Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 12:29

Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort waarschijnlijk een paard aanschaffen samen met mijn moeder.
Zelf vind ik een fries erg mooi. Maar het probleem is dat mijn moeder 110kg + is en ik vraag me af of dat te doen is voor een fries. Ik weet wel dat ze ploegden voor de kar etc en mensport doen dus ik weet niet of dit een té zware belasting is.
Maar ook omdat een fries meestal tussen de 1.60 en 1.70 is kan het misschien een probleem zijn.
Ik zou heel graag wat adviezen willen omdat we niet echt verder kunnen zo, ik weet niet wat een geschikt ras zou kunnen zijn. Zelf wil ik namelijk wel dressuur wedstrijden doen en me moeder wil gewoon een beetje rijden in het bos.
Tinker of trekpaard is niks voor mij, sorry!

Ik hoop wat wat goede reacties met misschien wat tips voor de aanschaf!

Dank je wel

Katoo71

Berichten: 861
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: waar ze een kruiwagen voor een beer aanzagen...

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:37

Ik pas ergens gelezen dat een fries niet meer dan 75 kilo mag ragen omdat ze een nogal zwakke rug hebben,

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:43

Als je een beetje een ouderwets type Fries hebt met een niet te lange rug moet het wel kunnen denk ik, maar neem dan niet een jong dier maar eentje die al helemaal is volgroeid, dus toch wel van een jaar of zes. Katoo ik ken een man van 90+ die ook zonder problemen een Fries berijdt, trouwens een lichtgewicht ruiter die minder goed rijdt kan voor een paardenrug een grotere belasting zijn dan een zwaarder iemand die daarentegen wel goed rijdt.....

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 13:06

Hebben jullie misschien nog wat tips wat voor een ras misschien wel geschikt zou zijn?

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:09

Grote kwpner, is wel geschikt.
Maar ook bijvoorbeeld een niet te groffe koudbloed kan erg geschikt zijn.
Kijk in ieder geval of het paard er zelf moeite mee heeft, of niet juist.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:11

Jahoor Madeleine, een stevige Fries of een Shire, misschien een Clydesdale maar dan heb je het wel over koudbloeden en verder is een Groninger paard ook oersterk, dan heb je wel een warmbloed, nadeel is dat je volgens mij een Groninger bijna met een lampje moet zoeken. Verder zijn er ook nog wel degelijk gebouwde Hannoveranen, die kunnen ook wel wat hebben, ga gewoon eens kijken op Google. Laatste optie: een tuigpaard met veel Gelders bloed en zo weinig mogelijk Hackney dus het ouderwetse landbouwtype, zijn ook niet zo vreselijk duur meestal, en fijne werkers die meestal wel erg koel in de kop zijn. Succes!

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 13:21

Ik ben zelf helemaal weg van het uiterlijk van een fries, gewoon zo mooi. Maar als ik dan gewoon een stevig gebouwde fries, iets hoger en die al een beetje volgroeit zoek zou het volgens jullie geen probleem moeten zijn?
Maar een Groninger is ook best een stevig paard met een chique uitstraling. Ik heb even gekeken op markplaats.nl en je hebt er eentje voor rond de 3000-4000, is dat een normale prijsklasse? En ze zijn ook niet zo heel groot, 1.63?

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:38

Madeleine ik denk inderdaad dat dat voor een Groninger een normale prijs is maar verzeker jezelf er dan wel van dat het inderdaad een Groninger is, vraag naar een papier, anders kan het net zo goed een KWPN-tuigpaard zijn maar die kosten meestal minder. Een Groninger is een best wel breed sterk gebouwd dier. Verder weet ik niet hoe lang jij en je moeder zijn maar als je een stevige Fries hebt van rond de 1.63 denk ik dat ook dat geen problemen oplevert, verder is een Fries een vrij rond type paard dus je hangt niet snel met de benen onder de buik uit... alleen hangt aan een Fries meestal weer een ander prijskaartje....

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:26

Een soort tuiger kan het denk ik ook houden Lachen,
zijn ook erg sterk!
Grote kwpn ook wel denk ik.
Idd zou ik wel een goed volgroeide kiezen!
Een shire of tinker kan ook goed maar dat zei je zelf al ..

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:06

Katoo71 schreef:
Ik pas ergens gelezen dat een fries niet meer dan 75 kilo mag ragen omdat ze een nogal zwakke rug hebben,


Waar heb je dat gelezen dan? Dat zou ik namelijk wel eens willen lezen, dat artikel, om te kijken waar ze dat op baseren Haha!

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:12

Daar verbaasde ik me ook nogal over, Adil.... ik wil ook wel een bronvermelding.

Anoniem

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:12

ik meen ook zoiets te hebben gelezen dat een fries niet meer dan een bepaalt gewicht (regelmatig) op zijn rug kan hebben..

@ oestinja, er zijn toch ook zat meiden die op shetlanders rijden terwijl ze er eigenlijk te zwaar voor zijn en dan doen de pony's toch ook niks?

ik zou persoonlijk denk ik meer voor een tinker/ shire gaan, die kan het net wat beter hebben lijkt mij..

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:16

Dat een Fries maar 75kg zou kunnen dragen, dat lijkt me nogal sterk...
Een kwpner is zeker ook een optie... Ik ben zelf ook niet van de lichtste, en heb een kwpn van 1.77m
En hij huppelt zonder enig probleem met mij op zijn rug rond Lachen

Veel succes met je zoektocht naar een leuk paard!

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:15

Als je er van uit gaat dat een paard ongeveer een vijfde van zijn eigen gewicht kan dragen en dat de gemiddelde Fries toch wel een kilo of 600 weegt, dan is iemand van iets over de 100 kg. zeker geen bezwaar. Een lichte ruiter die een beroerde manier van rijden heeft is een grotere belasting voor je paard dan een zwaarder iemand die goed kan rijden.
Maar iemand die ruimschoots het vijfde deel van het gewicht van een Shet weegt, kan veel schade aanrichten, alleen al omdat het voor een klein diertje veel moeilijker is om in balans te blijven. Ik zou wel eens röntgenfoto's willen zien van een dergelijke Shetlander maar ik ga er van uit dat dat er niet goed uit ziet. En natuurlijk "doen de ponies niks". Die lopen wel door maar verhoudingsgewijs gaat de vergelijking met een zwaarder persoon op een Fries paard echt niet op. Ik denk dat de ruiter met overgewicht zelf lichamelijk meer problemen krijgt dan het paard!
Verder zegt de TS dat ze geen Tinker of trekpaard wil. Ik zie het probleem echt niet als ze een Fries kopen of een flinke warmbloed.
Ook van mijn succes met het vinden van een leuk paard, laat het even weten, ik ben heel benieuwd.

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:18

Ik ga binnekort ook 2 friesen rijden !!
een weeg ook behoorlijk wat!!ik verwacht verder ook geen problemen hiermeer

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:31

Die problemen krijg je ook niet, Meissie! (pssssssst.... ik heb een aantal jaren geleden een Fries ingereden, een best wel ranke 3-jarige, zelf was ik toen ook behoorlijk aan de maat, 90+ en het paard kon me met gemak dragen en heeft er echt niks aan overgehouden, ze is nu een jaar of 10 en zo fris als wat, zonder ook maar een spoortje van rugproblemen, de enige die na het rijden kapot was, was ikzelf!!!)

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 08:30

Hoi Allemaal,

heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties!
ik ben er nu toch wat vertrouwder in dat een fries wel moet lukken, dankzij jullie.
Ik ga toch voor een fries omdat ik het ook zulke mooie paarden vindt.
Als ik een aankoop heb gedaan zal ik het jullie zeker laten weten!

Groetjes Madeleine

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:20

ik verzorg 2 friezen, waarvan 1 pas een half jaar onder het zadel is en die is ingereden door een meisje van 45 kilo. ikzelf weeg 85 kilo en ze hebben er nooit moeite mee gehad. een fries is juist goed geschikt voor de wat zwaardere mensen vind ik.

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:18

Ja ik heb ook ooit (hier op bokt zelfs!) gelezen dat een fries minder kan dragen dan een kwpn'er. Nu gaat het hierbij vast wel om een gemiddeld paard. Als ik jouw was zou ik een ouderwets type opzoeken, de wat luxer gebouwde paarden zijn wat zwakker en ranker gebouwd, tenminste dat idee krijg ik een beetje.
En is het niet zo dat friezen eigenlijk trekpaarden zijn en daardoor de rug minder sterk is? Of verzin ik nu maar wat Clown Ook ergens gelezen.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:20

1. Weet je nog waar dat stond, Germatje?
2. Hoe betrouwbaar is die bron?

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:23

Nee sorry dat zou ik echt niet meer weten. maar er heeft hier ooit een lijstje gestaan met gewichten die een paard zou moeten kunnen dragen.
En als je het mij vraagt moet je gewoon naar het paard kijken, je hebt in het friese ras veel verschillen, maar in de kwpn'ers ook, denk aan tuig paarden en dressuur gefokte paarden.
En of het betrouwbaar was zou ik je helaas echt niet meer kunnen vertellen, maar ik ben het er wel een beetje mee eens wat betreft sommige (veelal) dressuur gefokte friezen.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:25

Ja, natuurlijk hangt het ook van de bouw van het paard af, het moge duidelijk zijn dat een jong, rank, hoogbenig Fries paard geen gewichtsdrager bij uitstek is maar zoals al gezegd, Friezen heb je ook in soorten en maten.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:28

Het ligt niet alleen aan het gewicht van de ruiter maar ook aan de capiciteiten! Ik ken genoeg zwaarlijvige die zo netjes rijden en zo mooi mee komen in de beweging dat ze minder hinderen en minder belastend zijn vor een paard dan dunne of lichtere mensen die niet meekomen in de beweging!

als je een paardje gaat zoeken, moet je eentje nemen met een strakke bovenlijn, dus niet te week (door gezakte rug)..

Anoniem

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:35

Leuk dat je een Fries gaat zoeken.
Zoek een beetje een ouderwets type, volgroeid en een maatje groter. Moet lukken hoor Lachen !
Succes

Ninus
Berichten: 1742
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Is een fries geschikt voor een zwaarder iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:49

oestinja schreef:
1. Weet je nog waar dat stond, Germatje?
2. Hoe betrouwbaar is die bron?


Het stond in dit topic viewtopic.php?f=156&t=593335

Ik heb tot nu toe nog niets kunnen vinden over een max. gewicht van 75 kg.