Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:29

Lis wil ook altijd mee, die is ook oprecht beledigd als ze állemaal wat mogen doen behálve zij _-:(

Elevada niet, die doet heel graag wat. Met mij. Die is heel eenkennig en mij-gericht in plaats van mensgericht :o

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:27

Hé hoi allemaal! Een tijdje stil geweest want ik ben een paar weken in Costa Rica geweest en eigenlijk nauwelijks internet. Maar super mooie openingspost *\o/*

Nero heeft ook even lekker die tijd vakantie gehad en buiten gespeeld. De eerste twee weken hebben ze hem niet gehoord en de derde week begon hij wat meer praatjes te krijgen. Zo zie je maar dat af en toe vakantie belangrijk voor ze is <3

Nero is trouwens ook wel eenkennig :j je ziet bij hem ook altijd vrij duidelijk wanneer hij het ergens niet mee eens is :Y)

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:58

Taruga is bijna 3 en enorm groot aan het worden (op 2,5 jaar al 1.65 mtr en 559 kg). Ik doe dus nog niet zo veel, maar dat mensgerichte heeft zij zeer zeker ook. Als ik op stal bezig ben, en ze heeft me in de gaten, staat ze aan het hek zachtjes te hinniken. Als ik dat negeer, raakt ze op een gegeven moment gefrustreerd en gaat ze zichzelf in de borst bijten. Heel vervelend, maar ja, ik kan moeilijk op iedere piep van haar naar haar toesnellen… Als ik wel wat met haar doe, al is het even poetsen, is ze daarna heel tevreden en ontspannen. Zo mooi om te zien.

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 18:24

En we staan zelfs in uitgelicht!

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:39

Wat leuk al die Spaanse paarden! Gezellig. Tristan is zowel wat eenkennig als heel erg mensgericht. Eenkennige uit zich vooral als andere iets met hem moeten doen waar ik niet bij ben. Op de poetsplaats staat hij wel iedereen te versieren voor een snoepje. En als ik met hem in de rondte loop dan steekt hij ook graag zijn neus in andermans zakken :')

Elisa2 schreef:
lianne125 schreef:
Ik las ik het vorige topic ook mee, en het lijkt mij leuk om in deze actief mee te praten. Ik ben inmiddels al 12,5 jaar in het bezit van een zeer knappe PRE (al zeg ik het zelf :o ). Zijn naam is Tristan XI en is dus ook nu 12,5 jaar in NL. Hij is 16 jaar oud. We rijden vooral dressuurmatig en gaan zo nu en dan op wedstrijd.

[ [url=m/w8LfGM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hrh3T7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/U3bXpO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Knapperd zeg, is het nog een hengst?


Nee, we hebben hem als 5 jarige laten castreren omdat hij onder het zadel met andere paarden in de bak echt te gevaarlijk werd.

Flubberboot

Berichten: 2890
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 21:44

Ania schreef:
En we staan zelfs in uitgelicht!

*\o/*


Peetje vandaag weer vrij, oeps! Had zelf even een dagje rust nodig! Morgen is hij ook vrij dus donderdag weer aan de bak!

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:40

Mijn toverbal!
11jaar
Cruzado
Merrie




Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:45

@elisa: merrie is cremello (Isabel in t Portugees), kleurgetest. E/E, A/a, Cr/Cr, Nd1/Nd2.
We hebben best wel hoge verwachtingen van haar. Hele fijne bloedlijn, en gewoon een super gezellige en lieve dame.

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:47

Neva is niet perse mensgericht, ze doet vooral lekker haar eigen ding. Vindt het wel erg leuk om mee te gaan en dingen te doen. En de mensen die altijd koekjes bij zich hebben zijn ook érg leuk :')

Vandaag toch de veearts even naar haar hoesten laten kijken. Toch wel verergering sinds gisteren.

Wel blij met ons nieuwe dekje!
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:51

Verstandig Jorinda, het nieuwe dekje staat haar goed!

Aparte kleur heeft de jouwe Eline.

Ah ook mooi Pastis, ze lijkt iets donkerder dan de meeste cremmelo's die ik zie. Ben wel benieuwd naar het hele paard. Maar ze zijn allemaal mooi qua type.

Lianne, ah dat begrijp ik! hij heeft nog wel een hengstenuitstraling.

Dorien, dat is wel heel sneu dat ze zichzelf uit frustratie begint te bijten..hopelijk wordt dat nog beter!

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 17:22

Elisa2 schreef:
Dorien, dat is wel heel sneu dat ze zichzelf uit frustratie begint te bijten..hopelijk wordt dat nog beter!

Vanaf nu ga ik met haar aan het (mentale) werk, want ik denk dat ze toe is aan meer uitdaging. Ik hoop dat ze dat gedrag dan minder zal tonen (of liever helemaal niet meer). Het is in de zomer ook helemaal niet aan de orde, maar nu, nu het minder mooi weer is en er minder gras te scoren valt...
Ik heb allang in de gaten dat Taruga een behoorlijk standje kan zijn. Ze kan ook haar neusgaten helemaal verrimpelen omdat ze bozig wordt. Het is aan mij om te leren hoe ik het kan voorkomen, en dat zal wel gaan lukken hoor. Het gaat al veel beter dan een jaar geleden.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:16

Wordt ze bozig uit jaloezie? Dit is wel herkenbaar namelijk.

Nu vervelen ze zich ook meer natuurlijk dus richten ze zich nog meer baasje. Ik denk dat het mentale werk wel goed voor haar zal zijn. Al doet ze maar iets.

Ik krijg mijn Aap niet goed op de foto hoor. Jullie hebben allemaal van die mooie foto,s maar ik kom niet verder dan dit. :+


Afbeelding

Afbeelding

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:46

Wel een knappe aap hoor, Elisa.
Ik heb geen Spanjaard (Arabisch aapje hier) maar lees graag mee, want vind de Iberische rassen ook schitterend.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:17

Haha, ik vind het ook een hele mooie aap hoor, Elisa. Je hebt haar toch nog niet zo lang? Dan is het niet gek dat je nog niet zoveel foto’s hebt.

Ik weet niet of Taruga jaloers is op zo’n moment. Ze doet het ook als ik aan het uitmesten ben, en ik denk niet dat ze in de kruiwagen een concurrent ziet :+
Ik denk dat ze zich stomweg verveelt.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:27

Dank jullie wel :-)

Klopt, dus hopelijk komen er nog mooiere foto,s. Zou ook leuk zijn als de voorpluk weer terug gegroeid zou zijn.

Leuk miereneter, eens een fan altijd een fan denk ik. :D

Haha nee Taruga is misschien wel jaloers op de aandacht die de stal krijgt ipv zij. :+ :D Maar verveling kan natuurlijk ook. Ben benieuwd of het dan beter wordt als ze eerst wat gedaan heeft.

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:56

Indy is wel echt mensgericht. Ze komt ook altijd staan kijken als ik de stallen aan het uitmesten ben. En steeds murmelen als ik heen en weer loop. Quinta daarentegen is meer op zichzelf.


Elisa2, is het een valk of een bruine? Je kunt iig zelfs zo zien dat het een knap paard is :j

Jorinda, dekje staat mooi! Wel gevaarlijk met een schimmel; alle dekjes staan mooi :D wat zei de dierenarts nog?


ElineAbby; wat een knapperd. Is dat een valk met het sealgen?


Fransje123; knap paard ook! <3 Hopelijk weet je snel wat het is en kun je weer gaan opbouwen!

Nadir; heerlijk plaatje. Heb je zo'n mooi gebied in de buurt?

Pastis; leuke collectie heb je :D Allemaal mooie kleurtjes ook <3

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:58

Hier willen ze ook gewoon graag bezig zijn en mentaal uitgedaagd worden. Lissy wordt ook echt vervelend (vooral naar de rest van de kudde) als ze dat niet krijgt. Als ik minder tijd heb, los ik dat op met wat vrijheidsdressuur ofzo, dat ze toch even bezig is en na moet denken

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:02

Wat zijn ze allemaal mooi!


Had eigenlijk liever geen schimmel gehad maar ben echt voor het karakter van mijn paard gevallen.
Zij hoort echt bij mij en dat is ook erg duidelijk.
Eigenlijk al vanaf dat ik haar kocht met zeven maanden oud.
Ook in de opfok kwam ze altijd naar mij toe, al kwam ik maar een of twee keer per maand.
Zodra ze mij door had in galop op mij af. Nu dat ze dat nog steeds wel eens, ultiem Penny-moment <3

MKShoots
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:17

Wat een leuke paardjes toch allemaal! <3 Vind het zo leuk om de diversiteit te zien in de verschillende paarden. Van autonomie tot vacht. Heel leuk! :j

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:00

Wat leuk dit topic, ik kom ook graag mee kletsen en mooie paarden kijken! Echt heel tof om te zien wat er allemaal voor types zijn. En leuk om te horen dat vele ook zo mensgericht zijn. Die van mij ook, wil overal bij zijn!

Ik mag me sinds 1,5 jaar ook gelukkig prijzen met een Spaanse, een PRE ruin uit 2017, nu dus 6,5 jaar. Hij is ingereden bij vorige eigenaar, maar we doen eigenlijk alleen nog dingetjes op de grond, waarbij ik me zoveel mogelijk focus op R+ training. Voor mij ook nieuw, dus: gaat nog niet zo snel altijd. Maar ach, we hebben de tijd.

Op zijn paspoort heet 'ie Deseado, maar we noemen 'm Aaron.

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:11

Die is ook leuk! Erg wit ook al voor zijn leeftijd.

Fransje, ik vind schimmels juist prachtig..en dat in galop naar je toe komen is echt geweldig.

Dankjewel Dais, het is een valk..volgens mij een soort wildkleur want ze heeft ook van die strepen op haar benen. (ik ben niet zo'n kleurkenner)

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:23

Mag ik ook komen meepraten? Ben meer een meelezer, vind het leuk om ieders verhalen te lezen!

Mijn Gijs aka Derrote II, is een heel erg mens gericht paard, soort labrador in paardenpak. Helaas nu een blessure maar hopen over 3wkn weer groen licht te krijgen om op te gaan bouwen. We hebben de laatste 1.5jr wat pech gehad. Eerst heel ziek doordat hij ineens zware astma heeft, dat opgebouwd en weer beter dan ooit en nu een knullige tussenpeesblessure RA. Hopelijk word 2024 ons jaar weer!



Afbeelding


Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:36

Wat een leukerd! en zo te zien ook goed paard anders wordt je geen Nederlands kampioen op het MCI.

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:58

Wat een knappe schimpies, prachtige foto met die bloemen.

MZorro, wat is R+ training? :o

Dais, de stal van mijn paard is aan het bos. Daar zijn we dan ook het meest te vinden. In de bak vindt ze het nog moeilijk en er niet zoveel aan. Maar in het bos kun je ook trainen.

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:09

Wat een hoop nieuwe mensen schitterende foto’s heb ik voorbij zien komen. Het lukt nu niet om afzonderlijk op mensen te reageren, daar heb ik helaas te weinig energie voor. Ik lig momenteel in het ziekenhuis met een voedselvergiftiging. Komt wel weer goed, maar duurt even.

Groen staat wel erg mooi op je schimmel Jorinda!