Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:54

Amen

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:59

Pletje123 schreef:
Bij ieder ras en type paard zie je hete en koele paarden. Je hebt ook nakomelingen van Jazz die echt ontzettend braaf en lief zijn. En ik geloof ook best dat er koudbloedpaarden zijn die in de kop echt alles behalve sloom zijn! Om maar even een voorbeeld te noemen.

Wel denk ik dat Friese paarden onder het zadel moeilijker te rijden zijn, want dat gaat meestal niet vanzelf. Maar dat is een ander punt van discussie



Daar ga ik in mee .. Ze lopen niet zomaar goed, en aan de teugel is vaak achter de teugel bij Friezen. het is heel moeilijk ze netjes aan elkaar te rijden.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:05

Paardrijden is met elk paard anders en met elk paard heb je moeilijke en makkelijke dingen. Mensen die roepen dat Friezen zo moeilijk zijn halen meestal geen winstpunten en geven dan maar het paard de schuld......

imhotep
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 21:18

Karoliefje schreef:
Pletje123 schreef:
Bij ieder ras en type paard zie je hete en koele paarden. Je hebt ook nakomelingen van Jazz die echt ontzettend braaf en lief zijn. En ik geloof ook best dat er koudbloedpaarden zijn die in de kop echt alles behalve sloom zijn! Om maar even een voorbeeld te noemen.

Wel denk ik dat Friese paarden onder het zadel moeilijker te rijden zijn, want dat gaat meestal niet vanzelf. Maar dat is een ander punt van discussie



Daar ga ik in mee .. Ze lopen niet zomaar goed, en aan de teugel is vaak achter de teugel bij Friezen. het is heel moeilijk ze netjes aan elkaar te rijden.


Mijn fries word op het moment ingereden en loopt al overdreven aan de teugel met een bustrens en zonder spanning van de teugel, is dit dan achter de teugel lopen....

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:13

Ja, dat is achter de teugel lopen. Oplossing is het paard meer ruimte te geven aan de voorkant en van achteren naar voren naar je hand toe te rijden. Als hij wordt ingereden mogen ze hem zeker niet te kort pakken aan de voorkant anders creëren ze die valse krul en die is er heel moeilijk weer uit te rijden.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:01

En dat is dus een gevolg van de tuigpaard achtergrond, hals erop en gaan

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:22

Nee die hals is een gevolg van een barokke bouw Net zoals Iberische paarden, dat zijn toch ook geen tuigpaarden? En ik ben van mening dat de hals een enorm aandachtspunt is als je wil dressuren. Een heleboel ruiters laten die hals voor wat het is (het is toch een krul?) maar dan ben je dus niet bezig het paard van achter naar voor in de aanleuning te rijden.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 09:32

Karl66 schreef:
Er is genoeg over de geschiedenis van de fries bekend. En al is dit niet het paard wat wij nu als fries kennen. Men is het er op basis van beschrijvingen van die paarden wel over eens dat de fries de beste benadering is van het paard wat vroeger de fries werd genoemd en wat langs de noordzeekust van Frankrijk tot Denemarken werd gefokt.

Dit zijn nooit zware koudbloeden geweest maar lichte tuigpaarden die voor de koets en voor lijkwagens werd gespannen.

Het is ook onzin om te zeggen dat ze met 4 hengsten zijn begonnen en dat er voor de rest niks bekend was. Het FSP is met 4 hengsten begonnen, maar voor die tijd waren er ook al stamboeken en fokvoorschriften, waardoor er genoeg gegevens beschikbaar zijn.


Klopt, de voorouders van mijn paard zijn tot ver voor het startpunt van het huidige stamboek bekend.

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:33

In de Amazone van deze maand (juni/juli) staat een heel mooi en uitgebreid artikel (7 pagina's) waar uitgebreid uitgelegd wordt dat de fries een warmbloed is.

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:25

horseyfries schreef:
Ja, dat is achter de teugel lopen. Oplossing is het paard meer ruimte te geven aan de voorkant en van achteren naar voren naar je hand toe te rijden. Als hij wordt ingereden mogen ze hem zeker niet te kort pakken aan de voorkant anders creëren ze die valse krul en die is er heel moeilijk weer uit te rijden.


dat is dus bij mijn verzorgpaard gebeurd. gelijk diep in de krul getrokken met inrijden. hij is nu 6 en pas sinds een half jaar onder het zadel. ik rij hem nu sinds 3 weken. hij loopt zodra je erop zit gelijk met zijn kin op zijn borst. ik hoop dat ik het er ooit uit kan krijgen.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 01:02

Tipje: vraag het eens aan een paardenslager, die kan precies vertellen of een Fries een warm- of een koudbloed is!

(ik weet het juiste antwoord ook trouwens)

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:42

oestinja schreef:
Tipje: vraag het eens aan een paardenslager, die kan precies vertellen of een Fries een warm- of een koudbloed is!

(ik weet het juiste antwoord ook trouwens)


????????????????????
Deze reactie snap ik niet.

Wat betreft dat achter de teugel gaan, ook veel warmbloeds worden slachtoffer van deze 'professionele' manier van inrijden. De krul is heilig en van eerst aan een langere teugel op eigen benen leren lopen, gaan ze op hun voorhand lopen !??????.
Maar zo'n barokke hals maakt het idd makkelijker om de zaak van het begin af aan te verknallen.

En nog even on-topic,
als een paard dat ergens in de voorouders koudbloed voert geen warmbloed zou kunnen zijn, kun je het grootste deel van de KWPN-populatie ook bij de koudbloeds rekenen.
Zeker die met Gronings bloed, waar zelfs nog begin 20e eeuw koudbloed in gebracht is om het zware landbouwwarmboed nog zwaarder te krijgen.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:21

Okay, ik zal het uitleggen hoe ik aan dit verhaal kom. Een Friezenfokker die ook slager was, nam nooit een paard uit zijn eigen paardenstapel wat niet goed genoeg was en eigenlijk weg zou moeten, voor de slacht en vervolgens verkoop in eigen winkel. Reden: het vlees van een koudbloedpaard heeft een sterke levertraanachtige smaak en dit is ook het geval bij een Fries. Het vlees is gewoon niet lekker!!!
Natuurlijk heb ik wel even met verbazing de man aan zitten kijken maar later sprak ik een keer een hengstenhouder die mij dit nog eens bevestigde...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:06

De bepaling van of een paard warmbloed of koudbloed is heeft niets met de smaak van het vlees te maken dus sorry, maar je verhaal slaat kant noch wal.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:29

Horseyfries, je zou het eens na kunnen vragen bij een slager die ook paarden slacht. Die zal het alleen maar bevestigen. Het vlees van een koudbloed is wel degelijk anders dan van een warmbloed, net zoals er een groot verschil is tussen het vlees van verschillende soorten runderen. Ik zit niet zomaar wat uit mijn nek te kletsen, dat is jouw mening.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:32

En ook de samenstelling van het bloed is anders, dus dat de smaak anders is verbaast me niets.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:39

@Coydog, zelfs dat is waar, de samenstelling van het bloed is inderdaad ook anders.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:07

oestinja schreef:
Horseyfries, je zou het eens na kunnen vragen bij een slager die ook paarden slacht. Die zal het alleen maar bevestigen. Het vlees van een koudbloed is wel degelijk anders dan van een warmbloed, net zoals er een groot verschil is tussen het vlees van verschillende soorten runderen. Ik zit niet zomaar wat uit mijn nek te kletsen, dat is jouw mening.


Hoe zit het dan met belgen die voor de slacht gefokt worden? Of zijn belgen wel warmbloeden? Clown

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:18

De hele franse koudbloedfokkerij heeft overleefd, dankzij de slachtpaardenfokkerij t.b.v. menselijke consumptie.
Dat zijn niet mijn woorden, maar die van de directrice van het staatshengstendepot in Hennebont (in Bretagne, bij Lorient).
Hennebont heeft voor 90% koudbloedhengsten op stal, dus ze weten daar exact waar ze over praten.
Vreemd hoor, als koudbloedvlees zo ongeveer niet te eten is.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 00:51

Kwa botstructuur, structuur van vlees en samenstelling van het bloed is de Fries een koudbloed. Lees de boeken van Wouter Slob er maar eens op na maar dat is voor de meeste bokkers ver van je bed show. Omdat het over artikelen gaat van voor 1975, dus ook niet terug te vinden op Internet.
Ga overigens maar eens na hoe het met de Bovenlanders van toen (oldenburgers, zeer zware werkpaarden met een neiging naar koudbloed) die werden gekruist met Volbloed, een aantal vererfden de zware pijpomvang van de Oldenburger kant en die hadden mazzel, een aantal kregen de dunne beenderen echter met de veel grovere botstructuur en dat gaf problemen, lijkt me wel logisch)
Maar hoe dan ook, ondanks een miniem scheutje Andalusisch overheerst de koudbloed-geschiedenis en is en blijft een Fries een koudbloed. Maar koudbloeden zijn er ook in soorten, de ene soort is wat meer wakker, vurig en alert dan de andere. Overigens heb ik ook zelf een Fries lopen, een stermerrie.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 02:32

Volgens Wouter Slob zit er niet alleen andalusieër in maar ook een flinke scheut russische draversbloed. Friezen waren ook niet voor niks geliefde koetspaarden, dat was vanwege hun uitstraling en hun draverskwaliteiten. Ook werden er veel Friezen naar het westen van het land verkocht (18e-19e eeuw) omdat ze veel betere dravers voor wedstrijden waren dan de lokale paarden (Ook volgen Slob). Dat klinkt niet echt als een koudbloed.

De Oldenburger is trouwens direct verwant aan de Groninger, in welk van de twee stamboeken het paard werd opgenomen hing alleen maar af van aan welke kant van de grens het veulen geboren was, er was tussen deze twee stamboeken een continue uitwisseling van hengstenmateriaal. En al was de Groninger een zware warmbloed, je kan het moeilijk een koudbloed gaan noemen.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 02:46

Mis, er is in het fokbeleid altijd al een scheidslijn geweest tussen Friese paarden, Groningers en Geldersen. Hier over is helaas weinig tot niks terug te vinden op Internet, daarvoor zul je een aantal oude boeken door moeten worstelen.
en Idje, natuurlijk hebben met name de Percherons het overleefd maar dan voor de slacht, veel kilo's en al smaakt het voor geen meter, ze werden ook gekruist in Italie en dat leverde de Poitevin op, een groot vlezig muildier, bestemd voor de worst.....

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:41

Mis oestinja, de Poitevin kwam helemaal niet uit Italie, maar is een oud Frans koudbloedras uit de streek van Poitou.
Zij werden gedekt door de Poitou-ezel (ook wel Pyrenese ezel genoemd),
een ezelras met een stokhoogte van tot wel 1m60, om sterke, taaie en vooral grote muildieren te fokken voor gebruik in de bergen, al zal er wel eens een in de worst terecht gekomen zijn.

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:46

Oh, en oestinja, in welk boek noemt Slob de Fries een koudbloed? Ik kan het nergens vinden (en ik heb nogal wat Slobs staan hoor).

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:33

Nog meer mis Oestinja, als je het navraagt bij degenen die het bloed onderzoeken in plaats van degenen die het bloed laten vloeien ( Haha! ) dan had je kunnen weten dat op de veterinaire universiteit van Utrecht men duidelijk heeft aangetoond dat het bloed van een Fries vele malen dichter aanleunt bij de KWPN warmbloeden dan bij koudbloeden en dat de Fries ook bij hen dus onder de warmbloeden gerekend wordt.
En ook je bewering dat er altijd al een scheidslijn geweest is tussen Friezen, Groningers en Geldersen klopt niet, teksten van het Fries Stamboek van rond 1900 zeggen het tegendeel.