Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
studentje1

Berichten: 585
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Delft

Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 14:55

Wat ik me afvroeg, en uiteraard heb je Andalusiers in alle prijsklassen, maar zijn bruine Andalusiers over het algemeen nou duurder dan witte?

borrie01

Berichten: 7714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: heemskerk

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:57

ja over het algemeen wel. mede doordat ze minder vaak voorkomen als wit.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:01

Klopt ja, en zwarte anda's zijn echt onbetaalbaar gewoon! Lachen

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:30

70% is schimmel, 20 % bruin en 10 % is zwart... Tegenwoordig misschien iets anders, maar ongeveer wel zo..

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:16

En als ze zo doorgaan zijn er straks meer bruine dan Schimmels Haha! maar idd over het algemeen zijn de gekleurde duurder

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:25

Klopt, maar dat betekent niet automatisch dat de bruine beter zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste schimmels meer rastypisch vindt dan de bruine.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:15

Ja, vind ik ook. Ik val ook eerder voor een schimmel dan een bruine/zwarte...

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:20

Ik heb een zwarte gereden, echt een machtig beest. en die is voor heel veel centjes verkocht.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:50

Het is inderdaad wel zo maar eigenlijk is het raar dat een 'minder' paard misschien qua bouw of prestaties op kleur dan toch meer moet kosten! Ik vind een goed paard heeft geen kleur, heb een bruine Lipizzaner gehad en nu een witte en het heeft beide de charme vind ik!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:10

persoonlijk zou ik geen bruine willen maar dat komt gewoon omdat bruin al zo vaak voorkomt in Nederland.. en voor mij is een Spaans paard een schimmel Clown
Bij de spaanse paarden gaat het idd niet alleen om wat ze kunnen... het gaat mede om uiterlijk en daar is kleur een onderdeel van; een onbeleerde cremello zal duurder zijn dan een beleerde schimmel

studentje1

Berichten: 585
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Delft

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:53

Hm ik ben helemaal weg van de bruine! Ik vind dat wit zo besmettelijk, en al snel vies gelig aandoen (Don't get me wrong, heb erg veel respect voor alle mensen die hun witte paard mooi wit houden!). Maar dat bruine, tja tis een KWPN-world dus alles moet bruin met zwarte manen.
Nog een vraagje trouwens, aangezien hier veel eigenaren van spaanse paarden zitten, ik zag laatst een foto van een -wat ik dacht- andalusier maar bleek een welsh cob te zijn! Kunnen jullie mij zeggen waarom het paard op deze foto ( http://www.mijnalbum.nl/Foto=UJFTAG7X) geen Andalusier is zoals ik dacht?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:05

scholiertje schreef:
Hm ik ben helemaal weg van de bruine! Ik vind dat wit zo besmettelijk, en al snel vies gelig aandoen (Don't get me wrong, heb erg veel respect voor alle mensen die hun witte paard mooi wit houden!). Maar dat bruine, tja tis een KWPN-world dus alles moet bruin met zwarte manen.
Nog een vraagje trouwens, aangezien hier veel eigenaren van spaanse paarden zitten, ik zag laatst een foto van een -wat ik dacht- andalusier maar bleek een welsh cob te zijn! Kunnen jullie mij zeggen waarom het paard op deze foto ( http://www.mijnalbum.nl/Foto=UJFTAG7X) geen Andalusier is zoals ik dacht?



Ligt eraan wat voor een schimmel je hebt, ik heb een (van oorsprong) zwartschimmel, hij wordt dus niet wit maar zilver en gelig aandoen is dan dus weer niet het geval Knipoog

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:26

Citaat:
Hm ik ben helemaal weg van de bruine! Ik vind dat wit zo besmettelijk, en al snel vies gelig aandoen (Don't get me wrong, heb erg veel respect voor alle mensen die hun witte paard mooi wit houden!). Maar dat bruine, tja tis een KWPN-world dus alles moet bruin met zwarte manen.
Nog een vraagje trouwens, aangezien hier veel eigenaren van spaanse paarden zitten, ik zag laatst een foto van een -wat ik dacht- andalusier maar bleek een welsh cob te zijn! Kunnen jullie mij zeggen waarom het paard op deze foto ( http://www.mijnalbum.nl/Foto=UJFTAG7X) geen Andalusier is zoals ik dacht?


Juist omdat de bruine kleur zo veel voorkomt binnen het KWPN, willen veel mensen met een andalusier geen bruine.
Je hebt toch niet voor niets voor wat anders gekozen. Maar er zijn best bruine die ik zou willen hebben hoor Haha! Een goed paard heeft geen kleur.

Het paard van de foto zou je eigenlijk in zijn geheel moeten zien. Zo is het een beetje moeilijk.
Maar een duidelijk verschil tussen de welsh cob en de andalusier is wel het hoofd. Bij de welshjes zie je vaak de dish (deuk in het hoofd). Bij de andalusier is dat neusprofiel zeer ongewenst.
Wat bij de andalusier gewenst is, is een recht profiel, een ramsneus is wel toegestaan maar heeft niet de voorkeur, tewijl dit juist bij de welsh absoluut ongewenst is.
Een ander kenmerk is de rug. De rug van de andalusier is vaak een stuk korter. Ook hebben de welsh cobs vaak sokken.

Buiten het exterieur heb je ook nog het karakter natuurlijk. De welsh heeft vaak een echt ponykarakter en kan heerlijk koppig zijn. De andalusier is zeer gespits op gehoorzamen.

Dit neemt niet weg, dat de welsh cobs vaak een erg barokke uitstraling hebben en dat er in beide rassen vast paarden zijn die elkaar behoorlijk kunnen naderen qua uiterlijk.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:28

een zwarte zoals in zorro Lovers

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:55

katiavl schreef:
een zwarte zoals in zorro Lovers


Een Fries bedoel je..... Knipoog

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:57

Lisette schreef:
katiavl schreef:
een zwarte zoals in zorro Lovers


Een Fries bedoel je..... Knipoog



de oude zorro was toch geen fries?
alle het paard he Koe

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:45

katiavl schreef:

de oude zorro was toch geen fries?
alle het paard he Koe



Nee idd in de orginele Zorro werd geen Fries gebruikt Knipoog

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:09

cloris schreef:
katiavl schreef:

de oude zorro was toch geen fries?
alle het paard he Koe



Nee idd in de orginele Zorro werd geen Fries gebruikt Knipoog



effie in profiel gekeken, wat een droompaard heb je seg Lovers

studentje1

Berichten: 585
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Delft

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 00:39

Ik vermoed dat we daar allemaal heel jaloers op zijn Afgod ... maar ik ben ook blij met mn Friese merrietje Pling

waterval123
Berichten: 3010
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:49

Mexxuna schreef:
Klopt ja, en zwarte anda's zijn echt onbetaalbaar gewoon! Lachen


Plaatje gevonden op google:
Afbeelding
Zou ik wel willen hebbe Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:12

katiavl schreef:


effie in profiel gekeken, wat een droompaard heb je seg Lovers



Thanks, het is idd mijn droompaard Pling

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:14

Ik vindt een zwarte Andalusier al snel op een Fries lijken. Wil ik een zwarte mooi vinden moet die al wel heel rastypisch zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar een barok type en die komen beter uit in wit vindt ik zelf. Maar ook bepaalde andere kleurtinten zijn mooi, voorwaarde is bij mij het type.

Ik heb overigens het idee dat er momenteel zoveel op kleur wordt gefokt(en dat er veel alleen naar kleur wordt gekeken en niet naar type/kwaliteit) dat de prijsverhoudingen tov de rastypische schimmels weer wat aan het gelijktrekken zijn.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:16

PatriesjeMR2 schreef:
Ik vindt een zwarte Andalusier al snel op een Fries lijken. Wil ik een zwarte mooi vinden moet die al wel heel rastypisch zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar een barok type en die komen beter uit in wit vindt ik zelf. Maar ook bepaalde andere kleurtinten zijn mooi, voorwaarde is bij mij het type.

Ik heb overigens het idee dat er momenteel zoveel op kleur wordt gefokt(en dat er veel alleen naar kleur wordt gekeken en niet naar type/kwaliteit) dat de prijsverhoudingen tov de rastypische schimmels weer wat aan het gelijktrekken zijn.


Ik vind dat de laatste tijd de barok type precies wat aant verdwijnen is
sijtig wel

sax89

Berichten: 4237
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Bunschoten Spakenburg

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:18

bruine zijn toch redelijk zeldzaam...
op me stage is pas van een bruine merrie een nu nog grijs achtig veulen geboren. (word mischien wel zwart) zou wel heel stoer zijn. tis zo'n sgatje met die lange benen van haar

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Bruine Andalusier duurder dan Witte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:03

sax89 schreef:
bruine zijn toch redelijk zeldzaam...
op me stage is pas van een bruine merrie een nu nog grijs achtig veulen geboren. (word mischien wel zwart) zou wel heel stoer zijn. tis zo'n sgatje met die lange benen van haar


Bruin is niet meer zo zeldzaam Knipoog