Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:22

Elisa2 schreef:
Wat een leukerd! en zo te zien ook goed paard anders wordt je geen Nederlands kampioen op het MCI.


Dank je! Dat was in 2019, daarna wat pech gehad en in de middenmoot gereden...

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:39

Wat naar Ineke2, beterschap!!

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:47

Beterschap Ineke!

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 15:02

Beterschap Ineke!

Flubberboot

Berichten: 2890
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 17:25

Beterschap Ineke!

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:40

Ineke2 schreef:
Wat een hoop nieuwe mensen schitterende foto’s heb ik voorbij zien komen. Het lukt nu niet om afzonderlijk op mensen te reageren, daar heb ik helaas te weinig energie voor. Ik lig momenteel in het ziekenhuis met een voedselvergiftiging. Komt wel weer goed, maar duurt even.

Groen staat wel erg mooi op je schimmel Jorinda!



Oei, heel veel beterschap!!



Nadir, heerlijk aan het bos! <3 Ook goed voor de afwisseling om lekker buiten te trainen :j.

Ik zal mijn Spaanse dames ook nog even showen en opnieuw voorstellen :).


Indy:
Dertien jaar oude apta gekeurde merrie. Door peesblessure al 5 jaar met pensioen. Dol op grondwerk en kunstjes doen. Slim, grappig, mensgericht én heel gevoelig.

Afbeelding
Afbeelding


Quinta:
10 jaar oude apta gekeurde merrie. Tot en met haar 7de levensjaar in Spanje met toeristen door andalucie getourd. Dankzij de corona crisis werd mijn spaanse paardrijdvakantie gecanceld en was de eigenaar genoodzaakt paarden te verkopen, maar daardoor kreeg ik wel de kans haar te kopen <3.

Momenteel drachtig van Darko PA en uitgerekend voor mei 2024 :D

Afbeelding

Afbeelding
Onze eerste en enige wedstrijd in de stromende regen.

Afbeelding
Onze achtertuin waar we het liefst met 40km per uur langs de zeedijk scheuren :D

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:15

Beterschap Ineke!

Wat gaaf Dais! Jaloers op de mooie achtertuin!

Ik meld me ook maar even... al heb ik verder niks te melden...
Ik kan wel mijn knapperd even showen.
Mijn 4 jarige Monts, helaas staat hij nu al een paar maanden met een blessure.

Afbeelding
Afbeelding

oly
Berichten: 76
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:30

ik wil ook graag komen mee praten met mijn knappe Spaanse ruin Messi
Afbeelding

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:43

@tineke: veel beterschap! Hopelijk snel beter

Jullie hebben allemaal knappe paarden hoor. Pas maar op, want eentje is geentje :))

@elisa: binnenkort zal ik een foto plaatsen van de volledige dame, maar nu met de winter en dat witte vachtje ziet ze er niet zo knap uit :=
We hebben wel geprobeerd om wat meer de rastypische merries eruit te kiezen. Zeker naar fokken toe vinden we dat het meest interessant. Alle 3 de merries zijn gewoon degelijk gepunt en geven ook fijn door aan hun veulens. Binnenkort hengsten uitzoeken. Al heb ik er al enkele in het achterhoofd O:)

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:37

Wat gezellig hier!

Zo veel knappe paarden die er weer voorbij komen!! kwijl kwijl :p

@Ineke, veel beterschap!!

@Dais, wat een prachtige merries zeg <3 ze hebben allebei zo'n mooie blik.

@MZorro, werkt dat goed bij jou, de R+? Ik heb het ook een tijd gedaan met Jenara, maar dat ging een beetje fout na een tijd, zij is daar echt niet het type paard voor. Maar heb het bij anderen al wel heel goed zien werken!

Jenara is niet zo mensgericht zoals jullie het beschrijven, die is meer op zichzelf. Ook niet zo heel knuffelig, soms vind ik dat wel jammer ... Ze is wel superstoer en dapper, dat is ook wel leuk :D

Ik zal mijn knappe dame ook nog eens extra showen, nu we hier toch bezig zijn met plaatjes delen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik besef ook net dat ik deze volgens mij helemaal nog niet gedeeld heb!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:14

Mooie plaatjes komen er weer voorbij, knappe paarden allemaal hoor <3

Ineke veel beterschap!

De veearts vermoedt astma bij Neva. Ze heeft nu een prednison injectie gekregen en Subestin voor 10 dagen. Mijn eigen veearts had geen tijd dus heb iemand anders laten komen, maar die was wel heel erg pessimistisch over de prognose (het was deze behandeling en anders nog met prednisolon poeder erbij, en anders was het een verloren zaak), dus ik laat mijn eigen veearts woensdag nog eens controleren.. :7

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:49

Ow dat tuig Jenara, dat is echt mooi!

Jorinda, wat een poedersuiker diagnose..lijkt me wijs om een second opinion te doen.

Mooie paarden komen er weer voorbij, het is al best een grote groep hier.

Pastis, ik begrijp het..het is natuurlijk ook niet echt mooi weer voor foto's. Zoals ik het zie lijken ze alle drie erg mooi in verhouding te zijn.

Ineke, wat naar zeg! heel veel beterschap!

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:23

Is dat in Gent Julie?

Lekker zo'n dierenarts Jorinda... Is dat iets voor Spanjaarden, om gedoe met de luchtwegen te hebben? Ik heb echt het idee het daar vaker te horen dan bij andere paarden, maar misschien komt dat omdat ik veel mensen met Spanjaarden om me heen verzamel? :+

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:37

Nadir schreef:
MZorro, wat is R+ training? :o


Trainen met positieve bekrachtiging, dus bijvoorbeeld voer. In een notendop haha. Ik vind het vooral een leuke uitdaging om met zo min mogelijk druk, eigen initiatief en zoveel mogelijk fun vanuit en voor het paard te werken.

Jenara schreef:
Wat gezellig hier!

@MZorro, werkt dat goed bij jou, de R+? Ik heb het ook een tijd gedaan met Jenara, maar dat ging een beetje fout na een tijd, zij is daar echt niet het type paard voor. Maar heb het bij anderen al wel heel goed zien werken!


Hé wat leuk dat je het ook geprobeerd heb. Wat ging er fout?

En Jenara is prachtig, schitterende foto's ook! <3

Ik merk dat Aaron het lastig vindt als ik druk uitoefen, ook al is die druk heel licht. Als ik dat 30x doe zal hij het misschien wel accepteren, maar vanuit deze reactie wilde ik toch meer werken zonder druk, en dus uitgekomen bij positieve bekrachtiging.

In het begin werd hij gefrustreerd van het voer, maar je hebt allerlei voertechnieken die ervoor zorgen dat je paard hier relaxt in kan worden.

Aaron en ik zijn bij de beginselen
Als ik zijn voorvoeten op til wil die een sprong naar voren nemen. Door dat R+ te trainen gaat het al beter. Ook halster omdoen was eerst heel spannend. Nu geef ik hem meer regie en dat helpt. Maar het is wel een zoektocht, en ook niet alles lukt op deze manier. Maar ik vind het in ieder geval een leuke uitdaging en Aaron doet heel graag mee :)

@Dais, wat een fijne paarden zeg, en leuk dat je een veulentje verwacht <3

lianne125

Berichten: 1429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:54

Wat een mooie paarden komen er weer voorbij! Helaas ook wat blessure leed zo te lezen. Beterschap voor jullie!

Even inhakend op het astma verhaal, die van mij heeft ook astma maar is helemaal klachtenvrij en loopt gewoon nog onder het zadel. Dit zijn ook eigenlijk dingen die vastgesteld moeten worden middels scopie en longspoeling. Luchtwegklachten krijgen al snel de stempel astma terwijl het ook iets anders kan zijn. Met een longspoeling kan je ook zien waar het paard op reageert. Zo was dat in mijn paard zijn geval alleen het hooi. Dus een stomer gekocht en paard doet het weer prima! Maar het is hoe dan ook vervelend! Sterkte!

En je hoort het inderdaad wel vaker bij Spanjaarden. Er zit ook een erfelijk component aan. Nu wordt volgens mij ook wel vermoed dat zo'n 60% van alle paarden in meer of mindere mate luchtwegklachten heeft.

Ik heb gisteren echt een fijne les gereden! Paard is topfit op het moment. Zondag gaan we weer eens op wedstrijd. Kijken hoe dat zal gaan.
Afbeelding

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:05

lianne125 schreef:
Ik heb gisteren echt een fijne les gereden! Paard is topfit op het moment. Zondag gaan we weer eens op wedstrijd. Kijken hoe dat zal gaan.
[ [url=m/tcjFRF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Erg onder de indruk van je paard trouwens. Echt een knapperd. Heet dat bij spaanse ook 'gewoon vos'? Normaal zou ik er niet zo gek op zijn, maar vind hem wel heel knap!

Succes met de wedstrijd!

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:45

Ja, staleigenaar en ik vonden het ook allemaal nog wat kort door de bocht. Zowel de “diagnose” als de prognose. Ze praatte ook de hele tijd door me heen. Al met al geen fijn consult, maar wel blij dat Neva nu eerst even iets heeft wat haar helpt. Met mijn eigen veearts over een paar dagen maar serieus hebben over hoe nu verder.

Eens met MZorro, wát een plaatje!

_Tarzan

Berichten: 11184
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:24

Prachtige paarden komen hier voorbij! Maar voornamelijk de 2 vosjes zijn natuurlijk het allermooist <3

Ik reageer later even op jullie allemaal!

Fuego staat vies en dik te wezen op het moment en gaat naar omstandigheden eigenlijk goed. Alleen natuurlijk speelt er opeens weer wat op en staat hij met een dikke koker, ik vermoed ivm afvalstoffen die hij niet kwijt komt ..

Hier nog wat mooie foto’s van onze ‘afscheidsshoot’ die we laatst hadden <3

Ik kreeg laatst nog het compliment dat hij er ondanks hij ziek is zo goed uitziet, zo lief!
Afbeelding
Afbeelding

Zo mooi weer <3
Afbeelding

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:56

@Jorinda, ah bah, wat een vervelende diagnose, ik hoop heel hard voor je dat je eigen veearts wat positiever is!

@Maartje, ja dat is in Gent :) ik woon zelf momenteel nog in de stad en Jenara staat een beetje erbuiten, dus af en toe duiken we de stad eens in voor een fotoshoot, Jenara doet dat ook echt zo ongelooflijk braaf!

@Mzorro, Wat fijn dat het voor jullie zo goed werkt!
Ik heb eerst heel erg getraind op voedselbeleefdheid en dat doet ze eigenlijk best prima. Jenara was altijd een heel rustig en kalm paard van zichzelf, soms zelfs een beetje liever-lui-dan-moe type, dus R+ leek me wel leuk om haar te motiveren, maar ze werd er echt heel druk van in haar hoofd. Ze is behoorlijk slim, dus na een tijdje begon ze gewoon al haar "trucjes" uit de kast te halen, zonder dat ik iets vroeg, om maar dat koekje te krijgen. Hoeveel rustpauzes ik ook probeerde in te bouwen, ze bleef maar "aan" in haar hoofd.
Ik ben dan bij een nieuwe instructrice terecht gekomen, die zelf ook R+ toe past op sommige paarden, maar zij heeft ons daar weer helemaal van afgehaald. Nu train ik haar al 2jaar met rustpauzes als beloning, dus doet ze iets goed, dan zeg ik "ja goed zo!" en dan mag ze even stilstaan. Dit werkt echt supergoed voor ons en ze is eigenlijk gemotiveerder dan ooit in het werk :D

@lianne, wat een knap paard heb je ook, die ziet er inderdaad heel fit uit! Succes op wedstrijd!

@Tarzan, wat een mooie foto's weer <3 Wat fijn dat hij zich nu over het algemeen goed voelt en hopelijk is die dikke koker snel weer weg!

Ik ben ondertussen volop bezig met de zoektocht naar een fijne plek voor Jenara in de omgeving van ons toekomstige huis ... maar verdorie, als ik het rond Gent al niet makkelijk vond, blijkt het in de nieuwe streek gewoon onmogelijk. Alles dat ik vind dat een beetje leuke accomodatie heeft voor mij als ruiter, gaan de paarden 's nachts op stal en in de winter niet te veel naar buiten :/
En 's nachts op stal heb ik geen probleem mee, maar bij de ene is het in de winter maar 2x per week op de weide, bij de andere is het overdag enkel in de stapmolen voor een uurtje ... Ik ga nu rond de kerstperiode wat bezoeken inplannen om nog wat rond te kijken. Als ik een plek vind waar ze in de winter toch alle dagen buiten kan, ga ik dat wel proberen, gelukkig geeft Jenara me meestal snel aan als ze iets niet ok vindt en heb ik een 24/7 buiten plek vlakbij als een soort backup plan. Zo jammer dat die plek geen piste of andere accomodatie heeft, anders zou ik niet eens twijfelen :'(

lianne125

Berichten: 1429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:48

Wat een mooie foto's van fuego! Zijn neusje lijkt zo op die van Tris. Hopelijk blijft hij nog een tijdje goed!

Jenara, lastig zo'n zoektocht naar een fijne plek voor je paard. Goede stallen zijn echt heel schaars. Maakt volgens mij niet uit waar je woont. Hier is het ook een drama. Gelukkig staan wij wel op een fijne plek nu!

MZorro schreef:
lianne125 schreef:
Ik heb gisteren echt een fijne les gereden! Paard is topfit op het moment. Zondag gaan we weer eens op wedstrijd. Kijken hoe dat zal gaan.
[ [url=m/tcjFRF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Erg onder de indruk van je paard trouwens. Echt een knapperd. Heet dat bij spaanse ook 'gewoon vos'? Normaal zou ik er niet zo gek op zijn, maar vind hem wel heel knap!

Succes met de wedstrijd!


In Spanje heet het Alazan. Maar dat is inderdaad gewoon vos.

Vandaag op wedstrijd geweest. Ben op zich tevreden hoe het ging. Hij hield wat in omdat hij nodig moest plassen bleek achteraf. Dat komt het stukje aanspanning niet helemaal ten goede maar heb er nog wel mooie stukken uit kunnen rijden. Ik werd uiteindelijk 1e met wel 58% -O- niets aan te doen. Ben evengoed heel trots dat we dit toch maar weer gedaan hebben met zijn hele geschiedenis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:23

Knapperd!

Plast hij altijd in de stal voordat jullie weggaan?

Lastig Jenara, het is toch wel fijn als ze hele dagen buiten kunnen lopen en er een goede rijbak is.

Fuego ziet er zeker nog steeds goed uit! Ik vind die vos andalusiers sowieso erg mooi.

Dat R+ trainen klinkt interessant, Aapje hier wordt ook driftig van voer.

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:40

Ik hou van Gent, ik vind het zo'n mooie stad! Fijn dat ze daar zo braaf is, want dat levert wel mooie plaatjes op!
En succes met de zoektocht naar een nieuwe plek.

Toch gefeliciteerd met de eerste plaats Lianne!

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:18

Wat een prachtige paarden allemaal. Die Spanjaarden hebben echt wel mijn hart gestolen. <3

Vervelend Jenara, dat je de juiste plek maar niet kunt vinden. Hier in de buurt zijn veel stallen gestopt en zijn de (fijne) plekken ook echt schaars.

Mooi zo’n fijne ervaring op wedstrijd Lianne, op naar de volgende.

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 16:23

Nadir schreef:
Wat een prachtige paarden allemaal. Die Spanjaarden hebben echt wel mijn hart gestolen. <3

Vervelend Jenara, dat je de juiste plek maar niet kunt vinden. Hier in de buurt zijn veel stallen gestopt en zijn de (fijne) plekken ook echt schaars.


Nou dat! Weet niet in welke omgeving jij zit, maar hier hetzelfde.

De ene na de andere stopt. Ik kan niet eens meer verhuizen al zou ik dat willen. (Ik sta nu prima, maar het kan natuurlijk altijd beter)
Nog even gekeken om zelf iets te kopen maar met de prijzen en de hypotheekrente erbij is het gekkenwerk om nu te gaan verhuizen.

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:30

Midden van het land, dure regio ook. Maar uiteindelijk is dat wel echt de bedoeling, stallen aan huis. Ik heb geduld. Soms dan ;)