[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:45

Wat een lieve uitstraling zeg!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:24

Ben benieuwd hebben Friezen vaker complicaties met geboortes ? Red bag stuit liggen etc?

ljongema
Berichten: 23
Geregistreerd: 11-04-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:42

Afbeelding

Koningsdag geboren.
Tabe fan d'Jongema staete

@janinevv. Tot nu toe hebben onze merries het er allemaal vlug uitgegooid. Maar de nageboorte van onze friezen blijven altijd zitten. Op 1 merrie na tot nu toe. 1 merrie is overleden na de geboorte vorig jaar. Waarschijnlijk waren de ophangbanden gescheurd.

Dennenboom

Berichten: 709
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:05

Ik moet vandaag beslissen welke hengst ik ga gebruiken voor mijn merrie. Nu lees ik ergens geschikt voor grootramige paarden.

Wat wordt hier precies mee bedoeld?

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:38

Gefeliciteerd met Tabe! Alles naar wens verlopen?

Janine, Nageboorte blijft vaak staan bij Friezen. Verder weet ik niet specifiek iets over de geboorte ed wat minder goed gaat bij de Friezen.

Denneboom, in welke context wordt dit gezegd? Geeft het groot ramige paarden/veulen? Of zou mogelijk bedoeld worden dat groot ramige paarden “terug gefokt” wordt? Bij welke hengst staat dat?

Dennenboom

Berichten: 709
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:40

Sunnyhorse: Staat bij Herre 524(heb ook al gehoord dat ie al vol zit?). Staat dat hij goed past op grootramige merries..

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:52

Herre is zelf niet heel groot en aangezien de schofthoogte meestal een hogere erfelijkheids graad heeft zou je hem ook kunnen gebruiken bij grotere merries.
Als hij vol geboekt zou zijn vraag ik mij wel af of vol papier opeens minder belangrijk is voor velen. Immers is zijn moeder een stamboek merrie. Kiezen mensen dan voor hem omdat hij kampioen geworden is en is het vol papier daardoor minder belangrijk? Terwijl als je rond hoort de meeste toch voor vol papier willen gaan. Iets waar ikzelf overigens totaal geen waarde aan hecht en ik vind Herre ook een leuke hengst. :j

Dennenboom

Berichten: 709
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:09

Ja klopt, hij heeft zelf geen vol papier. Ik heb dat gehoord via via dat hij al vol zit. Twijfel nog een beetje omdat mijn merrie wel wat meer maat mag hebben.. vandaar de vraag. Meestal staat er bij dat de merries voldoende maat moeten hebben.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:42

@ijongma ik zou niet zo snel weten ivm afwijkingen lf iets, mn merrie vorig jaar haar eerste veulen ging heel vlot alleen indd nageboorte ging niet van zelf moest da bij komen..

@denneboom succes met beslissen zo lastig altijd..
Heb je inmiddels je keuze gemaakt?


@jinthe ik wist niet dat hij geen vol papier had, zelf vind ik ook dat je daar geen waarden aan moet hechten blijft moment opname..

Zoe gaat in juni toch nog keer naar de keuring niet dat we iets verwachten maar proberen kan altijd :+
Ze word altijd angstig op de keuring en showt nul.
Laatste keer gaf ze showtje in de bak (ze zat zo vol energie dat ik van mn instructeur haar even der energie moest laten kwijt raken) had haar nog nooit zien lopen zelfs mn instructeur was verbaasd.
Ze kan het dus wel ~~}>
Dus ben benieuwd… iemand nog tips?

Hoe is het met de veulentjes vind wel weer tijd voor paar fototjes <3

Wij wonen 5 min van strand en moesten laatst model staan Afbeelding

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:46

Misschien is het toeval, of omdat ik in friesland woon, maar ik hoor toch behoorlijk wat geboortecomplicaties bij friezen waarbij de afloop fataal is. Meer dan andere rassen naar mijn idee?

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:49

rensju schreef:
Misschien is het toeval, of omdat ik in friesland woon, maar ik hoor toch behoorlijk wat geboortecomplicaties bij friezen waarbij de afloop fataal is. Meer dan andere rassen naar mijn idee?



Nee klopt. Friezen zijn gevoeliger voor geboorte complicaties. Een oude docent van mijn ex is om die reden begonnen met tuigers fokken en van de Friezen afgestapt.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 28-04-22 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennenboom

Berichten: 709
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:55

Sannahtris: mooie foto! Morgenvroeg moeten we heen te scannen. Als ze direcr geïnsemineerd moet worden dan wordt het Ulbrân. Daar heeft ze nu ook een veulen van waar we zeer tevreden over zijn. Maar wat ander bloed lijkt ons ook wel leuk maar nog niet helemaal overtuigd.

Rensju: ik heb daar geen ervaringen mee. Wel aan de nageboorte staan

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 23:35

Houden zo :D

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:09

Hier ook in 20 jaar nog niets fout gegaan. Enkel een veulen vroeg in de dracht verloren omdat de merrie ziek was. Ze blijven wel aan het nageboorte staan maar bevallingen allemaal vlot en nog nooit iets geks gehad. Onze da ziet geen verschil behalve het nageboorte.

Fleuribelle
Berichten: 778
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:51

Hier is zaterdagavond na een horror bevalling een hengstveulen geboren. Het veulen lag in een stuit en twee dierenartsen zijn bezig geweest om het eraf te halen. Het veulen is met de achterbenen eerst geboren.
Het veulen was in het begin erg zwak en heeft een dag elk uur de fles gehad. De volgende middag kon het zelf in de benen komen en heeft het uier gevonden. Het gaat ieder dag wat beter met hem. Voor de zekerheid is hij aan de antibiotica gegaan omdat hij nogal wat vruchtwater had binnen gekregen. Met de merrie gaat het gelukkig ook goed.
Afbeelding
Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:37

Hebben we het net over complexe bevallingen, heb jij er net een achter de rug Fleuribelle. Vreselijk! Wat een hoop grijze haren zullen jullie erbij hebben gekregen.
Veulen ziet er verder prachtig uit! Hoop dat de merrie ook spoedig hersteld.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 11:25

Wat erg Fleur, gelukkig toch nog met goede afloop maar dat zullen stressvolle tijden geweest zijn!

Getty_Maan

Berichten: 2597
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:51

Teun is ook 1 van mijn favorieten, maar komt ook omdat ik een Bartele fan ben en vind het mooi dat teun niet het waterhoofd gen heeft.

Yeneke dat ze nu sport is, is wel in haar voordeel, dat nemen ze wel mee. Zou het gewoon proberen!

Pien en oukje zijn al flinke paarden, lijken zo al ouder.

Mijn DA zegt dat ze het hele veulen seizoen met infuzen staan bij Friezen, vanwege dat de nageboorte er niet af wil..

Gefeliciteerd met Tabe!! Leuke naam ook.

Wat een gave strandfoto! Wat heerlijk dat jullie zo dichtbij het strand wonen.

Jeetje fleur, dat is schrikken. Fijn dat het nu goed gaat. Veulen ziet er uit als een flinke jongen.
Hoe gaat het nu?

Maan liet mij vandaag eindelijk eens haar drafpassen zien en wat ik zag beviel mij erg goed.
Ben zo onwijs blij met dit dier, ben benieuwd hoe ze volgend jaar is en onder het zadel. Maar dat duurt nog wel even.

Afbeelding

Afbeelding

Gister stond ze vol op mijn kleine teen, omdat ze ongeduldig was (gaf haar voer) en nu is die mooi blauw gekleurd :')

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:31

Trainings bubbel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 06:28

Mooi Absolom! Lekker bezig zo en wat is hij leuk!

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 06:39

Fleuribelle. Wat een stress! Het gaat nu goed met hem toch? Zo spannend. Maar wat goed dat jullie zo hebben kunnen ingrijpen. Dat maakt het veulentje krijgen echt altijd zoo ontzettend spannend. Onze merrie is nu ook ongeveer zo ver en dit soort verhalen maken je wel weer even heel bewust wat er allemaal kan gebeuren wanneer het niet vlgs het boekje gaat.

Hier beide merries ook geen vlot loslatende placenta. Bij de ene er uit gespoeld met water en de andere door flinke wee-opwekkers en met wat hulp van de DA.
Ik vond de manier door vullen met water wel heel bijzonder. Ineens lag ie er zomaar naast.

Mooi Absolom! Lekker bezig en wat is hij toch leuk! Hij is ook zo snel een grote jongen geworden!

Getty...Maan wordt ech gaaf!

Zo leuk van dit forum dat je elkaars jonkies ook ziet opgroeien.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 08:43

Hij mag nog veel meer die onderhals loslaten en ruimte pakken van voren maar dat komt wel als ik een ander zadel heb. Dit zadel bied niet genoeg ruimte om op te bollen en die achter hand er onder te schuiven. En ik zit ook niet in balans ik val in een stoelzit in dit zadel. Ik heb te lange benen. Ik moet minstens een 18 inch zadel hebben en dit is een 17/17,5 ofzo. En het zadel moet een ruimere kamer hebben zodat het waterpas ligt als ik er op zit. Dan kunnen we gaan verruimen en de activiteit gaan vergroten zonder te versnellen. Spelen in tempo en buiten rijden om sterker te worden.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:35

Maan is zeker een leukerd! Wat voor maat heeft ze?

Met water de nageboorte afspoelen vind ik ook een hele mooie methode. Nu 2 maal gezien, en dat liep mooi. Wel erg nat in de stal. :+

Vandaag de merrie 320 dagen drachtig. Het is maar net hoe ze staat en veulentje ligt: soms tonnetje rond, soms valt het mee. Eerste plee borstel coupe heb ik al wel gezien. We gokken dat de bevalling 10 mei is… we zullen zien.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:36

Afbeelding

Zo valt het mee toch?

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 00:24

Ja dat valt heel erg mee.
Hier inmiddels 324 dagen op weg.
Ook al een flinke pleeborstel staart.
En lang naar buiten wil ze ook niet meer. Staat na een paar uurtjes grazen te wachten voor de draad omdat ze naar binnen wil. Ze heeft het ook echt zwaar. Uier is wel gevuld maar nog geen hars dus de laatste loodjes kunnen ook nog best eventjes duren..Afbeelding
Afbeelding

Ze is echt uit model <3