Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:06

leuke kontenfoto's :')

@Autumn, Proficiat nog met de verloving :D Wat een leuk moment é, ik denk er nog steeds met een grote smile aan terug :D En oh, klinkt als een heerlijke buitenrit!!

@Nadir, wat fijn dat het bitloos ook zo goed gaat :D Wij rijden soms ook bitloos, maar ik wissel wel graag af.

@Ineke, wat balen dat je zo last hebt van de koude! Hopelijk snel een paar minder koude dagen dat je tijd hebt om te rijden!

@Mzorro, ik heb Jenara als 3,5jarige gekocht, er had zo'n 5x iemand op gezeten, dus ze was wel min of meer zadelmak. Ze is mijn eerste eigen paard ook, maar ik had wel veel ervaring met jonge paarden en opleiden omdat ik 5j lang heb meegewerkt op een fokkerij van Belgische springpaarden als tiener. Ik vond zowieso wel dat ik heel erg onzeker werd van de verantwoordelijkheid van je eigen paard, ik wist op zich wel redelijk goed wat doen, maar dat idee dat je het echt helemaal zelf kan "verpesten", vond ik best eng. Heb dus ook op tijd en stond les genomen om ons te helpen. Jenara blijft niet het makkelijkste paard om te rijden door haar moeilijker lijf, maar ik denk dat we best goed bezig zijn :)

@Twirrewyn, fijn om je weer te horen en dat je herstel best goed verloopt! En ook super dat Dawn het naar zijn zin heeft op de nieuwe plek :D

@JJ4, wat een knapperd heb je! En leuk trio eigenlijk :p Wat doen jullie zoal samen?

Privé is het hier even een soep, alles dat we proberen om een betere situatie voor onszelf te creëren voor de bouwwerf volgend jaar eindigt in een dikke nee ... dus mijn energiepeil staat even op -1.
Met Jenara daarentegen gaat het super, die is echt zoveel aan het vooruitgaan, dus die training zijn wel steeds heel fijn :D
Superjammer dat onze stal steeds meer een parelli-sekte wordt wel, dus eigenlijk wil ik er echt graag weg.
Maar aangezien ik dus over 5-6 maanden zoek te verhuizen naar onze nieuwe regio, wil ik haar niet tussentijds nog eens verhuizen, dus nog een paar maanden volhouden.
Ik ga rond kerst in ieder geval al een 4-tal stallen gaan bezoeken in onze nieuwe thuisregio, dus daar kijk ik wel naar uit!

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:04

Ik ben ook niet gemaakt voor dit weer, en mijn bak ook niet. Dus al met al doen we heel weinig deze periode. Ben ook goed ziek geweest dus ik vind even alles stom :+

Ik heb al mijn paarden gekocht zonder dat ik ze kende, dus net allemaal een nieuwe reis begonnen. Ik ben nooit zo bang voor de klik die ik zelf met een paard heb, dat merk ik met kijken voor het kopen wel, maar wel altijd voor de klik in de kudde :))

_Tarzan

Berichten: 11222
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:36

Geef mij ook maar lente :+
Wat fijn jenara dat je al wat stallen kunt gaan bezoeken, ik duim voor je dat er iets tussen zit en tot die tijd even doorbijten :=

Rambo ben ik nu lekker 'nt longeren met zadel en hoofdstel, ter voorbereiding, ik ga er zondag weer voor het eerts op :D
Even met losse beugels en wat druk op de teugels zodat ik (hopelijk) niet ga vliegen :') Hij is wat dat betreft toch wel erg groen om er zomaar op te stappen na 1,5 maand _O-

Maar de knapperd doet het super weer hoor, hij is zo meewerkend altijd <3
Afbeelding

Fuego doet het ook goed <3
Afbeelding

En Moritz staat vooral altijd lekker in de weg _O-
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37613
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:41

Haha Moritz is een nieuwsgierig aagje!

Loopt Rambo weer helemaal goed?

Jenara, parelli sekte :D hier moest ik wel even om lachen. Maar kan me voorstellen dat het vervelend is. Hopelijk lukt alles prive en met de stal.

Flubberboot, ik sluit me bij jou aan hoor qua temperatuur..20 graden is perfect. :D

Edje is een plaatje.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:14

Dag iedereen, ik meld me ook even :) Sinds kort eigenaar van mijn eerste PRE en ik moet eerlijk zeggen een hele nieuwe wereld nog te ontdekken :)
Hieronder mijn vriendje Mejorano Rosa II


Afbeelding

JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:18

@JJ4, wat een knapperd heb je! En leuk trio eigenlijk :p Wat doen jullie zoal samen?

Op dit moment niet heel veel meer, vanwege een (blijvende) blessure staat hij nu op pensioen. We hebben altijd recreatief gereden, voornamelijk bosritten en af en toe in de rijbak, maar dat laatste was niet zijn favoriet. Hij heeft bij zijn vorige baasje M2 dressuur gelopen.

Nu mag ie vooral genieten van zijn pensioen en wandelen we samen of doen we wat grondwerk.

Dexter, de bonte is nu 3,5 jaar en wordt volgend jaar zadelmak gemaakt en met onze mini appaloosa Joep, mennen we.

_Tarzan

Berichten: 11222
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:28

Dames, ik heb de stoute schoenen aangetrokken vandaag en ben er weer op gekropen <3 <3 <3

Afbeelding

Hij was super braaf en heb meteen afscheid genomen van de martingaal onder het mom van, als we dan toch opnieuw moeten beginnen :D

Elisa2

Berichten: 37613
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:07

Ow fijn zeg!

Jj4 is de bonte ook een iberier?

Deertje, wat een super knap paard!

_Tarzan

Berichten: 11222
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:59

Wat een prachtig paard Deertje!
Superfijn ja Elisa, hij voelde ook weer goed aan. Geweldig ook met die windvlagen om dan weer voor de eerste keer op je rille paard te stappen, maar hij was super braaf :D
Morgen gaan we nog eens (Had er net 10 minuutjes opgezeten vandaag, we bouwen uiteraard rustig op!)
We hadden overigens al groen licht van de DA, been is ook heel mooi 'nt hele!

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:21

Wat een goede update Twirrewyn en Tarzan!

Met Neva gaat het ook weer een stuk beter na de medicatie. Hoesten nagenoeg voorbij, in ieder geval geen hoestbuien meer! :)

JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:06

Elisa2 schreef:
Ow fijn zeg!

Jj4 is de bonte ook een iberier?

Deertje, wat een super knap paard!


Ja in de verte ;)
Het is een paint x criollo, dus vanuit de criollo-kant terug te herleiden naar een Iberiër.


Afbeelding

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:08

Ik zat even in de meeleesmodus want mijn Xada was geopereerd, daarover straks meer.

Even bijgelezen.
Wat leuk dat er nieuwe PREetjes bij zijn!

JJ4, wat is Ed een gaaf paard! Wat een schattige foto zo op een rijtje. Ik kan me voorstellen dat het een beetje afzien was met dit weer.. ik sta op pension en dat is al niet altijd makkelijk met al die regen.

Jenara, Balen dat het tegen zit.. Maar fijn dat Jenara het goed doet. Wat is dat toch dat stalgenoten hun denkwijze/manier van werken altijd zo willen opdringen. Ik neem tenminste aan dat ze zich met je bemoeien. Laat iedereen toch.
Is er in je nieuwe regio wel iets te vinden? Ik zit in Woerden en goeie stallen zijn slecht te vinden helaas..

Tarzan, wat mooi dat Rambo toch zo snel weer is opgeknapt, het zag er toch akelig uit allemaal. Knappe foto zo! Super dat rijden goed ging gisteren.
En Fuego boven verwachting goed!! Zo lang het gaat, gaat het!!
Moritz is leuk!! Heerlijke billen heeft hij, nu al.

Deertje welkom! Knappe spanjaard heb je! Veel sneeuw.. is dat in Nederland? Binnenkort Mejorano een beetje voorstellen? Ik ben altijd nieuwsgierig!

Met Xada heb ik 15 oktober een B wedstrijdje gestart, 2 winstpunten!! En nog aardig commentaar van de jury dat we een leuk setje zijn. Volgende dag met de trailer naar de kliniek om een ocd'tje weg te halen. Was er bij de aankoopkeuring uitgekomen. Makkelijke plek en wel het advies om het weg te halen.
Operatie ging goed, ze is nog een paar dagen op de kliniek gebleven. Toen naar huis gehaald, 2 weken boxrust..
Na 2 weken terug naar de kliniek, ik had haar de dag ervoor even uit de stal gehaald. Pffff niks rustigs meer aan. Ze sprong boven mijn hoofd uit.
Fingers crossed voor de volgende dag. Maar ze ging braaf de trailer in en we waren zo klaar op de kliniek, controlefoto was prima.
Toen mocht ik gaan stappen met haar... uitdaging. Ik zeg altijd dat ik de enige slome spanjaard in Nederland heb, nou.. ze was nu niet meer sloom.

Maar ergens toch ook nog wel heel braaf, want ondanks raar gespring en af en toe een sprintje bleef ze wel bij me. Op een dag was ik met een stalgenoot aan het stappen en haar paard trekt zich los en rent weg (gelukkig een 'goede' kant op) en Xada bleef gewoon heel rustig bij mij. Zo rustig dat het losgebroken paard na 100 meter omdraaide, terug kwam en naast Xada ging staan en we haar weer konden pakken.

Na 3 weken stappen, of een poging daartoe, mocht ik weer wat gaan longeren. In het begin spektakel, maar al snel werd ze weer veel rustiger. Vandaag er weer op! Heel braaf, nog wel slap en wiebelig, dus maar even heel rustig opbouwen.

Afbeelding

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:56

Fijn dat de operatie en het herstel goed gaan / zijn gegaan!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:46

@Jj4: die is gaaf zeg! Heel apart getekend!
@Tilmar: Dan gaat je herstel best voorspoedig als je er nu al op kunt. Dat is wel fijn!

Ik heb nu een 4,5 jarige Pre bij de zadelmakmaker staan en daar ben ik echt heel benieuwd naar. Die is zo gaaf qua bewegen dus ben heel benieuwd hoe die er OHZ uitziet.
Haar zoon doet het ook super goed dus hopelijk heeft die ook snel een nieuw baasje. Die wordt zo stoer <3
Afbeelding
Afbeelding

(Al worden ze vanaf deze leeftijd wel lelijk :') )

_Tarzan

Berichten: 11222
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:04

Wat fijn Tilmar dat je weer aan de slag kunt met haar!
Zsazsa wat een retegaaf veulen :~ prachtig!

Vandaag voor de derde keer Rambo opgepakt, gisteren dagje vrij voor hem dus dacht vandaag kan ik er wel op zonder te longeren _O-

Nou moet zeggen dat hij echt heel braaf was, alleen wat spektakel met galopperen maar toen moest z’n energie er ook even uit haha!

Ik heb echt gewerkt aan ontspanning, ik durf eindelijk los te laten en te vertrouwen op hem!
Het lijkt wel alsof onze nieuwe start nodig was want wat is m’n vertrouwen gegroeid, nu al! <3

Voor wie het leuk vind, een kort filmpje van het rijden vandaag :D
https://youtube.com/shorts/idvRwfGUHmM? ... F0k0btmmSm
Niet perfect maar zo fijn dat hij de ontspanning opzoekt als ik loslaat! Mooi om te zien <3

Elisa2

Berichten: 37613
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:22

Dat is wel erg ver weg om goed te kunnen zien haha, maar het klinkt heel erg fijn allemaal! Loslaten is zo belangrijk. :-)

Ah die merrie heb ik gezien van jou ZsaZsa, die sprak mij ook erg aan qua type. Ben benieuwd!

Wat fijn dat Xada zo braaf is, vind het heel normaal dat ze niet meer zo sloom is na stalrust haha.

JJ4, mooie hoor! grappig ik had er niet bij stil gestaan dat Criollo's in de verte Spaans bloed hebben. Dat blauwe oog is gaaf.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:53

JJ4 die is gaaf zeg!
_Zsazsa_ hij vindt zichzelf echt wel stoer hoor, vind hem nog helemaal niet lelijk :)

Ik zal Mejorano ( Mero) eens voorstellen
Hij is zes jaar en ik heb hem nu een jaartje. Super lief en makkelijk paard. Zijn alle PRE's zo? :) Had altijd van die drukke KWPN'ers, maar jeetje, wat een verschil.
Ik ga er alleen mee wandelen, en rij vooral dressuur met hem.
Ik heb 5 jaar geleden een zwaar ongeval gehad (paard achterovergeklapt en ik eronder), en dacht nooit meer te rijden. Toen zei mijn vriendin dat haar collega haar paard verkoopt en dat het echt wat voor mij zou zijn. Dacht echt " een PRE, wat moet ik daarmee :) :) :) " Ben dan er naar gaan kijken en ik deed er een veel te laag bod op met de veronderstelling dat ze hem toch niet gingen wegdoen daarvoor, en dan stopte mijn vriendin van zeuren :) maar het bod was ok :) :)
Had ik ineens een paard en ik moest het mijn man nog vertellen :) :) hahahaha, want van hem mocht ik nooit meer erop.
Hij heeft mij veel vertrouwen gegeven, want ik moet zeggen, ik had echt angst. Het duurde 3 weken vooraleer ik in galop durfde.. zo erg was het. Maar nu is dat gelukkig voorbij :) :)
Ik ga kijken hoever hij komt in de sport, ik zou zou graag nog eens LT starten ( zou dan 3e keer zijn) maar we komen van heel ver, en Mero moet nog veel leren. Dus we zien wel, no pressure,niet voor hem en niet voor mij, we wandelen even graag :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:19

@Deertje wow!!! Hij is prachtig en wat een mooi verhaal!

Ik vind PRE's ook echt geweldige paarden, heb jaren geleden een merrie van 10 'ingereden' voor een manege en toen was ik verloren. Had toen zelf een KWPN merrie en zei al hierna komt er een spanjaard.

Het was wel echt moeilijk om een gezonde te vinden zonder trauma die te betalen is. Xada wilde ik eerst niet omdat ze niet helemaal aan mijn 'droombeeld' voldeed. Maar na 10 paarden bekeken te hebben heb ik toch voor haar gekozen en nog geen seconde spijt gehad! Wat een band heb je met zo'n paard en ze rijdt zo lekker en als bijkomstig kadootje wordt ze nog elke dag mooier met meer conditie en spieren.

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:33

Wat mega fijn dat hij je zoveel vertrouwen terug heeft kunnen geven!

_Tarzan

Berichten: 11222
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:49

Geweldig Deertje, en ja ik geloof dat die gekke Spanjaarden allemaal zo zijn, ik vind het ook echt de meest geweldige paarden die er zijn! Wat fijn dat hij je zoveel vertrouwen heeft kunnen geven!
prachtig paard ook! <3

Elisa2

Berichten: 37613
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:25

Niet allemaal..maar de meesten wel. :-)

Mooi verhaal Deertje! Uiteindelijk is zo'n fijn karakter ook het allerbelangrijkste..ik weet wel dat je met een Iberisch paard echt veel minder snel tot niet zult achterover klappen want bij sommige KWPNers inderdaad wel kan gebeuren.

Door dat karakter, en hun prachtige looks natuurlijk werd ik ook fan toen ik er voor het eerst mee in contact kwam zo'n 20 jaar geleden. Toen waren er nog niet zoveel in Nederland.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:31

Tilmar schreef:
Wat een band heb je met zo'n paard en ze rijdt zo lekker en als bijkomstig kadootje wordt ze nog elke dag mooier met meer conditie en spieren.


ja, dat had ik dus ook! Ik wist niet dat je zo een band kon hebben. Ik heb ook het idee dat hij bij mij ook vertrouwen zoekt. ( ofwel ben ik helemaal Penny :) ) Helemaal anders dan bij die KWPN'er van mij. Zo mensgericht.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:32

Elisa2 schreef:
Door dat karakter, en hun prachtige looks natuurlijk werd ik ook fan toen ik er voor het eerst mee in contact kwam zo'n 20 jaar geleden. Toen waren er nog niet zoveel in Nederland.


Ja, dat karakter is enorm! Ik dacht altijd dat het zo drukke kerels waren, ben ik even mis :D :D Nu denk ik waarom heb ik mij dat niet eerder gekocht :o

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:36

_Tarzan schreef:
Geweldig Deertje, en ja ik geloof dat die gekke Spanjaarden allemaal zo zijn, ik vind het ook echt de meest geweldige paarden die er zijn! Wat fijn dat hij je zoveel vertrouwen heeft kunnen geven!
prachtig paard ook! <3



Mijn man zei "wat heb je gekocht, zo een zotte spanjaard? Jij wil nog eens in het ziekenhuis belanden zeker? Ben je niet geleerd van vorige keer?"
Maar nu zegt hij meermaals in de week.; "hij is toch braaf hé " hihi

Nadir

Berichten: 12734
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:57

Wat een mooi verhaal Deertje en wat een prachtig paard heb je!

Hier ook een erg brave en een enorme vertrouwensband. Zo fijn, ik kan met haar lezen en schrijven. Heb dit nooit eerder met een paard gehad.

Fijn dat Rambo goed ging Tarzan!