[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau07
Moderator

Berichten: 1581
Geregistreerd: 10-07-13

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:06

Dankjewel, ik ga even wat PBs versturen :D

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:35

Genoeg hulp zie ik *\o/*

SunnyHorse
Berichten: 1256
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:33

Jakkes, hier veulen die moeite heeft met ontlasting. Eerste 2 dagen verliep alles volgens boekje, hij was zijn veulenpek kwijt en was al mooi bezig met lichtere en vloeibaardere ontlasting. Maar vandaag toch echt verstopt. Klysma gehad vanmiddag, dus hopelijk komt het nu goed opgang en redt hij zichzelf weer. Niets aan.

Dennenboom

Berichten: 706
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:19

Ah balen SunnyHorse. Hopelijk knapt hij snel op!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:11

Ach jee, die dingen kun je missen als kiespijn. Wat sneu. Drinkt het veulen wel goed? Heel veel beterschap!

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:52

Ik ben ook lid!

Sunnyhorse pff altijd balen, hopen dat snel opnkapt zorgen heb je dan weer..

Quick is erg in de ‘puber fasen’
Vandaag voor het eerst heeft die water gevoeld uiteindelijk vond die het geloof ik wel lekker!
Drammen daar is meneer heel goed in dus mn vriend heeft hem even op zn plek gezet en daarna stond die keurig stil verzette geen stap meer ik denk dat die de boodschap begreep ~~}>

Alleen de veewagen in is ook echt niet eng morgen even wat rijden met de veewagen zodat de rit naar de keuring voor mij en quick niet zo spannend is..

Hij is aardig aan het verharen zn nek is ook al bijna kaal hoop dat het voor de keuring eraf is hoef ik hem niet te scheren.
Vraagje moet veulen zwart blijven voor de keuring.
Alleen even scheerapparaatje langs zn oren halen is dat enige voor de keuring?
Nog andere gouden tips? :)*

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:26

Je hoeft zelfs helemaal niets aan een veulen te doen behalve zorgen dat hij niet onder de mest ofzo zit :D Scheren is ook echt niet nodig al snap ik dat het er netter uit ziet. De jury kijkt daar gewoon doorheen.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:38

Jinthe1 schreef:
Je hoeft zelfs helemaal niets aan een veulen te doen behalve zorgen dat hij niet onder de mest ofzo zit :D Scheren is ook echt niet nodig al snap ik dat het er netter uit ziet. De jury kijkt daar gewoon doorheen.


En dat ze bruin worden door de zon maakt dat uit?

SunnyHorse
Berichten: 1256
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:46

Ja, drinkt goed, huppelt blij. Dus hopelijk was dit het. Afbeelding

Veulens mogen puur natuur voorgesteld worden. Ook lichter door de zon.

Lijkt me ook een hele onderneming. Een veulen vervoeren. Breng je Quick naar de hengstenhouder voor de keuring?

Denneboom: oeeeee, kleine Teun... zou gaaf zijn! Ik vond Teun ook heel gaaf op de keuring. Ik duim voor je.

Fleuribelle, wanneer gaan jullie weer scannen?


Genieten hè, dit weer. Weide is weer helemaal toegankelijk, niet meer nat. De bak is weer droog. Beestjes weer tevreden de wei op: genieten!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 06:18

Veulens hebben vaak wat veulenharen die nog wat bruinig zijn maar daar worden ze echt niet op 'afgestraft' hoor. Laat je niets aanpraten om het gevecht met scheren aan te gaan. Als je veulen zich in beweging goed laat zien en de bouw goed is dan kan hij met een bruine lange krullende veulenvacht (bij wijze van) gewoon een eerste premie halen. Wij doen echt nooit iets aan de veulens. Laden wel meteen als ze een week oud zijn. En doen dat dan ook enkele keren die eerste periode. Gewoon langs moeder te trailer op en we gaan bewust buitenshuis laten scannen voor de volgende dracht zodat ze veulens al snel de trailer kennen. We hebben hierdoor paarden die altijd goed te laden zijn. Ze vergeten het niet meer en dicht tegen moeders voelen ze zich veilig.

Sunny, je Auwert lijkt goed gelukt! :)) prachtig! Hier ook binnen nu en een paar weken hopelijk!

SunnyHorse
Berichten: 1256
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:05

Jinthe, spannend, wachten duurt lang.

Wie heeft ervaring met vervoeren van merrie en veulen in een 2 paardstrailer? Hoe doen jullie dat? Met/zonder tussenschot? Zetten jullie de merrie vast, veulen los?

Dennenboom

Berichten: 706
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 07:10

Sannahtris: Wanneer gaat Quick voor de keuring? Plan is om de mijne ook voor de keuring te doen :)

Ik zet de merrie vast en het veulen los. Tussen schot laat ik erin. Wij laden eerst het veulen en dan de merrie. Ik heb een draaibaar tussen schot.

SunnyHorse
Berichten: 1256
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:11

Denneboom, mik je dan ook voorin nog een pak hooi/ stro?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:57

Wij laden de merrie en iemand helpt het veulen er meteen op (de aller eerste keer maar dan zijn ze 1,5 week oud). De tweede keer weer naar meestal loopt het veulen dan al mee tegen de moeder. Wij vervoeren ook in twee paards en hebben het schot eruit. Merrie staat vast aan 1 kant en veulen los. Gaat al 20 jaar goed op die manier :D

Dennenboom

Berichten: 706
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 09:31

SunnyHorse schreef:
Denneboom, mik je dan ook voorin nog een pak hooi/ stro?


Nee heb ik niet gedaan. Mijn trailer heeft veulen stand waar ze niet over heen gaan

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:27

Sunny, zeker heeel knap veulen pfoe!
Is ook wel maar toen die week oud was telkens er even opgelopen gister weer eerst de merrie en toen hij later liep die er zelf zo in erg nieuwsgierig zonder zn mams stoere jongen
Nee als die gewoon lekker door zn vacht is niet kon daar te plekken vragen of 1 van hun voor wilde brengen!
Deze week gaan we naar iemand die 5 mij hier vandaan zit ff laden rijden uitladen daar en even los in de bak dan weer terug!
Gewoon af en toe even vervoeren hoop dat die dan lekker mak word en dat uurtje naar de keuring mee zal vallen!

@jinthe ook thankss scheelt weer andere zeiden al ja ze moeten zwart blijven dus hij moet overdag nu op
Stal nou dacht niet :+

@Denneboom, ah leuk ik 10 juli lunteren dat is het dichtstbijzijnde voor mij (alsnog een uur..) _O-

Ik vervoer ze ik een veewagen tussen schot eruit merrie eerst erin en vast en van die luiken dat ze niet over de stang kunnen klimmen en Quick gewoon los erbii lekker wat stro erin en wat hooi op de grond denk ik zo

Fleuribelle
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:37

@SunnyHorse, de merrie wordt volgende week dinsdag weer gescand.
De nieuwe merrie staat bij de hengstenhouder.

Hopelijk knapt je veulen snel op en werkt de klysma goed.

Dennenboom

Berichten: 706
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:45

Sannahtris: Is dat op een fokdag? Heb je hem dat online voor aangemeld?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:47

Ik ga jelske binnenkort even bezoeken. Even kijken hoe die er aan toe is.

Was de afgelopen weken erg druk met de babykamer en het huis.
En vandaag naar de tandarts om een gat met spoed te laten vullen en een ontsteking leeg te zuigen. Die er kennelijk al een poos zat.

Maar wederom nog steeds geen verontrustende berichten gehad. Dus ik ga er vanuit dat ie zich inmiddels prima vermaakt op de wei.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:15

Klinkt lekker Absolem :=

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:30

Sannahtris, inderdaad gewoon lekker buiten laten lopen hoor! Het zal de premie echt niet in de weg staan. Dat is ook zo bij volwassen paarden. Daar is de kleur wel een puntje ik het scoreformulier maar een goed paard wat op alle andere punten goed scoort maar toch war bruinig is kan evengoed ster eerste premie krijgen.

Absolem, vervelend dat je zo naar de tandarts moest. Maar je paardje zal zijn plaatsje in de groep vast al wel gevonden hebben.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:19

Dennenboom schreef:
Sannahtris: Is dat op een fokdag? Heb je hem dat online voor aangemeld?


Klopt fokdag midden nl geloof ik !
Via kfps aanmelden! Daar worden ze ook gelijk gechipt !
Kom ook gezellig

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:38

Dat klinkt niet fijn absolem.

Zag een prachtig veulentje voorbij komen :o


Jelske hier doet het ook steeds beter!

Afbeelding

Ze is bijna net zo hoog als de welsh cob van 1.37 :D

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 21:46

Jinthe1 schreef:
Sannahtris, inderdaad gewoon lekker buiten laten lopen hoor! Het zal de premie echt niet in de weg staan. Dat is ook zo bij volwassen paarden. Daar is de kleur wel een puntje ik het scoreformulier maar een goed paard wat op alle andere punten goed scoort maar toch war bruinig is kan evengoed ster eerste premie krijgen.

Absolem, vervelend dat je zo naar de tandarts moest. Maar je paardje zal zijn plaatsje in de groep vast al wel gevonden hebben.



Blijf het wel vreemd vinden. Wil nu met het mooie weer soms zo graag even een rondje inspannen. Maar dat kan nu niet. :(

Gelukkig komt hij vanaf oktober weer binnen bereik. Op zijn nieuwe plekje.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 22:35

Snap wel dat je het mist hoor maar jullie tijd komt wel weer. Je paardje geniet vast wel op de weide en jij gaat ook eerst mama worden. Is ook hard werken hoor! :D