[Shire] grootste paard van de wereld!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

[Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:36

Afbeelding

Deze Shire heet Cracker. Ik vond hem op een site. Er bestaat geloof ik een nog groter paard, een Belg in Texas, maar ik wilde deze foto jullie niet onthouden. Is het niet waanzinnig? Ik dacht eerst dat het photoshop was, de verhoudingen zijn echt niet normaal. Daar heb je een ladder voor nodig om erop te klimmen, en maar hopen dat je tijdens een buitenrit niet van hem valt

Wat vinden jullie? Grote logge paarden zijn natuurlijk niet bijzonder atletisch, dan wel wendbaar, maar doet dat ertoe? En hebben bokkers hier ervaring met grote rassen zoals shires, clydesdales of percherons?
Persoonlijk kan een paard mij niet groot genoeg zijn

Macha876
Berichten: 2201
Geregistreerd: 15-08-05

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:38

hoe groot is hij??

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:12

WAUW ,,, die is groot !! Geweldig gewoon.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:32

wauw wat een joekel maar wat is de stokmaat van die paard ?

Annash
Blogger

Berichten: 26551
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:36

Hmm.. maak er voor mij maar een dubbele ladder van...

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:03

Dit vindt ik dus echt geweldige paarden ... en al helemaal als je ze ook gecontroleerd op een wedstrijd kan uitbrengen .
het grootste paard ooit was Sampson, engelse shire, schofthoogte van 2, 19(ongeveer).

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:15

Wow zo groot, die wil ik wel in het echt zien

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:22

! Doe mij die

Niessie

Berichten: 784
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Heemskerk

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:57

Waar gaat dat groooote paard met het mensje naartoe?? hihi Echt een machtig gevoel moet dat geven,.... een 'galopje' op zo'n paard

Enra
Berichten: 171
Geregistreerd: 19-09-05

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:59

Naah.. wel mooi om te zien!
maar geef mij maar een kleiner paard om te rijden

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:01

Lijkt me echt gaaf om daar eens op te galloperen ..
Moet je wel sterk zijn om die te houden zeg, als ie even de kolder in zn kop krijg

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:03

als dit soort paarden net zo konden lopen als ''onze paarden'' dan weet ik mijn keus wel!!

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 23:27

de stokmaat: Cracker, 16-year-old Shire Horse is the tallest horse in Britain--he's 19 hands, 2 inches, or 78 inches -- 6 feet, 6 inches at the shoulder. The tip of his ear on that picture, left, is maybe 8 feet from the ground. (The gait, by the way, is the canter.)
Een inch is ongeveer 2,5 centimeter geloof ik? Stokmaat 1,95?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:29

Waanzinnig!
Mooi om te zien hoor!
Ik hou het zelf graag bij mijn miniatuur-shire.
Maar vind dit wel heel mooi te zien.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 23:31

caat_eve schreef:
Dit vindt ik dus echt geweldige paarden ... en al helemaal als je ze ook gecontroleerd op een wedstrijd kan uitbrengen .
het grootste paard ooit was Sampson, engelse shire, schofthoogte van 2, 19(ongeveer).



Zo te zien wordt hij ook met een dubbele teugel bereden
Ik vind ze ook geweldig, maar hij moet wel héél braaf zijn wil ik er op stappen, als ik me momenten herinner dat ik op een ranke new forest "de teugels amper in handen had", wil ik niet weten wat voor ellende zo'n tank kan veroorzaken... maar,

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 23:35

Kiara: Ik draag de zorg voor (oa) een tinker, en ik houd van alle volle ronde paarden met bevedering, maar zo'n shire, ik zou er wel eens op willen zitten! Volgens mij ga je echt drie seconden los van de grond in een galopsprong ^_^

tessie1985

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zeewolde

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:04

wow daar zou ik ook wel eens op willen rijden!
de gallop lijkt me wel moeilijk uit te zitten hahaha

Baileys_22
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-02-05

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:09

wauw wat een paard... doe mij die maar

hoe groter hoe beter,

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:21

Wat een machtig groot paard zeg..!
Echt gaaf!
Ik houd zelf meer van de wat compactere Trekpaardrassen, maar dit is ook wel heel gaaf.

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:21

1.95 is flink aan de maat... En kennelijk is dat vrouwtje Engels dus zeker niet de langste, ja, dan lijkt het helemaal een olifant... Alleen jammer dat hij geen 4 witte benen heeft.

Ik heb helaas geen foto's op pc, alleen papieren foto's, maar ik heb 4 Shires in beheer gehad. 3 merries en een hengst (Norcliff Challenger) en daarna zijn jongere broer Bowman Challenger. De eerst genoemde 'Cliff' was 1.97!! en pas 3 jaar... Helaas is hij overleden aan een taxusvergifteging (ja, hij had heel wat op..).

Ik ben dus 1.80m en op één van de foto's sta ik bij z,n voorbeen en hou dus nog heel veel paard over! De merries reed ik weleens in tweespan, het asfalt scheurde bijna

Waar Bow is gebleven... Geen idee..

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:58

ik heb een kruisng Clydesdale x Fries. Gelukkig niet zo graaot als die hoerboven want die is echt mega!! Hij is wel erg gaaf .

Mijn paard is nu 1.71 en ruim 3 jaar. Ik val wel voor dit soort paarden. benieuwd, kijk dan even hier:

viewtopic.php?f=53&t=456227&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:46

Moooooohhhh die is eecht groot!! Die vrouw! Dat hoof pas 20 keer in dat paard z'n hoofd hahaha,

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:07

Omg
Veeeet.

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:07

Citaat:

De Shire is een koudbloedpaard, dat afkomstig is uit Engeland. Het is het grootste trekpaard ter wereld. De naam "Shire" ontleent het paard aan de gebieden waar het dier gefokt werd, de graafschappen Lincoln, Leicester, Stafford en Derby in de Midlands.De voorloper van de Shire is de zogenaamde "Great Horse", het middeleeuwse Engelse strijdros. Cromwell noemde dit paard "the English Black" en onder die naam werd de "Great Horse" bekend.


De grootste invloed op de ontwikkeling van de massieve, moderne Shire is afkomstig van het Zware Belgische trekpaard. Verder heeft ook het sterke Nederlandse trekpaard invloed gehad. Zij waren door Nederlandse waterbouwkundigen, die in de zestiende en zeventiende eeuw de English Fenlands drooglegden, naar Engeland meegenomen. Ook het Friese paard heeft invloed gehad op de kruisingen die leidden tot de Shire. Dankzij de invloed van het Zware Belgische trekpaard en het Nederlandse trekpaard werd de beweging van de Engelse Zwarte Paarden verbeterd. In de regeerperiode van Karel II gebruikte de Kings Household Cavalry nog altijd dit oude Engelse paard.


Het Packington Blind Horse wordt als stamvader van het Shire ras beschouwd. Deze bevond zich van 1755 tot 1770 in Ashby-de-la-Zouche en staat vermeld in het eerste stamboek dat in 1878 openbaar werd gemaakt. Pas in 1884, toen de English Cart Horse Society werd vervangen door de English Shire Horse Society, kwam de naam Shire in gebruik.


De Shire beschikt over een enorme kracht. Ooit lieten twee Shires tijdens de Wembley Tentoonstelling in 1924 de wijzers van een dynamometer (krachtmeter) helemaal doorslaan. Aangenomen werd dat zij een trekkracht hadden uitgeoefend van vijftig ton! Voorheen werd de Shire veel in de landbouw ingezet. Vooral bij de brouwers was het een geliefd paard voor het trekken van de bierwagens. Tegenwoordig is het paard ook veel te zien bij ploegwedstrijden en als showpaard, waarvoor het dier mooi wordt opgetuigd met de traditionele koperen versieringen.


Het eerste dat opvalt is de enorme grootte van de Shire in combinatie met de karakteristieke lange vetlokken aan zijn benen. Het is een enorm trekpaard. Het hoofd is groot met een breed voorhoofd en een ramsneus. De ogen zijn eveneens groot en hebben een goedmoedige uitdrukking. Verder hebben Shires alle uiterlijke eigenschappen van een koudbloedpaard, maar dan sterk vergroot; de hals is behoorlijk lang en gaat over in steil aflopende schouders die tamelijk breed zijn voor een gareel (halsjuk van het trekdier). De gemiddelde kofferomvang varieert van 1,80 tot 2,40 m. De borstkas is breed en krachtig. Dit alles getuigt van een optimale conditie. Kenmerkend is verder een korte, sterke rug met gespierde lendenen en een breed, gespierd kruis. De enorme achterhand is bepalend voor de krachtige bouw en het grote gewicht. Dit zijn belangrijke eigenschappen van dit trekpaard.


De benen zijn hard en goedgevormd. De botomvang ligt tussen de 28 en 30 cm. Het behang op de onderbenen is weelderig en moet steil en zijdeachtig zijn. Heel voornaam bij een trekpaard zijn de spronggewrichten en de hoeven. Deze laatste moeten open, stevig en heel goed gevormd zijn met voldoende lange koten. De spronggewrichten dienen groot en vlak te zijn en moeten van achteren gezien dicht bij elkaar in een juiste hoek staan, voor een zo groot mogelijk hefvermogen. De Shire is met zijn stokhoogte van gemiddeld 1,80 m het grootste trekpaard ter wereld. De stokmaat van de Shire moet tenminste 1,72 m zijn. Het gewicht van deze enorme kolos ligt rond de 1.200 kilogram.


De meest gewilde kleur is het oude zwart van zijn voorvaderen in combinatie met witte aftekeningen. Ook lichtbruin en bruin zijn toegestaan, evenals schimmels, die veel voorkomen. De Shire heeft het karakter dat een koudbloed behoort te hebben, namelijk zachtaardig, vriendelijk en volgzaam. Hij bezit een rustig temperament, is leergierig en actief. Hij past zich gemakkelijk aan. De Shire heeft een rechte gang, een ruime stap en een stuwende draf.

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: [Shire] grootste paard van de wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:10

is er hier geen bokker met een shire of zo? ik wil echt meer foto's
zien en ik wil wel horen hoe die beesten nou werkelijk zijn?!