Shire

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Shire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 20:57

Ik zou jullie iets meer willen vertellen over de shire.
Er zijn er die denken dat dit een ordinair boerenpaard is, die alleen goed is voor het zware werk.
FOUT, een shire werd heel vroeger niet vaak gebruikt voor het zware werk. Ik zal u de geschiedenis vertellen.

Eerst werd de shire gebruikt als ridderpaard. Een gewoon paard kon heel de uitrusting van de ridder moeilijk dragen, vooral als het wat lange ritten waren. Daarom werd de shire ingezet.

Na een tijdje werd de shire dan ingezet om koetsen en karren te trekken, soms zag je wel eens eentje op het veld.

Door de opkomst van de traktor, werden de zwaardere rassen overbodig en werden deze rassen wat opzij gelegt. Maar door enkele enthousiastelingen is dit ras gered van de uitsterving. Nu rijden we ermee (springen en dressuur) verder is dit ook een ideaal wandel- en gezelschapspaard. Ook ziet men ze vaak voor de koets gespannen of aan de lange leidsels.

tot slot nog enkele fotootjes van dit mooie paard...
Afbeelding

Afbeelding

askit
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-07-06

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:46

ik vind shires ook geweldig mooi en leuk.
een vriendin van mij verzorgt 2 shires en heb een paar keer met haar buiten gereden dit was echt geweldig!!

Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 19:44

Dank je voor je reactie Haha!

Ze zijn inderdaad geweldig om buiten te rijden, je kunt echt op het gemakje op je paard zitten hé Haha!

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 07:33

zijn shires niet best wel duur?
volgens mij kan je ze ook bijna nooit *bereden* kopen, ik weet het niet hoor Tong uitsteken
ze lijken me echt gaaf! en betrouwbaar ook..

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 07:34

wil dit topic ffies volgen Knipoog dus nog ff een berichtje. Tong uitsteken

Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 10:56

Shire kun je zo duur kopen als je maar wilt.

Voor een veulen van 6 maand betaal je zo'n 2500 euro
we hebben dan ook nog 17 jarigen (vooral merries onder het zadel) en die zijn te koop voor 2000 euro
de jongere paarden (die ik binnenkort zadelmak zal maken) zijn wel iets duurder.
We hebben ook nog enkele ruinen (ze zijn op 3 jarige leeftijd ruin gemaakt, dus ze hebben de mooie bouw van een hengst verkregen). Met die ruinen zal ik volgende week beginnen zadelmak maken, en deze zijn ook te koop. De prijs weet ik niet direct.

Dus bij ons kun je wel paarden onder het zadel kopen Haha! Dit gaat wel over een shirefokkerij (en melkerij) in België, hoe het in Nederland zit, weet ik niet...

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:43

aaha okee, nou dan moet ik evengoed nog wel een tijdje door sparen hoor Clown haha

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:53

Ik vind ze prachtig!

Lijkt me echt geweldig om daar nog eens op de rijden. Lachen

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:04

shires zijn van die geweldige paarden als ik nog meer ruimte en geld had Bloos stond er nu vast al een bij mij. ze lijken me zalig om op te rijden

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:12


Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 20:39

Ooooh zo'n mooien, ik zie graag bruine shires.
Maar de fokkerij waar ik help fokt zwarte shires. Toch hebben we 1 bruine shire (natuurlijk mijn lieveling Haha! )

Wij hebben ook 2 hengsten. Waarvan 1 eens de eerste prijs gewonnen heeft op een keuring. Deze ga ik nog zadelmak maken, ik sta al te popelen om eraan te beginnen. En onze andere hengst (3 prijs op een keuring) is al onder het zadel, maar hij is zo lui. Ik vind het echt niet prettig ermee rijden Bloos

Zo ik hoop dat er nog shireliefhebbers bijkomen Haha!

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 22:55

hoe zijn shires met zadelmak maken? net zo als alle andere paarden? of zijn shires anders?

Lew
Berichten: 44
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Woudrichem

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 00:50

Sappos schreef:
Bij ons staan 5 shires op stal. Ik vind het echt super beesten heel wijs en machtig. Als je ernaast staan ben je ineens héél klein. Deze hengst staat bij ons op stal http://img258.echo.cx/img258/9595/forum261rd.jpg


Hee wat leuk, ik ben Annemarie van Vugt en ik heb met cotebroke Realisation (Sexy) Op Paard en Koets gereden!!! Haha!

Als je een Shire aan dressuurwerk wilt zien: ga dan ff naar HAW, Lew (shire) wedstrijd Breda, dat ben ik! Pling Shire's zijn SUPER paarden, en zijn gewoon overal (bereden) te koop, ook in NL hoor!! Haha!

Lew
Berichten: 44
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Woudrichem

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 01:15

JessiiCaa schreef:
hoe zijn shires met zadelmak maken? net zo als alle andere paarden? of zijn shires anders?


Shire's worden zadelmak geboren!! GRAPJE Haha! Haha! Haha! , de mijne was vanaf het begin super braaf, heb hem vanaf z'n 1e jaar, hij is nu 9. Ik heb er gewoon zo veel mogelijk mee gedaan, vanaf het moment dat ik hem kreeg, veel wandelen over straat, mee naar keuringen, langzaam aan longeren, een keer een singeltje of een zadel op doen enz.Zo groeit ook je band samen, en ik stapte bij die van mij zo op! Ben nu inmiddels L2 met 13 wp, en ga volgende maand M1 starten!

1 tip wil ik wel geven, doe voorzichtig aan met het inrijden en werken met een Shire, ze lijken wel groot en sterk, maar schijn bedriegt soms!! Je moet er van uit gaan dat deze paarden langzamer en langer doorgroeien als een "gewoon" paard, soms tot hun 7e aan toe, rijd ze niet te vroeg in, op hun 4e of zo is vroeg zat. Mijn paard was 2 en half, en heeft na inrijden een periode gehad met veel "kinderziektes".Vaak denken mensen dat ze na hun derde te strek worden, maar dat vind ik onzin, het ligt aan je manier van opvoeden. Duivel

Verder kun je super met Shire''s rijden, ze zijn lenig zat, en ik vind ze over het alg. goed nageeflijk, zoals ik al zei; kijk eens op HAW! Vingers aflikken

Persoonlijk vind ik springen met een Shire ook niet zo''n strak plan, na de sprong word het gewicht van de hele Shire opgevangen op 2 voorbenen, dat is over het alg. rond de 800 tot 1000 kg (en meer) Moet je wel HELE sterke pezen hebben!!! (dit zijn mijn persoonlijke ervaringen, mss heeft een ander daar hele andere ideen over...) Vork Wees zuinig op je paard, dar zij ze te mooi voor!!! Pling

Het zijn MEGA paarden om lol mee te hebben tijdens buitenritten en menritten, ik rij er zelf tot nu toe goed dressuur mee, en het zijn vrienden voor het leven!!!Wil de mijne voor geen goud kwijt. Knipoog

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:23

Lew schreef:
Sappos schreef:
Bij ons staan 5 shires op stal. Ik vind het echt super beesten heel wijs en machtig. Als je ernaast staan ben je ineens héél klein. Deze hengst staat bij ons op stal http://img258.echo.cx/img258/9595/forum261rd.jpg


Hee wat leuk, ik ben Annemarie van Vugt en ik heb met cotebroke Realisation (Sexy) Op Paard en Koets gereden!!! Haha!

Als je een Shire aan dressuurwerk wilt zien: ga dan ff naar HAW, Lew (shire) wedstrijd Breda, dat ben ik! Pling Shire's zijn SUPER paarden, en zijn gewoon overal (bereden) te koop, ook in NL hoor!! Haha!



Hij is echt wijs he?! Hij is ook papa van 2 hele leuke veulens. Ik heb er helaas nog nooit opgezeten.

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:13

vet! t lijkt me echt leuk!

Lew
Berichten: 44
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Woudrichem

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:01

Hoiiiiiiiii, Ja, Sexy is echt een heel mooie hengst Vingers aflikken , volgens mij heeft ie een super karakter en is hij een goeie reclame voor ons ras!! Pling Pling

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:03

jalours op iedereen die er een heeft! Haha!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:29

Ja hijs echt lief in de omgang totaal geen hengst. Kan zo met mijn vzruin langs de box lopen en het enige wat hij doet is een beetje brommen. Als ik dat bij de arrabierhengsten doe dan springen ze door de boxdeur heen.

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:30

lief! Lachen hihi

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:33

Ja ik zal het geluid is opnemen, als ik er ben.

JessiiCaa

Berichten: 653
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:36

ja doe maar!
maar ik ga nu ff naar me verzorg knollie toe!
ben straks denk ik wel weer terug.. anders morgen.. ga nl vnaaf bbqen Haha!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:44

Voor de liefhebber...Sexy met ringsteken.
Afbeelding

Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 20:27

Inderdaad, een shire zijn groeiplaten zijn maar dicht bij 4 jaar, daarna groeien ze nog zo'n 2 à 3 jaar in de breedte. Ik begin voornamelijk bij 4 jaar of ouder, nooit jonger. Met longeren begin ik wel al vroeger. Ik vind dat een shire heel snel leert. Maar niet elke shire is even gemakkelijk zadelmak te maken hoor...

Even over dat springen: we hebben 1 shire die het heel graag doet. We hebben het met de anderen ook geprobeert, maar zij vonden het niet zo leuk. Dus heb ik het dan maar stilgelegt. Voor die ene merrie die het wel graag doet, doen we het vaak. We zijn begonnen bij balkjes lopen, dit vond ze heel tof (nu ook nog), daarna kruisjes (dit vond ze echt niet leuk) daarna rechtjes (dit vond ze al leuker, maar ze sprong veel te veel opzij), dus om dat probleem op te lossen maar met trechters gewerkt (dit vond ze prachtig).
Zo hebben we haar het springen geleerd. We oefenen natuurlijk op een bepaalde hoogte totdat we zien dat ze sterker wordt. Het hoogste dat we tot nu toe al gedaan hebben was 80cm. Als we nu proberen te springen, en we beginnen met balkjes loopt ze er mooi over. Bij een kruisje loopt ze het omver (je kunt zien dat die hoogte haar niet interesseert), maar hoe hoger we gaan, hoe meer we voelen en zien dat ze haar amuseert. Ik vind dit prachtig aan haar... Natuurlijk gaan we niets overhaasten hé Haha! Je hebt gelijk van dat volle gewicht op die 2 voorbenen, daar ben ik me kwaad van bewust.

Ik had ook eens een "piste" gemaakt in de weide, ik had deze afgebakend met staanders en touwen. de resterende balken en staanders had ik op elkaar gestapeld en aan de zijkant gezet. Toen we voor het eerst met haar reden, zag je dat haar oortjes naar voren gingen en ze ging richting de balken. We hebben haar moeten teleurstellen en haar erlangs moeten sturen. Toch ondervond ik dat ze heel de tijd terug naar die hindernis wilde (maar ze kon daar nog niet over, de balken lagen tot op 1m40).

Dressuur doet ze dan totaal niet graag. Ze ziet er echt tegenop. Maar als we tijdens de dressuur toch wat balkjes kunnen lopen, doet ze ook wat beter haar best Haha!

Bij de andere paarden lopen we wel balkjes, sommigen hebben nog niet zo'n regelmatige pas. En ik gebruik ze ook graag als afwisseling of als balkje om het aanspringen in galop gemakkelijker aan te leren. De meesten doen dit wel graag. Toch hebben we eentje die echt niet graag werkt, ze loopt dan tot het eind van de wei en wacht daar dan tot ik haar kom halen.
Haha!

_Miran_

Berichten: 189
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: ergens

Re: Shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:04

Inèske schreef:
Toch hebben we eentje die echt niet graag werkt, ze loopt dan tot het eind van de wei en wacht daar dan tot ik haar kom halen.
Haha!


Is dat Loes? Haha! Haha! Knipoog Whahahahaha leuk jou hier ook te zien Clown