Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilovejuno

Berichten: 2145
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:04

ik heb een kruising tussen een tuiger en een fries.
ze is nu 10 maanden. haar opa is waterman ( enigste die ik nu even uit me hoofd weet Tong uitsteken )
dit is ze:
Afbeelding

abukir

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Gran Canaria

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 00:24

Bij mij op stal staat ook een tuiger van fabricius. En het is gewoon een leuk beest en dat meisje gaat er ook dressuur mee rijden. Er zijn altijd wel vooroordelen, maar daar moet je je niks van aantrekken.
Het duurt misschien allemaal wat langer, maar ik ken zelfs een tuiger die door de selectie vd NK is gekomen.
Gewoon niks van aantrekken joh.

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:38

Ik heb ook een Gelderse tuigpaard merrie. Het is een Lorton x Bravour. Haar hele papier staat in mijn profiel. Ik heb nu bijna twee jaar. Het is een merrie met een flink karakter en lang niet iedereeen kan haar bijvoorbeeld rijden. In omgang is ze wel heel vriendelijk. Ze staat niet voor de wagen en wordt onder het zadel dressuurmatig getraind.
Afbeelding
Meer foto's in mijn profiel en hier:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=388480&hilit=

Cuento
Berichten: 379
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Loosdrecht

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 15:52

zo dit zijn ook gave paarden hier boven....hihi zelfs als veulen zijn tuigers stoer!
Ik ga ook zeker dressuur rijden en weet ook nu al dat de opmerkingen gaan komen van de mutsen met de "gefokte" dressuur paarden.......Des de meer zin heb ik om ze eruit te rijden haha

Cuento
Berichten: 379
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Loosdrecht

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 23:38

Trouwens is er heir ook iemand die springt met zijn/haar tuiger?
Een vriendin van mij doet dat wel, en dat beest kan springen echt niet normaal, en hij springt echt alles!!! Heel gaaf om te zien...

Jael

Berichten: 98
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuidwolde (Dr)

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 23:49

Tuigerrijder meld zich *o/*
Ik heb een mutserige merrie van 11 jaar genaamd Midanja.
Ik spring niet met haar, maar rijd endurance. We zijn klasse 3 startgerechtigd dus lang lopen kunnen ze ook wel.

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:28

Leuke paarden! Ja Ik heb dan wel geen tuigpaard, maar een Gelderse, maar aangezien ik nogal vaak de naam Ureterp las besloot ik toch maar even te reageren. Ik heb een merrie met de afstamming Ureterp x Folio x Oregon, dus er zit een hoop klassiek Gelders tuigpaardenbloed in. Ik was dus ook erg blij met de goedkeuring van de Waterman x Ureterp!

In haar uiterlijk en bewegingen is ze echt Gelders, maar als je haar met een goede tuigpaardhengst dekt denk ik dat je toch een mooi tuigpaard zou kunnen fokken. Dat is alleen niet ons plan, wij blijven in het Gelderse. Ze is nu hoogdrachtig van Koss en als alles goed gaat rondom deze bevalling wordt ze daarna met Elegant gedekt. Voor foto's kun je in het topic over Geldersen kijken... weet even niet hoe je een link plaatst... Bloos

Allemaal nog veel succes met jullie "tuigers"!

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:56

Mijn buurvrouw heeft een tuigpaard, Odeon, een 9-jarige bruine hengst. Zie ook commercieel, want hij staat te koop.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:02

Ik heb heel lang een tuigpaard gereden. Zijn naam was Cita en het was een zoon van Renovo Lachen Hij was L springen met zijn eigenaar. Hij heeft verder nooit voor de wagen gelopen, want als hij ingespannen stond liet ie zich vallen. Lekkere tuiger dus Knipoog

Dit is Cita:

Afbeelding

Jael

Berichten: 98
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuidwolde (Dr)

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 01:09

Grappig dat veel mensen reageren met heb geen....maar..... Haha!
Maar tuigers zijn gewoon ontzettend leuk *LOL* toch??

Cuento
Berichten: 379
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Loosdrecht

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 20:29

hihi....een tuiger die zich laat vallen voor de kar!
Hij dacht gewoon "weet je wat jullie doen met die zware kar.....jullie bekijken het maar m°ga hem zelf maar trekken" haha...
wel een paard met humor

Cuento
Berichten: 379
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Loosdrecht

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 15:17

Afgelopen zaterdag had een vriendin van stal en haar tuiger een cross op mijn oude manege.
En wat dacht je ze waren tweede geworden......
Dat peerd ging toch hard...hihi...iedereen trilde bijna van zijn plaats als ze langs kwamen denderen!
Maar wel super gedaan, ik ga dat ook zeker doen als Woensdag groot en sterk is

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:34

Poffie schreef:
Nog even een leuk nieuwje: Vandaag mag door als Dekhengst bij de tuigpaarden Urgent H ( WatermanxUreterp), familie van Lodewijk, maar een kind van de oma van mijn Roosje, zij heette Emka, is helaas vorig jaar overleden. Ik heb haar ( Emka dus) op 12-jarige leeftijd zadelmak gemaakt en een tijd onder het zadel gereden. Deze hengst is dus de oom van mijn Poffie en ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben, het geeft toch wel een gevoel van trots....Er staan trouwens foto's van hem op de site van Freek Saris.



Hoihoi, die Urgent is (voor een deel..) van mijn hoefsmid, hij vroeg al of ik mijn tuiger, Stella ermee wilde dekken..Nog maar ff een jaartje wachten, haha

Ik heb dus ook een tuiger. Stella is een 6 jarige merrie van Indurain x Factor. Ik rij nu B- dressur met haar. Ik heb 1 winstpunt. Ik merk wel dat sommige jury's het beetje vreemd vinden dat je een tuiger rijdt, maar dat was 5 jaar geleden met friezen net zo.. Het enige nadeel van dressuren met stella, is dat ze de galop nog steeds spannend vind. Ook springen we graag en dat zonder moeite. Stella staat ook voor de wagen en is een heel erg fijn dier om mee te mennen. En omdat we midden in de natuurgebieden staan gestald, rijden we vaak onder het zadel buiten.
Ik vind stella een heerlijk paard, maar ben blij dat ze niet zo'n opgefokte tuiger is die je op de shows en keuringen ziet. (ze kan wel eens iets spannend vinden..)

Afbeelding

Groetjes!

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:37

Jael schreef:
Tuigerrijder meld zich *o/*
Ik heb een mutserige merrie van 11 jaar genaamd Midanja.
Ik spring niet met haar, maar rijd endurance. We zijn klasse 3 startgerechtigd dus lang lopen kunnen ze ook wel.


Hey, ik heb je laatst nog zien rijden (endurancewedstrijd vanaf Laarbrug)! Samen met de fjord Ilonka? Ok, je paard mag dan een muts zijn, maar wel een leuke! haha

Jael

Berichten: 98
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuidwolde (Dr)

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:23

Teigetje008 schreef:
Jael schreef:
Tuigerrijder meld zich *o/*
Ik heb een mutserige merrie van 11 jaar genaamd Midanja.
Ik spring niet met haar, maar rijd endurance. We zijn klasse 3 startgerechtigd dus lang lopen kunnen ze ook wel.


Hey, ik heb je laatst nog zien rijden (endurancewedstrijd vanaf Laarbrug)! Samen met de fjord Ilonka? Ok, je paard mag dan een muts zijn, maar wel een leuke! haha


beetje laat met reactie maar wat leuk Haha!
Ik reed toen zelf niet op Midanja want ik reed op de TD fjord Ilonka.
Reed jij daar dan ook?

Jael

Berichten: 98
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuidwolde (Dr)

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:24

ha ik snap eindelijk hoe dat werkt om de tekst met wit vakje terug te krijgen: gewoon op quote drukken zal wel door de warmte komen dat ik het nu snap Clown

Poffie

Berichten: 251
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Gendt

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:46

@ Teigetje, is jouw hoefsmid dan meneer Soepenberg? Ik zaf steeds de namen Meijer/Soepenberg staan als eigenaren van Urgent. Leuk hoor, dat hij zo dicht bij jou in de buurt staat!

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:51

Ik rijd ook een tuiger. Haar vader in Hareld. Ik rijd haar momenteel in L1 dressuur maar ze heeft al in het M2 gelopen. Springen kan ze ook. Ze loopt ook voor de wagen in enkelspan 2-span en 4-span. Ze heeft ook 4 veulens gehad. Ze is heel lief en braaf met rijden.

Jael

Berichten: 98
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuidwolde (Dr)

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 01:42

He Teigetje we hebben dezelfde smid Cool

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:13

hey poffie, ja mijn hoefsmid is Gerrit Soepenberg. Wel een toffe vent, en natuurlijk een goeie hoefsmid

Jael:
Ik was mee als groom voor Wendy (Freggel hier op bokt) Hanifa was ook met ons mee. Ik was nog nooit bij n endurance wedstrijd geweest, maar vond het zeer intressant. (Oh ja, ik heb je paardje vandaag nog in het land zien staan, samen met Ilonka met haar prachtige deken op..We zijn even naar de Sahara geweest)
Nu even weer ONN-topic: ik zit er aan te denken om met mijn tuiger straks in Ommen mee te doen. qua karakter en doorzettingsvermogen zou Stella het best kunnen, denk alleen dat ze ontzettend gaat miepen bij de controleposten

Anoniem

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:22

In didam bij de gelderse stamboek opname kwamen de twee hooggeplaatste merries uit een tuigpaardmoeder! Als je dus fokt en zelf wil rijden is een gelderse hengst geen slecht idee, wel eentje die een goede galop en rug vererft. Helemaal nu de tuigpaardfokkerij een beetje op zijn gat ligt mss een optie? Kijk ook bij het topic gelderlanders en in de huiskamer bij echte bovenlanders. (mijn interesse? mijn merrie is een Parcival uit een tuigpaardmoeder!)

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:31

mmm, weet jij dan ook of Unitas nou tuiger is of Gelders? Hij zit namelijk ook "achter" Stella, en de ene keer is hij tuiger en dan is hij weer gelders...Ik denk dat het op zich wel een goede kruising zou, tuiger X Gelders, maar ik vraag me af of het KWPN er heel erg blij mee is. Hebben jullie laatst ook een papier gehad met de %en van de tuigpaardhengsten die in jullie paard zit?

Jael

Berichten: 98
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuidwolde (Dr)

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 00:07

nee heb geen %en gehad. Kreeg je die van het KWPN toegestuurd?
En Teigetje als je met Stella in Ommen wil sterten, gewoon doen maar pas op dat je er niet verslaafd aan raakt Ervaring?
Unitas is volgens mij tuiger, weet het niet zeker

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:13

Volgens mij is Unitas een ouderwets Gelders tuigpaard, net als de vader van Eliene, Ureterp. Een tuigpaard zoals ze vroeger werden gefokt, voordat Cambridge Cole hackney-invloeden in ging brengen. De Gelderse hengsten Laurentz en Parcival zijn allebei uit een Unitas-moeder. Ik ga helemaal mee met de optie van [***]: als je een TP-merrie (met weinig tot geen Hackney-bloed) hebt die niet al te veel met knieactie loopt en je zet er een Gelderse hengst op die zeker qua galop en soepelheid goed vererft kun je een leuke Gelder fokken.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:28

Ik heb er met stella wel eens overwogen om haar door een gelders te laten dekken. Ik vind haar zelf niet megatuiger (behalve een flinke ramsneus..haha).

Ik heb bij Stella een veulen gefokt en ik denk dat ik daarom een papier heb gekregen, heb het even opgezocht. De "fokkers" van tuigpaarden kregen een papier met de %en van de erfelijkheid van de tuigpaardhengsten. De inteelt percentage ligt te hoog bij de tuigers en daarom moet je een hengst jiezen die niet te veel familie is van jouw merrie. (dit wordt dan in procenten uitgedrukt) Stella had bijvoorbeeld 23 % connectie met Indurain, maar bijvoorbeeld maar 5% met Watreman. Hoe lager de procenten, hoe beter het is om die hengst te kiezen.

De hengst Urgent is trouwens een mooie "schone" hengst zonder bloed van Renovo, dat is ook 1 van de redenen dat hij nu als dekhengst mag fungeren. Ze willen meer bloedlijnen creeren in de tuigpaarden. (aldus de hoefsmid)