Spaanse paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 01:02

Hallo,
Ik ben mij aan het oriënteren in dit prachtige, aansprekende ras. Ik heb al jaren een kwpn merrie, maar mijn mama en ik rijden allebei op haar. Ze word nu wel een dagje ouder maar ze rijd nog heel goed voor haar leeftijd. Ik doe af en toe een dressuur wedstrijdje met haar omdat we het allebei leuk vinden. Een Spaans paard heeft me ook altijd al aangesproken qua uiterlijk.

Ik zou natuurlijk ook graag vóór aanschaf op een stal wat paarden willen uitproberen om te zien of het ras bij me past. (gezien mijn lengte wel >1.65).
Ik ben erg benieuwd naar verhalen en tips!

PS. De aankoop van een paard is nog niet voor direct.
Alvast bedankt
Mvg
Chanelle

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 01:30

Wat wil je weten?

Ik heb een Spaanse merrie uit Spanje, en ik durf vrij zeker te zeggen dat ze alles behalve lief behandeld is daar :(:) vooral in het begin kon ze het gewoon echt niet goed hebben als je onverwachte bewegingen maakte, met je tong klikte, iets anders deed dan stilletjes naast haar lopen of haar ergens anders aaien dan over haar nek als je er op zat. Wat een stress en paniek kwam er dan vrij. Niet in de trant van wegrennen. Ze kropt namelijk alles op in haar hoofd. Maak ik een te snelle beweging op de poets plek krimpt ze helemaal in elkaar. Daar moet ik met rijden ook heel erg op letten, op de hele kleine dingetjes. Hoe reageert ze, hoe gaat het vandaag, wat kan ik wel, wat kan ik niet, kan ik vandaag wat meer vragen of moet ik even een stapje terug doen? Elke keer vanaf dat ik haar uit stal of de wei haal ga ik peilen hoe ze is. Maar die moodswings horen ook een beetje bij het merrie zijn, denk ik :D

Ze is erg angstig naar andere paarden. Heeft 2 vriendjes waar ze nu mee in de wei staat, maar het is vaker mis gegaan toen we haar probeerden te koppelen aan andere kuddes. Ze gaat in paniek overal door- en overheen. Of ik er nou op zit of niet. Dit houd dus ook in dat ik met andere paarden in het bos nooit zo relaxt kan rijden. Maar dat geeft niet. Een beetje aanpassen en we hebben er allebei lol in. Alleen in het bos daarentegen is heerlijk. Ze is zo verkeersmak als maar kan en vind het allemaal reuze leuk.

Heel veel geduld, liefde en tijd verder is het nog lang niet over, wel is het 100x beter en ik kan me geen leuker paard wensen :+: wat heeft zij mij veel geleerd, voornamelijk dat geduld een schone zaak is.

Zo, dat is mijn paard in het kort. Ze zullen allemaal totaal verschillend zijn, maar ze zijn vaak wel een beetje sensibel. Maar ik zou wel durven zeggen dat ze voor je door het vuur gaan als het vertrouwen eenmaal goed zit.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 07:33

Jouw lengte is toch geen probleem. Op mijne van 165 die vrij barok is past prima iemand van 185.

Over het algemeen zijn de meeste vrij sensibel maar ook mensgericht maar elk paard is anders zoals bij elk ras.
Ze zijn de laatste jaren vrij populair geworden en daardoor is er ook veel rommel te koop, zowel metg gedrag als lichamelijke problemen. Goed opletten dus. Een goede pre is niet goedkoop

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-20 20:36

Hoe hebben jullie de pre leren kennen?

Anoniem

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:43

Ik ben 170 en mijn Spanjaard is +/- 160 Dus wat dat betreft kun je er prima op hoor! Die van mij is echt sensibel, mensgericht. Maar ohh zo gevoelig. Is een echte spiegel, en dat moet je wel kunnen hebben.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:11

Marije, wat een knappe Spanjaard! En Corazon is een erg mooie naam ❤️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:23

MoniqueT schreef:
[***], wat een knappe Spanjaard! En [***] is een erg mooie naam ❤️


Dankjewel! Inmiddels ook begonnen met de zoektocht naar zijn verleden. Aangezien ik alleen een Nederlands paspoort heb, en alleen de info [***] 5 jaar ruin en uit Spanje heb gekregen. Niet erg, maar meer weten is altijd fijn. Vooral vanwege zijn bijzondere kleur :)

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:24

Marije_1997 schreef:
Ik ben 170 en mijn Spanjaard is +/- 160 Dus wat dat betreft kun je er prima op hoor! Die van mij is echt sensibel, mensgericht. Maar ohh zo gevoelig. Is een echte spiegel, en dat moet je wel kunnen hebben.

Kan dit alleen maar bevestigen.
Mijn merrie (wel een kruising KWPNxPRE) voelt iedere spier die ik maar iets aanspan. Andere (volledige) PRE's die ik ken zijn dit ook, de ene wat heviger dan de ander.
Ik vind het daarom juist hele fijne paarden om mee te werken, maar je moet er wel van houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:30

J0anieke schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik ben 170 en mijn Spanjaard is +/- 160 Dus wat dat betreft kun je er prima op hoor! Die van mij is echt sensibel, mensgericht. Maar ohh zo gevoelig. Is een echte spiegel, en dat moet je wel kunnen hebben.

Kan dit alleen maar bevestigen.
Mijn merrie (wel een kruising KWPNxPRE) voelt iedere spier die ik maar iets aanspan. Andere (volledige) PRE's die ik ken zijn dit ook, de ene wat heviger dan de ander.
Ik vind het daarom juist hele fijne paarden om mee te werken, maar je moet er wel van houden.


Het is soms wel echt hard om de waarheid van je paard te krijgen hoor. Door Spanjaarden ben ik ook van extreem in mezelf getrokken, naar een vrij open persoon gegaan. Omdat ze dat dus echt nodig hebben. Die van mij weet ook precies wanneer ik last van m'n rug heb, spanning heb, me niet lekker voel etc. Vandaag ging ik longeren hij begon netjes, niet opgefokt ondanks dat een merrie weer naar binnen ging. Maar op het einde ontplofte hij. Ik denk dat ie m'n zenuwen voor morgen voelt hahahaha

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:44

....mijn Knollie weet regelmatig wat ik denk.

Gaat het goed met longeeren ("zodat ik denk van laat ik van hand veranderen") boem, mevrouw staat stil.
Okee, gaan we nu de andere kant op.... :D

Na het rijden mest uit de bak scheppen? Prima, maar dat is mijn werk, ze verzet geen voet. (Best charmant, eigenlijk.)

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:51

Volgens mij is de enige die nog lessen geeft op pre’s Ypenburg in Den Haag. En mogelijk kun je Tess de Weerdt vragen vriendin van me. Gaf eerder ook les op haar PRE’s maar in principe is die ermee gestopt. Spanjaarden zijn best gevoelig en merk dat mijne ook niet zo houd van veel verschillende mensen. Maar misschien als je veel rij ervaring hebt dat ze voor een paar keer wel een uitzondering wilt maken :) voor mij nooit meer wat anders <3

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:48

Marije_1997 schreef:
J0anieke schreef:
Kan dit alleen maar bevestigen.
Mijn merrie (wel een kruising KWPNxPRE) voelt iedere spier die ik maar iets aanspan. Andere (volledige) PRE's die ik ken zijn dit ook, de ene wat heviger dan de ander.
Ik vind het daarom juist hele fijne paarden om mee te werken, maar je moet er wel van houden.


Het is soms wel echt hard om de waarheid van je paard te krijgen hoor. Door Spanjaarden ben ik ook van extreem in mezelf getrokken, naar een vrij open persoon gegaan. Omdat ze dat dus echt nodig hebben. Die van mij weet ook precies wanneer ik last van m'n rug heb, spanning heb, me niet lekker voel etc. Vandaag ging ik longeren hij begon netjes, niet opgefokt ondanks dat een merrie weer naar binnen ging. Maar op het einde ontplofte hij. Ik denk dat ie m'n zenuwen voor morgen voelt hahahaha

Ook heel herkenbaar... Merk wel dat het bij mijn paard (heel langzaam) afneemt (of ik heb het meer onder controle :+ ).
Daarnaast heb ik mezelf echt leren kennen door (die) paarden, dat merk ik zelfs op m'n werk af en toe. :=

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 16:14

Bestaat er een whatsapp groep over Spaanse paarden?

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 14:13

Niemand?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:46

Er zijn meerdere facebookgroepen sowieso en van daaruit is ook net een appgroep gestart (waar ik niet bij wil).

Mijn Spaanse merrie is goed behandeld geweest, had alleen stress gehad van het transport. Ik kocht haar in wat neurotische en schrale conditie bij een handelaar toen ze net in NL was. Ze is gefokt bij een koeienbedrijf en waarschijnlijk ook voor het werken met koeien ingezet. Ze is braaf en leergierig, maar dressuurmatig erg groen. Sturen, stoppen en vooruit ging allemaal vrij rigoureus zeg maar. :+
Ik ben nu een klein half jaar wat rustig met haar aan het oppakken, nadat ze een aantal maanden in de wei heeft gelopen om bij te komen en kan nu zeggen dat de basis en de rust er in komt qua rijden. Op stal is zo nu ook heel ontspannen.
Het is wel handig om paarden die echt uit Spanje komen vooraf op piroplasmose te testen (een vervelende tekenziekte). Die van mij was gelukkig negatief.

Je moet zelf niet angstig, maar wel rustig, evenwichtig en wel wat ervaren zijn. Ze zijn meestal gevoelig, heet, snel en slim. :D

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 15:07

Lante schreef:
Er zijn meerdere facebookgroepen sowieso en van daaruit is ook net een appgroep gestart (waar ik niet bij wil).
Hoe moet ik in die appgroep geraken als vragen mag?

Mijn Spaanse merrie is goed behandeld geweest, had alleen stress gehad van het transport. Ik kocht haar in wat neurotische en schrale conditie bij een handelaar toen ze net in NL was. Ze is gefokt bij een koeienbedrijf en waarschijnlijk ook voor het werken met koeien ingezet. Ze is braaf en leergierig, maar dressuurmatig erg groen. Sturen, stoppen en vooruit ging allemaal vrij rigoureus zeg maar. :+
Ik ben nu een klein half jaar wat rustig met haar aan het oppakken, nadat ze een aantal maanden in de wei heeft gelopen om bij te komen en kan nu zeggen dat de basis en de rust er in komt qua rijden. Op stal is zo nu ook heel ontspannen.
Het is wel handig om paarden die echt uit Spanje komen vooraf op piroplasmose te testen (een vervelende tekenziekte). Die van mij was gelukkig negatief.

Je moet zelf niet angstig, maar wel rustig, evenwichtig en wel wat ervaren zijn. Ze zijn meestal gevoelig, heet, snel en slim. :D

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:09

Je aanmelden bij de facebookgroepen van PRE en andalusiër en dan even vragen naar de appgroep.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 15:09

Lante schreef:
Je aanmelden bij de facebookgroepen van PRE en andalusiër en dan even vragen naar de appgroep.

Heb je een linkje?

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:31

Niet Spaans maar Portugees? De Lusitano is een heel fijn paard met vrijwel dezelfde uiterlijke ( en innerlijke ;) ) kenmerken als de PRE; de Lusitano is over het algemeen wel iets stabieler , een echt werkpaard, maar dat hangt ook weer erg af van de bloedlijen. Hier kan je daar vragen over stellen [BKR] lusitano praat en foto,s en op facebook zijn ook groepen o.a. https://www.facebook.com/search/top/?q= ... SEARCH_BOX en https://www.facebook.com/groups/AndalusierForum/.

Tegenwoordig worden zowel de PRE als PSL ( Lusitano) in grote maten gefokt maar de maat is niet zo belangrijk. Ik ben 170 cm en rijd op een Paint van 155 cm, onze Lusitano is 165 cm en onze Azteca is 163 cm en daar rijdt mijn man meestal op ( 186 cm).

Dit is een volle Lusitano merrie ( dochter van onze hengst);
Afbeelding

En dit is de hengst Rubi ( heeft op hoog niveau gelopen)
Afbeelding

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 12:06

Lante schreef:
Je aanmelden bij de facebookgroepen van PRE en andalusiër en dan even vragen naar de appgroep.

Ze hebben precies geen appgroep?

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:30

Waarom een WhatsApp-groep eigenlijk? Er is Facebook en Bokt, wat voegt WhatsApp toe?

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 13:49

MoniqueT schreef:
Waarom een WhatsApp-groep eigenlijk? Er is Facebook en Bokt, wat voegt WhatsApp toe?

Omdat dat iets makkelijker is van voor mij

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:55

Chanelle007 schreef:
Lante schreef:
Je aanmelden bij de facebookgroepen van PRE en andalusiër en dan even vragen naar de appgroep.

Ze hebben precies geen appgroep?


Heb net het bericht teruggezocht en het blijkt een voorstel van jou zelf te zijn. Geen reacties = geen interesse blijkbaar. Helaas..

Ik vind je manier van communiceren een beetje dwingend met die vette letters. Dat wekt bij mij geen sympathie op.

Chanelle007
Berichten: 340
Geregistreerd: 19-07-17

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 13:57

Owh sorry zo bedoelde ik het niet :(

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:24

WhatsApp is voor mij echt voor privé, met mensen die ik gewoon ken. Ik zou zelf nooit in een Appgroep gaan om zomaar over paarden te kletsen.