Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura1982

Berichten: 4079
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:43

Mooie foto's xwien!
Sanet balen da tje niet hebt kunnen starten nu eerst gezond mama worden.

Maakt iedereen het nog goed?
Hier trainen we rustig door en genieten we van het mooie weer met paard en baby.

Pas goed op jezelf en dierbaren komende tijd allemaal.

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:08

Hoi allemaal!
Hier rij ik rustig door met Toke. Ik had ook eerst nog niets gepland, dus dat wordt nu wat langer door trainen. We doen nu wel wat relaxter verder.
Toke staat lekker buiten te genieten en samen rijden we 4 x per week. Ik heb op de vrijdag ochtend privé les en dat kan gewoon doorgaan nog. Wel mis ik de gezelligheid op stal, maar gelukkig mogen we nog van de paarden genieten :)

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:17

Jeetje geertje wat balen, weet je ook hoe hij het gekregen heeft?

Wat fijn Laura, alles gaat dus goed met de kleine? :)

Ik heb nog savonds laat privé les, gelukkig vinden ze dat bij ons ook prima.

Hebben jullie het topic ook gelezen over de app voor proefjes online in te sturen van de KNHS?

Lijkt mij leuk om aan mee te doen, niet zozeer om de punten, maar meer om een bepaald doel te hebben. Ook erg leuk om een feedback te ontvangen.

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:36

Ik heb al lang niet gereageerd. Vorig jaar is bij Anke eerst een kwaadaardig gezwel in haar hals verwijderd. Vervolgens zijn we lekker aan het trainen gegaan om de wissels erop te krijgen. Tussendoor heb ikzelf nog een blessure gehad. Sinds juli is Anke kreupel. Na vele onderzoeken foto's en echo's verder, hebben ze in december uiteindelijk een CT scan gedaan. Hieruit bleek dat ze een soort van hernia heeft met wat artrose. De uitstulping drukt tegen een zenuw, waardoor ze dus kreupel loopt. Na hiervoor vochtafdrijvers gehad te hebben, liep ze weer prima. Vlak voordat we na wederom ruim 3 maanden rust weer mochten gaan opbouwen, liep ze helaas 2 weken geleden weer kreupel. Verwachting is niet dat ze ooit nog bereden kan worden. Mocht ze na deze kuur weer goed lopen, ga ik haar laten dekken.
Ik rij inmiddels wel weer een 4 jarige Friese merrie. Ze is helaas wel een beetje klein (nog geen 1.60m), maar wel erg lief. Beleren ging niet helemaal vanzelf :+

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:18

Laura1982 schreef:
Sanet balen da tje niet hebt kunnen starten nu eerst gezond mama worden.


Ik heb nog een kleine hoop op de online wedstrijden. Dat zou echt wel heel fijn zijn! *\o/*

Wat ontzettend verdrietig Janneke! Dat is echt wel een ontzettende tegenvaller. Hoe oud is Anke nu? En heb je al een hengst in gedachten?
Wie is de vader van de merrie die je nu rijdt? De Jasper die ik rij red de 1.60 ook niet. Maar daar trekt ze zich niets van aan :D

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:24

Anke zou in juli 11 worden. Ik zit te denken aan Beart of Epke, maar ben er nog niet uit eigenlijk. Heb er ook geen verstand van, maar de fokker heeft gisteren een lijstje uitgedraaid met hengsten welke op papier het beste passen.
Ik rij nu op Annigje Bel. Dat is een Wylster x Thorben geloof ik

Laura1982

Berichten: 4079
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:40

Gett ja kleine man gaat stuk beter gelukkig. Dat scheelt al een hoop.

Sanet ja ik las zoiets heel eerlijk weet niet of dat het nou echt is maat je moet wat op dit moment.

Janneke wat ontzettend balen van Anke ben jij wel weer helemaal oké?
Ik heb een afstammeling van Beart mijn bijna 11 jarige ruin en die is echt fantastisch in karakter en gedrag met rijden soms wat lastig maar niet gemeen hij vind nieuwe dingen spannend en kan zich dan compleet afsluiten.

Volgend jaar om deze tijd is mijn Elias veulen 3 jaar en heel benieuwd hoe hij is. Nu al enorm lief en rustig maar weet goed wat hij wel of niet wil.

_xwien
Berichten: 1935
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:49

Gett, idd ook een mail gehad over de online proefjes, weet nog niet helemaal wat ik daarvan moet vinden haha

Janneke wat een verhaal zeg, zit niet bepaald mee! Hopelijk kun je een mooi veulen met haar fokken :) wel leuk dat je ondertussen iets anders te rijden hebt!

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:02

Laura1982 schreef:
Sanet ja ik las zoiets heel eerlijk weet niet of dat het nou echt is


Ik weet het ook niet, maar gewoon onwijs balen. Merrie staat hier bijna een jaar in training, ben je bijna zover, geen wedstrijden. Als ze dus na het veulen weer terug zou moeten komen, moet je heel die spieren weer optrainen etc. Ben ik weer tijden mee bezig. Gewoon super zonde voor de eigenaresse ook. Dus ik hou mijn vingers gekruist dat we Z kunnen starten en dan toch op die manier sportpredicaat binnen kunnen halen.

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:05

Sanet schreef:
Laura1982 schreef:
Sanet ja ik las zoiets heel eerlijk weet niet of dat het nou echt is


Ik weet het ook niet, maar gewoon onwijs balen. Merrie staat hier bijna een jaar in training, ben je bijna zover, geen wedstrijden. Als ze dus na het veulen weer terug zou moeten komen, moet je heel die spieren weer optrainen etc. Ben ik weer tijden mee bezig. Gewoon super zonde voor de eigenaresse ook. Dus ik hou mijn vingers gekruist dat we Z kunnen starten en dan toch op die manier sportpredicaat binnen kunnen halen.


Dat is inderdaad flink balen. Ik begreep na wat navraag gedaan te hebben, dat ze willen beginnen t/m de M2 proeven en daarna verder ontwikkelen voor de Z. Dus ben benieuwd hoe lang dat nog gaat duren. Wanneer verwacht je het veulen?

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:11

Laura1982 schreef:
Gett ja kleine man gaat stuk beter gelukkig. Dat scheelt al een hoop.

Sanet ja ik las zoiets heel eerlijk weet niet of dat het nou echt is maat je moet wat op dit moment.

Janneke wat ontzettend balen van Anke ben jij wel weer helemaal oké?
Ik heb een afstammeling van Beart mijn bijna 11 jarige ruin en die is echt fantastisch in karakter en gedrag met rijden soms wat lastig maar niet gemeen hij vind nieuwe dingen spannend en kan zich dan compleet afsluiten.

Volgend jaar om deze tijd is mijn Elias veulen 3 jaar en heel benieuwd hoe hij is. Nu al enorm lief en rustig maar weet goed wat hij wel of niet wil.


Hoe gaat het met jou met trainen? Jij was toch ook met de wissels bezig?

Dat afsluiten kan die van mij ook behoorlijk doen. En dan kan je er bij wijze van spreken een zweep op doormidden slaan en gaat ze nog geen pas harder... Anke is wel heel relax in de omgang. Gewoon sloom eigenlijk :') Met rijden in de bak, kon je haar wel flink heet krijgen. Zou graag een veulen willen die iets dapperder is.

Ja, ik ben weer redelijk ok. Nu ik niet naar de fysio kan, gaat het wel wat minder helaas. Had een dubbele peesontsteking in de schouder met tenniselleboog

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:27

janneke584 schreef:
Dat is inderdaad flink balen. Ik begreep na wat navraag gedaan te hebben, dat ze willen beginnen t/m de M2 proeven en daarna verder ontwikkelen voor de Z. Dus ben benieuwd hoe lang dat nog gaat duren. Wanneer verwacht je het veulen?


Ze is uitgerekend begin juli, dus we hebben nog wel even. Maar ook niet oneindig lang. Dus als dat in mei zou zijn, dan redden we dat misschien nog wel :). Al begint ze inmiddels wel rond te worden.

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:13

Hiske zouden we eerst ook met epke dekken, maar lukte maar niet. Dus toen voor Alwin gekozen en gelijk drachtig. Voor dit jaar hebben we Tiede gereserveerd voor de 3-jarige, maar die zou eerst voor de keuring in mei.. Willen niet fokken met een veulen boek merrie of stamboek merrie.

Dus gezegd dat we anders Tiede maar voor Hiske moeten gebruiken, is ook een goede combinatie.

Hiske is ook maar 159, iets groter zou fijn zijn, maar het stoort niet.

Vanwege de huidige omstandigheden, vind ik online proefjes een leuk alternatief. Maar echt op ander terrein wedstrijd rijden blijft leuker.

Wat leuk Sanet, onze merries lopen dan ongeveer gelijk op, hier is de merrie echt al goed rond en dat voor een eerste veulen. Rijdt nog wel op haar korte ritjes.

_xwien
Berichten: 1935
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:04

Dat is ook jammer Gett! Dat het dekken van de 3 jarige nu even moet worden uitgesteld

Wat een kleintjes, klein maar fijn zeggen ze toch! Niks mis mee lijkt me! Denk dat die van mij dan toch aardig aan de maat is, zit op 1,68 & still growing :)

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:26

_xwien schreef:
Dat is ook jammer Gett! Dat het dekken van de 3 jarige nu even moet worden uitgesteld

Wat een kleintjes, klein maar fijn zeggen ze toch! Niks mis mee lijkt me! Denk dat die van mij dan toch aardig aan de maat is, zit op 1,68 & still growing :)


168 is een mooi maatje, groter hoeft niet :D

Nou Keuringen gaan waarschijnlijk wel door, maar dan zonder publiek en op en trainings stal. Eigenaren kunnen dan online de keuring volgen! Anders zitten veel fokkers met hun 3 jarige merries..

Laura1982

Berichten: 4079
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:53

Janneke ja ons ook bezig met de wissels. Ene keer denk ik hij snapt het en dan 2 dagen later toch weer niet. Maar geen haast dus blijf hem sterker maken achter en blijf het vragen in de hoop dat hij het meer gaat bevestigen.

Ja geen fysio is lastig kleine man mag nu ook niet voor zn nek en schouder en dat is pittig maar wil ook niet te veel contact met onbekende dus we proberen iets meer geduld te hebben en doen zijn oefeningen meer kan ik niet doen.

Sanet juli schiet al op Hopelijk lukt het voor die tijd zal duimen voor jullie

_xwien
Berichten: 1935
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:14

Ah ja dat is natuurlijk ook zo Gett, succes dan als ze alsnog op keuring gaat!

Ik ben wel blij met dr maat, ze mag van mij de 1,70 wel aantikken maar denk niet dat ze dat gaat doen haha, heb zelf lange benen dus kan het hebben haha

_xwien
Berichten: 1935
Geregistreerd: 24-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:20

Ik heb de foto’s van mn shoot binnen :)
Hier nog een voorproefje, zal eens kijken of ik een topic aan ga maken :)
Afbeelding

_xwien
Berichten: 1935
Geregistreerd: 24-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:10


janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:58

Mooie foto's :)
Het probleem met die kleine Fries is, dat ik zelf 1.78m ben. Anke past met haar ruim 1.68m beter bij mij

_xwien
Berichten: 1935
Geregistreerd: 24-07-11

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:02

Dankjewel! Dat begrijp ik inderdaad, ben zelf ook 1,73 maar snap dat een kleintje dat net wat minder past met jouw lengte :)

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:21

Ik ben 1.76. Het is maar net wat voor type paard het is. Mijn oudere merrie red de 1.60 ook niet. Afbeelding

Toch oogt ze niet als een klein paard perse.

janneke584

Berichten: 1913
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:37

Sanet schreef:
Ik ben 1.76. Het is maar net wat voor type paard het is. Mijn oudere merrie red de 1.60 ook niet. [ [url=m/OhLJmC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch oogt ze niet als een klein paard perse.


Die toont inderdaad een stuk groter. Die ik rij is niet alleen klein, maar ook behoorlijk kort vind ik. Zal binnenkort eens een foto laten maken als ik erop zit.

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:52

Janneke wat erg van je paardje. Hopelijk kun je nog een mooi veulentje met haar fokken.

En hier ook een kleine Friese dame, maar ze loopt voor een grote :D
Ze is 1.61 ik ben zelf ook vrij lang 1.79 m

Ben benieuwd of we van het zomer nog weer mogen wedstrijden rijden..
Wanneer we de Corona weer een beetje de baas zijn..
gelukkig kan ik thuis lekker door trainen en gaan mijn privélessen nog wel door.

_xwien
Berichten: 1935
Geregistreerd: 24-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:20

Sanet schreef:
Ik ben 1.76. Het is maar net wat voor type paard het is. Mijn oudere merrie red de 1.60 ook niet. [ [url=m/OhLJmC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch oogt ze niet als een klein paard perse.


Die toont inderdaad een stuk groter! Mooi dier!