Rijpaard of tuigpaard??

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loesjee
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Schelluinen

Rijpaard of tuigpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 18:04

Heey wie kan me helpen? Ik heb een schimmelmerrie van 6 jaar. Van haar moeders kant zijn het alleen maar tuigpaarden zoals: Dobas, Ahoy, Proloog, Hoogheid. (denk dat deze alleen bekend zijn bij de tuigpaardenkenners). Moeders, oma's en verdere oma's zijn ook bijna almaal tuigpaarden. Van haar vaderskant zijn het een beetje gelderlanders en sportpaarden. Zoals: farrington, Nimmendor, Wellington. Maar is het nou een tuigpaard of een rijpaard? In haar paspoort staat een rijpaard, ze gedraagt zich meer als een tuiger en heeft ook meer uiterlijk van een tuiger.

Wie weet er misschien meer over en wil mij dat vertellen?

Groetjes Loesjee

roomsoes17
Berichten: 526
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: arkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:06

fotooo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:07

Een tuiger zal het met de rijpaardhengsten in de pedigree niet zijn. Je hebt wel kans dat ze nog goed in het gelderse type staat. Je kan haar als dat zo is zelfs in die richting inschrijven.
Heb je foto's en haar afstamming?

Overigens zijn heel veel rijpaarden gefokt uit gelderse en groningse paarden, dus het is niet iets vreemds.

Anoniem

Re: Rijpaard of tuigpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:26

Kwa afstamming kan ze zo in de Gelderse fokrichting worden ingeschreven
Ahoy, Proloog, Hoogheid en Dobas zijn allemaal 100% Gelders zonder enig hackneybloed.
Kijk maar een op www.gelderlanderhorse.nl , vind je ook foto's en verdere afstamming van deze hengsten.

yostrasammer

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Rijpaard of tuigpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:17

kruisingen tussen rijpaarden en tuigpaarden, daar kunnen goede sportpaarden uit voortkomen zowel dressuur en springen