Rijtechnisch probleem met mijn Spanjaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:53

Serreta, letterlijk zaag. Ja dat wordt meestal gebruikt bij het inrijden, in combinatie met het bit, en lastige paarden rijden ze er ook mee. Kleine mannetjes op heftige hengsten denken zulke middelen nodig te hebben voor controle en het helpt dus de gewoonte is hardnekkig bij sommigen.
Het kan helpen met toegeven aan druk op de neus, het hoeft niet persee in je nadeel te werken.
Ook leggen ze die vaak te laag, dus je kunt een hoger punt zoeken voor je neusriem.
Vaak hebben ze er zelfs een soort van littekenlaag en is het juist minder gevoelig.

En je kunt het altijd proberen met gewoon een halster met teugels eraan. Daar kan een gewoon hoofdstel, dan zonder neusriem, gewoon over.

annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:56

Lusitana schreef:
Serreta, letterlijk zaag. Ja dat wordt meestal gebruikt bij het inrijden, in combinatie met het bit, en lastige paarden rijden ze er ook mee. Kleine mannetjes op heftige hengsten denken zulke middelen nodig te hebben voor controle en het helpt dus de gewoonte is hardnekkig bij sommigen.
Het kan helpen met toegeven aan druk op de neus, het hoeft niet persee in je nadeel te werken.
Ook leggen ze die vaak te laag, dus je kunt een hoger punt zoeken voor je neusriem.
Vaak hebben ze er zelfs een soort van littekenlaag en is het juist minder gevoelig.

En je kunt het altijd proberen met gewoon een halster met teugels eraan. Daar kan een gewoon hoofdstel, dan zonder neusriem, gewoon over.


Ah ja, dat vind ik een hele slimme! Was ik nog niet op gekomen, hahaha. Thanks!

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:22

Kan het zijn dat je verkeerd om denkt? Ook in Spanje is de tendens om steeds vriendelijker te gaan rijden. Daarnaast als je paard echt uit het diepe zuiden komt, is ie waarschijnlijk veel traditioneler gereden dan je verwacht. Zulke paarden worden volgens een hele ander manier van hulpen geven gereden. Ze moeten namelijk uiteindelijk op 1 hand. Dit type wordt niet met druk naar beneden gereden, maar veel door krachtoefeningen van achter en buigingsoefeningen voor het lijf. Zo vormen ze een voor hun natuurlijkere houding. Hoger in de hals, minder buiging in de hals maar meer in de nek.
Dit soort paarden worden ook meestal een tijd op een bit en een serreta gereden. Dat helpt ze om de andere manier van buiging en hulpen die in spanje gebruikt wordt te leren. Er wordt veel meer op directe zithulpen en beenhulpen gereden dan dat we hier gewoon zijn. Ook de teugelhulpen die wij doen zijn anders. Al is het alleen maar omdat ze in spanje graag willen dat een paard z'n hoofd wat hoger draagt en dus bij voorkeur alleen knikt achter de oren (en ja er zijn slechte voorbeelden, maar die zijn er in nederland ook).
Ga je bij zo'n traditioneel gereden paard druk zetten om hem naar beneden en rond te rijden, dan vraag je een hele andere houding. Een houding die hele andere spieren belast dan dat ie gewoon is. Je probeert dus eigenlijk iets te krijgen wat er nog niet is. De achterhand draagt in die lage houding anders, hierdoor hebben de rug en buikspieren een andere spanningslevel. Komt daar dan bij dat de meeste andalusiers een ruime voorpas hebben die dan gaat compenseren. In zo'n geval krijg je dus een kleine gestressde beweging.
Wil je dat veranderen in iets anders, dan zal je z'n spieren opnieuw moeten trainen en misschien ook beginnen met de hulpen aan te leren die horen bij jouw 'stroming'. De meeste spanjaarden zijn super slim. Ze leren het echt wel. Als je het ze maar wel echt leert, want ze zijn ook gevoelig en raken snel hun vertrouwen kwijt.

Andere dingen waar je aan kan denken: In spanje gebruiken ze bijna geen gebroken bitten. Ongebroken met hefbomen zijn gewoon, meestal zelfs met een tongpoort. Verder zit de neusriem meestal vast op het bakstuk en zijn sperriemen ongebruikelijk. Maar uiteindelijk is het niet de uitrusting die het paard vormt, maar z'n opvoeding en training.

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: Rijtechnisch probleem met mijn Spanjaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 00:02

Wij hebben een cruzado gekocht 6 jaar en ze waren begonnen met beleren. Paardje was net in nl. Ze is nu 6 en we zijn zelf begonnen of ze niks kon dus of ze totaal groen was en met grondwerk.
Momenteel rijd ik er op met een bitloos hoofdzetel en een christpad. Ze geeft heel veel ontspanning. Ik leer ze nu eerst lekker voorwaarts te gaan zonder druk. Maar het ontspannen lopen hebben we wel vanuit het grondwerk geleerd.

annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 09:55

Veulen84 schreef:
Kan het zijn dat je verkeerd om denkt? Ook in Spanje is de tendens om steeds vriendelijker te gaan rijden. Daarnaast als je paard echt uit het diepe zuiden komt, is ie waarschijnlijk veel traditioneler gereden dan je verwacht. Zulke paarden worden volgens een hele ander manier van hulpen geven gereden. Ze moeten namelijk uiteindelijk op 1 hand. Dit type wordt niet met druk naar beneden gereden, maar veel door krachtoefeningen van achter en buigingsoefeningen voor het lijf. Zo vormen ze een voor hun natuurlijkere houding. Hoger in de hals, minder buiging in de hals maar meer in de nek.
Dit soort paarden worden ook meestal een tijd op een bit en een serreta gereden. Dat helpt ze om de andere manier van buiging en hulpen die in spanje gebruikt wordt te leren. Er wordt veel meer op directe zithulpen en beenhulpen gereden dan dat we hier gewoon zijn. Ook de teugelhulpen die wij doen zijn anders. Al is het alleen maar omdat ze in spanje graag willen dat een paard z'n hoofd wat hoger draagt en dus bij voorkeur alleen knikt achter de oren (en ja er zijn slechte voorbeelden, maar die zijn er in nederland ook).
Ga je bij zo'n traditioneel gereden paard druk zetten om hem naar beneden en rond te rijden, dan vraag je een hele andere houding. Een houding die hele andere spieren belast dan dat ie gewoon is. Je probeert dus eigenlijk iets te krijgen wat er nog niet is. De achterhand draagt in die lage houding anders, hierdoor hebben de rug en buikspieren een andere spanningslevel. Komt daar dan bij dat de meeste andalusiers een ruime voorpas hebben die dan gaat compenseren. In zo'n geval krijg je dus een kleine gestressde beweging.
Wil je dat veranderen in iets anders, dan zal je z'n spieren opnieuw moeten trainen en misschien ook beginnen met de hulpen aan te leren die horen bij jouw 'stroming'. De meeste spanjaarden zijn super slim. Ze leren het echt wel. Als je het ze maar wel echt leert, want ze zijn ook gevoelig en raken snel hun vertrouwen kwijt.

Andere dingen waar je aan kan denken: In spanje gebruiken ze bijna geen gebroken bitten. Ongebroken met hefbomen zijn gewoon, meestal zelfs met een tongpoort. Verder zit de neusriem meestal vast op het bakstuk en zijn sperriemen ongebruikelijk. Maar uiteindelijk is het niet de uitrusting die het paard vormt, maar z'n opvoeding en training.


Dus als ik het dan goed heb begrepen, kan ik o.a. krachtoefeningen voor de achterhand en zijn buikspieren te doen? Wat voor type oefeningen zijn daar het best voor? Veel wendingen en figuren, toch? Of zeg ik nu iets heel raars? :)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:04

Het gaat misschien compleet tegen je intuitie in, en ik krijg vast half bokt over me heen, maar zoals hierboven omschreven, probeer eens een stang met een hefboompje. Niet omdat het scherper is en je er meer kracht op kunt zetten, maar omdat de werking van een stang heel anders is dan een trens en je paard dit wellicht kent. Ook is een stang eigenlijk veel duidelijker dan een trens, omdat je een veel duidelijker los-vast contact hebt. Je kunt heel snel en met een hele kleine beweging aangeven, ja dit is goed. Als je paard dat gewend is, tov een trens waarop je altijd iets contact hebt, is een trens heel verwarrend. Verder werkt een stang ook gewoon anders in op het hoofd. Het paard krijgt eerst een signal onder de kin en op het hoofd, ipv meteen in de mondhoek zoals een trens.
Ik ken super gevoelige paarden die de duidelijkheid van een stang echt nodig hebben en gevoelig genoeg zijn om al te reageren als je je hand ietsje optilt met een losse teugel. Die raken van een trens en van bitloos van de wap.

Ik zou je wel aanraden om te investeren in goede instructie van iemand die ervaring heeft met dit soort paarden en rijden op je zit met een stang, want je zult misschien best even moeten omschakelen in hoe je stuurt bijv. Er zijn al wat namen genoemd, maar Arne Koets zou ook nog kunnen of bijv instructeurs binnen de academische rijkunst (Branderup). Je hoeft niet meteen elke week prive les te nemen, maar je zou bijvoorbeeld eens als toeschouwer een clinic kunnen bijwonen, of om de maand of twee maanden of lesje pakken. Beter minder les maar goed les, dan vaak les waar je niks mee opschiet. Goede begeleiding is net zo'n belangrijke investering als goed harnachement en de dierenarts, want ook dat is investeren in het welzijn van je paard :)

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:07

Ik heb geen verstand van de zogenaamde 'spanjaarden'... wel met paarden die licht in de hand zijn, en uiteindelijk op 1 hand gereden moeten worden...
wat ik wel vaker zie in dit soort topics is dat mensen een paar gekocht hebben die van een rijstijl komt waar ze niet zoveel van weten

Als je dan vervolgens maar 1 stijl kent, nl 'Nederlands Dressuur' (om het maar even kort door de bocht zo te noemen) wordt het lastig sturen.. Vooral omdat niet veel mensen zich kunnen aanpassen naar een andere rijstijl. Het paard moet zich dan conformeren naar wat zij gewend zijn, terwijl je ook eens kunt kijken wat het paard gewend is...

Als het paard daadwerklijk richting 1 hand geschoold zou zijn, staat het waarschijnlijk heel licht aan de hulpen.. Om er dan vanuit te gaan dat het dier Te Hard is aangepakt, vind ik een te makkelijke veronderstelling.
Als ik 'reguliere' ruiters op mijn western geschoolde paarden zette, kwamen ze vaak ook niet goed weg. En meestal omdat ze 'veel te veel (!)' druk opnamen... Ik zei 'minder druk, minder druk' maar dat is nogal lastig als je gewend bent met ponden (en soms kilo's) in je hand te rijden..


Citaat:
Zodra ik er een beetje druk op neem, gooit hij zijn hoofd omhoog en gaat sterrenkijken.. Het zadel is nu recent ook gecheckt en aangepast, maar nog steeds blijft het een groot gevecht.

Hoeveel is 'een beetje' en kan het dier laag,lang en rond lopen?

Citaat:
Als ik hem uiteindelijk enigzins aan de teugel heb, loopt hij gespannen in kleine pasjes en kropt zichzelf op. Vaak kruipt hij al snel achter de teugel of loopt hij weer als een giraffe door de bak.

"Aan de teugel" is een heel ruim begrip... En als hij achter de teugel loopt, is het dan niet teveel druk?

Citaat:
Soms vraag ik mij namelijk echt af ik niet gewoon beter hem met losse teugel en weinig teugeldruk kan laten lopen, omdat hij dan pas echt relaxt is en tot rust komt.

Dan zou ik zeker zo beginnen... vanuit ontspanning gaan rijden en niet focussen op het 'plaatje' ..
Lang, laag, en aan 'het eind van je teugel' rijden :j Niet inhalen en kort maken...

Citaat:
Anderen op stal zeggen dan weer dat hij juist het nodig heeft dat ik de leiding neem en dat hij van te losse teugels in de war raakt..
Een paard hoort niet van een te losse teugel in de war te raken.. echter gebeurt dat vaak wel als je een gemiddeld paard ineens lange teugel geeft... :j Korte teugels staat niet gelijk aan 'leiding'...

Ik zou het meer in de ontspanning zoeken :j en eerst licht beginnen en aftasten waar je dan eindigt.. Ook met been en zit hulp... Niet een geforceerd plaatje opzoeken... maar van achter een beeldscherm kan niemand het echt goed bepalen eigenlijk... succes :j

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:10

Allegra schreef:
Het gaat misschien compleet tegen je intuitie in, en ik krijg vast half bokt over me heen, maar zoals hierboven omschreven, probeer eens een stang met een hefboompje. Niet omdat het scherper is en je er meer kracht op kunt zetten, maar omdat de werking van een stang heel anders is dan een trens en je paard dit wellicht kent. Ook is een stang eigenlijk veel duidelijker dan een trens, omdat je een veel duidelijker los-vast contact hebt. Je kunt heel snel en met een hele kleine beweging aangeven, ja dit is goed. Als je paard dat gewend is, tov een trens waarop je altijd iets contact hebt, is een trens heel verwarrend. Verder werkt een stang ook gewoon anders in op het hoofd. Het paard krijgt eerst een signal onder de kin en op het hoofd, ipv meteen in de mondhoek zoals een trens.
Ik ken super gevoelige paarden die de duidelijkheid van een stang echt nodig hebben en gevoelig genoeg zijn om al te reageren als je je hand ietsje optilt met een losse teugel. Die raken van een trens en van bitloos van de wap.

Ik zou je wel aanraden om te investeren in goede instructie van iemand die ervaring heeft met dit soort paarden en rijden op je zit met een stang, want je zult misschien best even moeten omschakelen in hoe je stuurt bijv. Er zijn al wat namen genoemd, maar Arne Koets zou ook nog kunnen of bijv instructeurs binnen de academische rijkunst (Branderup). Je hoeft niet meteen elke week prive les te nemen, maar je zou bijvoorbeeld eens als toeschouwer een clinic kunnen bijwonen, of om de maand of twee maanden of lesje pakken. Beter minder les maar goed les, dan vaak les waar je niks mee opschiet. Goede begeleiding is net zo'n belangrijke investering als goed harnachement en de dierenarts, want ook dat is investeren in het welzijn van je paard :)

In de basis zou je best gelijk kunnen hebben. Punt van aandacht voor TS is dan wel: houdt je handen stil!!! Dat is ook niet iedereen gegeven.

Wat instructie betreft: ik vrees dat je 90% van wat je ooit geleerd hebt weer opzij kunt schuiven, daar ga je, in ieder geval voorlopig, niks meer mee doen.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Rijtechnisch probleem met mijn Spanjaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:17

Ik ben echt super benieuwd naar een filmpje, zou je dat kunnen maken? Er kunnen verschillende redenen zijn waarom hij teugeldruk lastig vindt, het kan mentaal, fysiek of een combinatie zijn. Ik geef veel van dit soort paarden les en vaak is het puzzelen, moet je verschillende dingen proberen voor ze de precieze oplossing gevonden heb. Maar voorop staat altijd dat het paard moet leren ontspannen en voorwaarts moet leren denken zonder stress. En voor de rest heeft de hele wereld altijd een mening

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:50

Dat met een hand rijden kan soiweso helpen. Je hand op 1 plek houden ook.
en gewoon minder nadruk op het hoofd en je handen, maar meer met je zit.

@Allegra, ik zou niet weten waarom je half Bokt over je heen zou krijgen? Het is toch gewoon zo dat er een enorm verschil van rijden is tussen Nederlands en Spaans?
En dat er in Spanje ook gewoon klassiek wordt gereden?
Ik weet wel dan mensen het idee hebben dat er alleen maar knoeiers zijn, en daar hebben veel ook wel mee te maken uiteindelijk die goedkope paarden weghalen uit Spanje, maar er bestaat beslist mogelijkheid dat het alleen een verschil van rijden is dat in de weg staat.
Ik geef ook meestal wel wat tips mee als er via mij een paard uit Portugal naar Nederland gaat daarom.

Paard hoeft dus inderdaad niet bij een knoeier gezeten te hebben (waar dan ook,want als eerder gezegd, het is niet zo dat ze in Nederland geen paarden verpesten) maar dat heeft die van mij bv wel. Die is gewoon bang. Gaat tegen een muur staan met haar hoofd als je er op bent gaan zitten. Piaffrerend als ze echt opgewonden is.
Toen ik ghaar pas had moest ze ook tig keer poepen bij het opzadelen en als je er op zat, anticiperend op problemen.
Ik heb een stang geprobeerd omdat ze dat wellicht gewend was, maar dat maakte een en ander alleen nog maar erger.
Het dribbelen is gewoon niet te doen. Krijg haar er niet voorwaarts uit. Soms gaat ze naar een terre a terre beweging.
Ik ben dus nog steeds zoekende, want bij bitloos gewoon hetzelfde het is gewoon meer angst voor de ruiter, lijkt het. Verdenk ook een mogelijk rugprobleem.

Ik heb ook een paard die hier van koeiendrijvers geweest is en daarbij had ik meteen door dat die aan neckreining gewend was, dus die rijdt ik met 1 hand en een stang en dat ging meteen prima. Het gaat alleen fout als ik er zelf niet aan denk om tegen de hals te sturen.

En wat ik eerder zei, ook een had die gewoon bang was voor het bit en goedgekregen door een halstermet teugels er aan en eerst een bit er bij te ghangen zonder teugels eraan, toen ook met teugels aan het bit en langzaam die ook aangenomen.

annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 11:04

Lusitana schreef:
Dat met een hand rijden kan soiweso helpen. Je hand op 1 plek houden ook.
en gewoon minder nadruk op het hoofd en je handen, maar meer met je zit.

@Allegra, ik zou niet weten waarom je half Bokt over je heen zou krijgen? Het is toch gewoon zo dat er een enorm verschil van rijden is tussen Nederlands en Spaans?
En dat er in Spanje ook gewoon klassiek wordt gereden?
Ik weet wel dan mensen het idee hebben dat er alleen maar knoeiers zijn, en daar hebben veel ook wel mee te maken uiteindelijk die goedkope paarden weghalen uit Spanje, maar er bestaat beslist mogelijkheid dat het alleen een verschil van rijden is dat in de weg staat.
Ik geef ook meestal wel wat tips mee als er via mij een paard uit Portugal naar Nederland gaat daarom.

Paard hoeft dus inderdaad niet bij een knoeier gezeten te hebben (waar dan ook,want als eerder gezegd, het is niet zo dat ze in Nederland geen paarden verpesten) maar dat heeft die van mij bv wel. Die is gewoon bang. Gaat tegen een muur staan met haar hoofd als je er op bent gaan zitten. Piaffrerend als ze echt opgewonden is.
Toen ik ghaar pas had moest ze ook tig keer poepen bij het opzadelen en als je er op zat, anticiperend op problemen.
Ik heb een stang geprobeerd omdat ze dat wellicht gewend was, maar dat maakte een en ander alleen nog maar erger.
Het dribbelen is gewoon niet te doen. Krijg haar er niet voorwaarts uit. Soms gaat ze naar een terre a terre beweging.
Ik ben dus nog steeds zoekende, want bij bitloos gewoon hetzelfde het is gewoon meer angst voor de ruiter, lijkt het. Verdenk ook een mogelijk rugprobleem.

Ik heb ook een paard die hier van koeiendrijvers geweest is en daarbij had ik meteen door dat die aan neckreining gewend was, dus die rijdt ik met 1 hand en een stang en dat ging meteen prima. Het gaat alleen fout als ik er zelf niet aan denk om tegen de hals te sturen.

En wat ik eerder zei, ook een had die gewoon bang was voor het bit en goedgekregen door een halstermet teugels er aan en eerst een bit er bij te ghangen zonder teugels eraan, toen ook met teugels aan het bit en langzaam die ook aangenomen.


Ik ga zeker even dat met het halster proberen en met een hand rijden. Dat van met het hoofd tegen de muur gaan staan herken ik ook. Hij deed dat in het begin ook, meestal als ik meer van hem vroeg dook hij gelijk de eerste beste hoek in. Dat werd eerst nog door anderen afgeschreven als 'oh, hij wilt gewoon weer naar stal', maar als ik dit zo lees.. Het blijft lastig allemaal. Stang ben ik wel een beetje huiverig voor alleen. Eerst maar eens kijken of ik het bitloze toch niet verder kan oppakken.. Wat houdt het neckreining precies in? :)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:06

julestc34 schreef:
Dus als ik het dan goed heb begrepen, kan ik o.a. krachtoefeningen voor de achterhand en zijn buikspieren te doen? Wat voor type oefeningen zijn daar het best voor? Veel wendingen en figuren, toch? Of zeg ik nu iets heel raars? :)


Als alleen kracht je probleem zou zijn dan zou het je kunnen helpen. Maar feit is dat je paard je waarschijnlijk gewoon niet begrijpt. Wat jij aan hem vraagt is zo iets als een gebruiksaanwijzing in het chinees. Het is fijn dat het er bij zit, maar je hebt er niks aan. Dat telt voor jullie bijde. Hij heeft een opvoeding en jij probeert in het nederlands(voor hem chinees) instructies te geven. Tegelijk probeert hij in het spaans (voor jou chinees) uit te leggen dat hij jouw niet snapt.

Dus jouw oplossing zou moeten zijn om of spaans te gaan leren of hem nederlands te gaan leren. En dan kom je op zo iets simpels als een volte al wat problemen tegen. Hou je je handen bij elkaar en draai je je heup iets en druk je je binnenbeen er in en laat je je buitenbeen iets naar achter zakken... Offe breng je je binnenhand iets van de hals en je buitenhand tegen de hals en geef je vervolgens iets meer binnenbeen?

Behandel hem als een groen paard. Hij kan niks, hij snapt niks en je hebt babystapjes nodig om hem dat soort dingen te leren.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:43

julestc34 schreef:
Wat houdt het neckreining precies in? :)

Dat is tegen de hals sturen.
Dus als je naar links wilt, de rechterteugel tegen de hals duwen en niks met je linkerteugel
en als je naar rechts wilt dus je linkerteugel tegen de hals duwen en rechts niks.
Dit moet ook gepaard gaan met je schouder naar achteren brengen, dus de kant op draaien waar je heen gaat en in die richting kijken en je gewicht op die kant brengen.

Soms is het in de richting kijken al genoeg als ze goed zijn afgesteld op het gewicht, want de meesten worden eigenlijk puur op gewichtshulp gereden, het been is af en toe erbij voor ondersteuning van een overgang of scherpe wending. (Of buiging uiteraard)
De handen voor ondersteuning bij sturen, vooral scherpere wendigen, en abrubte overgangen, hoewel zelfs die op de zit gereden kúnnen.

Het is sowieso altijd leuk om uit te vinden hoeveel ze op gewichtshulp (inclusief kruis aantrekken) kunnen zonder enige hulp van hand of been en die laatste alleen bij te voegen, waar nodig, in de mate die precies voldoende is.

Het neckreining gaat een beetje tegen je gevoel in (tenzij je westernruiter bent natuurlijk) en ik moest er aan wennen en ga nog wel eens de fout in, vooral als ik even met twee handen rijdt, maar met 1 hand al makkelijker. Je brengt dan namelijk gewoon je hand naar de kant waar je heenwilt.

https://www.youtube.com/watch?v=Pcj5fsj69Ic
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-08-20 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:49

In mijn omgeving zijn een aantal Spanjaarden of Spaanse gereden paarden die fijn reageerde op een kimblewick stangetje, heel fijn bitje. Ziet er heftig uit maar is het niet, ligt heel stil in de mond en is niet zo dik.
Makkelijk te wisselen op, "zwaardere" of lichte hefboom of gewoon in de ring zelf.

Wellicht word hij wat onzeker van een dubbel gebroken of enkel gebroken bitje omdat hij dat niet gewend is, dat is dat bitje een fijne tussen stap.

En je houding kan ook veel doen, ik reed een tijdje een Spaanse merrie (zelf import). Boven benen aanspannen zonder te klemmen. Geef het gevoel aan hem en aan je zelf dat je lekker en stevig zit. Probeer wat te spelen met je houding. Dit gaaf haar heel veel vertrouwen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Rijtechnisch probleem met mijn Spanjaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:02

Ongebroken bit in welke vorm dan ook is bijna altijd de betere optie.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:04

Lusitana schreef:
julestc34 schreef:
Wat houdt het neckreining precies in? :)

Dat is tegen de hals sturen.
Dus als je naar links wilt, de rechterteugel tegen de hals duwen en niks met je linkerteugel
en als je naar rechts wilt dus je linkerteugel tegen de hals duwen en rechts niks.
Dit moet ook gepaard gaan met je schouder naar achteren brengen, dus de kant op draaien waar je heen gaat en in die richting kijken en je gewicht op die kant brengen.

Het neckreining gaat een beetje tegen je gevoel in (tenzij je westernruiter bent natuurlijk) en ik moest er aan wennen en ga nog wel eens de fout in, vooral als ik even met twee handen rijdt, maar met 1 hand al makkelijker. Je brengt dan namelijk gewoon je hand naar de kant waar je heenwilt.

https://www.youtube.com/watch?v=Pcj5fsj69Ic


Als ex-westernruiter die het nogal eens heeft moeten uitleggen.. :D Hou hierbij goed in de gaten dat je niet óver de manenkam van je paard gaat.. Dus als je met je rechterhand naar links wil sturen, duw je je rechterteugel tegen de hals.. Als je teugels te kort zijn, en je gaat met je rechterhand te ver over de manenkam heen, ga je per ongeluk de rechterteugel aannemen en dus naar links sturen.. Ik zag dit vaak mis gaan bij mensen die het nog niet gewend zijn (die doen gewoon wat ze in films zagen 'hatsseee en 50 cm naar links met alles :') )

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Rijtechnisch probleem met mijn Spanjaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:08

Inderdaad, met een volkomen kantelend hoofd...
Ik heb daarom ook even een youtube video toegevoegd waarin je het aan het werk kunt zien.

Hier nog een waar je de gewichtshulpen ook mooi kunt zien.
https://www.youtube.com/watch?v=EgeAdZDwpVg

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:26

TS, ik kan alleen maar zeggen volg je gevoel. De hele wereld weet er van alles van en uiteindelijk weet je het niet meer.

Toevallig dat ik heel recent een volledig andere weg ben ingeslagen en eindelijk mijn gevoel aan het volgen ben. Zowel paard als ik gaan hierdoor vele malen beter. Een heel klein onderdeeltje hiervan is dat ik altijd van iedereen te horen kreeg "pak de teugels korter" en dat deed ik dan maar weer, want ze zeggen het allemaal. Nu met andere instructie doe ik dat niet en het is hemels!! Voor zowel mij als voor paard. Eindelijk dus instructie die kijkt naar mij en mijn paard en wat wij nodig hebben, niet naar hoe het zou moeten.

dirkus

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:27

Dit klinkt precies als mijn Spanjaard. Die is 15 jaar geleden rechtstreeks uit Spanje bij mij gekomen, hij was toen 10. Aan een lange teugel deed hij alles en was dan ook relaxed maar zodra ik de teugels maar oppakte (en nog niet eens echt wat vroeg) was er paniek, verzet, dribbelen en uiteindelijk zelfs proberen te gaan rennen.

Wat bij mij goed geholpen heeft is een zelfgeknutselde combinatie van een bit (in mijn geval een Myler) en een kaptoomneusriem, zo een met een ketting er in, en daar dan weer een neusriembontje onder.

Ik reed dus met dubbele teugel, met de teugel die aan de kaptoomneusriem zat als 'hoofdteugel'. De teugel aan het bit was er meer voor mijzelf, vanuit het idee dan ik dan toch wat extra controle zou hebben als mijn paard de snelweg op dreigde te rennen (wat nooit gebeurd is). Ik heb 13 jaar zo gereden, paard heeft het bit nooit echt geaccepteerd maar liep super op de kaptoomteugel.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:30

Heb je je paard al eens volledig laten nakijken door bv een holistische dierenarts? Teugeldruk kan ook op andere plekken (hals, rug) veel ongemak geven als je paard daar pijn heeft.

Je zegt dat je paard rustig is zonder druk en gaat vechten met druk, dan heb je het antwoord al van je paard. Hij geeft duidelijk aan wat hem ongemak geeft (geestelijk en/of lichamelijk). Luister naar het antwoord van je paard is mijn advies.
Een instructie die zegt dat je te lief bent en het gevecht dan met harde hand moet oplossen (want dat is dan het gevolg als je niet te lief bent) zou ik meteen aan de kan schuiven, dat is kiezen voor de kortste weg en niet luisteren naar je paard.

Ik rijd mijn PRE's ook met zeer weinig teugeldruk, ze zijn er gewoon niet zo van en het is ook totaal onnodig. Leiding zit niet in tegendruk maar tussen jouw oren en dat doe je met je lichaam zonder onderwerping. Je moet samen leren dansen, dan wordt het pas echt leuk!

Ik vind het dapper van je dat je zoekt naar een oplossing, petje af! Volg je hart en je gevoel....

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:01

... ik ben 1x zo stom geweest om paardentrainer (bos) mijn Spaanse dame te laten rijden met bit.

Daarna vond ze... terecht!!!) dat het bit een onding was.
Ik heb daarna een jaar bitloos gereden, 1 gram gewicht werkt prima bij een Spajaard. Alleen het gewicht van de teugel gaat ook uitstekend.

En er zijn veel verhalen in omloop over 'Spaanse trauma' s' - maar deels is het dat Nederlandse mensen een brave Spanjaard te hard aanpakken.
Daarna heb je een dier dat hetzij dribbelt, achter de teugel kruipt (of vliegt!), de teugels keihard uit je hand trekt, ontploft of heftig gaat schrikken etc etc.

En hopelijk ten overvloede:

Citaat:
"Als ik hem uiteindelijk enigzins aan de teugel heb, loopt hij gespannen in kleine pasjes en kropt zichzelf op. Vaak kruipt hij al snel achter de teugel of loopt hij weer als een giraffe door de bak."
maak benen als je instructrice je dit soort kolder op de mouw speldt.
Een paard 'in de houding' kan idd kleine, gespannen pasjes maken en/ of zichzelf opkroppen.
Het dier loopt per definitie niet aan de teugel of met aanleuning : dan zoekt het ontspannen dier vol vertrouwen de hand op.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-08-20 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:17

Lusitana schreef:
@Allegra, ik zou niet weten waarom je half Bokt over je heen zou krijgen? Het is toch gewoon zo dat er een enorm verschil van rijden is tussen Nederlands en Spaans?
En dat er in Spanje ook gewoon klassiek wordt gereden?


Omdat een stang aanraden of welk ander scherp lijkend (met de nadruk op lijkend) hulpmiddel over het algemeen not done is op bokt, zonder dat men gehinderd is door enige kennis van de werking :D

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Rijtechnisch probleem met mijn Spanjaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:19

Ah zoooo.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Rijtechnisch probleem met mijn Spanjaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:19

Moderatoropmerking:
Ik verplaats het topic even naar het onderdeel voor Barokke en Klassieke Rassen

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rijtechnisch probleem met mijn Spanjaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:23

Als ik zo hoor wat er tegen je gezegd wordt door je omgeving, dan zou ik snel een andere instructeur zoeken en alle opmerkingen dat je paard terug naar stal wil en alles vergelijkbaar met dat maar heel snel negeren. De juiste instructie zoeken, dat lijkt me nu het allerbelangrijkste