar ze was dan ook drachtig. Na de geboorte van haar zoon (en de dood) heeft ze nog heel wat kwaaltjes gehad hier en daar. Ze ziet er ieder jaar weer een beetje beter uit :D

Het was een werk van lange adem, maar ik ben tevreden met t resultaat :j

Ze zal altijd een zorgenkind blijven. Dat weet ik nu wel zeker. Maar das geen ramp :)

Moppielover, jaja, 4 jaar alweer. Ik herinner mij ook nog die eerste dag! Dat paard heeft zomaar haar héle stal aan stro opgegeten toen van de honger.

Thx :D

Ondertss is ze zo goed als genezen van de koliek. Ze is weer helemaal de oude, de buik is niet meer opgezet en ze wil weer eten zoals weleer. Ik ga wel eens bekijken met de DA of ik nu al ontworm of mss toch wacht tot binnen enkele weken. Wil nl dat ze "rein" de winter ingaat.
Ben echt blij da ze in orde is van de kolieken! Mevrouw heeft me ferm doen schrikken :(

Blackbold
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:26

Heb je topic zojuist van voor naar achteren zo'n beetje gevolgd...
Wat een super leuk dier is het!! :)
Dat halster is echt super gaaf....

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 12:13

Deze even ophalen, voor diegenen die het mss nog interesseert....

Het gaat niet goed met mijn muis. Afgelopen kerst vonden we haar in haar stal, plat. Ze raakte niet meer recht. Geen idee hoelang ze er al zo lag, wschlk van 's nachts. Haar oog had ze dicht geslaan van te maaien over de grond en te botsen tegen de stalwand (hout).
Het was alsof haar achterbenen niet meer onder haar lijf kon zetten :(

Haar voorbeen werd er de afgelopen jaren niet beter op. Maar in oktober kreeg ze een lymfevaatontsteking in haar rechter achterbeen.

En op 25 december vonden we haar dus en we kregen haar niet recht. DA gebeld en met hem heb ik haar recht gekregen. Stijf en stram , ma ze stond en toen hebben we haar 2 weken 24/7 buiten gelaten met de andere 2. Tot het heel erg begon te regenen en dan stond ze 's avonds terug op stal, tot 's morgens.

Dat ging goed. Heel goed zelfs want vorige week zondag heeft ze zelfs nog lopen galopperen en bokken :)

En nu gisteravond lag ze terug plat. Op de wei deze keer. Ik had de indruk dat ze quasi geen moeite deed om recht te komen :( Weer DA gebeld. Hij vond haar ook slechter dan vorige maand. Hij vond t raar, 2 x op amper een maand tijd....

Ze kreeg terug een pijnstiller en een spierversterker. We weten niet waarom ze niet recht geraakt. Ze gaat wel vaker rollen op de wei, of liggen in haar stal.

DA denkt dat ik er moet aan gaan denken om afscheid te beginnen nemen van haar |( ML wil haar nog 1 kans geven. Een paard dat om de zoveel tijd zo sukkelt met haar benen en dus niet meer recht geraakt....

Ze wordt 16 dit jaar...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:33

och jee,wat een slecht nieuws!Ze heeft toch ook een vergroeide knie?Is dat niet het probleem?Dat dat toch na jaren parten gaat spelen?
Een paard wat moeilijk overeind komt is meestal einde verhaal |(

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 14:24

Ja, botwoekering,hé. Ze kan haar voorbeen mss al bij al nog een 10 % plooien. As t al zoveel is. Maat is ook haar achterbenen. Die willen precies niet meer mee. Heeft moeite met die onder haar te brengen en zo haar lijf omhoog te heffen om recht te komen.

kally
Berichten: 5256
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:19

Jeetje dats is slecht nieuws, hoop dat je nog even van haar kunt genieten maar in je gedachte houden dat het gaat aflopen....wens je veel sterkte met deze wending.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:32

Jeetje wat moeilijk zeg. Helemaal in deze periode, want als ze een keer in die kou niet meer overeind kan komen en jullie merken het wat later, raakt ze natuurlijk helemaal verstijfd en dat is nog slechter voor de spieren. Moeilijk hoor..

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 22:43

Mja, ik vroeg gister ook aan de DA wat hij zou doen, maar t is moeilijk, hé.
Een keer ze terug staat, doet ze gewoon verder met eten. Ok, ze is stijf en mankt wat, maar kijk, vandaag was dat dus weer over.

Paarden staan hier aan huis, dus de kans dat we t niet zien is klein.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:45

heb je haar weleens op pijnstillers gezet?
Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens! *\o/* *\o/*

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 23:03

Ja, met kerst heeft ze 2 dagen pijnstillers ingespoten gekregen. In oktober heeft ze een week op pijnstilers en AB gestaan.

Nu heeft ze pijnstiller gekregen en spierversterker (die laatste op mijn vraag).

Er bestaat een pot medicatie die ik kan geven. Ma die kost 90 € voor een maand en ML wil niet meer dat we dat geven :(
ML zegt dat ze op is. Sinds september vorig jaar zijn we al aan de sukkel met haar. DA moet steeds komen. Eerst haar slecht been die dubbel dik stond en waar ze 5 dagen niet meer op liep of steunde (liep letterlijk op 3 benen). Geen idee waarom. Mss gevallen ofzo?

Dan terugkomst DA voor haar slechte been (opvolging).

Dan die lymfevaatontsteking en al die (zware, zei de DA) medicatie. Dan dat plat liggen en gisteren weer.

ML was aan het zeggen dat ik de DA alleen mocht bellen voor 1 ding :( Hij zegt dat ze aan het opgeven is, dat ze op is. Een paard zonder haar benen is niks meer... Ivm dat laatste moet ik em gelijk geven. Maar wanneer hak je de knoop door?

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 23:30

geerke schreef:
Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens! *\o/* *\o/*


ha, en thx! for ever 29 *\o/*

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:31

Ze is dood.... |( |( |(

kally
Berichten: 5256
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:36

Ach jeetje dat is ineens snel, heel veel sterkte gewenst met het verlies van je lieveling....

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:55

ohjee hoe kan dat zo snel? Heb je het zelf besloten of is ze plotseling overleden? Heel veel sterkte gewenst. Maar vergeet niet dat jij haar nog heel wat mooie jaren hebt gegeven.

Amigo_tje

Berichten: 2178
Geregistreerd: 27-08-07
Woonplaats: BELGIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:02

Ze lag weer plat op de wei. En ze deed quasi niks meer om te proberen recht te komen. Ze lag daar maar. Heel soms es proberen, maar dat leek meer op een stuiptrekking dan ies andes.

DA had gezegd dat als hij t was geweest zaterdagavond, dat hij ze toen al had laten gaan. (ik heb een DA-praktijk van stuk of 3 veeartsen).
Hij vond t meer dan de juiste beslissing, want dit was niet meer paardwaardig.

Ze lag hele tijd te trillen en DA zei dat dit van de pijn was. Deed ook heel raar met haar achterbeen.

2 x op 3 dagen tijd niet recht geraken is teveel, zei de DA. We kunnen niet blijven spuiten :'(