Brandmerk kroontje bij spaans paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sash

Berichten: 2004
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Goes

Brandmerk kroontje bij spaans paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 09:42

Hai,

Ik heb 6 maanden in Frankrijk gewerkt bij een paardenbedrijf. ik ben daar ontzettend verliefd geworden op een spaans paard, ze was gekocht op de markt in spanje om te verhuren aan een andere manege. ik heb haar eerst uitgeprobeert, en wat een fantastische gangen en wat luisterde ze goed! toen ze weer terugkwam en ik bijna weg ging kreeg ik het aanbod om haar als kado te krijgen, voor een heel laag bedrag. na veel getwijffel heb ik ja gezegd, ik heb immers al 1 paard en 2 ponies. maargoed ik ben eigenlijk heel benieuwd of ik wat meer info over haar kan krijgen, ze heeft een brandmerk van een kroontje met daaronder een omgekeerde 3 een soort van E dus. het kroontje heeft volgens mij 3 punten die aan de bovenkant rond zijn. helaas heb ik nog geen foto's maar als we haar gaan halen in september dan zal ik ze tonen Lachen

Alvast bedankt

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Brandmerk kroontje bij spaans paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:35

FB --> BKR

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Brandmerk kroontje bij spaans paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:26

Kijk even op www.andalusier.de, en dan bij brande, links bovenin, daar staan een heleboel brandmerken.
Er loopt al een topic over dit onderwerp, lees maar even door, dan zul je zien dat het bijna onmogelijk is om erachter te komen, waar ze vandaan komt.

Sash

Berichten: 2004
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Goes

Re: Brandmerk kroontje bij spaans paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 10:13

ja inderdaad ik heb dat topic gelezen. en op die site gekeken, een brandmerk betekent dus niet zoveel, wel jammer maarja.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Brandmerk kroontje bij spaans paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:56

Ja, het is nog steeds niet iedereen duidelijk dat een Iberisch brandmerk niet meer is dan een teken van de eigenaar of fokker en niet bij een bepaald ras hoort. Uitzondering is het brandmerk van de Alter Real (AR met een kroon erboven, op de rechterbil) een fokrichting van het Lusitano stamboek en de Garrano (G in een huisje) bergponies die in het wild leven. Daarbij vind je dus wel alle dieren van dat soort met hetzelfde brandmerk.
Maar voor de rest kun je via een brandmerk dus weten of Piet of Karel (of Pedro en Carlos in het geval van Iberische paarden)´m heeft gefokt of in bezit heeft gehad, maar het zegt absoluut nul komma nul over het paard. Wel is het zo dat bepaalde fokkers wat meer faam hebben dan andere en dat bepaalde fokkers ook wel met bepaalde bloedlijnen fokken, maar als je met zo´n paard te maken hebt, zitten er zeker papieren bij waar je dat allemaal op kunt zien en zijn er geen losse eindjes.
Als het paard zonder papieren verkocht is, dan heb je niet te maken met een stamboekdier en kan het dus ook gewoon een kruising zijn. Er lopen trouwens wel raspaarden rond zonder papieren omdat particulieren vaak gewoon de papieren niet aanvragen. Maar die zijn mestal niet aanwijsbaar van een ras.

at ze in spanje op een markt stond wil ook niet 100% zeker zeggen dat het en Spaans paard is, er lopen ook heel wat Portugese paarden op Spaanse bodem....
In elk geval wens ik je veel plezier met je nieuwe aanwinst. (En dat ze niet duur was is ook heel normaal voor een paard zonder papieren)

Sash

Berichten: 2004
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Goes

Re: Brandmerk kroontje bij spaans paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 20:36

dankje voor de informatie Lachen ik vraag het me inderdaad sterk af of het een ras is maargoed het is een leuk paard daar gaat het om!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Brandmerk kroontje bij spaans paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:17

Iberische paarden zijn altijd de moeite waard of er nou wel of niet een stamboom aanhangt... Haha! Het is altijd een fijne sensatie om zo´n paard te rijden.

De invloed van buitenlandse rassen is byzonder klein (ze bestaan hier amper, het zijn meestal sportpaarden die toch al niet voor de fok gebruikt worden) en een "kruising" is dan ook meestal een kruising met een ander Iberisch ras of met een ongeregistreerd paard, waardoor het product niet ingeschreven kan worden. Maar een ongeregistreerd paard is dus niet altijd automatisch niet van een ras of een echte kruising. Zie dit als bv een Haflinger. Twee Hafllingers zonder papieren geven toch een typische Haflinger, alleen kun je die dus niet registreren. Dat zie je hier dus veel.

Er wordt hier op het Iberisch schiereiland veel gefokt en weinig geregistreerd. Paarden zonder papieren (die krijgen "cruzado" oftewel "kruising" in hun paspoort), zijn dus veel talrijker dan stamboekdieren.